Månedens spiloplevelse juni 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Månedens spiloplevelse juni 2017

Post by Frouvne »

Hvilken oplevelse blev månedens spiloplevelse for dig i juni 2017?

For mig var det en meget spil-fattif måned. Alle vores spilaftener blev aflyst og det er stort set ikke lykkedes mig at få et spil på bordet i andre sammenhænge. Det korte og det lange er, at listen ser således ud:

Klodsmajor - 4
Century: Spice Road - 3

Det er ingen hemmelighed, at jeg Klodsmajor er et af de børnespil, jeg syntes fungerer bedst. Så det spiller jeg ikke kun for børnenes skyld. Så det er ikke kun fordi konkurrencen om at blive månedens spiloplevelse for mig i denne måned er så usandsynligt dårlig, at jeg lader titlen tilfalde Century: Spice Road. Det virker som et gedigent spil i den lidt tungere ende af fillere. Et spil der givetvis oftest vil blive spillet mere end en gang, når det kommer på bordet. Og da det samtidig var et spil, som min søn også blev fornøjet ved at spille, så var det en klar vinder for mig.
frouvne, administrator

Image
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Månedens spiloplevelse juni 2017

Post by goldbaek »

Pga ferie, festival og rollespil blev der ikke spillet meget i juni, men igen blev Terraforming Mars topscoreren:

Terraforming Mars - 4
Terraforming Mars - 3 (solo)
Carcassonne - 4
Blood Bowl: Team Manager – The Card Game - 2
Carcassonne: Star Wars - 1
Creationary - 1
Mysterium - 1
Pandemic - 1

Vores score i Carcassonne ligger ofte ret tæt - indenfor 10-20 pts. som regel - men i et af denne måneds spil lykkedes det os at spille uafgjort med 236 pts. til hver. Det var sgu lidt freaky. Derudover har spilgruppen taget rigtig godt imod Terraforming Mars - det bliver ønsket spillet stort set hver gang vi mødes og folk er allerede begyndt at efterlyse udvidelser med flere kort(!). Scoren i vores spil svinger meget, lige fra 6 pts. mellem #1 og #3 i et spil, til 41 pts. mellem #1 og #2 i et andet. Men sjovt er det - hver eneste gang. Derudover fik vi prøvet Mysterium, som ikke gjorde det store indtryk hos mig. Men dagen efter fandt jeg ud af, at vores kære værter vist ikke ligefrem havde introduceret os for de rigtige regler (vi spillede fx alle mod alle i stedet for co-op!), så det skal nok lige have en chance mere, nu hvor jeg også har læst regelbogen...
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse juni 2017

Post by Goblen »

Mansions of Madness: Second Edition - 6
Red7 - 5
Terraforming Mars- 3
Castles of Mad King Ludwig- 2
Liberté- 2
The Red Dragon Inn- 2
Stockpile- 2
ZhanGuo - 2
Great Western Trail - 1
Love Letter - 1
Red November - 1
Survive: Escape from Atlantis! - 1
This War of Mine: The Board Game - 1

Det blev en OK juni med 29 spil.

Der var faktisk kun rigtig gode oplevelser og masser af Mansions of Madness sætter sit spor. I morgen kaster vi os så ud i det lange eventyr på 250-460 minutter. Der blev spillet Terraforming Mars, og det er heldigt for det kan jeg rigtig godt lide. Et godt gensyn med Liberté som har mange år bag sig, men stadig holder. Oplevelsen som denne måneds titel er dog This War of Mine. Det er nok mere en historie med en masse svære valg. Det virker for mig og jeg glæder mig til at spille dette spil endnu mere.

Skuffelsen blev Stockpile. Da vi spillede det første gang glædede jeg mig til at samle det op igen, men det indeholdte ikke mere en oplevelsen fra første gang.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse juni 2017

Post by Larsine »

I juni måned blev det "kun" til 46 spil fordelt på følgende:


Flamme Rouge x 8
Real-Time-Worker-Movement-Spil x 6
Match Madness x 4
The City x 3
Codenames x3
San Juan (inkl.: The New Buildings & The Events) x 3
Imperial Settlers x 2
Swish x 2
Can't Stop x 1
Colt Express (inkl. Marshal & Prisoners og Horses & Stagecoach) x 1
Family Business x 1
Kolejka (inkl. Ogonek) x 1
Pinguin-Party x 1
The Red Dragon Inn (1 & 2) x 1
Steampunk Rally x 1
Sun, Sea & Sand x 1
Ticket to Ride: Europa (inkl. Europa 1912) x 1
Ticket to Ride: Rails & Sails x 1
Village (inkl. Inn og dele af Port) x 1
Waggle Dance x 1
Zooloretto Mini x 1
Pseudo RPG x 1
Le Grand Bleu x 1

Som sædvanligt er spill i rødt nye spil, og så alligevel ikke, for jeg har jo spillet Family Business en fantasillion gange før, men det var en nyere udgave fra Mayfair, Den havde forklarende tekste på kortene og et nyt kort. Alt sammen noget jeg synes gøre spillet meget bedre en de gamle versioner fra Mayfair, hvor der kun var titler på kortene og spillerne derfor hele tiden sad og skulle låne regelbogen for at læse hvad kortet gjorde. Daniels Le Grand Bleu er heller ikke helt nyt, da jeg har prøvet en tidligere version hvor det var et guldgraver tema. Ændringerne var dog så meget at jeg anser det for et nyt (og bedre) spil. Jeg fik også testet et Psudo Rollespil, men det har jeg skrevet mere end nok om. Imperial Settlers er et spil som jeg har kigget på mange gange, og det er lige min kop te. Super spil som jeg meger gerne spiller igen, og jeg glæder mig til at lære de forskellige fraktioner bedre at kende som man kan lære at spille på deres styrker. Mit Real-Time-Worker-Movement-Spil er til gengæld det spil som fik mig mest op og ringe i juni måned. Jeg har længe vidste hvad jeg ville lave, men bare ikke helt fået det til at fungere. Men den nød fik jeg knækket, og nu mangler jeg bare at udvikle de sidste 90% af spillet, men det anser jeg som et mindre problem. Derfor bliver det simpelthen månedens spiloplevelse
Post Reply