Hvad har du spillet i dag? April 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

En ny måned med nye spiloplevelser! Velkommen til april måned! Og lad os så høre lidt om, hvad der rammer bordet! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

Helle og jeg tog hul på april måned med et spil The Ravens of Thri Sahashri. Allerede efter første runde havde de griske ravne konsumeret fem kort, hvilket er helt uhørt for os. Så vi følte os rimeligt pressede - hvilket vi vist også var. Inden spillet var omme havde ravnene konfiskeret hele 11 kort, men med sidste kort hev vi alligevel en sejr i land med en lav score på fire point. Men her var det sejren der talte, for den havde vi begge været meget i tvivl om undervejs.

Om aftenen hev vi Schotten Totten frem, som vi spillede tre gange. Og nu tror jeg så også, at det bliver pakket væk for denne gang. Men det har det med at dukke op med års mellemrum.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Goblen »

Måneden startede godt.

To spil Kanagawa og et spil Kingdomino i går gjorde det til Bruno Cathala dag. Begge spil er vi meget glade for herhjemme. At male et maleri hvor sæsoner, tema osv. skal hænge sammen virker bare i Kanagawa, og det simple tile laying element i Kingdomino gør spillet sjovt.

I dag stod den så på Great Western Trail. Det bliver nok det tunge spil der bliver spillet mest i 2017.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

Maibritt og jeg fik taget et enkelt spil Planetarium i går - det levede i første omgang ikke op til forventningerne, men det skal selvfølgelig have et par chancer mere. Til gengæld var de to efterfølgende spil Santorini en succes, i alt fald fra mit synspunkt :) (tror ikke begejstringen er helt så gensidig som håbet)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Larsine »

Jeg startede april måned med at deltage I Ringsted Boardgame Guilds arrangement på Ringsted Bibliotek. Vi var ca. 15 deltagere og der blev spillet en masse spil, hvoraf de fleste havde transport som tema.

Jeg nåede at spille Ave Caesar, hvor jeg rods mange anstrengelser kun endte på en 4. plads. Det mest frustrerende var dog at jeg slet ikke nåede at genere nogen af de andre spillere i løbet af spillet. Efter min mening gælder det nemlig ikke om at vinde, men om at genere de andre så meget som muligt ved at tvinge dem ud på omveje, eller forhindre dem i at komme gennem Kejsergade.

Derefter forklarede jeg regler til et spil Colt Express, som jeg dog ikke selv spillede med i da der allerede var 6 spillere. Med 6 spillere er det ret uoverskueligt at regne ud hvor de andre spillere er, og der var da også flere spillere som havde store problemer med dette. Men det far som altid fornøjeligt.

Så blev det til et spil King of Tokyo. Jeg havde spillet det en del gange da det var helt nyt, og huskede det ikke som noget specielt. Dette blev bekræftet i dette spil, hvor vi efter 2½ omgang endte med at der kun var en spiller tilbage som derved vandt. I det mindste var det hurtigt overstået.

Slutteligt blev det for mit vedkommende til et spil Steampunk Rally. Vi var kun 3 spillere (ud af 6) der havde prøvet det før, så vi spillede i alperne og uden ekstra udfordringsbrikker. Jeg spillede en opfinder der konstant producerede skjolde, så da jeg først fik fat i noget bevægelse, var det ikke noget problem at køre direkte hen over bjergene uden at tage skade. Jeg endte et felt før mållinjen, men hvis jeg havde tænkt mig om og frivilligt smidt maskindele væk, kunne jeg faktisk have været over mållinjen. Det betød at vi måtte spille to omgange mere, og så blev jeg indhentet og overhalet, og måtte nøjes med en førstetaber plads.

En rigtig hyggelig dag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

Vi fik spillet vores to første spil FUSE her til aften og jeg tror endnu ikke jeg har fået pulsen helt ned... :D Sjovt samarbejdsspil med terninger om at desarmere bomber på tid.

Og så blev der i øvrigt spillet Terraforming Mars igår og det er altid hyggeligt på trods af mit overbevisende nederlag.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

I aftes havde Helle spillegæster. Imens hun puttede den lille, fik jeg lov til at låne gæsterne og udsatte dem i den anledning for et par spil FUSE. Det skal vi nok få meget fornøjelse af!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Andrea »

Frouvne wrote:I aftes havde Helle spillegæster. Imens hun puttede den lille, fik jeg lov til at låne gæsterne og udsatte dem i den anledning for et par spil FUSE. Det skal vi nok få meget fornøjelse af!
Det er et rigtigt fint spil - tak for introduktionen :)

Vi nåede også at spille The Game: Extreme (både i den enkle og den mere komplicerede udgave), et par omgange Codenames samt Burgle Bros.. Dejligt at få spillet igen - og tilmed prøve så mange gode, nye spil (altså nye for mig, undtagen Codenames).
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

Fredag havde jeg tre ikke så spillevante kolleger på besøg. Og jeg overvurderede nok, hvad ikke-gamere kan overskue af regler. Den ene fortalte ganske vist, at han havde været på Bastarden masser af gange, men efterfølgende viste det sig, at de mest havde spillet Bezzerwizzer og den slags. Så mens det gik rigtig fint med Modern Art - et spil jeg aldrig bliver træt af - var succesen med Dead of Winter mere begrænset. Folk havde svært ved at gennemskue muligheder og overskue komponenterne, og vi endte med at tabe, da moralen ramte nul. Jeg prøvede meget bevidst ikke at agere alfaspiller :)

Lørdag havde jeg nogle mere rutinerede folk på besøg. Vi lagde ud med to omgange Overseers, som var ret underholdende (og endnu et KS-spil, der endelig kom i brug). Derefter tog vi aftenens hovedspil, Cyclades, hvor der var hård kamp om metropolis'er og tæt opgør hele vejen.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

Da der for en kort stund var lidt fred og ro, tog vi det seneste Gipf-spil, LYNGK, frem, for at få det prøvet. Førstehåndsindtrykket var rigtig fint. Det er nok ikke så elegant som mine absolutte favoritter i serien, men gør mig nysgerrig nok til at det nok skal få nogle chancer for at vise sit værd.

Herefter tog vi et spil The Ravens of Thri Sahashri, der virkede meget kontrolleret. Kontrol er dog sjældent ensbetydende med en høj score og vi endte da også på en rimelig men ikke specielt høj score på 9 point.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

Frouvne wrote:Da der for en kort stund var lidt fred og ro, tog vi det seneste Gipf-spil, LYNGK, frem, for at få det prøvet. Førstehåndsindtrykket var rigtig fint. Det er nok ikke så elegant som mine absolutte favoritter i serien, men gør mig nysgerrig nok til at det nok skal få nogle chancer for at vise sit værd.

Herefter tog vi et spil The Ravens of Thri Sahashri, der virkede meget kontrolleret. Kontrol er dog sjældent ensbetydende med en høj score og vi endte da også på en rimelig men ikke specielt høj score på 9 point.
Da der til aften igen faldt lidt ro over huset, fandt vi de samme første to spil frem. Der blev tydeligvis tænkt lidt mere over trækkene i LYNGK og det ser bestemt lovende ud. I The Ravens of Thris Sahashri høstede vi et nederlag, hvilket nok hang sammen med, at vi havde byttet om på rollerne. Vi byttede tilbage til de vanlige roller og scorede 15 point, hvilket nok er den højeste score, vi har fået.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Goblen »

Der er blevet spillet lidt de første tre dage i denne uge.

Dag 1 - mandag: Vi var samlet 9 kollegaer i firmaet der spillede brætspil, og mens fem kastede sig over Battlestar Galactica valgte fire (dem var jeg en af) de lidt kortere spil. Det blev til et spil Isle of Skye. Sjovt og hurtigt med fire personer, og da to af dem ikke var brætspillere så er det et godt sted at starte. Derefter tog vi en gang Love Letter, og sluttede af med Guillotine. Alle spil hvor det er muligt at tale samtidig, og som er sjove og nemme at komme i gang med.

Dag 2 - tirsdag: Fik familien overtalt til en gang Villages of Valeria. Man skal bygge de rigtige bygninger der supplerer den valgte strategi, og tiltrækker de rigtige helte. Spillet er hurtigere end jeg troede, og det er faktisk rigtig sjovt. Spilmekanikken er set før, bl.a. i Puerto Rico hvor en spiller vælger en action, og så får de andre en reduceret effekt ud af det. Skal absolut spilles igen.

Dag 3 - onsdag: Terraforming Mars kom på bordet. Konen og den ældste datter var lidt tøvende, men da vi kom i gang blev det konstateret at det nok er det bedste spil i samlingen. Det skal spilles igen snart var ønsket.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Neumann »

Det er blevet til to spil Agricola (dansk udgave) sammen med min datter.
Første spil vandt hun suverænt 48-41, andet spil vandt jeg noget mere knebent 36-34. Det lykkedes hende i andet spil at få en god daglejerkombo med gratis såsæd og gratis pløj ved brug af daglejerfeltet, men overblikket kiksede, så hun fik aldrig kornmotoren helt op at køre. Samtidig fik jeg stort set træmonopol og samtidig mulighed for at tilføje rum billigt, og tilmed endte jeg med en mand mere end hende.
Jeg prøver ikke at spille blokerende og i stedet at udnytte mine kortmuligheder, men vi er begge begyndere og har ikke spillet mod nogle gamle spillerotter. Al min træning er foregået på iPad.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

@Frouvne: har du mod på en kort anmeldelse af LYNGK? Jeg har været glad for de fleste andre i serien, men der er jo gået en del år siden, så det bliver interessant at høre, hvordan dette nyeste indslag adskiller sig fra resten.
De seneste dage er det blevet til otte spil Fugitive. Næste trin bliver at tage hul på "event"-kortene og se hvordan de ændrer spillet. Indtil videre er det et positivt, lille bekendtskab. Der er lidt meget held i hvor god en hånd man som Fugitive trækker i starten, men det er nok svært at undgå.
I forgårs var jeg forbi et par gamle venner for at introducere dem til Twilight Struggle. Efter at have forklaret regler sad jeg med på sidelinjen og agerede regelhæfte og kom også med (forhåbentligt gode) råd undervejs. En sjov, og også lidt skizofren, oplevelse at skulle rådgive både USA og Rusland samtidig ;)
Endelig er det blevet til to spil Fantastiqa med hhv. kone og datter - det er en ganske hyggelig deck builder. Forhåbentlig er begge parter nu "varmet op" til, at vi eeeeendelig kan tage hul på Gloomhaven i morgen. Æsken står stadig og glor hånligt på mig!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

Gunness wrote:@Frouvne: har du mod på en kort anmeldelse af LYNGK? [...]
Det er et typisk Gipf-spil i den forstand at det er abstrakt og reglerne så simple, at man næsten tænker, at "hvad kan der egentlig være i det". Det mest iøjnefaldende, når man først ser spillet er, at det indeholder brikker i hele seks farver og heraf de tre i så skrigende farver som rød, blå og grøn. Af de seks farver er den ene en særlig joker-farve, der kan repræsentere en hvilken som helst af de øvrige. Alle brikker starter i tilfældig formation på et fuldkommen udfyldt spillebræt. Fra start af er alle farver neutrale og kan derfor anvendes af den spiller, der har tur. I løbet af spillet kan hver spiller gøre krav på en farver, der derefter tilhører denne spiller og derfor kun kan rykkes af ham. Spillet går ud på at bygge bunker bestående af præcis en brik i hver af de fem spillerfarver. Danner man en sådan bunke, hvor ens egen spillerfarve er øverst, fjernes den fra brættet og tæller som et point. Man spiller til ingen af spillerne kan rykke flere brikker, hvor vinderen er den, der har flest point. Man kan starte sin tur med at gøre krav på en farve, hvis man ikke allerede har to spillerfarver. Herefter rykker man enten en neutral bunke (hvilket evt. kan være en enlig brik) eller en bunke hvor en brik i ens egen spillerfarve er øverst. Man må kun gå i lige linjer og skal stoppe på den første brik/stak man møder. Denne stak må dog ikke indeholde brikker af samme farve som dem, der lander på den, så der kan altså aldrig være to brikker med samme farve i en bunke. Neutrale brikker/bunker må aldrig lande på bunker, der er højere end dem selv. Møder en brik/bunke i spillerens egen spillerfarve en anden brik/bunke med samme farve øverst rykkes den straks videre som om den startede et nyt træk og må altså godt ændre retning.

Det originale i LYNGK er primært, at man ikke har faste spillerfarver fra starten og selv vælger hvornår i spillet, man vil låse sig fast på dem og så reglen om at man rykker videre, når man lander med en bunke i egen spillerfarve på en anden bunke i samme farve (Networking tror jeg de kalder det). Og så er der selvfølgelig alle mulighederne for at blokere ved at styre indholdet af farverne i bunkerne. Jeg er i skrivende stund meget nysgerrig på spillet. Flere spil i gipf-serien har jeg straks afskrevet og måttet tvinge mig selv til at prøve et par gange mere for at afdække om jeg gik glip af noget. Andre har jeg elsket fra starten og de har været utroligt trofaste til at levere gode spiloplevelser. Jeg vil ikke sige, at der er tale om kærlighed ved første blik. Jeg har nok en lille fornemmelse af at spillet måske ikke er elegant nok. Men måske hænger det sammen med æstetikken, der forekommer mig at være ringere end i de fleste andre spil i serien grundet farvevalget. Men min nysgerrighed er i hvert tilfælde vakt og jeg er sikker på, at keg nok skal føle, at jeg får god valuta for pengene.
frouvne, administrator

Image
Post Reply