Page 1 of 2

Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Sat Sep 02, 2017 9:05 pm
by Frouvne
Hvad har du spillet i dag? Håber, at måneden kommer til at byde på mange gode brætspiloplevelser! :D

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 06, 2017 9:10 am
by Myde
Jeg fik prøvet Great Western Trail i mandags. Reglerne var lidt en mundfuld at absorbere efter en hel dag på kursus, men helt skidt gik det da ikke - jeg fik efterladt Jesper i støvet med en kvægstrategi der gav mig 91 pt mod hans 73 :)

Det glæder jeg mig til at prøve igen!

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 06, 2017 3:03 pm
by Jens_Hoppe
Det blev til to spil Terraforming Mars i går, hvor jeg fik prøvet de nye spilleplader. Første spil var på Hellas-kortet (med fire spillere), og der fik jeg læsterlige tæsk som Ecoline. Andet spil var på Elysium-kortet, og der gik det mine Credicor bedre ... meget bedre.

Sjovt var det i hvert fald. Ny geografi OG nye milestones og awards gør det til et meget andet spil!

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 06, 2017 5:40 pm
by Neumann
Agricola igenigen, med en læsterligt dødelig combo, hvor daglejer samtidigt gav mig 3 ler, ret til at bygge/renovere samt at pløje en mark hver gang. Der er aldrig blevet daglejet så vildt før :D

Vandt 52-28 og mistede desværre nok i processen min fasteste Agricolapartner for et pænt stykke tid ud i fremtiden :( Det bliver nok nogle andre spil, vi spiller, indtil bitterheden har fortaget sig lidt.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Thu Sep 07, 2017 4:08 am
by Skumle
Myde wrote:Jeg fik prøvet Great Western Trail i mandags. Reglerne var lidt en mundfuld at absorbere efter en hel dag på kursus, men helt skidt gik det da ikke - jeg fik efterladt Jesper i støvet med en kvægstrategi der gav mig 91 pt mod hans 73 :)

Det glæder jeg mig til at prøve igen!
Efter 15 spil er det også min vurdering at man ikke kan ignorere cowboys og køb af kvæg, for hverken ren bygge- eller togstrategi kan vinde spillet. Men en ren kvægstrategi kan godt. Men ja rigtigt godt vorkerplacement spil.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Thu Sep 07, 2017 9:13 am
by Myde
Skumle wrote:
Myde wrote:Jeg fik prøvet Great Western Trail i mandags. Reglerne var lidt en mundfuld at absorbere efter en hel dag på kursus, men helt skidt gik det da ikke - jeg fik efterladt Jesper i støvet med en kvægstrategi der gav mig 91 pt mod hans 73 :)

Det glæder jeg mig til at prøve igen!
Efter 15 spil er det også min vurdering at man ikke kan ignorere cowboys og køb af kvæg, for hverken ren bygge- eller togstrategi kan vinde spillet. Men en ren kvægstrategi kan godt. Men ja rigtigt godt vorkerplacement spil.
Det lykkedes mig at få stort set alle cowboys der kom i spil i starten - Jesper fik nappet en enkelt for næsen af mig, og sidste halvdel kom der ingen! Men det er helt sikkert et spil man skal spille nogle gange før det hele klikker. Overordnet set lå de nogenlunde OK de bygninger jeg lagde i starten, men kunne senere i spillet hvor man bedre forstod tydeligt se hvad jeg kunne have gjort anderledes.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Fri Sep 08, 2017 11:49 am
by Gunness
Tirsdag aften fik jeg endelig taget hul på mit 7th Continent. Vi (2 spillere) nåede kun regelforklaring og ca. en times spil, så vi kom ikke særligt langt. I går havde jeg så fødselsdag, og ud over at få et medlemsskab af Bastarden (yes!), havde jeg også ønsket mig lidt spilletid på selve dagen. Ergo snuppede vi nogle timer mere i går.

Jeg er ikke helt afklaret med hvor meget spil, der reelt er i det, men jeg synes overordentligt godt om oplevelsen. Modsat hr. Hoppe synes jeg ikke, at det generiske i spillet er det store problem. Jeg har det helt fint med, at det er det samme, store kontinent hele tiden. Det kan dog godt være, at det blive mindre interessant ved flere gennemspilninger.
Hvordan langtidsholdbarheden er, er jeg mere i tvivl om. I bund og grund er det puzzle-løsningen, der er det sjove - og så i nogen omfang den smarte ressource-/kort-styring. På et tidspunkt bliver det nok lidt trivelt hele tiden at skulle klare opgaver, der uanset type består i at vende X kort og opnå Y successer, men de klassiske CYOA havde jo også deres begrænsninger (er der nogen, der læste dem med færre end 6-7 fingre stukket ind på forskellige sider i bogen?).
Til gengæld er jeg virkelig imponeret over produktionskvaliteten og det arbejde, der ligger bag de mange kombinationsmuligheder. Og så havde jeg ikke behøvet at være bekymret over den engelske oversættelse. Den virker generelt meget gennemarbejdet.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Fri Sep 08, 2017 11:25 pm
by Goblen
Inde og spille brætspil med Dansk Røde Kors i dag, og fik selv lov til at spille lidt spil :-)

Det blev til Lanterns som jeg ikke har prøvet før. Ganske godt simpelt tile laying. Spillede lidt Patchwork der stadig holder, Hanamikoji som er en af mine topspil i øjeblikket. Ret fede unikke mekanismer i dette simple kortspil. Et enkelt spil Tsuro. Hyggelig måde at bruge sin fredag på.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Sun Sep 10, 2017 5:02 pm
by Neumann
Det længe ventede At the Gates of Loyang ankom med posten i går og fik sin første prøvetur i dag. Reglerne forekom i begyndelsen min datter noget indviklede, men det tog hende da ikke mange minutter at begribe så meget, at hun totalt stak af fra mig og velfortjent vandt 18-16 i en for mig tiltagende frustrerende omgang "Hvor faen blir kunderne af?"

Men fint spil med dejlig taktil komponentværdi - sååå smukt!

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 13, 2017 9:42 am
by Jens_Hoppe
I går i KBK lod jeg (for en gangs skyld) Mars ligge, og spillede i stedet et par "mysteriespil":

Først var det mit nye Deadline, som er en sær hybrid af flere spiltyper. På den ene side er det et scenariebaseret, kooperativt Sherlock Holmes: Consulting Detective-lignende spil (dog nu med et amerikansk gumshoe/detektiv-tema), hvor man skal besøge forskellige steder og læse tekst-hints, for (forhåbentlig) til sidst at kunne svare på spørgsmålene og løse mysteriet. Men det er kun halvdelen af spillet! I Deadline skal spillerne nemlig spille kort med forskellige, matchende ikoner på, for overhovedet at få lov til at læse hintet der hører til det sted, man er i gang med at besøge. Det kan nemt fejle, og i så fald får man ikke lov til at læse hintet overhovedet. Fejler man for mange gange, begynder de enkelte steder man kan besøge at blive fjernet fra spillet (og så får man aldrig lov til at læse de hints), og når der til sidst ikke er flere steder tilbage - alle er enten læst eller fjernet - stopper spillet, og spillerne går i gang med spørgsmålene.

Det var en lidt mystisk blanding af genrer, og ikke mystisk på den gode måde. Jeg sad i hvert fald og blev lidt irriteret over at skulle bruge så meget tid på et abstrakt kortspil, når jeg nu helst bare ville videre med "handlingen" i historien. Og faktisk var historien (i hvert fald i dette scenarie) ikke noget at skrive hjem om; det var alt sammen meget banalt.

Deadline er i hvert fald ikke nogen SHCD-dræber. 6/10.


Aftenens andet mysteriespil var mit Exit: The Game – The Abandoned Cabin. Jeg har tidligere spillet Escape the Room: Mystery at the Stargazer's Manor, og syntes det var en lidt tynd oplevelse. Historien/handlingen var ikke så overbevisende (og hvad skal man overhovedet med en handling i et escape room-spil?), og gåderne virkede for lette.

The Abandoned Cabin var anderledes. Der var mindre handling (man er grundlæggende bare i et låst rum med en række prøver), men temaet virkede mere naturligt. Og vigtigst af alt; gåderne var langt sværere og mere udfordrende end i det andet spil. Vi sad i hvert fald tre voksne mennesker med hang til den slags gåder og rev os i håret, mens spillet gang efter gang fortalte os, hvor dumme vi var ("tag jer sammen, nu gætter I bare!").

Men vi kom igennem spillet (knap 2 timer, 4 hjælpekort = 5 stjerner), og vi syntes det var sjovt. De næste spil i serien skal afgjort prøves - også selvom chr88's kommentar om, at de næste spil er betydeligt sværere skræmmer lidt. :-)

Det var i øvrigt absolut muligt at spille i hvert fald dette spil uden at ødelægge nogen komponenter. Så selvom jeg fra starten var indstillet på at ødelæggelse kunne være nødvendigt, viste det sig altså ikke at være det.

8/10.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 13, 2017 7:39 pm
by Larsine
Man skulle næste ikke tro at jeg spiller mere, for det kniber i hvert fald med at få skrevet om det her. Men det gør jeg heldigvis, og nu skriver jeg så også om det...

Fredag d. 1/9 var jeg på besøg hos præsten Morten, sammen med Henrik og Rune. Henrik havde ikke prøvet Flamme Rouge før så det blev han udsat for, men da det var hans første spil blev det ikke en Grand Tour men blot tre enkeltspil. Jeg klarede mig rimeligt godt i to af dem, og andet det tredje suverænt. Stadig et godt spil, som jeg dog helst spiller som Grand Tour.

Bagefter blev det til et spil Dead of Winter: A Crossroads Game Det lød umiddelbart som en svær mission (samle masser af mad, og byg masser af barrikader), og vi var også ret uheldige på nogle områder. Men alligevel så det ud til at vi rent faktisk ville kunne lykkedes, og efter lidt planlægning, hvor visse spillere løb forvildet rundt og ledte efter diverse genstande, fik vi bygget en ordentlig fæstning og gemt mad nok til at vi kunne forskanse os til foråret. Samtidig havde Rune, Morten og jeg fået samlet hvad vi hver i sær havde som personlige mål. Men det viste sig at Henrik kun tænkte på sig selv og var ude på at snyde os andre. Desværre for Henrik havde han lige misse en lille detalje og derfor mislykkedes det for ham (en regelmisforståelse, så han kunne nemt have vundet).

Søndag var der brætspil på vores lokale Kaffebar. Der mødte 16 mennesker op, hvilket var lidt færre end de forrige gange, men det skyldes helt sikkert vejret. Der blev spillet Risk, Las Vegas, The City, Acquire, Kingdomino, Betrayal at House on the Hill og flere andre spil.
Jeg fik spillet The City to gange og vandt dem begge overbevisende. Acquire hvor jeg aldrig løb tør for penge og følte at det gik helt godt, lige indtil sidst, hvor de forkerte hoteller blev merget, og jeg endte som næstsidst. 2 spil Kingdomino hvor det gik væsentligt dårligere end det nogensinde har gjort før. Og sidst et spil Betrayal at House on the Hill hvor vi formåede at udforske hele stueetagen inden vi fandt ud af at en af vores venner var besat af en orm der blot ville omklamre hele huset om mase os til døde, men det fik vi heldigvis forpurret. En rigtig godt dag, og næste spilledag på Kaffebar er allerede fastsat til d. 5/11.

Onsdag d. 6/9 blev Eik introduceret til Flamme Rouge og vi kørte en 4 etapers Grand Tour. Michaels ene rytter vandt den individuelle sejr, men vi troede i første omgang at jeg havde vundet holdkampen, lige indtil Michael klikkede Finish Tour, og derved fik ekstra point for de individuelle placeringer og dermed også vandt holdkampen :-(

Lørdag aften spillede Lisa, Larna, Lilli og jeg Ticket to Ride, og valget faldt på Ticket to Ride Map Collection: Volume 4 – Nederland . Det blev et helt fint spil som jeg troede jeg havde check på, lige indtil jeg kom til at betale lidt for mange penge for at bygge og derved måtte nøjes med 20 bonus point, medens Lilli scorede 55 på den konto. Da jeg så også havde set forkert på kortet og derved manglede en enkelt strækning, endte jeg med at score -17 point for to billetter. det betød sammenlagt at jeg lige kneb mig ind på en 3. plads, et point efter Larna, og Lisa 1 point efter mig. Lilli derimod lå ca. 75 point foran os andre.

Tirsdag var jeg til Prototype aften på Bastard Café. Jeg fik teste mit Real-Time-Worker-Movement-spil, mit Snake spilog mit Domemory. I det sidste spillede jeg selv med, men klarede mig aldeles forfærdeligt, men det vigtigste var jo også at se de andre spilleres reaktioner og få testet nogle mekanismer. Jeg fik også spillet Bastians Smugler-spil, som var et asymmetrisk spil med 3 smuglere mod 1 politibetjent, men smuglerne samarbejdede ikke. der var nogle gode ting i spillet, men helt klart også noget der skal forbedres før det fungerer.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Wed Sep 13, 2017 8:03 pm
by chr88
Jens_Hoppe wrote: De næste spil i serien skal afgjort prøves - også selvom chr88's kommentar om, at de næste spil er betydeligt sværere skræmmer lidt. :-)
Jeg glæder mig til at høre, hvad du/I synes om de andre! :) Nogle puzzles man selv synes er svære, løser andre jo på 2 minutter.

Det skal dog siges, at jeg til de to andre kun spillede med min kone, og The Secret Lab var mit første Escape Room-spil overhovedet, så det kan også have spillet lidt ind. Vi var derimod 4 til The Abandoned Cabin, og det tog os 39 minutter uden hjælpekort, mens jeg mindes, at The Pharaoh's Tomb tog godt halvanden time + nogle hjælpekort (der var især to puzzles, hvor vi sad længe og ikke lige kunne regne dem ud!)

Jeg glæder mig voldsomt, til de tre nye EXIT-spil kommer om en måneds tid! Stadig min yndlingsserie af Escape Room-spillene.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Thu Sep 14, 2017 10:35 pm
by Neumann
Så blev det til lidt mere Loyang i dag. Denne gang spillede vi lige op 18-18, men jeg havde flest grunker tilbage. Mangler stadig at fatte, hvordan jeg holder alle markerne i gang, så der faktisk bliver nogle grøntsager at sælge.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Fri Sep 15, 2017 8:19 am
by Frouvne
Denne uges spilaften blev desværre aflyst. I sidste uge havde vi lidt mere held idet vi nøjedes med at udskyde den til om fredagen, hvor vi samtidig kunne fejre at den gode Gunness havde rundet endnu et år. Aftenens hovedspil Spirit Island og jeg må erkende, at jeg er lidt bjergtaget af det for tiden. Og det på trods af at jeg syntes at det særligt når det angår den fysiske produktion af spillet bærer præg af at være et Kickstarter-spil. Men det er samtidig også et solidt gamer-Coop spil og vi har endnu kun skrabet i overfladen af spillets muligheder. Og det vi har set indtil nu syntes jeg i sig selv repræsenterer et af de bedre Coop spil, jeg har prøvet. Og det faktum at det er i den tungere ende og at vi hverken har prøvet medium eller endsige komplekse karakterer lover for udvikling af spillet i takt med at vi får mere kontrol over det. Vi har indtil nu vundet begge spil, men har følt os rigeligt presset. Grundspillet har rige muligheder for at øge sværhedsgraden, hvis vi skulle komme til at føle at vi får for meget kontrol ... og skulle vi nogensinde nå så, langt er der en udvidelse med event-deck og meget mere, som vi kan kaste os over! Vi rundede en hyggelig aften af med et spil Tribes: Early Civilization. Spillet imponerede mig nok lidt mindre end de sidste gange, men jeg kan stadig godt lide det for at det er så simpelt og lettilgængeligt som det er og så tror jeg i øvrigt, at min oplevelse vil blive bedre, hvis mit spil er lidt mere fokuseret undervejs. Så der er noget at arbejde med! :)

I denne uge har spiloplevelserne udelukkende været børnespil indtil nu (Socken zocken, Animal Upon Animal, Vildkatten, Klodsmajor) så jeg håber, at weekenden kan tilbyde en lidt mere interessant finale.

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2017

Posted: Fri Sep 15, 2017 10:26 am
by Goblen
I går var vi tre fra torsdagsgruppen der var samlet. Spillet var selvskrevet - et spil vi alle havde glædet os til ankom - nemlig Lisboa fra Vital Lacerda.

Det er godt nok et heavy euro. I sig selv er det et simpelt valg du skal træffe. Hvor vil du smide dit kort, men de efterfølgende konsekvenser er meget omfattende. Spillet er imponerende i både kvaliteten og selve game played. Det er allerede besluttet det kommer på bordet næste torsdag igen.

Absolut et spil der er værd at prøve hvis I får muligheden.