Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Goblen »

Stony wrote:
Goblen wrote:Nu går min jagt så i gang. Skal ud og finde spillet... Giv lyd hvis I hører om et ledigt.
Hvis alt andet glipper, så er der en del til salg på BGG.
https://boardgamegeek.com/boardgame/181 ... geekmarket
Har tjekket, men de europæiske er på Tysk eller italiensk, og de amerikanske sendes kun til US.

Så det ligner at jeg skal håbe.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Skumle »

Goblen wrote:
Stony wrote:
Goblen wrote:Nu går min jagt så i gang. Skal ud og finde spillet... Giv lyd hvis I hører om et ledigt.
Hvis alt andet glipper, så er der en del til salg på BGG.
https://boardgamegeek.com/boardgame/181 ... geekmarket
Har tjekket, men de europæiske er på Tysk eller italiensk, og de amerikanske sendes kun til US.

Så det ligner at jeg skal håbe.
Du behøves ikke håbe længere .. bare betale:

https://www.amazon.co.uk/Fury-of-Dracul ... of+dracula
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Goblen »

Skumle wrote:
Goblen wrote:
Stony wrote: Hvis alt andet glipper, så er der en del til salg på BGG.
https://boardgamegeek.com/boardgame/181 ... geekmarket
Har tjekket, men de europæiske er på Tysk eller italiensk, og de amerikanske sendes kun til US.

Så det ligner at jeg skal håbe.
Du behøves ikke håbe længere .. bare betale:

https://www.amazon.co.uk/Fury-of-Dracul ... of+dracula
Det så jeg også :-) Og Gunzone har det til en 1.000,-. Det er alt for meget.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Skumle »

Goblen wrote:
Skumle wrote:
Goblen wrote:
Har tjekket, men de europæiske er på Tysk eller italiensk, og de amerikanske sendes kun til US.

Så det ligner at jeg skal håbe.
Du behøves ikke håbe længere .. bare betale:

https://www.amazon.co.uk/Fury-of-Dracul ... of+dracula
Det så jeg også :-) Og Gunzone har det til en 1.000,-. Det er alt for meget.
Skriv til dem og spørg om det ikke er en fejl og sig du gerne vil give de 500, - det har været solgt til andre steder?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Stony »

Skumle wrote:
Goblen wrote:
Skumle wrote:
Du behøves ikke håbe længere .. bare betale:

https://www.amazon.co.uk/Fury-of-Dracul ... of+dracula
Det så jeg også :-) Og Gunzone har det til en 1.000,-. Det er alt for meget.
Skriv til dem og spørg om det ikke er en fejl og sig du gerne vil give de 500, - det har været solgt til andre steder?
Jeg gætter på at Gunzone gerne vil udnytte at spillet er OOP, og ikke til at opdrive i andre butikker. Det kan - så vidt jeg kan se - kun købes brugt. De 1000 kroner ligger nogenlunde på omgangshøjde med de få andre steder man kan købe det. Amazon. Ebay. Som så begge steder også reelt bare er butikker, hvor der er personer bagved der sælger det eksemplar de ligger inde med.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

Tirsdag spillede vi First Martians: Adventures on the Red Planet, som både Stony og jeg har skrevet lidt om andetsteds. Så det vil jeg skøjte let henover her og vende tilbage, når det igen kommer på bordet.

I eftermiddags spillede jeg My Very First Games: Animal upon Animal med min knap 2-årige datter. Og det er nok første gang, jeg syntes, vi rigtigt har spillet et spil. Allerede andet spil gled dog ud i sandet, da hun pludselig fik andre ideer om, hvad der skulle ske, men vi er godt på vej!

Til aften fik jeg prøvet mine første to spil Hanamikoji sammen med Helle. Et lille kortspil med få men svære valg. På sigt er jeg spændt på at se hvordan forholdet mellem kontrol og kaos viser sig at være.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

Onsdag startede Laban, Larna og jeg med et spil Flamme Rouge. Jeg ville gerne prøve en rute (col Cintré) lavet af en BGG bruger (Black Dog), hvor man skulle køre to omgange, men dog fik alle sine kort tilbage når man krydsede slutlinjen første gang. Det blev et meget interessant løb, hvor det rent faktisk lykkedes at sætte først den ene af Labans ryttere, og senere også den anden af Labans ryttere. Ikke så interessant for Laban, men meget sjovt at se at det rent faktisk betyder noget at holde sig i gruppen. Jeg endte med at vinde og sætte mig på en tredje plads. Laban og jeg prøvede en gang til på samme bane, og da vi kun var to spillere var det nemmer at hente gruppen hvis man faldt lidt bagud, men jeg endte alligevel med at vinde.

Bagefter tog Laban og jeg tre spil Mr. Jack Pocket. Jeg har spillet en del Mr. Jack, men aldrig fået spillet Pocket udgaven som Laban i øvrigt havde foræret mig. Det var tydeligt at Laban havde spillet det før, for han styrede totalt i de første to spil, hvor jeg slet ikke følte at jeg havde en chance. I tredje spil var det dog lige omvendt hvor jeg havde styringen og endelig vandt over Laban. Fin lille udgave af Mr. Jack som jeg gerne spiller igen.

Torsdag var jeg til prototypedag i København, og fik spillet masser af forskellige spil:
Vi startede med Bastian Borups Catch the Yeti som er en semi-kooperativt spil hvor tre grupper yeti-jægere var taget til Himalaya for at fange yetien, medens yetien blot skulle undgå at blive fanget. Problemet var at de tre grupper skulle arbejde sammen, men kun vandt individuelt, så når man fandt ud af at man ikke selv kunne vinde stoppede man med at hjælpe de andre og på den måde vandt yetien. Vi andre mente helt klart at spillet ville blive bedre ved at blive fuld ud hold mod yeti.

Bagefter spillede vi mit Real-Time-Worker-Movement-Spil hvor jeg skulle teste lidt ændringer af nogle af bygningerne. Jeg fik super god tilbage melding af de andre, og masser af ideer til hvilken vej spillet skal udvikle sig. Jeg er dog nok kommet til den konklusion at jeg skal lave to spil: Et der er helt abstrakt hvor det bare gælder om at flytte sine workers rund, samle ressourcer og få fyldt sine tre opgave kort først. Og så et andet hvor der er puttet tema på hvor man skal bygge en by, og hvor bygningerne skal give forskellige bonusser og forskellige points, og hvor vinderkriteriet er at score flest point.

Kasper Lapp havde et pirat-spil med, hvor vi alle spilled pirater på det samme piratskib, som i samarbejde skulle sejle skibet rundt op finde skatte, indtil en eller flere af os havde fundet tre af den type skatte som stod på vores opgavekort. Kaptajnen skulle hver runde udpege en styrmand og en udkigspost. Kaptajnen beder udkigsposten om at kigge på en skattebrik, og udkigsposten siger så hvad der er på den, men han må gerne lyve. Herefter siger kaptajnen så hvilken retning og hvor langt styrmanden skal sejle, men styrmanden kan vælge at ignorere den ene af disse to, og altså sejle i en anden retning eller med en anden hastighed. Dernæst kan man lave mytteri eller lade spiller fortsætte. Problemet var at for dem der ikke fik nogle roller var spillet kedeligt, så Kasper ville arbejde videre med en version med flere roller og mere action i løbet af spillet.

Otto Plantener Jensen havde et Eskapade spil med. Spillet bestod kun af 6 kort, og handlede om at en mand, hans kone, en ven, stuepigen og mandens to elskerinder der er taget i sommerhus sammen, og om natten skal manden forsøge at snige sig ind til de to elskerinder uden at bliver opdaget af konen, eller blive forhindret af vennen. Første del at spillet er et deduktionsspil, hvor man må kigge på et af kortene og så udføre den handling som kortet giver adgang til, men tricket er at man gerne må lyve om hvad man har set. Efterfølgende spiller kan så enten se på et kort og udføre handlingen, eller kalde forrige spillers bluf. Alternativt kan man gå på eskapade ved at vende tre kort, hvor man skal starte med manden, og de efterfølgende kort giver point: Elskerinder (+1), ven (-1) stuepige (+0) og konen (vender + til - og omvendt). Det fungerede efter min mening rigtig godt, og var en god blanding af deduktion og bluf, selvom det var en smule kort når man var mange spillere. Snakken gik på om spillet skulle udvides til f.eks. at indeholde 10 roller, eller laves til et rent deduktionsspil, men nu må vi se hvad Otto bestemmer sig for. Rollerne stammer fra et fransk skuespil (som jeg har glemt titlen på) som Otto havde været med til at producere, og det var oprindeligt meningen at spillet skulle have været udleveret til teatergængerne.

Kasper Lapp havde også sin kommende børneudgave af Magic Maze med. Den er meget pædagogisk opbygget og en del simplere end det oprindelige spil, men alligevel er der meget spil i det, og hvis jeg selv havde børn i aldersgruppen var det sikkert et spil som ville ende i samlingen.

Sidst satte Otto et to-personers spil på bordet. Spillet om træet og årstiderne, hvor man hver i sær skal forsøge at få sit træ til at vokse og sætte æbler. I hver tur trækker man to kort giver det ene til sin modtander og tager det andet selv, og efter regler (stammer på stammer eller rødder, grene på grene eller stammer, blade på grene eller blade, æbler på blade, fugle på æbler med orm) sætte man så sit kort på pladen. I de forskelle årstider er der forskellige antal af korttyperne, og visse kombinationer giver point, medens andre blot giver dig mulighed for at bygge videre. jeg endte med at få et flot højt træ med en stor krone, men uden ret mange æbler, medens Kasper fik et lille lavt træ mad masser af æbler og fugle. Da vi talte point op endte jeg dog med at vinde. En sjov lille filler, som afsluttede en rigtig godt dag.

Søndag kom Annemette og Janne på besøg, og vi spiltestede flere af Guldbrikken spillene.

Kingdomino vandt Lisa fuldstændig suverænt, efterfulgt at Lilli, medens Annemette og jeg som havde prøvet det før kom ind på de sidste to pladser. Stadig nok et af de bedste spil i konkurrencen.

Ticker to Ride: First Journey (Europa) var en nem børnevenlig udgave af T2R, som stort set indeholder alle de dele som T2R indeholder og så bare er lidt nemmere. Igen var det et spil jeg ville købe hvis jeg havde børn i 4-8 år alderen, men det er jo så ca. 10 år for sent. Godt børnespil som jeg sagtens kunne lokkes til at spille igen.

Coconut Pirate (fra Djeco) handler om at ruller terninger og så råbe først (og korrekt) når der er tre med samme farve eller symbol. masser af kaos og diskussion om hvem der råbte først, men ellers sjovt.

Kuna Yala (fra Djeco) skulle vi prøve som 4-spiller spil, for det fungerede rigtig godt som 2-spiller spil. Men ganske som forventet var det ikke lige så taktisk/strategisk og langt mere kaotisk. Det var alt for nemt at ødelægge det for de andre spillere, og vi endte da også med at have meget få point. Ikke decideret dårligt, men bare meget bedre som 2-personers spil.

Familou (fra Djeco) er et samarbejdsspil om at samle dyrefamilier uden af ulven kommer. Vi prøvede det tre gange som 3 spillere og en gang som 4 spillere, og vi døde hver gang. Umiddelbart virker det så svært at det slet ikke er sjovt. Man skal samle fire dyrefamilier, 6 kort i hver familie i rigtig rækkefølge, og hver gang man ikke kan lægge noget kommer en del af ulven og ulven består af 6 kort. Vi nåede aldrig at samle mere end 2 familier, og det endda selv om vi ivrigt diskuterede hvad det bedste træk ville være hver gang en spiller havde tur. Godt forsøgt med dårligt resultat.

Hiboufou (fra Djeco) var et helt fint lille kortspil hvor man skal spille 1-3 uglekort i tre forskellige bunker, men en af uglens farver skal altid passe med nabobunken (eller nabobunkerne for den midterste bunke). Hvis man kan komme af med alle tre kort scorer man den bunke man lagde på sidst, man flyder altid sin hånd op til 3 kort i slutningen af en tur hvor man har lagt kort, og hvis man ikke kunne spille nogen kort tager man et ekstra kort (og sidder derved med 4+ kort). Der var ret maget taktik i hvordan og hvornår man spillede sine kort, og det fungerede rigtig godt.

Bang udkommer også på Dansk/Norsk og det fungerer nøjagtigt som det oprindelige spil, selvom de har inkluderet patronbrikker og spillere plader, hvilket strengt taget ikke er nødvendigt. Lea afslørede med det samme at hun var mod sheriffen, og det kunne de andre ikke gøre meget mod, så sheriffen døde som den første, og vi tre lovløse vandt. Bang er sjovt hvis det spilles hurtigt og flere spil efter hinanden, men jeg synes godt man kan mærke at det er et 15 år gammelt spil.

Vi sluttede med Crazy Doodles som i virkeligheden blot er Tegn og Gæt, men hvor tegnepladen sidder på panden af den der tegner. Vi grinede meget, men man skal være til fjollede spil for at det for alvor er sjovt. Ikke lige vores kop te.

Ud af de 37 spil der er tilmeldt til Guldbrikken, har jeg nu hjulpet med at spilteste de 22 af dem, og mon ikke jeg når lidt flere når jeg besøger Annemette i morgen.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

Besøgte Annemette og Janne i går, for atter at spille nogle af de spil der er tilmeldt Guldbrikken.

Vi startede med King of Pirates som er et dansk udviklet og produceret spil. Desværre ser det ikke særligt professionelt ud. Grafikken er kedelig, og i mange tilfælde decideret dårlig. F.eks. står det sorte tal trykt inden i en brun "pose", men posens skygger gør at det nærmest er umuligt at læse tallet. På alle piratkortene har man valgt at skrive teksten med sort, i størrelse 4, på en blå baggrund som desuden bliver mørkere længere nede på kortet. Det gør at man ikke kan læse teksten på den nederste halvdel af kortet. Skibene er 3D printet, og i følge producenten har de fået et autentisk look så de ligner gamle træskibe. I mine øjne ligner de bare dårlige 3D modeller. Men derfor kunne spillet jo godt være godt... det var det bare ikke. Alt for mange terningslag, og selvom man kunne påvirke nogen af slagene, kom det alligevel til at virke som om man bare rullede terninger hele tiden. Derudover trak man kort som kunne påvirke både hvad der skete med de andre, rykke den flyvende hollænder, hjælpe med at finde skatte, eller hjælpe i kamp. Men nogle af disse kort virkede meget kraftige (Mytteri), medens andre nærmest virkede formålsløse (Medvind). Man sejler rundt og kæmper mod handelsskibe, krigsskibe, indtager byer og fæstninger og kæmper mod de andre pirater, indtil en spiller når at have 10.000 doubloner. Undervejs kan man for 2.500 doubloner to gange udbygge sit piratskib så det kan indeholder flere kanonkugler, mere rom, flere pirater og sejle længere. Kanonkugler bruges til at rulle terninger om i kamp, rom bruges til at holde besætningen glad, og pirater har alle samme evner som kan påvirke forskellige andre dele af spillet, så man skal selvfølgelig overveje om man skal bruge penge på at udvide, eller blot satse på at vinde hurtigere. Der er masser af muligheder for at vælge forskellige pirater som kan hjælpe dig, og mede kombinationen af alle deres evner burde det kunne få indflydelse på spillet. Det virkede bare ikke som om det havde den store indflydelse. Annemette havde f.eks. masser af bonus på kamp med andre spillere, men kunne bare ikke komme i nærheden af os andre. Jeg endte med at vinde spillet, medens de andre lå langt bagefter, men det bedste man kan sige om det, er at så var spillet slut og jeg har gjort min borgerpligt i forholdt til guldbrikken. På BGG skalaen kan det ikke snige sig højere end 3.

Honshu var næste spil. Det fungerede rigtig godt, men jeg er sikker på at der vil gå meget AP i spillet med visse spillere. Hver tur skal man spille kort som har en værdi og højeste vælger hvilket kort de vil have som de lægger til deres land. Så ikke bare skal man bestemme hvilket kort man vil spille, man skal også vælge mellem de tilbage blivende kort og vælge hvordan de skal lægges i ens land. Det giver næsten uanede muligheder for hvert enkelt kort man spiller, og hvis man skal vinde skal man enten have en meget god intuition eller analyser spillet indtil helvede fryser til is. Jeg kan vældig godt lide spillet, men jeg vil helt klart vælge mine medspillere med omhu, og desværre kan jeg sagtens se mig selv ende som AP spilleren. Jeg tror det får 7 på BGG skalaen.

Bagefter tog vi hul på Contept, et selskabsspil hvor man skal give ledetråde for at få andre til at gætte en ord, en titel eller en sætning. Ledetrådene giver man i form af at sætte brikker ind på en plade med forskellige ikoner. Hvis man så sætter på ikonet for bygning og stål, efterfulgt af land, blå, hvid og rød, kunne det signalere Eiffeltårnet. Der er 117 forskellige ikoner, og i spillet kommer de med to til tre fortolkninger af hvert ikon, men de kan naturligvis også fortolkes anderledes, hvilket jo gør spillet meget åbent. Man er altid to spillere om at give ledetråde, og alle andre spillere gætter. Spilleren der gætte rigtigt får 2 point og giverne af ledetråden får 1 point, og man spiller til alle 12 2-pointsbrikker er uddelt, hvorefter spillerne med flest point vinder. Da vi kun var 3 spillere kunne vi ikke spille spillet helt efter reglerne, men vi fik da testet konceptet (!!). Man skal godt nok tænke abstrakt og ud af boksen, men for folk der synes at det er sjovt er det sikkert et fantastisk spil, bare ikke lige min type spil. Et 4-tal på BGG skalaen kan det dog snige sig op til.

Matribus er endnu et dansk udviklet og produceret spil. Det er udviklet af en skolelærer, og det synes jeg skinner igennem. Det er tørt, abstrakt og kedeligt. Slå en terning, placer en brik på pladen, eller gem resultatet på en række kolonne på pladen så du kan lægge den til fremtidige terningslag. Den der først får 3 x 3 på stribe har vundet. Det skulle efter sigende gøre matematik sjovt, og "Matribus modtog i november '16 den anderkendte og prestigefyldte pris Brain Child fra Tillywig Toy Awards i USA. Prisen bliver tildelt produkter som indeholder læring af høj værdi. Derudover bliver der i udvælgelsesprocessen lagt vægt på bl.a. det sociale aspekt i produktet, herunder spillets 'fun-factor´." I følge Janne som arbejder i en SFO, synes eleverne i de mindre klasser at det er sjovt, men som spillere synes jeg ikke der er noget at komme efter. Det skal nok sælge til alle de danske skoler. Vi fik spillet to spil, men det kan ikke trække mere end et 3-tal (på BGG skalaen) fra mig.

Take it or leave it er fra Game Inventors som er mest kendt for deres Ego spil (i forskellige farver), men de har efterhånden mange spil i deres sortiment som dog primært er i quiz genren eller variationer deraf. Take it or leave it er da også et quiz-spil. Man starter med at slå en terning for at finde farven på det spørgsmål man skal svare på, og enten svarer man (take it), eller sender spørgsmålet vider (leave it). Hvis man svare rigtig får man et point, hvis man sender det videre får man et point hvis den anden ikke kan svare rigtigt. Man kan også komme til at slå "Take it" på terningen, og så skal man svare, men skal vælge farve inden man ser spørgsmålene. Hvis man slår "Leave it" på terningen skal man sende spørgsmålet videre, men man skal vælge farve inden man ser spørgsmålene. De to sidste situationer giver ingen mening, for man skal vælge en farve selvom man ikke har nogen forudsætning for at vælge. Hvis så bare man havde mulighed for at se spørgsmålene før man valgte farve, så havde det givet lidt mening. Alle spørgsmålskort er opbygget så man blot erstatter et enkelt ord i spørgsmålet efter den slåede farve, og man kan se de fire svarmuligheder på kortet. F. eks.:
Hvor mange indbygger er der i ______?
* Tyskland 60,6 millioner *
* Frankrig 53 millioner *
* England 82,7 millioner *
* Italien 66,9 millioner *
Farven bag svarmuligheden er skjult bag en del af den kasse spørgsmålene er opbevaret i, og på den måde kan man altså sagtens vise svarmulighederne uden at afsløre svaret. det betyder også at man ikke nødvendigvis skal kende svaret, idet man måske kan resonere sig frem til det rigtige svar. Men det er og bliver i bund og grund et quiz-spil, og de sælger jo rigtig godt i Danmark. Personlig kunne jeg ikke være mere ligeglad. Det får dog et 4-tal på BGG skalaen (selvom 5 burde være mere passende, for det har jo efter skriften Mediocre - take it or leave it.)

Imagine var også tilmeldt guldbrikken sidste år, men det nåede ikke at komme i den danske udgave, og at spillen et ord-associationsspil med franske regler og franske ord, det fungerede bare ikke. Nu er det her i en dansk udgave. Man skal ved hjælp af 60 forskellige gennemsigtige kort med symboler og tegninger, lave nye tegninger, animationer eller figurer så de andre spillere kan gætte ord, sætninger eller titler der står på dit opgavekort. Der er 130 opgavekort med 8 opgaver på hver inden for forskellige kategorier. På nogle måder minder det om Concept og det er sikkert lige så sjovt for den samme type spillere, men det er ikke lige mig. Et 4-tal på BGG skalaen kan det dog trække hjem.

Hint er kommet i en ny rød udgave, men det eneste de har ændret et at man ikke længere skal tegne, men derimod bruge forskellige papbrikker (øjne, mund, hænder, runde, firkantede, bølger, trekantede osv.) til at få dine medspillere til at gætte dine ord. De tre andre kategorier (tale, mime og nynne) er der stadig, og måden man vælger, eller fravælger, opgaver på er den samme. Hint er et af de spil som jeg gerne spiller med folk der synes det er sjovt, og jeg ved at min datter har spillet det så meget på hendes højskoleophold at hun næsten kender alle opgavekortene, og her er så 600 nye opgavekort. Man kunne have overvejet at lave det som en udvidelse til Hint, men det skal nok sælge lige så godt som det første Hint. Jeg kan snige mig op på et 6-tal på BGG skalaen.

Dagens sidste spil blev Fabeldyr, som består af 30 brikker med nogle forskellige dyr, eller kombinationer af dyr på. 15 af dem lægges ud, og der vendes et kort. På kortet kan der enten være vist hvilke dyr der ikke må være på brikken, eller hvilke dyr der skal være på brikken. Når man spotter en brik der passer til opgaven, lægger man sin spillebrik på den og når alle enten har spillet deres spillebrik eller har sagt pas checker man om brikkerne passe med opgaven. Hvis de passer scorer man dem som point, hvis de ikke passer mister man en af sine tidligere scorede brikker. Når der kun er 1 brik tilbage kommer de resterende 15 brikker i spil og man spiller til der igen er en brik tilbage. Flest scorede brikker vinder. Som børnespil, med mønster-genkendelse som mekanisme, synes jeg det fungere OK, men Annemette synes at det var dårligt.

Men nu tror jeg så ikke jeg får spillet flere af spillene fra dette års Guldbrik, men ud af 37 tilmeldte har jeg fået spillet 31 af dem, og det er vel godt gået.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Larsine »

I går udeblev alle mine sædvanlige spillekammerater pga. flytning og ferie. I stedet for endte det med at Larna, Lilli og jeg spillede Dominion, helt tilbage til grundsættet. Ti tilfældig udvalgt bunker, hvoraf en af dem var Witch. Det blev et kort hvor tre bunker blev tømt inden vi nåede at købe en eneste provins, og slutresultatet blev da også at Lilli tabte med -2 point, Larna endte på 0 point og jeg vandt med 1 point.

Vi Udskiftede hver i sær en bunke, og Thief, Witch og Village forsvandt. Det blev så et meget længere spil da der slet ikke var mulighed for at spille mere end et kort per runde. Larna endte med at vinde medens jeg tabte.

Vi udskiftede endnu tre kort, og nu kom Labaratory, Envoy og Black Market i spil. Black Market blev dog slet ikke købt, medens jeg købte majoriteten af Labaratories, og sammen med en Smithy endte jeg med at kunne trække næsten hele min hånd hver gang, og kunne derved købe et flertal af provinserne og vinde stort.

Jeg havde næsten glemt hvor hyggeligt Dominion er, også selvom der ikke er super meget interaktion mellem spillerne.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

Larsine wrote:Besøgte Annemette og Janne i går, for atter at spille nogle af de spil der er tilmeldt Guldbrikken. [...] På BGG skalaen kan det ikke snige sig højere end 3. [...] Jeg tror det får 7 på BGG skalaen. [...] Et 4-tal på BGG skalaen kan det dog snige sig op til. [...] men det kan ikke trække mere end et 3-tal (på BGG skalaen) fra mig. [...] Det får dog et 4-tal på BGG skalaen [...] Et 4-tal på BGG skalaen kan det dog trække hjem. [...] Jeg kan snige mig op på et 6-tal på BGG skalaen. [...]
Ouch! Jeg er ikke sikker på, at jeg ville kunne holde ud, at spille mig igennem de nominerede spil! Imponerende indsats ... jeg føler med jer! :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Frouvne »

Til den ugentlige spilaften var hovedspillet The Voyages of Marco Polo, som er et spil, jeg umiddelbart har fået en del sympati for, da det på mange måder er en tilbagevenden til de mere klassiske tyske spil. Temaet er ikke originalt - langt fra. Mekanismerne er i det store og hele vel-afprøvede. Men det er bare bundsolidt. Og så kan det endda spilles på en meget overkommelig tid. Det betød, at vi fik spillet yderligere 3 spil fordelt over to titler nemlig Kingdomino og Bärenpark. Begge var hyggelige fillers, som jeg med glæde vil spille igen. Jeg tror ikke, de vil have den store holdbarhed for mig, men Kingdomino er sjovt, så let at også store børn vil kunne være med ... og så alligevel temmelig uforudsigeligt. Der er meget mere forudsigelighed i Bärenpark, men det betød også at lidt af det sjove gik af de sidste par runder, hvor der virkelig blev regnet igennem på de muligheder, man havde. Bestemt et par solide fillers.

Til aften fik Helle og jeg fået prøvet 3 Secrets, der mest af alt minder mig lidt om Black Stories spillene. Man får præsenteret et billede, hvorpå tre detaljer er fremhævet. De giver et hint til de tre hemmeligheder, man skal gætte. Man har samlet 15 minutter til sin rådighed. Har man efter fem minutter ikke gættet en hemmelighed, bliver en af dem afsløret. Gætter man en hemmelighed før de fem minutter er gået fjernes den resterende tid og man har nu 10 minutter til at gætte de to øvrige hemmeligheder. For hver hemmelighed kan man bede om en ledetråd. Den halvverer dog den tid man har tilbage (af det 5 minutters modul man er i gang med). Spillet indeholder 50 sager og jeg vil tro, vi får spillet de fleste, hvis ikke sværhedsgraden pludselig eksploderer i en fuldkommen urimelig grad.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2017

Post by Goblen »

Et enkelt spil blev det til i går i torsdagsgruppen. Det var et jeg ikke havde prøvet før, men dem findes der masser af :-)

Tammany Hall er et area control spil, hvor du via dine "valgmænd" aka bøller skal true, tæve og manipulere dig til efter fire valgperioder at være den største politiske magt i New York back in the days.

Blev positivt overrasket over spillets tre første omgange. Spillet er også et forhandlingsspil og det kom aldrig rigtig i gang. Tror det kan gøre mere ved spillet for sidste omgang (den fjerde) ødelagde oplevelsen lidt. Min følelse var at hele spillet havde bygget op til denne ene omgang, og at alt andet havde været lidt sekundært. Det kan skyldes at det var første gang vi spillede det, og forhandlingen aldrig rigtig kom i gang - ved ikke om andre har spillet det og har samme oplevelse?

Tror ikke det er et spil jeg selv vil spørge efter igen.
Post Reply