Page 2 of 4

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Sun Apr 16, 2017 12:02 pm
by digter
Frouvne wrote:Vi fik spillet vores to første spil FUSE her til aften og jeg tror endnu ikke jeg har fået pulsen helt ned... :D Sjovt samarbejdsspil med terninger om at desarmere bomber på tid.

Og så blev der i øvrigt spillet Terraforming Mars igår og det er altid hyggeligt på trods af mit overbevisende nederlag.
Hvordan er FUSE i forhold til Escape? Jeg brød mig ikke særlig meget om Escape da det var alt for hektisk

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Sun Apr 16, 2017 7:23 pm
by Frouvne
digter wrote:
Frouvne wrote:Vi fik spillet vores to første spil FUSE her til aften og jeg tror endnu ikke jeg har fået pulsen helt ned... :D Sjovt samarbejdsspil med terninger om at desarmere bomber på tid.

Og så blev der i øvrigt spillet Terraforming Mars igår og det er altid hyggeligt på trods af mit overbevisende nederlag.
Hvordan er FUSE i forhold til Escape? Jeg brød mig ikke særlig meget om Escape da det var alt for hektisk
Det er den samme kløe, det forsøger at stille. FUSE kan sættes op på et minut, varer præcis ti minutter at spille og fylder Ikke særlig meget. I FUSE skal man efter hvert terningeslag fordele terningerne så alle får en, så der er meget mere fokus på koordinering. Det er mange år siden jef har prøvet Escape. Til gengæld har jeg Project: Elite, som jeg tror, vil blive fyret nu, hvor jeg har fået fingrene i FUSE.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Mon Apr 17, 2017 12:02 am
by Goblen
Det har været en hektisk påske - på den fede måde. Fået spillet masser af brætspil hvor et især fylder.

Startede torsdag med et to-personers Terraforming Mars med Eva. Det var ret fedt - sjovt at se at det også virker rigtig godt bare for to personer.

Senere på aften var torsdagsgruppen samlet og det blev til en gang CO2. Det spil havde jeg ønsket da jeg er glad for designeren (Vital Lacerda), og min umiddelbare tanke var at det var et fantastisk godt spil. Vi fik i første spil meget hurtigt forurenet jorden til undergang da vi alle blev lidt for grådige kapitalister. Andet spil klarede vi, men da man også konkurrerer med hinanden blev den sidste omgang lidt 'meh' - det hele gik i stå. Har læst at det er et standard problem, og hvordan designeren så løsningen på det. Håber det implementeres i v. 2 der desværre er blevet forsinket på Kickstarter. Havde gerne spillet det igen, men ejeren af spillet synes det var så dårligt at han solgte det med det samme :-)

Fredag blev det til endnu en omgang Terraforming Mars. Vi var fem personer og det gjorde spillet langt, men stadig ganske underholdende. Vi spiller med varianten med drafting og alle kortene - hvor man starter med 0 i produktion.

Samtidig har vi kastet vores kærlighed på Villages of Valeria, så det spillede vi lidt senere. Meget mere let og simpelt, og alligevel rigtig godt. Har ikke prøvet de andre i Valeria-serien, men det håber jeg at jeg kommer til.

Lørdag en to-personers Terraforming Mars mere. Denne gang med min ældste søn, og vi fik min ældste datter med på en gang The Dwarves så jeg fik prøvet det inden DC. Man skal samarbejde om at få de onde og invaderende Älfars slået tilbage. Det virkede faktisk rigtig godt. Det er simpelt og nemt at spille, men med lidt meget tekst til dem der ikke er så stærke i engelsk.

I dag en omgang Terraforming Mars. Det holdt max. vand. Vi var tre og det var anden gang vi spillede med ikke standard corps. Det giver spillet endnu mere, og det blev utrolig tæt. Det får nok en pause indtil DC tror jeg.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Mon Apr 17, 2017 3:20 pm
by Frouvne
I den forgangne uge blev der varmet op til spilaften med Kanzlers nye Crokinole. Resultatet har jeg ikke behov for at snakke om, men det afstedkom da, at mit eget eksemplar af spillet har været på gæste-visit i stuen. Hovedspillet var Key to the City – London, der godt kan virke som en ned-kogt version af Keyflower. Jeg var en smule skeptisk, men syntes faktisk at spillet havde rigeligt at byde på til at der i hvert tilfælde for nu er plads til begge spil på mine hylder. Resten af ugen har der kun været små-spil som The Game: Extreme, The Ravens of Thri Sahashri og First Orchard på bordet. Men det har nu også været ganske hyggeligt.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Mon Apr 17, 2017 7:47 pm
by Andrea
Vi havde gæster i forgårs, som har opdraget deres ældste datter særdeles godt - i hvert fald foreslog den femårige, at vi skulle spille et spil efter frokost, så vi fandt Pickomino frem og introducerede hende til spillet. I øvrigt et ganske passende spil at spille i påsken ;)

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Tue Apr 18, 2017 9:08 am
by Gunness
I går fik jeg introduceret Maibritt til Anachrony - spillet kørte noget mere glidende for mig i dette andet forsøg, mens hun famlede lige så meget, som jeg gjorde første gang. Jeg prøvede denne gang at gå mere målrettet efter at lave warps for at sende ting fra fremtiden - og derefter score point på at rette op på dette bagefter. Det virkede som en lovende strategi, men jeg lavede også et par bøffer, så vi endte uafgjort.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Wed Apr 19, 2017 10:38 am
by Jens_Hoppe
Da jeg typisk bare spiller Terraforming Mars disse dage, skriver jeg ikke så ofte her. :)

Men i går i KBK var anderledes: Vi var tre som kastede os over Mythos Tales, som jeg har haft liggende et stykke tid. Kort fortalt er det en Sherlock Holmes: Consulting Detective variant, nu bare hensat til Lovecraft's cthulhuide univers i Arkham i 1920'erne. Og det betyder selvfølgelig, at man nu ikke alene skal forholde sig til mordere og andre kriminelle som i Victoriatidens London, men også til overnaturlige, farlige elementer; kultister, ritualer, monstre, og givetvis det der er værre!

Mekanisk fungerer MT stort set ligesom SHCD: Spillerne besøger forskellige lokationer på kortet (hver identificeret med en koordinat), og teksten der hører til denne lokation bidrager potentielt med information og udvikling i handlingen. Når spillerne synes de ved nok, besvarer de en række spørgsmål, og tjekker derefter op mod svarene for at finde deres score. Får man nok points, "vinder" man scenariet, men uanset om man vinder eller ej, har man forhåbentlig fået en god/sjov/spændende oplevelse. Uanset resultatet vil ens mentor (i SHCD er det selvfølgelig Holmes, i MT er det professor Armitage) derefter blære sig med, hvor god han var og hvor hurtigt han løste mysteriet, så man rigtigt kan sidde og føle sig utilstrækkelig. :)

I lighed med nogle af SHCD-udvidelserne har MT-scenarierne en tidsgrænse, som begrænser hvor mange steder man kan nå at besøge. Og en stor mekanisk forskel er de såkaldte requirement cards, som egentlig bare er en måde for spillet at håndtere tilstand, altså at spillerne i visse tilfælde kan gøre/opleve/finde noget som ændrer de mulige udfald i de lokationer som senere besøges. Og det er i min optik noget som SHCD-systemet i den grad trængte til at få introduceret! Det virker også som om MT introducerer muligheden for at man kan komme galt afsted (så det at besøge en lokation ikke bare er ren informations-indsamling), hvilket vel også er rimeligt nok, temaet taget i betragtning.

Vi nåede at spille de to første scenarier i går. Første scenarie gik meget godt; vi fandt ud af det meste, og fik rigeligt med points til sidst til at kunne erklære os som vindere. I det andet scenarie, derimod, gik det straks noget mere skidt. Jo, bevares, vi opdagede da et par sammenhænge, og havde en idé om, hvad det var der foregik, men da vi løb tør for tid og gik i gang med spørgsmålene, kunne vi se at vi havde misset en masse.

Mythos Tales var sjovt, og det nye tema fungerer godt. Mekanisk repræsenterer især introduktionen af requirement cards / tilstand et stort løft af systemet, og åbner mulighed for meget mere dynamik i scenarierne.

Nu er alt ikke rosenrødt, og MT led i den grad af den meget errata, der er til spillet: Fejl på kortet, fejl i directory, fejl og mangler i den store investigation bog. Det er rigtigt, rigtigt træls, og især i et "skjult information" spil som dette, er det virkelig kritisk når informationen ikke er i orden - for hvordan fortæller man spillerne at der er information som er forkert eller mangler, uden at afsløre elementer af scenariet?? :twisted: Der var en del errata til de to første scenarier, og det er vist endda nogle af de scenarier, som er mindre ramt af fejl...

Så, lidt godt, lidt skidt, men alt i alt var Mythos Tales en positiv, underholdende oplevelse.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Wed Apr 19, 2017 10:43 am
by Gunness
^Tak for rapporten. Jeg har printet det oprindelige Arkham Investigator, der var basis for MT, men ikke fået det prøvet endnu - det kunne være, det skulle støves af :)

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Wed Apr 19, 2017 1:40 pm
by Jens_Hoppe
Gunness wrote:^Tak for rapporten. Jeg har printet det oprindelige Arkham Investigator, der var basis for MT, men ikke fået det prøvet endnu - det kunne være, det skulle støves af :)
Der skulle vist også være færre fejl i AI, så du slipper måske for nogle af frustrationerne. :)

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Wed Apr 19, 2017 8:16 pm
by AndersC
Jens_Hoppe wrote: Nu er alt ikke rosenrødt, og MT led i den grad af den meget errata, der er til spillet.
Jeg har stadig ikke spillet mit eksemplar. Bl.a. pga. de mange errata.

Hvordan tænker du bedst at man håndterer dem? Jeg overvejer at printe dem, og så slå op i dem, hvis der er noget jeg synes er mærkeligt. Eller at gå igennem alle errata og lave små noter i bøger osv. Og så håbe at mængden af errata til cases jeg ikke kender, gør at detaljerne er længe glemt, når jeg skal i gang med en case..

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Wed Apr 19, 2017 10:12 pm
by Jens_Hoppe
AndersC wrote:Hvordan tænker du bedst at man håndterer dem?
Ja, godt spørgsmål. På BGG er der om ikke andet en fil, hvor man kan printe al kort- og directory-errata'en ud som små klistermærker, som man så kan klistre ind i spillet. Der er også i samme fil en side med scenarie-specifik errata for hvert scenarie, men hvordan man for et givet scenarie erhverver sig den nødvendige information uden at spoile noget, er lidt mere usikkert...

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Thu Apr 20, 2017 9:47 pm
by Skumle
Goblen wrote:...
Senere på aften var torsdagsgruppen samlet og det blev til en gang CO2. Det spil havde jeg ønsket da jeg er glad for designeren (Vital Lacerda), og min umiddelbare tanke var at det var et fantastisk godt spil. Vi fik i første spil meget hurtigt forurenet jorden til undergang da vi alle blev lidt for grådige kapitalister. Andet spil klarede vi, men da man også konkurrerer med hinanden blev den sidste omgang lidt 'meh' - det hele gik i stå. Har læst at det er et standard problem, og hvordan designeren så løsningen på det. Håber det implementeres i v. 2 der desværre er blevet forsinket på Kickstarter. Havde gerne spillet det igen, men ejeren af spillet synes det var så dårligt at han solgte det med det samme :-)
..
Og det var endda selv om han vandt :P

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Mon Apr 24, 2017 11:15 am
by Gunness
Holdt afskedsreception på mit job fredag med øl og brætspil - og det er jo typisk ikke en lejlighed, hvor man hiver de tunge titler frem (når selv reglerne til Dixit virker komplicerede, er det om at skride stille og roligt frem). Men der var pænt fremmøde og folk hyggede sig, og jeg nåede selv at spille Dixit og Codenames. Og i går fik jeg så spillet Sagrada igen. Den lækre produktion og den tilgængelige spilletid gør, at det nok skal nå på bordet en del gange.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Tue Apr 25, 2017 6:14 pm
by Goblen
Gunness wrote:Holdt afskedsreception på mit job fredag med øl og brætspil - og det er jo typisk ikke en lejlighed, hvor man hiver de tunge titler frem (når selv reglerne til Dixit virker komplicerede, er det om at skride stille og roligt frem). Men der var pænt fremmøde og folk hyggede sig, og jeg nåede selv at spille Dixit og Codenames. Og i går fik jeg så spillet Sagrada igen. Den lækre produktion og den tilgængelige spilletid gør, at det nok skal nå på bordet en del gange.
Gunness jeg har en bøn :-) Gider du tage Sagrada med til DC? Vil rigtig gerne prøve det, og er lidt ked af jeg missede KS på den.

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2017

Posted: Tue Apr 25, 2017 6:23 pm
by Gunness
No problem :) Jeg har Sagrada med til Taibi og Jonezy, og mon ikke vi kan få lov til at lege med et af eksemplarerne? Jeg kommer med off. transport, ellers kunne jeg også have taget mit eget med. Det skal jeg nok introducere dig til.