Hvad har du spillet i dag? April 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by digter »

Frouvne wrote:Vi fik spillet vores to første spil FUSE her til aften og jeg tror endnu ikke jeg har fået pulsen helt ned... :D Sjovt samarbejdsspil med terninger om at desarmere bomber på tid.

Og så blev der i øvrigt spillet Terraforming Mars igår og det er altid hyggeligt på trods af mit overbevisende nederlag.
Hvordan er FUSE i forhold til Escape? Jeg brød mig ikke særlig meget om Escape da det var alt for hektisk
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

digter wrote:
Frouvne wrote:Vi fik spillet vores to første spil FUSE her til aften og jeg tror endnu ikke jeg har fået pulsen helt ned... :D Sjovt samarbejdsspil med terninger om at desarmere bomber på tid.

Og så blev der i øvrigt spillet Terraforming Mars igår og det er altid hyggeligt på trods af mit overbevisende nederlag.
Hvordan er FUSE i forhold til Escape? Jeg brød mig ikke særlig meget om Escape da det var alt for hektisk
Det er den samme kløe, det forsøger at stille. FUSE kan sættes op på et minut, varer præcis ti minutter at spille og fylder Ikke særlig meget. I FUSE skal man efter hvert terningeslag fordele terningerne så alle får en, så der er meget mere fokus på koordinering. Det er mange år siden jef har prøvet Escape. Til gengæld har jeg Project: Elite, som jeg tror, vil blive fyret nu, hvor jeg har fået fingrene i FUSE.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Goblen »

Det har været en hektisk påske - på den fede måde. Fået spillet masser af brætspil hvor et især fylder.

Startede torsdag med et to-personers Terraforming Mars med Eva. Det var ret fedt - sjovt at se at det også virker rigtig godt bare for to personer.

Senere på aften var torsdagsgruppen samlet og det blev til en gang CO2. Det spil havde jeg ønsket da jeg er glad for designeren (Vital Lacerda), og min umiddelbare tanke var at det var et fantastisk godt spil. Vi fik i første spil meget hurtigt forurenet jorden til undergang da vi alle blev lidt for grådige kapitalister. Andet spil klarede vi, men da man også konkurrerer med hinanden blev den sidste omgang lidt 'meh' - det hele gik i stå. Har læst at det er et standard problem, og hvordan designeren så løsningen på det. Håber det implementeres i v. 2 der desværre er blevet forsinket på Kickstarter. Havde gerne spillet det igen, men ejeren af spillet synes det var så dårligt at han solgte det med det samme :-)

Fredag blev det til endnu en omgang Terraforming Mars. Vi var fem personer og det gjorde spillet langt, men stadig ganske underholdende. Vi spiller med varianten med drafting og alle kortene - hvor man starter med 0 i produktion.

Samtidig har vi kastet vores kærlighed på Villages of Valeria, så det spillede vi lidt senere. Meget mere let og simpelt, og alligevel rigtig godt. Har ikke prøvet de andre i Valeria-serien, men det håber jeg at jeg kommer til.

Lørdag en to-personers Terraforming Mars mere. Denne gang med min ældste søn, og vi fik min ældste datter med på en gang The Dwarves så jeg fik prøvet det inden DC. Man skal samarbejde om at få de onde og invaderende Älfars slået tilbage. Det virkede faktisk rigtig godt. Det er simpelt og nemt at spille, men med lidt meget tekst til dem der ikke er så stærke i engelsk.

I dag en omgang Terraforming Mars. Det holdt max. vand. Vi var tre og det var anden gang vi spillede med ikke standard corps. Det giver spillet endnu mere, og det blev utrolig tæt. Det får nok en pause indtil DC tror jeg.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Frouvne »

I den forgangne uge blev der varmet op til spilaften med Kanzlers nye Crokinole. Resultatet har jeg ikke behov for at snakke om, men det afstedkom da, at mit eget eksemplar af spillet har været på gæste-visit i stuen. Hovedspillet var Key to the City – London, der godt kan virke som en ned-kogt version af Keyflower. Jeg var en smule skeptisk, men syntes faktisk at spillet havde rigeligt at byde på til at der i hvert tilfælde for nu er plads til begge spil på mine hylder. Resten af ugen har der kun været små-spil som The Game: Extreme, The Ravens of Thri Sahashri og First Orchard på bordet. Men det har nu også været ganske hyggeligt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Andrea »

Vi havde gæster i forgårs, som har opdraget deres ældste datter særdeles godt - i hvert fald foreslog den femårige, at vi skulle spille et spil efter frokost, så vi fandt Pickomino frem og introducerede hende til spillet. I øvrigt et ganske passende spil at spille i påsken ;)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

I går fik jeg introduceret Maibritt til Anachrony - spillet kørte noget mere glidende for mig i dette andet forsøg, mens hun famlede lige så meget, som jeg gjorde første gang. Jeg prøvede denne gang at gå mere målrettet efter at lave warps for at sende ting fra fremtiden - og derefter score point på at rette op på dette bagefter. Det virkede som en lovende strategi, men jeg lavede også et par bøffer, så vi endte uafgjort.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Jens_Hoppe »

Da jeg typisk bare spiller Terraforming Mars disse dage, skriver jeg ikke så ofte her. :)

Men i går i KBK var anderledes: Vi var tre som kastede os over Mythos Tales, som jeg har haft liggende et stykke tid. Kort fortalt er det en Sherlock Holmes: Consulting Detective variant, nu bare hensat til Lovecraft's cthulhuide univers i Arkham i 1920'erne. Og det betyder selvfølgelig, at man nu ikke alene skal forholde sig til mordere og andre kriminelle som i Victoriatidens London, men også til overnaturlige, farlige elementer; kultister, ritualer, monstre, og givetvis det der er værre!

Mekanisk fungerer MT stort set ligesom SHCD: Spillerne besøger forskellige lokationer på kortet (hver identificeret med en koordinat), og teksten der hører til denne lokation bidrager potentielt med information og udvikling i handlingen. Når spillerne synes de ved nok, besvarer de en række spørgsmål, og tjekker derefter op mod svarene for at finde deres score. Får man nok points, "vinder" man scenariet, men uanset om man vinder eller ej, har man forhåbentlig fået en god/sjov/spændende oplevelse. Uanset resultatet vil ens mentor (i SHCD er det selvfølgelig Holmes, i MT er det professor Armitage) derefter blære sig med, hvor god han var og hvor hurtigt han løste mysteriet, så man rigtigt kan sidde og føle sig utilstrækkelig. :)

I lighed med nogle af SHCD-udvidelserne har MT-scenarierne en tidsgrænse, som begrænser hvor mange steder man kan nå at besøge. Og en stor mekanisk forskel er de såkaldte requirement cards, som egentlig bare er en måde for spillet at håndtere tilstand, altså at spillerne i visse tilfælde kan gøre/opleve/finde noget som ændrer de mulige udfald i de lokationer som senere besøges. Og det er i min optik noget som SHCD-systemet i den grad trængte til at få introduceret! Det virker også som om MT introducerer muligheden for at man kan komme galt afsted (så det at besøge en lokation ikke bare er ren informations-indsamling), hvilket vel også er rimeligt nok, temaet taget i betragtning.

Vi nåede at spille de to første scenarier i går. Første scenarie gik meget godt; vi fandt ud af det meste, og fik rigeligt med points til sidst til at kunne erklære os som vindere. I det andet scenarie, derimod, gik det straks noget mere skidt. Jo, bevares, vi opdagede da et par sammenhænge, og havde en idé om, hvad det var der foregik, men da vi løb tør for tid og gik i gang med spørgsmålene, kunne vi se at vi havde misset en masse.

Mythos Tales var sjovt, og det nye tema fungerer godt. Mekanisk repræsenterer især introduktionen af requirement cards / tilstand et stort løft af systemet, og åbner mulighed for meget mere dynamik i scenarierne.

Nu er alt ikke rosenrødt, og MT led i den grad af den meget errata, der er til spillet: Fejl på kortet, fejl i directory, fejl og mangler i den store investigation bog. Det er rigtigt, rigtigt træls, og især i et "skjult information" spil som dette, er det virkelig kritisk når informationen ikke er i orden - for hvordan fortæller man spillerne at der er information som er forkert eller mangler, uden at afsløre elementer af scenariet?? :twisted: Der var en del errata til de to første scenarier, og det er vist endda nogle af de scenarier, som er mindre ramt af fejl...

Så, lidt godt, lidt skidt, men alt i alt var Mythos Tales en positiv, underholdende oplevelse.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

^Tak for rapporten. Jeg har printet det oprindelige Arkham Investigator, der var basis for MT, men ikke fået det prøvet endnu - det kunne være, det skulle støves af :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:^Tak for rapporten. Jeg har printet det oprindelige Arkham Investigator, der var basis for MT, men ikke fået det prøvet endnu - det kunne være, det skulle støves af :)
Der skulle vist også være færre fejl i AI, så du slipper måske for nogle af frustrationerne. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by AndersC »

Jens_Hoppe wrote: Nu er alt ikke rosenrødt, og MT led i den grad af den meget errata, der er til spillet.
Jeg har stadig ikke spillet mit eksemplar. Bl.a. pga. de mange errata.

Hvordan tænker du bedst at man håndterer dem? Jeg overvejer at printe dem, og så slå op i dem, hvis der er noget jeg synes er mærkeligt. Eller at gå igennem alle errata og lave små noter i bøger osv. Og så håbe at mængden af errata til cases jeg ikke kender, gør at detaljerne er længe glemt, når jeg skal i gang med en case..
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Jens_Hoppe »

AndersC wrote:Hvordan tænker du bedst at man håndterer dem?
Ja, godt spørgsmål. På BGG er der om ikke andet en fil, hvor man kan printe al kort- og directory-errata'en ud som små klistermærker, som man så kan klistre ind i spillet. Der er også i samme fil en side med scenarie-specifik errata for hvert scenarie, men hvordan man for et givet scenarie erhverver sig den nødvendige information uden at spoile noget, er lidt mere usikkert...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Skumle »

Goblen wrote:...
Senere på aften var torsdagsgruppen samlet og det blev til en gang CO2. Det spil havde jeg ønsket da jeg er glad for designeren (Vital Lacerda), og min umiddelbare tanke var at det var et fantastisk godt spil. Vi fik i første spil meget hurtigt forurenet jorden til undergang da vi alle blev lidt for grådige kapitalister. Andet spil klarede vi, men da man også konkurrerer med hinanden blev den sidste omgang lidt 'meh' - det hele gik i stå. Har læst at det er et standard problem, og hvordan designeren så løsningen på det. Håber det implementeres i v. 2 der desværre er blevet forsinket på Kickstarter. Havde gerne spillet det igen, men ejeren af spillet synes det var så dårligt at han solgte det med det samme :-)
..
Og det var endda selv om han vandt :P
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

Holdt afskedsreception på mit job fredag med øl og brætspil - og det er jo typisk ikke en lejlighed, hvor man hiver de tunge titler frem (når selv reglerne til Dixit virker komplicerede, er det om at skride stille og roligt frem). Men der var pænt fremmøde og folk hyggede sig, og jeg nåede selv at spille Dixit og Codenames. Og i går fik jeg så spillet Sagrada igen. Den lækre produktion og den tilgængelige spilletid gør, at det nok skal nå på bordet en del gange.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Goblen »

Gunness wrote:Holdt afskedsreception på mit job fredag med øl og brætspil - og det er jo typisk ikke en lejlighed, hvor man hiver de tunge titler frem (når selv reglerne til Dixit virker komplicerede, er det om at skride stille og roligt frem). Men der var pænt fremmøde og folk hyggede sig, og jeg nåede selv at spille Dixit og Codenames. Og i går fik jeg så spillet Sagrada igen. Den lækre produktion og den tilgængelige spilletid gør, at det nok skal nå på bordet en del gange.
Gunness jeg har en bøn :-) Gider du tage Sagrada med til DC? Vil rigtig gerne prøve det, og er lidt ked af jeg missede KS på den.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

No problem :) Jeg har Sagrada med til Taibi og Jonezy, og mon ikke vi kan få lov til at lege med et af eksemplarerne? Jeg kommer med off. transport, ellers kunne jeg også have taget mit eget med. Det skal jeg nok introducere dig til.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply