Hvad har du spillet i dag? September 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Carlei »

I tirsdags fik jeg prøvet tre "nye" spil.

Terraforming Mars på et af de nye kort, "Hellas". Det var meget positivt da de nye milestones og awards var meget anderledes end de gamle og derfor gav et noget andet spil. Vi spillede den hurtige version med +1 på al produktion fra start, hvilket er fint når der skal nås flere spil på en aften.

Derefter fik jeg afprøvet Tribes - Early Civilization med fire spillere. For hvad det er, synes jeg det fungerer godt, da det spiller rigtig hurtigt. Der er nogle events der kan være lige hårde nok hvis de dukker op på det forkerte tidspunkt, og der er selvfølgelig tilfældigheder når man trækker nye tiles, men det synes jeg ikke gør så meget. Det skal i hvert fald nok komme på bordet derhjemme.

Vi sluttede af med Lisboa som var en lidt overvældende første oplevelse. Det er ikke længe siden jeg spillede Gallerist som jeg synes var noget mere intuitivt at gå til selvom der også i det spil er rigtig mange muligheder.
Jeg havde læst regler og set video men følte stadig at jeg famlede lidt rundt. Muligvis skyldes det også at det vil tage nogle gennemspilninger at få ikonografien på plads (8 siders player aid), og det trækker lidt ned i oplevelsen at det er nødvendigt hele tiden at skulle slå op, for at finde ud hvad tiles eller end scoringkortene betyder.
Men bortset fra dette var det et fint spil som jeg gerne prøver igen.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Goblen »

Fik taget hul på Japanerpakken fra Skumle :-)

Fik spillet et par spil Captain Dice. Fuldstændig kaos med masser af terninger, råben og skrigen, en klokke der larmer og et underligt japansk tema hvor du skal sikre dig piratskatte ved at placere terninger på kort hurtigst, og så bagefter spille angrebskort. Elsker det :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Larsine »

Onsdag kom Larna, Laban og Jens på besøg og vi startede vi med at spilteste mit Snake spil, hvilket igen viste sig at fungere, bortset fra at der mangler et klart mål med spillet. Det skal dog nok komme en dag.

Bagefter tog vi en tre etapers Flamme Rouge grand tour, hvor jeg umiddelbart syntes at det gik fint, men i den sidste ende slet ikke gik så godt som jeg havde håbet på. Mit hold kom kun ind på en 3. plads med 7 point (1 guld, 3 bronze og 3. plads), slået af Jens med 7 point (1 guld, 1 sølv og 2. plads), og Laban med 10 point (1 guld, 2 sølv og 1. plads). Jeg mener dog at der er fejl i udregningen hvor min bedste rytter endte på en 3. plads på trods af at han havde samme tid som Jens bedste rytter, men bedre placeringer.

Lørdag var jeg på Ringsted Bibliotek og spille. Vi lagde ud med et spil Lords of Waterdeep, som den ene spiller havde spillet en gang før, medens de tre andre ikke havde prøvet det før. Jeg brude derfor kunne have vundet spillet, men da jeg skulle sætte min slutspurt ind, var der slet ikke nogle quests af de typer som jeg samlede på, og det var lige præcis bonussen fra disse quests der udgjorde forskellen, og jeg måtte nøjes med en 3. plads.

Bagefter blev det et spil 7 Wonders, igen med et flertal af spillere der ikke havde prøvet det før. Desværre sad jeg til venstre for en af dem der havde prøvet det, og fik derfor ikke særlig mange gode kort i runde 1 og 3. Jeg fik dog næsten lov til at bygge alle de blå kort, og selvom min højre nabo fik point for mine blå kort, fik jeg også point for hans guilds, så det gik lige op. Mine mange point rakte dog kun til en tredje plads, hvilket var lidt skuffende.

Men endnu en god spilledag på Ringsted Bibliotek.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Goblen »

Torsdagsgruppen var samlet og endnu engang stod den på Lisboa. Denne gang gled spillet bedre, og det var en rigtig god oplevelse igen. Absolut en af de bedste oplevelser i 2017 indtil nu. Der er så mange veje til sejr - har ikke selv fundet en af dem endnu :-)

Fik også prøvet mit Villannex som Skumle havde med hjem fra Japan. Tror egentlig spillet er sjovt, men dårlige regler skæmmer lidt. Du har en hånd af fire kort som du viser modstanderne. Så vælger du to kort der både producerer og scorer, og spillet er så at prøve at regne ud hvad dine modstandere producerer for det bruger du også i din scoring.

Skal prøves igen.

I går stod den endnu engang på Captain Dice med ungerne. Det spil er skide sjovt. Fik også prøvet mit Deep Sea Adventure fra OINK games, og det er en sjov lille push your luck filler hvor du skal dykke efter skatte og komme tilbage med dem inden ilten løber ud.

Her til morgen var min ældste søn og jeg alene og jeg introducerede ham for Lisboa. Det kunne han rigtig godt lide, og han smadrede mig i det.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Skumle »

Goblen wrote:....Her til morgen var min ældste søn og jeg alene og jeg introducerede ham for Lisboa. Det kunne han rigtig godt lide, og han smadrede mig i det.
Nu ligger der jo et vist pres på dig for at vinde på Torsdag når du smugtræner...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Frouvne »

Siden sidst har jeg primært fået spillet nogle børnespil, et enkelt spil The Ravens of Thri Sahashri og så ugens hovedspil til den ugentlige spilaften: Gentes. Efter spilforklaringen følte jeg mig totalt på bar bund - men det tror jeg nu mere skyldtes, at jeg var træt end regelgennemgangen. Heldigvis virkede det som om, der kun var en oplagt måde at starte spillet på (at anskaffe mig kort, der matchede de ting, jeg i forvejen var stærk i) og så åbnede spillet sig hurtigt op og viste sig i store træk at være en kombination af ting, man i forvejen har set. Spillet virkede solidt og jeg var godt underholdt ... men min fornemmelse efterfølgende var dog stadig, at der ikke var noget særlig interessant, der skilte det ud fra mange andre spil. Et solidt spil jeg sagtens kunne lokkes til at spille igen men også et spil, der nok let vil kunne glide i glemmebogen for mit vedkommende.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Goblen »

Skumle wrote:
Goblen wrote:....Her til morgen var min ældste søn og jeg alene og jeg introducerede ham for Lisboa. Det kunne han rigtig godt lide, og han smadrede mig i det.
Nu ligger der jo et vist pres på dig for at vinde på Torsdag når du smugtræner...
Jepper. Smadret to ud af tre gange af en der ikke har spillet før. Min yngste datter forklarede også at hun var overrasket over jeg kunne være så dårlig til strategi og brætspil når jeg havde så mange...
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Skumle »

Goblen wrote:
Skumle wrote:
Goblen wrote:....Her til morgen var min ældste søn og jeg alene og jeg introducerede ham for Lisboa. Det kunne han rigtig godt lide, og han smadrede mig i det.
Nu ligger der jo et vist pres på dig for at vinde på Torsdag når du smugtræner...
Jepper. Smadret to ud af tre gange af en der ikke har spillet før. Min yngste datter forklarede også at hun var overrasket over jeg kunne være så dårlig til strategi og brætspil når jeg havde så mange...
Der er jo en forklaring på hvorfor du foretrækker Tema, flotte farver og en masse randomness .. :P
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Gunness »

Lørdag fik jeg spillet to spil Kingdomino med min kone - ambitionen havde ellers været noget mere, men vi kom lidt sent hjem fra et besøg. I don't know... det er da meget tilforladeligt, men det siger mig ikke rigtig noget.

Søndag dukkede jeg for første gang op til spilledag på mit lokale bibliotek i Ørestad. Fremmødet var til at overskue (fire), men jeg fik da mit hidtil uprøvede Outlive på bordet. Setting og det visuelle er begge dele vellykket. Mekanisk fungerer det også ret godt, selv om koblingen til temaet er noget søgt ("I dag skal vi bygge et underjordisk rum af tre computerchips", "Én mand spiser lige så meget som fire" og den slags).
Desværre er reglerne lidt uklare ind imellem og bærer i alt fald præg af at være oversat fra fransk. But a nice time was had by all, og jeg håber, at vi bliver lidt flere næste gang.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Andrea »

I går havde jeg fornøjelsen af at spille et par spil sammen med Jazz og cjen. Det blev til en omgang Ethnos, en længere snak om brætspil samt to hurtige omgange No Thanks!
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Frouvne »

Siden sidst har jeg fået spillet nogle spil Ghost Blitz og et enkelt spil The Ravens of Thri Sahashri, der efterhånden må være et af mine mest spillede spil. Den ugentlige spilaften bød endnu en gang på Spirit Island. Dette var mit tredje spil og første gang vi tabte til spillet. Denne gang var vi dog også tre spillere, tog to medium Spirits i brug og prøvede en ny Adversary. Vi formåede ikke at tilpasse vores strategi til disse forandringer - så der er en udfordring der venter til vores næste møde med Spirit Island.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Goblen »

I går var flere kollegaer samlet om brætspil.

Fik spillet et spil Kanagawa, som jeg synes er et utrolig godt spil. Det er både simpelt at lære og spille med en sjov Push'your'luck mekaniske - og så er temaet fantastisk.

Derefter fik vi spillet et spil Mansions of Madness 2nd Edition. Vi skulle hjælpe vores gode ven med at undersøge nogle sager om forsvunde personer som alle var relateret til et gammelt hus. Ingen af de andre havde prøvet det før, og selvom jeg blev sindsyg og ikke vandt mit mål, vandt gruppen sit.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Frouvne »

I aftes fik jeg sluttet måneden af på behørig vis med et solo-spil Spirit Island. Jeg klumrede lidt i det men er forhåbentlig klar til et nyt spil i aften! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Post by Larsine »

Det kniber med at få skrevet herinde, så det bliver lidt kort:

Onsdag d. 20: 3 spil Red Dragon Inn mod Michael, hvor vi stort set fik afprøvet alle de roller vi ikke tidligere havde prøvet og fik set en del specialdrinks. Jens ankom og vi tog endnu et spil RDI, hvor jeg var lige ved at blive smidt ud da jeg ikke havde flere penge. Men heldigvis valgte Jens at slå Michael i gulvet og så delte Jens og jeg Michaels penge (efter kroen havde taget sin andel), og så var jeg med i spillet igen. Desværre endte det med at Jens vandt alligevel. Aftenen sluttede med to spil San Juan, inkl. udvidelser, som Jens vandt selvom jeg syntes at jeg havde check på det.

I weekenden 22-24 var jeg til PapJam, og fik designet A small turtle in a big ocean - a submerged sexploitation game som selvfølgelig blev spillet adskillige gange. Spillet handler om at styre sin skildpadde ud fra øen, vokse sig stor, tiltrække opmærksomheden fra en hanskildpadde og returnere til øen for at lægge æg nok til at sikre næste generation.

Derudover fik jeg også spillet 7 ud af de 8 andre spil der blev designet i weekenden:
Coffin to Cuba hvor man i kisterne med de afdøde familiemedlemmer smugler varer hjem til Cuba.
Animal revolution! hvor man spiller forskellige fraktioner af dyr, der prøver at infiltrere forskellige steder i menneskenes verden, for til sidste at få indsat en dyrepræsident i stedet for menneskets præsident.
Itchy Karma et terningspil om at tilrane sig nye evner, stjæle de andres evner, beskytte sig, eller nedbryde de andres evner. Fik en delt førsteplads i afstemningen.
Lost princess et samarbejdsspil fro 2 personer, om at finde de fire vejvisere så man kan finde prinsessen.
My first obscene naked giant Kæmperne satser deres tøj for at vinde skatte. Smid nok tøj til at du vinde skatten, men ikke så meget at det bliver pinligt og du derved taber.
Ship! Ship! samarbejdsspil om at overleve på en øde ø indtil skibet kommer. Byg hytter, nedkæmpe vilde dyr, find mad og vand inden det er for sent.
Wild garden - follow the light hvor hver spiller har en potteplanet. Ud af potteplanten vokser der stængler, som enten kan brede sig ud over i rummet, eller sætte blomsterskud. Planten kan kun vokse i den retning solen skinner, og blomsterskuddene kan så sælges med jævne mellemrum. Når ingen af spillerne kan vokse mere slutter spillet og spilleren med flest blomster og penge vinde. Fik en delt førsteplads i afstemningen.
Take tHat fik jeg ikke spillet, men jeg forstod at det handlede om at tage hatte for at blive konge, eller kongens fortrolige. Fik en delt førsteplads i afstemningen.

I onsdags spillede vi først et spil 7 Wonders, inkl. Cities, Leaders, Wonder Pack og diverse promoer. Vi fik 3 af de fire promo-Leaders i spil, og Laban formåede at lave de sygeste kombinationer, og selvom han stort set ikke havde nogen ressourcer vandt han alligevel overlegent.

Bagefter blev det til Las Vegas og to spil The City.
Post Reply