Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

Så er det om at udnytte, at ferietiden er over os! Hvad har du spillet i dag?
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

I dag fik jeg introduceret Helle for Century: Spice Road og mit umiddelbare indtryk var, at hun tog lige så positivt imod det, som jeg havde forventet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

Søndag var min mor og far forbi til middag, og det endte naturligvis med at vi spillede Five Crowns, og for en gangs skyld vandt min mor ikke. Min far og jeg lå tæt og kæmpede om vinderpladser, men hver gang han fik point, endte jeg med at få nøjagtigt det samme antal point, og han gik derfor hen og vandt.

Mandag var Lea endelig kommet hjem fra højskole og efterfølgende landsstævne, og blevet menneske igen, og hun skulle naturligvis udsættes for mit nyeste Real-Time-Worker-Movement-Spil, så det blev til et spil med hende og Lilli. Lea syntes også at det fungerede rigtig godt, og havde masser af forslag til hvor dan jeg kunne arbejde videre på det.

Lillis veninde Nana kom på besøg, og de spillede masser af Set, Lost Cities og Match Madness, men vi fik også lokket Nana til at prøve San Juan (inkl. udvidelser). I forhold til at det var hendes første spil, så gik det nu meget godt for hende, og både Nana og jeg endte på 34 point, med Lilli lige bagefter på 33 point. Jeg havde dog flest kort og vandt derfor på tie-break. Endnu et spil, som heldigvis var ret anderledes endte med Lilli på 37 point og Nana og mig på 32 point, dog med tie-break til Nana.
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Sir William »

Robert var forbi i går, så vi fik prøvet Gloom of Kilsforth for 3 personer.

Et rigtig flot spil og min håb var, at der var noget Runebound over det.

Jeg fik en dværg som karakter og Arch Mage som klasse. Så jeg var stærk og klog.

I starten det godt, klarede nogle encounters og havde pludselig mange penge, så jeg købte mig en allieret.

Derefter gik det galt, næste kamp var jeg uheldig med terningerne mod et nemt monster, overlevede lige med et hjerte igen, hvilket kun gav mig en aktion næste dag.

Fik købt mit health op igen, bare for igen at få et uheldigt slag, ende på sted i Gloom og få nogle weather events som enten reducerede mit movement eller fjernefe min AP.

Så i de sidste 2 timer af spillet havde jeg i snit 1-2 actions per dag, mens Pernille havde 8 og Robert 7.

Dermed en meget passiv rolle.

Pernille baskede så det slemme monster i 2 træk og så var det slut.

Konklusion: Det er et flot designet spil, god ide omkring movement og udvikling, men man bliver straffet meget med dårlige slag. Ryger health ned i 1 og samtidig har et event som fjerne en AP ved morgengry, så bliver man udfordret.

En kombination af lidt Mage Knight og Runebound, dog stadig nok mest fan af Runebound.

Men igen, første spil og en del uheld, gør jo ikke et spil dårligt. Skal nok bare spilles anderledes.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

I går var vi tre til spil. Da Eik ikke før havde prøvet mit Real-Time-Worker-Movement-spil kom det naturligvis på bordet. Til disse test har jeg nu fjernet alle opgaver med 4 og 3 ens ressourcer på, så alle opgavekort nu består af 2 ressourcer i 3 farver og 1 ressource i 1 farve. Det viste sig at funger rigtig godt, da man nu ikke kunne være uheldig og få en svær opgave, og spillet derfor mere blev om positionering på brættet. Eik og jeg kom i karambolage, hvilket betød at Michael fik frit spil og blev hurtigst færdig med sin første opgave, men med han anden opgave endte han med at komme i kamp med Eik, og i medens kunne jeg så færdiggøre min anden opgave.

Så tog vi et spil Imperial Settlers, hvor Eik spillede romerne, jeg spillede ægypterne og Michael spillede barbarene. Det viste sig at vi spillede mine ægyptere og deres Temple of Ra forkert, men det opdagede vi første sidste i tredje runde, og vi bestemte os for at fortsætte med vores fejl og så spille dem rigtigt næste gang. Michael formåede ikke at få produceret mange workers hvilket ellers plejer at være barbarenes styrke. Jeg fik stort set ingen produktionsbygninger, men fik til gengæld masser af bygninger der scorede point og lå pænt langt foran. Men Eik fik uforholdsmæssigt mange produktionsbygninger, og det endte med at han de sidste to runder havde langt flere ressourcer end han kunne nå at bruge, og han byggere sindssygt mange bygninger. Kombineret med bygninger der gav point når man byggere blev det et spørgsmål om at aflevere en ressource, og så få flere ressourcer og point tilbage, hvilket begyndte at nærme sig en evighedsmaskine. Heldigvis løb Eik tør for workeres, for ellers havde vi nok siddet der endnu. Spillet endte med at tage 3½ time, og selvom det var sjovt det meste af tiden, så var den sidste time lidt langtrukken, for Michael og jeg var færdig lang tid før Eik. Eik vandt da også med 198 point, hvilket vare mere end dobbelt så meget som jeg har set i de forrige spil. Både Michael og jeg lå også ret højt sammenlignet med de forrige spil, men havde ikke en chance mod Eik.

Hvis det i fremtidige spil viser sig at noget som dette kan ske regelmæssigt ryger min lyst til at spille Imperial Settlers nok lidt ned.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

Fredag var jeg på besøg hos præsten, men pga. ferie var vi kun mig, morten og hans søn Poul. Vi startede med to spil Red Dragon Inn, som Poul havde prøvet på Østreskov Efterskole, som han lige er kommet hjem far efter et halvt år på skolen. I første spil spillede Poul Fleck the Bard, jeg spillede Gog the Half-Ogre og Morten spilled Gimli the Dwarf. Fleck plejer at charmere de andre spillere og kroen og betaler ofte med en sang i stedet for penge, men det lykkedes ikke ret godt og han endte med at blive smidt ud da han løb tør for penge. Gog plejer at kunne klare lidt af hvert da han er ret stærkt, men i dette spil var det pengene han styrede, og han var ret tæt på at vinde over både Gimli og Fleck ved at vinde alle deres penge i kortspil. Desværre nåede Gimli lige at redde sig da jeg ellers var ved at stjæle hans sidste mønt. Desværre endte vi på et tidspunkt i en drikkekonkurrence og Gog kom til at drikke en elven wine med en chaser af elven wine med en chaser af dwarven firewater, i alt 10 alkohol, og så var der ikke længe igen før han gik i gulvet.

I andet spil spillede jeg Serena the Pious (en ork paladin), Poul spillede Zakhan the Drunken Master, og Morten spilede Bryn the Boatswain. Min Paladin formåede at udnytte hendes fromhed (eller mangel på samme i visse situationer) rigtig meget, men måtte alligevel bøje sig for Bryns styrke. Zakhan formåede også at udnytte hans drunken chi ret effektivt, men måtte også bøje sig for Bryns styrke. Endnu en sejr til Morten.

Bagefter introducerede vi Flamme Rouge til Poul. Morten havde jo spillet det ugen før, og var blevet så begejstret at han netop havde købt sin egen udgave af spillet. Vi startede med et enkelt løb, og bagefter tog vi en 3-etapers grad tour. I den indledende runde klarede jeg mig rigtig godt, men i vores grand tour viste Poul at han havde forstået spillet. Jeg forsøgte at balancere mine ryttere og de endte da også med stort set ikke at have noget udmattelse, men de lå til gengæld lige midt i feltet med en 3. og 4. plads, hvilket også betød at de sammenlagt fik en holdplacering som nummer 3. Pouls rouleur vandt løbet og hans hold endte med at vinde holdkampen.

Lørdag besøgte jeg Annemette og Janne og da det jo er ved at være test-tid for Guldbrikken fik vi spillet en del spil.

Vi startede med Polis som er et civilisations bygge spil. Hver spiller gennemgår 8 faser hvor man trækker kort, sælgerkort (på auktion), bygger kort, beskytter kort, får indkomst, handler, bekriger hinanden. Spillet fungerede rigtig godt, men som første spil var det naturligvis lidt svært at vide hvad kortene reelt var værd, samt hvad de forskellige kort gjorde. Symbolerne på kortene var nemme at forstå og dejligt overskuelige. Jeg tror at efterfølgende spil vil være meget mere interessante.

Bagefter spillene Annemette og jeg Guilds som på nogle måder minder om Castles of Mad King Ludwig, men med personer tilført. Så man skal både opbygge sit guilds hovedkvarter af forskellige rum som forskellige typer personer foretrækker, og man skal samtidig tiltrække de forskellige personer. Som et to-personers spil fungerede det rigtig godt, og specielt deres auktionsmekanisme var god. Ved flere spillere er jeg dog lidt bange for at det kan blive ret kaotisk, men det skal selvfølgelig afprøves, for prøves skal det igen. Det eneste minus var at ikonerne på rummene var meget små, på trods af at der var masser af plads til at lave dem større. Ikoner og tekst på personkortene var til gengæld tydelige og nemme at overskue.

vi sluttede af med 0-9 hvor man har tal bygget op at firkanter, og hvor der tilfældigt trække hvilket tal man skal bruge til at bygge en stabel. Stablen må ikke indeholde huller og tal der ligger oven på andre skal mindst ligge på to tal neden under. På nogle måder minder det om Limes og Karuba hvor alle skal passe den samme brik ind i deres egn udgave af spillet, og hvor man bare skal gøre det bedre end de andre. Man får point efter hvor langt oppe man har placeret sine tal. Alle tale på bordet giver x0 point, tal i første etage giver x1, anden etage giver x2 osv. Jeg formåede at få et 9-tal i 3. etage (27 point) og et 9-tal i 2. etage (18 point) samt en rimelig del point på de øvrige tal. Problemer er at de store tal (8-9) også er dem der gode at bygge ovenpå, hvorimod mange af de minde tal enten har "sjove" former som er svær at passe ind i de andre eller som f.eks. 0 der har et hul midt i brikken.

Vi sluttede af med et spil Match Madness, men jeg vidste på forhånd at det slet ikke var et spil for Annemette, og da vi var nået halvvejs gennem spillet havde hun ikke scoret en eneste opgave og gav derfor op.

Vi fik også kigget på Kongens Fald og King of Pirates men da de begge 3 eller flere spillere kunne vi ikke spille dem. Begge spil ligner dog mest af alt noget fra 70'erne i deres grafiske udtryk. Kongens Fald har masser af tilfældigheder idet man skal trække begivenhedskort og rulle masser af terninger (selvom der kun er en terning med i spillet). King of Pirates har også terningslag med, men det ser umiddelbart ud til at man selv kan være med til at påvirke udfaldet hvilket er en formidlende omstændighed. jeg tror umiddelbart ikek at det gør noget at jeg ikek får spillet disse to spil.

Søndag fortsatte Annemette, Janne og jeg med at spille, og om eftermiddagen stødte resten af min familie til og spillede med.

Vi startede med Garden Gnomes: Violent Vendetta hvor hver spiller styrer en gruppe af havenisser. Havenisserne skal bekrige de andre havenisser, samle forråd og indtage vigtige statuer i haven. Hver gruppe af havenisser har forskellige evner: Hvor mange havenisser man kan have aktiver, hvor svære der er at nedkæmpe, og hvor mange der kommer til live igen hver runde, derudover har to grupper en speciel evne hver. Den spiller der først får løst sine 3 opgaver vinder. Da der stod at det tog ca. 1 time og at man kunne forkorte spillet ved kun at spille med 2 opgaver valgte vi dette. Det betød dog at jeg vandt spillet på ca. 20 minutter. Der var mange sjove ting ved spillet, og jeg tror det kan være rigtig kaotisk ved flere spillere, og hvis man kan lide taktiske krigsspil er der lidt af det her, dog mede et meget mere fjollet tema.

Derefter spillede vi Garden Gnomes: Wizard Warfare, hvor man igen spiller havenisser der skal nedkæmpe de andre havenisser. Det gør man ved en form for avanceret sten-saks-papir. Men selvom producenten lover at man kan lave smarte træk og spille bluf eller dobbelt-bluf så er der dog tale om en stor gang tilfældighed. En af mine bedste runder var da også da jeg bare trak to tilfældige kort og spille mod de to andre. Kedeligt og tilfældigt, også selvom jeg vandt. Tegningerne på havenissekortene er særdeles syge, og hvis man har nogen som helst form for sarthed i forhold til vold eller sex skal man måske undgå spillet. Jeg synes selv jeg er meget frimodig, men et enkelt af de gule kort var alligevel lidt for meget. Selv hvis man ikke er sart synes jeg faktisk man skal undgå spillet, for der er stort set ikke noget spil i det.

Næste spil blev Puzzle Battle hvor det gælder om at være første til at samle sit puslespil. Der er fire puslespil, hvor af de hver ligner et af de andre (spejlvendt og nogle farver skiftet ud). Umiddelbart er de ikke så svære, men når alle brikkerne skal ligge i kassen og man højest må have 5 brikker ud over dem man har lagt på sin plade bliver det lidt forvirrende. Da Janne og Annemette havde de to plader der lignede hinanden hjalp det når det fik fjernet brikkerne, medens dem der lignede mine fra den fjerde plade hele tiden kom tilbage i kassen. Det var da meget sjovt, men jeg ved ikke hvor meget af et spil det er.

Så blev det til Save the Treasure of Fairy Tales , et samarbejdsspil om at finde de gamle eventyr, sætte dem sammen og flygte ud af kongens have inden kongen når en omgang rundt om haven. Jeg ved godt at det er for børn, og at det er lidt memory-agtigt (hvilket børn plejer at være gode til), men vi formåede at løse opgaven og flygte inden kongen var nået halvvejs rundt, så det virkede lidt for nemt.

Ramasjang Rally var endnu et børnespil som bygger på memory. Spillet er udviklet af Asger og Daniel (13 Days og andre spil) til DR i forbindelse med deres Ramasjang Rally hvor rigtige børn kørte sæbekasseløb. For at komme fremad skal man vende en brik der svarer til symbolet på feltet foran dig, og det kan du blive ved med indtil du fejler eller kommer i mål. Derudover er der to brikker der sætter dig 2 eller 3 felter tilbage, hvilket de dog har glemt at forklare i reglerne. Simpelt memory-spil med et tvist.

King Domino var et rigtig godt spil, og jeg kan sagtens se hvorfor det er nomineret til Spiel des Jahres. Rigtig simpelt, kalkulerede risici, sandsynligheder og masser af muligheder for at gøre det godt. Selvom det så lovende ud for mit rige, kunne jeg dog ikke hamle op med Annemettes rige der scorede alt for mange point.

Annemette og jeg tog et spil Kuna yala from Djeco. Umiddelbart virkede det som et børnespil, men der var rigtig maget taktik og strategi i spillet. I hvert fald når man spiller det som to-spiller. Hver runde skal man tage to fiskekort ud af fire mulige, placere det ene i din egen fiskestime og det andet i modstanderen fiskestime. Dertil kommer koralrev, hajer og blæksprutter, og muligheden for at slå fiskene ihjel. Et spil som overraskede stort.

Så tog vi et spil Dice Forge, selvom det ikke er tilmeldt Guldbrikken, hvor jeg fik lavet en maskine der generede rigtig mange penge, og kunne omsætte disse penge til point. Jeg lå derfor rigtig lang foran, men da vi skulle tælle point op ved afslutningen af spillet, hvade jeg stort set ingen ekstra point, hvilket Annemette og Janne havde, og Annemette havde nok til at overhale mig. Interessant spil som jeg helt sikkert gerne spiller igen.

Inden familien landede nåede vi et spil Shadow Master, et spil hvor man skal se hvilke ting man kan finde i et skyggemønster, ud fra bestemte tegninger. Hvis man er hurtigt færdig og man har sine forslag rigtige kan man score bonuspoint, og jo før man er færdig jo flere bonuspoint. Af et selskabsspil at være var det rigtig sjovt og anderledes.

Familien ankom og vi spillede en 6-personers Shadow Master, hvilket IMO gør spillet bedre. Larna trak sig dog ud halvvejs i spillet, da hun syntes det var alt for frustrerende og forvirrende. Lea og jeg lå længe og kæmpede med hinanden, men så fik Lea en rigtig dårlig omgang hvor jeg scorede 10 point, og så var den kamp afgjort.

Efter aftensmad testede vi Unlock!, som er et samarbejdsspil som minder om et Escape Room. Første spillede vi tutorial scenariet, som er meget simpelt og løbende lærer dig reglerne. Man har 10 kort og kun 10 minutter til at finde koden til døren så man kan komme ud. Vi klarede det på under 5 minutter, men lærte en del. Både reglerne men også hvordan vi skulle fordele roller så alle fik noget ud af scenariet.

Bagefter spillede vi The Formula scenariet. Her er der 90 kort og 60 minutter til at løse opgaven. Vi var nød til at tage et par hints og vi lavede også en del fejl. Alle fejlene kostede 3 minutter af tiden, men vi nåede alligevel ud med ca. 5 minutter tilbage. Jeg synes det var rigtig sjovt, men når første man har spillet et scenarie kan man ikke spille det igen, og der er kun 3 scenarier /plus tutorial) i kassen. Til gengæld vil man jo stort set ikke have brugt kortene, så det burde kunne sælges videre efter brug.

Lisa og pigerne spillede et spil 0-9, og de syntes alle det var ret godt. havde lavet det højeste tårn, men alligevel gik Lea hen og vandt da hun havde mange af de høje numre til at give point.

Vi sluttede af med 2 spil Match Madness, hvor Lilli som forventet vandt overlegent. Larna var ikke vild med spillet, men de andre syntes det var fantastisk og vil meget gerne spille det igen, og så er det jo godt at jeg har købt det til familien.

24 spillede spil på en weekend! Det er lang tid siden det sidst er sket.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

I den sidste uge har jeg spillet mere end hele sidste måned - men der skete godt nok heller ikke meget i juni måned. Nå, men man må da glæde sig over, at det bevæger sig i en positiv retning.

I onsdags var spilgruppen samlet og vi havde Solarius Mission på bordet. Det efterlod et rigtig fint indtryk og er bestemt blandt de bedre rumspil, jeg har prøvet. Det eneste der gør mig en smule skeptisk overfor spillet er, at jeg fandt at det tematisk ikke rigtig formåede at levere. For mig er rumspil et fedt tema, men jeg forventer at have muligheden for at kunne skyde på mine modstandere, at kunne lave handelsruter og deslige.

Fredag fik jeg for første gang prøvet 13 Minutes: The Cuban Missile Crisis, som jeg vil placere i den bedre del af mikro-spillene. Det er og bliver en abstrakt størrelse ... men på en eller anden mærkelig måde giver temaet alligevel mening. Og havde det ikke været for temaet ville jeg aldrig have kigget nærmere på spillet. Af et mikro-spil at være, hvor man i løbet af spillet spiller fem kort syntes jeg faktisk de har opnået at skabe en intens lille oplevelse.

Fredag blev det også til to spil The Ravens of Thri Sahashri, så Helle og jeg begge kunne få prøvet begge sider. Rutinen er der og selvom vi undervejs var presset i begge spil sikrede den os, at vi i begge spil havnede på 11 point, som er en hæderlig score.

I aftes besøgte jeg Gunness. Vi indledte aftenen med et spil The Bird Told Me To Do It af Carl Chudyk, som vi begge har modtaget for nyligt og ingen af os havde fået prøvet. Det gav mange gode grin. Når man spiller et spil af Carl Chudyk forventer man et vist niveau af kaos - men her var han røget ud af en tangent og grinene skyldtes hvis mest at spillet var ufrivilligt komisk. Det er ikke sådan, at jeg ikke ville spille spillet igen, men jeg tror ikke jeg kommer til at gøre noget for at få det til bordet igen.

Vi spillede to spil 13 Minutes: The Cuban Missile Crisis, der gav to helt forskellige udfald på historien.

Aftenens hovedspil var The Voyages of Marco Polo, som er et spil, der oprindeligt var røget forbi min radar. Allerede under regellæsningen blev jeg fornøjet over, at der tydeligvis var tale om et rigtigt tysker-spil. Og det syntes jeg bestemt også der blev leveret. Et solidt og intuitivt design, der giver mig stor lyst til at vende tilbage.

Vi sluttede aftenen af med et spil Space Race: The Card Game, hvor min spil i høj grad var præget af at være et famlende første forsøg. Det virkede som et okay spil, hvor jeg særligt syntes, at det er det grafiske udtryk, der udmærker sig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

I går startede vi fire spillere med et spil Real-Time-Worker-Movement hvor jeg nu havde fået laver de første bygninger som man kunne bruge sine ressourcer til at bygge. Vi spillede til 8 bygninger og derefter blevet der talt point op. All bygninger gav point, men nogle gave fordele gennem spillet og andre gave bonus point. Der var lidt snak om at visse bygninger virker for stærke, for billige eller for "et-eller-andet", men det var jo netop formålet med spiltesten at finde ud af om de fungerede og om de var ballancerede i forhold til hinanden. I bund og grund kunnne jeg konstatere at de fungerede, men t nogle bygninger selvfølgelig var ubalancerede.

I andet spil fik vi lov til at vælge to bygninger som vi var sikre på at starte med, og det viste sig at der i hvert fald var en bygning som var alt for ubalanceret. Så ubalanceret at jeg helt overvejer at fjerne den. Måske kan jeg finde en måde at bruge den på hvor den bare ikke er så effektiv. Men endnu en særdeles vellykket spiltest.

Eik og Lilli var også kommet og vi var derfor 6 spillere, og bestemte os for Acquire. Desværre blev det for mig et spil hvor jeg stort set ikke var med i spillet, og jeg var 100% sikker på at tabe, så sikker at jeg valgte at beholde 5 aktier selvom jeg kunne have solgt dem for $3.500 i håbet om at indfri en bonus senere i spillet, hvilket naturligvis ikke lykkedes. Da spillet slutte og vi talte pengene op, viste det sig at jeg alligevel kun endte på en 5. plads, og hvis jeg havde solgt de føromtalte aktier ville jeg havde endt på en 3. plads, for det var et utroligt tæt spil, hvor vi lå fra $22.000 til $29.000.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Goblen »

Torsdagsgruppen var samlet i går. Det var "fri-leg" torsdag, og det betyder at alle spil kan spilles. Valget var faldet på Cavum. Det har, desværre, et element fra Steam hvor der skal bygges gange så du kan samle flest mulige ædelsten. Jeg har nu lært at det ikke er Steam jeg ikke kan lide - det er hele denne slags spil. Ganske enkelt ikke noget for mig, og det behøver ikke komme på bordet igen.

Efter det spillede vi en gang Mansions of Madness, 2nd edition. Det første eventyr som bragte lidt nye elementer ind i forhold til de andre gange jeg har spillet det. Altid fornøjeligt.

De sidste mange uger har været travl med brætspil for Røde Kors. Det bød bl.a. på Tsuro, Kingdomio, Santorini og Patchwork.

Har spillet "masser" af Terraforming Mars og Great Western Trail, og har fået spillet Kiwetin en del. Et meget simpelt spil hvor din træånd skal nå først op til planten øverst i træet. Det er faktisk betydeligt sjovere end jeg først troede.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Gunness »

...eller "Hvad har du spillet i løbet af ferien?"
Allan har allerede redegjort for vores spilledag tidligere på ugen - jeg var især imponeret af Marco Polo, der ved første øjekast lignede et "åh nej, endnu et spil om sand, kameler og handel", men viste sig at være hurtigt, underholdende og ikke for overlæsset med muligheder.

Derudover er det blevet til en god blanding af gammelt og nyt:
Min datter er vildt og blodigt optaget af alt, der hedder Tolkien, så det var på tide af få støvet Middle-Earth Quest af (bogstaveligt talt) og få det spillet et par gange. Jeg synes, at det er et af de bedre FFG-spil; lidt for langt men ellers ret tematisk. Jeg led et knebent nederlag som Sauron begge gange.
Mit nyligt ankomne Space Race er blevet spillet tre gange, og selv om det virkede lidt forvirrende ved første gennemspilning, er jeg efterhånden blevet ret glad for det. Når man har lært ikonografien, kører det hurtigt og gnidningsløst.
Jeg købte Deus på årets DC, og det er også kommet på bordet to gange her i ferien. Det er lidt mere abstrakt, end jeg havde håbet på, men stadig en bundsolid omgang civ-byggeri.

Mit ekstremt støvede Legendary Encounters: Alien er endelig kommet på bordet, og jeg fik spillet to omgange af grundscenariet med en film-kammerat. Første omgang fik vi massivt stryg, mens vi lige akkurat kørte den hjem anden gang. En underholdende og intens deck builder, som jeg håber ikke kommer til at samle støv igen.

Derudover er det blevet til div. småspil som Mysterium og Splendor. Alt i alt havde jeg håbet på at få lidt flere tunge spil frem, men ovenstående er trods alt heller ikke værst.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Jens_Hoppe »

Fire dage i Skåne med familien gjorde underværker for antallet af spillede spil i denne måned (selvom spillene nok ikke lige er dem, jeg normalt ville opsøge):

Insider x23
Timeline: Star Wars x18
The Lost Expedition x8
Patchwork x6
Fuji Flush x2

Insider er altid en fornøjelse - og det syntes resten af familien tydeligvis også. The Lost Expedition har været sjovt, men jeg er nok ved at have overstået min første entusiasme. Timeline-spillene bliver jeg nok aldrig rigtigt gode venner med, men det er da uskyldigt sjov.

Derudover har jeg fået spillet et par spil mere med familien: Jeg introducerede dem til T.I.M.E Stories (asylum scenariet), som blev godt modtaget. Min datter og jeg har desuden prøvet Caverna: Cave vs. Cave, som jeg syntes var lidt træls (alt for meget konvertering af ressourcer til andre slags - gab!)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags i KBK fik jeg spillet The Colonists, et "epic strategy game" (hvis man skal tro på, hvad der står på æsken) fra sidste års Essen.

Det var ikke lige mig.

Der blev forklaret regler en times tid, og 1. epoke af spillet (ud af 4) - som var det eneste vi nåede - tog omkring to timer. Så spillet er altså vildt, sindssygt langt. Hvis det så bare var sjovt og godt, gik det nok endda, men det var stort set bare en lang omgang ressource-konvertering og meeple micro-management, med stort set ingen interaktion spillerne imellem. Det behøver jeg ikke spille igen. 5/10, og så har jeg været gavmild.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

En weekend i sommerhuset betyder naturligvis maser af brætspil.

Lisa, Cathy og Larna tog en tur i byen lørdag formiddag, medens Lilli og jeg spiller Carcassonne: Jægere og samlere. Det blev et virkeligt tæt spil hvor vi skiftedes til at føre, og hele tiden kæmpede om den store mark samt et store flodsystem. Flod systemet endte med at være uafgjort, men jeg endte med at snige en sidste jæger ind på marken og vandt stort.

Derefter spillede vi et spil Flamme Rouge, hvor jeg som sædvanligt endte med stort set ikke at have nogen udmattelse, men også endte lidt i feltet på en 2. og 3. plads.

Senere om eftermiddagen spillede Larna og jeg en Grand Tour af 4 etaper i Flammer Rouge. For en gangs skyld formåede jeg at vinde langt de fleste etaper og endte både at komme ind som nummer et og to i klassementet og vinde holdkampen. To gange i løbet af spillet formåede jeg at bryde med Larnas to ryttere, så selvom jeg selv fik udmattelse fik Larnas ryttere lige så meget udmattelse og lå bagved uden chance for at indhente mig.

Om aftenen spillede Lisa, Cathy og jeg Heckmeck. Cathy havde ikke spillet det før, men syntes at det lige var et spil for hende og hendes familie, så vi fandt frem til hvor det kunne købes og bestilte et eksemplar til hende.

De fleste gik i seng, men Lilli, Larna og jeg sluttede lige aftenen med et spil Settlers fra Catan: Rejseudgaven. Larna fik helt klart den bedste placering, og kom hurtigt foran med to point for længste vej og 6 point for huse og byer. På daværende tidspunkt havde Lilli 6 point og jeg havde 5 point (plus et point på udviklingskort). Men Lilli fik taget længste vej fra Larna, og jeg fik udbygget mine byer og huse. Situationen var at jeg havde 8 point (plus et gemt), Lilli havde 9 point og Larna havde 7 point, da det var min tur. Jeg slog slaget som jeg havde brug for og kunne opgrader et hus og derved vinde. Men jeg blev grådig og troede at jeg både kunne bygge og købe et udviklingskort. Så jeg købte kortet og opdagede at jeg manglede en granit til at opgradere, men det måtte jeg så vente en omgang med at gøre. Men Lilli nåede naturligvis at score et point i hendes tur, og min grådighed var derfor skyld i at jeg ikke vandt.

Søndag var det regnvejr, og så kunne vi jo lige så godt spille. Lisa, Lilli, Cathy og jeg spillede Heckmech, hvor jeg i det første spil formåede ikke at samle en eneste orm på noget tidspunkt. det betød naturligvis at spillet sluttede relativt hurtigt og vi tog endnu et. Der viste jeg til gengæld hvor nemt man kan score så mange point at de andre nærmest er tilskuere. Altid en hyggeligt terningspil.

Bagefter spillede Lilli, Larna og jeg mit nye Real-Time-Worker-Movement-Spil med tre ændringer baseret på sidste spiltest. Det var dog kun de to af ændringerne det påvirkede spillet, og det heldigvis i den gode retning. Larna formåede at vinde spillet på en strategi om at bygge pointbygninger selvom de ikke gav nogen fordele i løbet af spillet. Lilli prøvede sig med at bygge små bygninger og hun var da også den der lukkede spillet og kom ind som nummer to. Jeg startede med bygninger der gav bonus og sluttede med pointbygninger, men nåede ikke at bygge færdig og endte derfor med at spille en masse ressourcer. Endnu en vellykket spiltest.

Efter en tur til stranden, spillede Larna og jeg to spil Flamme Rouge. Første fandt vi en ny bane på BGG som så interessant ud. Igen formåede at jeg at bryde med Larnas gruppe og vinde de to første pladser. Bagefter lavede vi den stejlest bane vi kunne forestille os, bare for at prøve det. Det var interessant, men ikke særlig taktisk da der var meget får steder man kunne udnytte slipstrøm, og kun et enkelt felt med nedkørsel. Jeg endte med at vinde med min rouleur, men til gengæld kom min sprinter ind som absolut sidstemand.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Goblen »

En torsdagsgruppe på ferielokation med "nye" deltagere åbnede for vi kunne spille et lidt anderledes spil end vi plejer. Vi var fem personer og vi havde valgt Fury of Dracula 3rd edition. Da ingen af os havde prøvet det før blev det et langt spil.

Vi trak bare tilfældigt hvem der var hvem, og jeg endte med at være Dracula. Jeg valgte at prøve en strategi hvor jeg holdt mig tæt på dem til at starte med og så alt efter deres valg se om jeg kunne få dem i den forkerte retning. Det lykkedes - næsten. De valgte en retning, men inden de begyndte at flytte opdager en af dem så den retning jeg var gået, og havde en event hvor jeg skulle vise byer. Han valgte den by jeg var stukket af til, og så gik jagten i gang. Tabte dem igen, men blev fanget til sidst.

Et ret godt spil som jeg blev ret begejstret for. Næste gang kender vi alle kortene, og det gør det nemmere og hurtigere. Måske lidt lettere for folk at planlægge og ikke lave så mange fejl som vi gjorde.

Nu går min jagt så i gang. Skal ud og finde spillet... Giv lyd hvis I hører om et ledigt.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Stony »

Goblen wrote:Nu går min jagt så i gang. Skal ud og finde spillet... Giv lyd hvis I hører om et ledigt.
Hvis alt andet glipper, så er der en del til salg på BGG.
https://boardgamegeek.com/boardgame/181 ... geekmarket
Sidst spillet:
Image
Post Reply