Jeg fik prøvet intro-scenariet til
Spirit Island her til aften. Bare som solospil.
Det er et lidt anderledes samarbejdsspil, i det man i stedet for det vanlige scenarie med at skulle kolonisere et land, i stedet skal forhindre landet i at blive koloniseret. En fremmed magt er ankommet, og begyndt at opføre byer. Som øens ånder tager man kampen op sammen med øens indfødte. Der findes 8 forskellige ånder man kan vælge imellem, og de er ret forskellige. Nogle er gode til angreb, andre til forsvar osv. Halvdelen af ånderne er angivet til at have en "lav" kompleksitet, mens de fire resterende er "moderat" eller "høj" kompleksitet, og bør derfor nok undgås i de første par spil.
Kolonimagten vil hver tur sende spejdere ud til områder der støder op til de områder de allerede befinder sig i. Den næste tur vil der blive sendt flere spejdere ud, og dem der blev sendt ud runden forinden vil - hvis de stadig er der - grundlægge en landsby. Alle områder hvor kolonisterne desuden allerede har mindst en landsby eller by, vil der også blive bygget. Og områder hvor de allerede forinden var etableret, vil kolonisterne udnytte landet og nedkæmpe de indfødte.
Hver af de aktive ånder, vil hver tur vælge nogle handlinger. Der er en smule deckbuilding over det. Du starter med fire kort i dit "deck", og du har alle kortene på hånden. Når du har spillet nogle kort, er der en handling der gør at du må tage alle kortene op på hånden igen. Dertil har du mulighed for at trække flere kort/powers op. Hvis du tilegner dig en "minor power" bliver den blot tilføjet din hånd. Men tilegner du dig en "major power" er du nødt til at give afkald på et af de kort du allerede har. På den måde bliver dit deck/hånd langsomt udbygget.
Det er et spil hvor man i høj grad er nødt til at samarbejde. For der er visse ting, som nogle ånder ikke er ret gode til. Og med lidt koordinering, kan man hjælpes ad med at få sat nogle gode kombinationer op, som hvis f.eks. en spiller har et kort man har hårdt brug for at få spillet, og en anden spiller tilmed kan lade en anden ånd spille et enkelt kort mere end en gang i den tur.
Sejrsbetingelserne skifter lidt i løbet af spillet. Til at starte med skal alle kolonister være fjernet. Senere bliver det reduceret til at blot alle bygninger skal være fjernet. Senere igen kan man nøjes med at have fjernet alle byer. Sejrsbetingelserne bliver gradvist lettere efterhånden som man får spredt frygt blandt kolonisterne. Hver gang man har tildelt XX frygt, trækker man et kort fra et fear-deck, og afvikler kortet. For hver tre kort man når igennem, bliver sejrbetingelserne lidt lettere. Og når man helt igennem decket, vinder man øjeblikkeligt.
Man kan tabe på forskellig vis. Når kolonisterne udnytter landet, kan der komme Blight. Hvis man overskrider en bestemt mængde blight på kortet, taber man øjeblikkeligt. Og det at holde mængden af blight nede, er en egenskab en del ånder ikke er født med fra start. Så hvis man vælger en sammensætning af meget offentsivt indstillede ånder, kan man hurtigt blive udfordret på mængden af blight. Dertil kan man tabe, hvis bare en enkelt af ånderne/spillerne bliver elimineret fra spillet/kortet. Og endelig er der et deck som kolonimagten trækker fra hver tur, og hvis man når helt igennem det deck, taber man øjeblikkeligt.
Jeg hyggede mig med det. Jeg valgte at spille det som et to-spiller spil, hvor jeg selv styrede begge ånder. Det var bare intro-scenariet. Det lykkedes mig faktisk at vinde, selv om The Dice Tower angav at det måtte forventes at være svært, og man nok skulle regne med at tabe de første gange. Der er et par tiltag, der skal gøre spillet en anelse mere tilgivende for nye spillere, så jeg skal nok prøve det igen uden disse støtte-regler, inden jeg bliver alt for kæk.
Jeg er forsigtigt positiv. Det er et fint kooperativt spil. De meget forskellige ånder og en række forskellige scenarier vil jeg forvente giver spillet en høj replayability, og det vil desuden gøre det sværere for enkeltstående spillere at kunne agere "Quarterback", og sidde og dirigere hvad alle andre spillere bør gøre. Det vil absolut være muligt, men det vil kræve en del gennemspilninger, før man vil kunne nå dertil. Hvordan det faktisk fungerer med eksempelvis tre-fire spillere finder jeg nok ud af en af de nærmeste uger.
Det skulle være et forholdsvis "komplekst" samarbejdsspil, men da jeg først var kommet igang, synes jeg egentlig ikke det var så galt. Det kan føles en anelse fiddly, men jeg synes det er indenfor det acceptable.
Førstehåndsindtryk :
8/10