Hvad har du spillet i dag? April 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Larsine »

Jeg har haft så travlt med at spille at jeg rent faktisk har glemt at skrive om det her, så jeg tror kun lige det bliver til nogle højdepunkter:

Slikbjerget blev testet sammen med to af mine døtre og det fungerede slet ikke. Tilbage i tænkeboksen med det. Jeg fik dog snakket med en anden spildesigner om det, og har nu noget der skal testes af.

Var til prototypedag i København, hvor jeg fik spillet:

Boss of Goons af Ole Steiness, deckbuilding i 1920'erne, produktion af alkohol og indtjening af penge. Fungerede rigtig godt.

Settlers af Daniel Skjold Pedersen, bosætning af Amerika, workermovement. Slet ikke dårligt

Monsters & Meeples af Ole Steiness, bagbuilding med meeples i fantasy univers. Personligt synes jeg der manglede et pres på spillerne.

Magic Mash Up, magic som brætspil.

De tre første var interessant, medens det tredje tydeligvis skulle udvikles yderligere.

Var på Fastaval, hvor jeg ud over at introducere mit eget Pizza Delivery fik mulighed for at spille:

Le Mans Team Manager af Morten Lund hvor vi dog kun nåede at afvikle 4 af de 24 timer, hvilket tog os lidt over 2 timer. En simulering af virkeligheden, men efter min mening var der ikke ret meget spil i det.

Holiday Resort af Kåre Storgaard som mest af alt mindede om 7 Wonders, bare ude ressourcer. Jeg vandt første spil overlegent på en strategi om at flyve turister til vores resorts, men i andet spil begyndte de andre også at gøre det, og så måtte jeg nøjes med en sidsteplads. Sjov lille filler, hvor der ikke er så meget a tænke over, men alligevel er et solidt spil bagved.

Snake Shadows af Jeppe Norsker, var mest af alt er et puzzle, og spildelen så bare er at gøre det hurtigere end alle de andre. Der er dog en catch-up mekanisme så de spillere der er forrest får sværere opgaver, men hvis man spiller mod nogen der ikke er gode til at tænke abstrakt og 3-dimensionelt så gør det ingen forskel. Personligt kan jeg godt lide det, men kan godt se at spildelen ikke er den stærkeste. Det skulle blive udgivet af Ultra PRO senere på året.

Bombemand af Jeppe Norsker, var et af spillene i Game Rush konkurrencen. Ikke det mest sindsoprivende, og igen noget med hurtigst at opdage mønstre. Spildelen var lidt tynd, men jeg oplevede dog ikke den endelige udgave.

Alcubierre af Morten Barklund om at rejse rundt i rummet og udforske planeter, samtidig med at man håndterede sine ressourcer via bagbuilding. Jeg forsøgte at tømme min pose, så jeg vidste hvad jeg ville trække, men alligevel lykkedes det mig at undgå at trække det jeg havde brug for gang på gang.

Planet Builder af Allan Kirkeby var endnu et spil fra Game Rush konkurrencen. Designet for 2-4 spillere og jeg prøvede det med 2 spillere hvor det fungerede helt fint.

Ugen efter påske var vi på Bornholm med mine forældre, så det blev til 5 gange Five Crowns, 5 gange Würfel Bohnanza og et spil Gigant Yatzy. Sidste spil resulterede i al for lang spiltid, og al for megen tilfældighed efter min mening.

I onsdags fik vi testet forskellige version af Ave Alea som er en terningudgave af Ave Caesar som Michael og jeg er begyndt at arbejde på. Foreløbig går det i to retninger, enten noget med terning-drafting, eller noget med terning-ressource-management. Masser af ting der fungerer og så noget der ikke helt fungerer, men det skal nok lykkedes på et tidspunkt.

Og så kom Djengis Con, hvor jeg fik spillet masser af nye spil:

Kanagawa om at male et japansk maleri, hvilket var en interessant oplevelse. Helt sikkert noget jeg godt kunne spille igen, men jeg tror dog ikke det lander i min spilsamling.

Arkham Horror: The Card Game var rigtig sjovt og interessant. Første scenarie klarede vi, og mente selv at det gik godt, så vi fortsatte med andet scenarie. Her gik det dog meget anderledes, vi løb rundt i byen for at forsøge at finde spor der kunne hjælpe os, men vi fik aldrig vores kort til at fungere, og det endte med at vi måtte flygte. Som spil synes jeg ikke det er noget særligt, men som et Cthulhu-fix var det helt fint, og jeg havde det fornøjeligt.

Terraforming Mars var vi tre nybegyndere og en erfaren rotte (eller Hoppe). Det fungerede rigtig fint for mig i lang tid, men da først Hoppes myrer begyndte at æde mine bakterier, og jeg ikke fik noget der kunne erstatte det gik det hele i stå og jeg endte langt bagefter de andre. Helt sikkert et spil som jeg gerne spiller igen.

Flamme Rouge: Grand Tour kom til at bestå af 3 etaper, hvoraf jeg vandt den ene etape med begge mine ryttere, og formåede at vinde holdkampen. Desværre var det ikke min rytter der fik den gule trøje, idet den gik til en rytter der ikke engang havde vundet en enkelt etape. Flamme Rouge bliver bedre for hver gang jeg spiller det.

Clank: A Deck-Building Adventure var et sjovt spil baseret på deckbuilding. Arbejd dig ned i en dungeon under borgen, stjæl skatte, og stjæl dragens skatte hvis du tør. Jo flere af dragen skatte du stjæler og jo mere larm du laver jo større er chancen for at dragen opdage dig. Tør du blive længere tid en de andre, eller flygter du som en kujon. Rigtigt fornøjeligt, og så hjælper det jo når man vinder spillet.

Sagrada var en god lille filler med terning-drafting, hvor man skulle placere terninger efter bestemte mønstre. Jeg fik en drømmestart, og endte da også med at vinde.

Mansions of Madness. Second Edition var OK, men slet ikke så sjovt som jeg havde håbet på. Det mindede mig lidt om Betrayal at House on the Hill, men bare ikke lige så sjovt, eller lidt om Arkham Horrer: The Card Game, men mere indviklet. Det var OK underholdning, men levede slet ikke op til den hype det har fået.

Derudover blev det også til 2 spil Betrayal at House on the Hill, 3 spil San Juan inkl. udvidelser, 3 spil Ave Caesar, 1 spil Flamme Rouge og et spil Colt Express.

Om eftermiddagen tog jeg til Danish Indy Games from Fastaval på Bastard Cafe, hvor jeg fik fremvist Pizza Delivery og Jumping Frog, samt snakket med andre designere og dommere fra Fastaval. Derudover fik jeg spillet Dværge og Diamanter af Sofie Støvelbæk som jo blev nomineret til bedste brætspil. Et helt solidt og fornuftigt spil.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Stony »

Det blev til tre forskellige spil i går aftes. Heraf to der for mit vedkommende var nye.

Først genbesøgte vi sidste uges spil: Pax Renaissance. Denne uges spil blev væsentligt kortere. Men jeg er desværre nødt til at sige heldigvis. Der er altså nogle ting i det spil der ikke fungerer for mig. I sidste uge havde Gunness den misfornøjelse at blive sparket lidt rigeligt til, og kæmpede en del af spillet med i det hele taget at komme op igen. I denne uge var det mig der havde den fornøjelse. Som spillet udfoldede sig, blev det hurtigt klart, at de øvrige ville være nødt til at bash-the-leader, hvis ikke det skulle gå helt galt. Kanzler påpegede at et enkelt kort ville kunne gøre en forskel i kampen på at vende slaget. Så påpegede jeg at han havde væsentligt flere penge, mens jeg i bedste fald startede runden med 1-2 penge, og ofte måtte bruge min første handling på at skaffe 1-2 mere, for at kunne købe noget nyttigt med min anden handling, mens han selv havde økonomi til at plukke eventuelle farlige kort inden de kom indenfor min rækkevidde.
Efter aftenens spil er jeg blevet meget mere afklaret i forhold til hvor jeg står med dette spil. Jeg synes temaet er fedt, men spilmekanismerne giver jeg ikke meget for. Det er muligt at det bliver bedre når/hvis alle spillere er bedre bekendt med alle kortene osv. men med alle de mange andre (uspillede) spil i samlingen, så gider jeg ikke gøre forsøget for at det måske bliver bedre. Det behøver jeg ikke spille igen.

Så blev jeg introduceret for Unlock! Et bud på hvordan man kan spille Escape Rooms som brætspil. Det synes jeg egentlig fungerede hæderligt. Det kan næppe undgås, at det til tider føles lidt kunstigt, men taget begrænsningerne i betragtning, så synes jeg det er et fint bud på at tilfredsstille en puzzle følelse som spillerne kan være sammen om at løse.

Til sidst nåede vi et par sil Fuse. Det er en fin lille filler. Lidt hektisk. :)
Last edited by Stony on Thu May 18, 2017 7:54 am, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Larsine »

Flyttet til maj-tråden...
Last edited by Larsine on Wed May 17, 2017 10:03 am, edited 1 time in total.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Gunness »

^Lars, jeg havde ellers regnet med protester over, at Stony postede maj-spil i april-tråden, men godt det slap igennem :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Larsine »

Det manglede da bare også. Men det skyldes jo også at vores admin ikke har løsnet denne tråd og fastgjort maj-tråden. Sådan noget slendrian :evil:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Stony »

Jeg kedede mig så bravt i Pax Renaissance, at jeg ikke kan udelukke at det startede i April.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Goblen »

Vi var, som altid, samlet i gruppen i går til at spille lidt brætspil.

Vi kører vores 3x1 koncept hvor vi henover tre spilledage spiller det samme spil. Lige nu er det Age of Industry, og det virker stadig OK. Vi var fem spillere i går, og det var for mange - spillet kom aldrig rigtig i gang. Selvom jeg blev #2 på tie-break så havde jeg ingen klar strategi. Glæder mig til at få min KS-version af Brass for jeg tror det er lige det bedre og dybere.

Efter det blev det til et fem-mands Ra. Altid sjovt med det spil.

Jeg gik og de andre spillede Red7.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Post by Neumann »

Mand - april varer længe i år :D
Post Reply