Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Frouvne »

I den forgangne uge fik vi det, jeg føler er den første rigtige brætspilsoplevelse med vores datter, da vi spillede First Orchard med hende. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Jens_Hoppe »

Lige på falderebet inden Essen fik vi i går spillet et spil fra sidste års Essen. Eller rettere, en udvidelse til et spil, nemlig American Railroads udvidelsen til Russian Railroads. Udvidelsen introducerer nye spillerplader (nu med tre amerikanske jernbaner, doh!), som selvfølgelig er opbygget anderledes, med andre krav og pointmuligheder end de oprindelige plader fra grundspillet. Der er også indført et aktieindeks for hver spiller, som er endnu en måde at få points og andre præmier på. Men alt i alt er det småting; i det store hele er det business as usual. Hvilket jo lige gør det til en udvidelse efter min smag!

Jeg er nemlig ikke generelt nogen fan af udvidelser, da jeg synes de ofte har det med at udvande den elegance, som grundspillet ofte har. Lidt ligesom at bygge en ekstra fløj på Taj Mahal: Jeg siger ikke, at det ikke kan blive flot, men odds er måske ikke så gode. Udvidelser har det også med at introducere en potentiel uenighed om hvordan man skal spille spillet: Nogle vil gerne spille med hele molevitten, mens andre foretrækker at spille grundspillet, og inden man ved af det, har man valgt at spille noget helt andet i stedet. I praksis synes jeg i hvert fald, at et spils første udvidelse ofte markerer det tidspunkt, hvor spillet begynder at glide ud af ens bevidsthed.

Nå, men American Railroads ødelægger i hvert fald ikke noget. Det er en anden måde at spille grundlæggende det samme spil på, og netop en smule afveksling er jo noget, som mange har efterspurgt i Russian Railroads. Så til trods for en ydmygende tredieplads (vi var fire spillere), synes jeg faktisk at AR var næsten lige så godt som grundspillet. Og det er jo ikke helt skidt. 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Frouvne »

Søndag havde Stony inviteret til brætspil og hovedspillet var Sidereal Confluence: Trading and Negotiation in the Elysian Quadrant, som jeg har haft et godt øje til på det sidste. Så det var en stor fornøjelse at kunne prøve det med seks spillere. I dette handelsspil spiller hver spiller en unik rumrace, der forsøger at udvikle teknologier, producere ressourcer og ikke mindst forhandle sig til at bytte ressourcer. Vi spillede spillet i en meget venskabelig ånd, men spillet lægger dog også op til, at det nok ikke er nogen idé, at være alt for urimelig i handlerne. Spillets seks handelsfaser er centrale i spillet og alle forhandlinger er bindende og foregår simultant. Og der er mange handler. Man kan udlåne/bortgive dele af sit produktionsapparat som en del af handler, give de planeter bort, som man udvinder sine ressourcer fra osv. osv. Så der er mange ting at tage med i sine overvejelser, når der skal forhandles. Særligt også når hver races unikke karakteristika skal tages med i overvejelserne. Men mange handler betyder også, at det nok er klogt ikke at være for barsk en hund, for man skal jo også gerne kunne indgå nye handler senere. Når der udvikles nye teknologier har man dem kun for sig selv den første runde. Derefter deles de med alle andre. Så man er hele tiden interesseret i, hvad de andre har gang i. Det var selvfølgelig svært at overskue, men jeg havde en rigtig god oplevelse og følte hurtigt, at man kom ind i spillets logik. Et spil med et kæmpe potentiale - hvis man kan samle så mange spillere til en spilaften. Arrangementet blev sluttet af med to parallelt-kørende spil Spirit Island.

Siden da har jeg fået spille Le Passe-Trappe, Magic Maze, The Game: Extreme og sidst - men bestemt ikke mindst - The Quest for El Dorado. The Quest for El Dorado er Knizias bud på et racer-spil baseret på deckbuilding men små Knizia-twists. Fedt, fedt, fedt igen at spille et rigtigt Knizia-spil. Ikke et stort spil, men et spil, der er let at gå til og som man straks har lyst til at spille igen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Goblen »

Endnu en torsdagsgruppe-brætspilsaften i går.

Vi var pludselig seks personer og der er ikke så mange spil. Vi satte derfor Scythe op - et spil jeg er rigtig glad for. Fedt tema. Det tager dog alt for lang tid med seks personer.

Lagde stærkt ud med at være først i fabrikken. Fik placeret en del stjerner men så var det som om jeg tabte pusten. Mine mechs kunne dykke i søerne, og prøvede at lave nogle sneak attacks for at stjæle ressourcer til at bygge, men de var for opmærksomme på mig. Skulle nok have været mere sneaky :-)

Selvom vi var for mange til det spil hyggede jeg mig :-)
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Neumann »

Posten er langsom, så ingen nye spil endnu - og min datter gider helst ikke spille andet end Loyang for tiden. I dag bankede hun mig med 17-7 mod mine 17-0. :(
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Goblen »

Var ude og spille til et Red Barnet - oplevelsesklub arrangement i dag.

Super glade børn mellem 5 og 12 spillede masser af brætspil, og til sidst fik jeg mulighed for både at spille Karuba og en gang Obstgarten - das memo spiel. For børn mellem 3 og 8, og jeg hyggede mig alligevel.

Altid fedt at være sammen med glade børn.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Jonezy »

Goblen wrote:Altid fedt at være sammen med glade børn.
Helt enig! Sure børn er for nederen... :wink: :D
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Gunness »

En udmærket spilledag - der var brætspil på vores lokale bibliotek hvor jeg havde Scythe med. Det var vi fem til - det lykkedes mig at banke min popularitet i top, så selv om flere af de andre havde næsten lige så mange områder og jeg kun havde fire stjerner, blev det alligevel til en pæn sejr.

Hjemme må mine unger virkelig have forbarmet sig over mig - først Sagrada og 2x Hey That's My Fish med min 9-årige, og derefter 3x Santorini, Patchwork, Lord of the Rings: The Confrontation og Timeline Inventions med min 13-årige datter. Det hjalp især, da jeg forklarede hende, hvad mit H-index på BGG var. "Nej far, det er jo alt for lavt - det må vi altså gøre noget ved". Jamen godt så :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Stony »

Et H-indeks på 15 er ikke så skidt endda.

https://boardgamegeek.com/thread/953084 ... ur-h-index

Hvis du kan komme op på 16, befinder du dig i de øverste 25% af dem der har taget den poll.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Gunness »

Det var i alt fald hendes ambition, at det skulle op på mindst 16. Nu må vi se, hvor længe entusiasmen holder :) Men det bliver selvfølgelig sværere og sværere at komme op. De 0,4%, der har et index på 100+, ville jeg gerne møde.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Stony »

Gunness wrote:Det var i alt fald hendes ambition, at det skulle op på mindst 16. Nu må vi se, hvor længe entusiasmen holder :) Men det bliver selvfølgelig sværere og sværere at komme op. De 0,4%, der har et index på 100+, ville jeg gerne møde.
Me too. Jeg tror ikke jeg kender nogen der spiller mere pap end Mik. Han kan snige sig op på 33. Måske hvis man virkelig elsker små fillers...
Sidst spillet:
Image
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by chr88 »

Stony wrote:
Gunness wrote:Det var i alt fald hendes ambition, at det skulle op på mindst 16. Nu må vi se, hvor længe entusiasmen holder :) Men det bliver selvfølgelig sværere og sværere at komme op. De 0,4%, der har et index på 100+, ville jeg gerne møde.
Me too. Jeg tror ikke jeg kender nogen der spiller mere pap end Mik. Han kan snige sig op på 33. Måske hvis man virkelig elsker små fillers...
Du kender da mig! ;) I øvrigt ganske dedikeret af Mik at have spillet Bingo 57817 gange... :D
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Jens_Hoppe »

Jeg fik spillet lidt af hvert i Essen:

Azul var spillet, vi blev ved med at komme tilbage til. Det er hurtigt, lækkert, og er næsten ren spillerinteraktion hele tiden (som kan være ekstrem ondskabsfuld). Jeg vil ikke blive det mindste overrasket, hvis Azul er blandt de (K)SdJ nominerede til næste år... 8/10

Vi spillede Fast Forward: Fear helt igennem (hvilket tog omkring 20-30 runder). "Legacy-elementet" (hvor spillets regler langsomt morfer fra spil til spil) var fascinerende, men selve spillet var meget simpelt og minimalistisk. 6/10

Et andet hit var (naturligvis) Terraforming Mars: Venus Next, hvor en medspiller forbarmede sig og købte et ekstra eksemplar af grundspillet, så vi havde noget at spille udvidelsen med. Kan man lide TM, er VN mere af "det samme", og det er jo bare dejligt! 10/10

Amun-Re: The Card Game tager provinsauktionerne fra det oprindelige Amun-Re, og gør resten af det gamle spils faser til minimale indslag. Det fungerede fint, men bidrager ikke rigtigt med noget nyt. Jeg foretrækker Amun-Re. :-) 7/10

The Climbers var et placér-træklodser-ovenpå-hinanden spil, og mens det vel fungerede som det skulle, var det selvfølgelig ikke et Jens-spil. 5/10

Mini Rails var OK, men næsten for hurtigt og minimalistisk til min smag, og så skurrede det lidt, at tema og mekanismer ikke rigtigt hænger sammen. 6/10

Paper Tales var heller ikke noget at skrive hjem om. Det ligger nærmest pinligt tæt på 7 Wonders, men føles både langsommere og mere bøvlet end sit forlæg. 6/10

Calimala var mekanisk velfungerende, men var vel næsten samtidig et poster child for den "sjælløse euro": Masser af farvede trækuber der flyttes fra A til B, mens pointene langsomt tikker ind fra alle mulige kilder. Det var altsammen meget Feld'isk, men slet ikke noget for mig. 5/10

Loot Island var et lille skattejæger-kortspil fra What's Your Game. Det meste af spillet virkede meget "letvægt" (og ret kedeligt), lige bortset fra scoringen, som var næsten komisk kompleks. Øhm... 5/10

Muse er et lille party game, hvor spillerne deles op i hold, og hvor et holdmedlem ("musen") skal beskrive et billedkort på en sådan måde, at hans holdkammerater efterfølgende kan identificere det blandt 6 kort. Musen får også et inspirationskort, som beskriver hvordan han må videregive information om billedkortet ("nævn en ikke-fiktionel madret", "lav et ansigtudtryk", osv.). Det er ikke noget stort spil, men vi hyggede os meget godt med det i Düsseldorf lufthavn. :) 6/10


Som altid køber man nærmest spil i blinde i Essen, og det først nu her bagefter, at det rigtigt bliver interessant at se, hvilke spil der "kan noget".
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Jens_Hoppe »

(Med alt det h-indeks-snak kan jeg se, at jeg blandt de spil jeg ejer har et indeks på 20, og blandt alle spil et indeks på 21)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2017

Post by Larsine »

Vel ankommet til Essen onsdag, fik vi først noget aftensmad. derefter introducerede Annemette og Janne os til Majesty. Jeg klarede mig ret godt, hvorefter Lisa påpegede at de alle sammen var nødt til at gøre noget ved mig, og det gjorde de, hvilket blot betød at Lisa vandt. Rigtig godt spil, som vi også endte med at købe på messen.

Om torsdagen fik vi først spillet Christmas Tree, et spil om at pynte sit jule træ pænest, eller i hvert fald så det levede op til forskellige kriterier der gav forskellige point. Hver spiller fik 4 kort med pointopgaver på, og i løbet af spillet blev de tre af dem spillet, en i begyndelse af hver runde. Herefter var det et card drafting spil, hvor man i hver tur skulle beholde en dekoration og sætte den på juletræet. I slutningen af hver runde blev der scoret point efter de spillede pointopgaver, og i slutningen af spillet fik man yderligere point for korrekt opsatte brunkagemænd og julelys. Et sødt lille spil som vi endte med at købe.

Vi fik også spillet Ticket to Ride: Old West, og spillet var efter min mening anderledes nok til at det skal med i samlingen, men det blev ikke på denne tur. Der er masser af nye ting i denne udgave. F.eks. kan man kun bygge ud fra noget man allerede har bygget, man kan bygge byer som scorer point hvis andre bygger hen til dem, og man kan møde Alvin the Alien i Roswell (og senere i andre byer).

To spil Topito hvor det gælder om at stable cirkusartister på den rigtige måde, så det kommer til at passe med de opgavekort man har på hånden. En god blanding af kortspil og behændighed, hvor det som altid er sjovest når alt falder på gulvet.

Slide Blast mindede mest af alt om det gamle Bombay Bazar bortset fra at her startede vi alle i midten og gerne ville bruge de andres brikker så vi fik en endnu længer rutchetur i badelandet. Udmærket men absolut ikke noget nyt i det spil.

Frogriders fra Asger og Daniel var jeg oprindeligt med til at spilteste, men det var første gang jeg skulle prøve den færdige version. Det blev til to spil, hvor jeg totalt styrede det første, men til gengæld slet ikke gjorde det i andet spil. Godt spil som ændre sig alt efter hvilke pointkort hver spiller har og hvilke fælles pointkort der er i spil.

Om aftenen introducerede Annemette os til Dice Age, som mindede en hel del om Las Vegas, bortset fra at det i dette spil godt kan betale sig at blive først færdig.
Post Reply