Månedens spiloplevelse april 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse april 2017

Post by Frouvne »

Endnu en spillemåned er overstået og jeg stiller det obligatoriske spørgsmål: hvilken spiloplevelse var den største for dig? Jeg har en fornemmelse af at flere kunne finde på at svare: DjengisCon. Måske der også der var nogle særlige spiloplevelser, der skilte sig ud fra mængden?! :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2017

Post by Frouvne »

Sådan så min april måned ud:

The Ravens of Thri Sahashri - 8
FUSE - 6
The Game: Extreme - 6
LYNGK - 4
Conan - 3
Schotten Totten - 3
Pax Renaissance - 2
Vast: The Crystal Caverns - 2
Crokinole - 1
First Orchard - 1
Key to the City – London - 1
Kodama: The Tree Spirits - 1
Sagrada - 1
Terraforming Mars - 1
Tramways - 1

April udmærkede sig positivt ved at jeg egentlig syntes, at den udelukkende bestod af gode spiloplevelser.

The Ravens of Thri Sahashri blev igen luftet flittigt, FUSE er måske det mest vellykkede stress-spil, jeg har prøvet, LYNGK genoplivede nysgerrigheden på Gipf-spillene (selvom det ikke er sikkert at netop dette spil bliver i samlingen i længden - men lige nu er det), Conan bød også i denne måned på en masse spas, Vast: The Crystal Caverns er en af det mest originale nytænkninger i en kendt setting, der fungerer, uden at det virker påtaget og Key to the City – London var bedre end forventet og selvom der er mange ting i det, der minder om Keyflower, har det sin egen berettigelse. Pax Renaissance er det sidste spil fra denne måned, jeg vil fremhæve. Det blev for første gang prøvet på DjengisCon, hvor vi var tre der alle havde læst reglerne og som i fællesskab famlede os frem i et forsøg på at forstå spillet. Den fælles indstilling gjorde det til månedens mest positive spiloplevelse for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse april 2017

Post by Goblen »

Terraforming Mars - 8
Kanagawa - 4
Great Western Trail - 3
Sagrada - 3
Villages of Valeria - 3
Clank!: A Deck-Building Adventure - 2

CO₂ - 2
The Dwarves - 2
Mechs vs. Minions - 2
The Colonists - 1
Colt Express - 1
Guillotine - 1
Isle of Skye: From Chieftain to King - 1
Kingdomino - 1
Love Letter - 1
Mansions of Madness: Second Edition - 1
Puerto Rico - 1
Steam - 1
Steampunk Rally - 1

Fantastisk god måned med 39 spillede spil. 32 måneden før, så en mindre stigning - skyldes primært DC som endnu engang var fantastisk.

Der er flere spil der var rigtig gode denne måned. Kanagawa er som altid sjovt, og hele temaet med at male et japansk maleri er fedt. Fik spillet mit første spil i Valeria-serien - Villages of Valeria, og et ganske godt bekendtskab. Sagrada på DC absolut en af de fede opleveser, og det samme med Clank!. Det er dog ingen af dem der vinder.

Månedens oplevelse er Terraforming Mars - ikke kun pga. DC, men også fordi familien synes det er fedt. Det er et spil der kan samle os alle, og med de forskellige corporations er der hele tiden nye strategier at prøve.

Månedens overraskelse blev Colonists. Ganske sjovt, meget tungt (og derfor langt fra hvad jeg plejer), men godt selskab og et fedt koncept virkede :-)

To store skuffelser denne måned. Det første var Colt Express - det spil har mistet pusten synes jeg. Det andet var en forfærdelig oplevelse, og noget jeg aldrig kommer til at spille igen. Efter min første Steam oplevelse var jeg lidt "det må være bedre". Det er det bare ikke. Skal ikke spilles igen.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse april 2017

Post by Larsine »

78 spil blev det til I løbet af april, ikke mindst på grund af Fastaval og Djengis Con.


Unpublished Prototype x 21 (Dækkende over 1 x Dværge og Diamanter, 7 x Ave Alea, 1 x Alcubierre, 1 x Supernova: planet builder, 2 x Holiday Resort, 1 x Le Mans Team Manager, 1 x Pizza Delivery, 1 x Snake Shadows, 1 x Bombemand, 1 x Magic mash up, 1 x Boss of Goons, 1 x Monsters & Meeples, 1 x Settlers, 1 x Slikbjerget)
San Juan (inkl. The New Buildings & The Events) x 8
Codenames x 5
Cthulhu Fluxx x 5
Five Crowns x 5
Würfel Bohnanza x 5
Ave Caesar x 4
Flamme Rouge x 4
Arkham Horror: The Card Game x 2
Betrayal at House on the Hill x 2
Steampunk Rally x 2
7 Wonders (inkl. Catan & Manneken Pis) x 2
Acquire x 1
Clank!: A Deck-Building Adventure x 1
Colosseum x 1
Colt Express x 1
Fearsome Floors x 1
Gigant Yatzy x 1
Kanagawa x 1
King of Tokyo x 1
Last Night on Earth: The Zombie Game x 1
Lost Cities x 1
Mansions of Madness: Second Edition x 1
Sagrada x 1
Terraforming Mars x 1

18 nye spil på en måned!!! En masse af dem takket være Fastaval. De var næsten alle sammen interessant på en eller anden måde, men man kan dog også mærke at flere af dem ikke helt er færdige endnu.

Ud over alle disse prototyper var der også en del nyheder fra Djengis Con, og af dem var jeg specielt glade for Sagrada, Terraforming Mars og Clank!: A Deck-Building Adventure. Arkham Horror: The Card Game og Mansions of Madness levede ikke helt op til mine forventninger.

Hvis jeg skal udråbe et spil som månedens bliver det... Clank!: A Deck-Building Adventure, for jeg havde både en god spilfornemmelse, oplevede eventyret, og havde lyst til at både spille det igen og eje det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse april 2017

Post by Gunness »

Min måned var væsentligt bedre end normalt, godt hjulpet på vej af DC.
Fugitive - 8
Sagrada - 5
Magic Maze - 4
Witness - 4
Conan - 3
Planetarium - 3
Fantastiqa - 2
FUSE - 2
Overseers - 2
Project: ELITE - 2
Santorini - 2
Anachrony - 1
Codenames - 1
Cyclades - 1
Det dårlige selskab - 1
Dead of Winter: A Crossroads Game - 1
Dixit Odyssey - 1
Flamme Rouge - 1
Forbidden Desert - 1
Modern Art - 1
Terraforming Mars - 1
Twilight Struggle - 1
Ulm - 1
Vast: The Crystal Caverns - 1

Spil jeg ikke havde prøvet før er skrevet med rødt.
Terraforming Mars var helt sikkert den bedste af de nye oplevelser - rart endelig at kunne sætte et hak ud for det. Vast: The Crystal Caverns var et spændende og originalt koncept. Jeg var havnet med en lidt kedelig rolle, men jeg prøver det meget gerne igen. Vi har også allerede haft en masse fornøjelse af vores Sagrada. Endelig fungerede Overseers rigtig godt med nogle af de folk, jeg plejer at spille med.

I den mindre gode afdeling var bundskraberen Ulm, der er et middelalderspil centreret om en domkirke. Suk. Jeg troede, at de var holdt op med det fortærskede tema for år siden. Småkedeligt. Fuse var hektisk nok men også lidt kønsløst. Og endelig må jeg konstatere, at race-spil som Flamme Rouge keder mig bravt :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Post Reply