Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
a62213
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 8:48 pm

Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by a62213 »

Hejsa,

Her over den sidste måneds tid har vi fået spillet Thurn und Taxis ret mange gange, efter det bare har stået og sovet på hylden i flere år. Det har været et stort hit, og lidt ærgerligt at vi først har fundet det frem nu. Vi synes det fungere ret godt med 3 spillere.

Nu er det ved at være jule tid, og gaver skal findes på. Kunne godt tænke mig at vide hvordan HT og Concordia spilles med 3 spillere? Det der er vigtigt for os, er at der er flere veje til at vinde, så ikke kun én strategi er vejen frem.

Mvh Henrik
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Stony »

Jeg vil mene begge spil er anbefalelsesværdige. Men de vil begge - i forhold til Thurn und Taxis - være et lille hop op ift. kompleksitet.

Om du skal vælge det ene eller det andet, vil jeg nok lade være op til spørgsmålet: Hvordan har i det med direkte interaktion? Der er mere direkte interaktion i HT, hvor man kan blokere for de andres handlinger. Ikke sådan take-that, men det er en meget integreret del af spillet, at man kan forsøge at få lidt bonus ud af at blokere de andre. Grunden til at jeg spørger ind til det, er at det ikke er alles kop te. Nogen har det meget bedre med spil der tilnærmelsesvis er multiplayer solitaire, eller meget inddirekte interaktion som når man f.eks. kan komme først til markedet og købe noget de andre gerne vil have.

Hvis du bor i nabolaget, skal du være velkommen til at låne, så du kan prøve dem af. Jeg har dem begge.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Jonezy »

I forlængelse af det, som Steen skriver, kan jeg ihvertfald godt anbefale Hansa Teutonica med 3 spillere. Hansa Teutonica brættet er 2-sidet med et bræt til 2-3 spiller på den ene side og et til 4-5 spiller på den anden side. Faktisk er 4 spillere nok det mindst optimale, da kortet så bliver lidt for åbent og det er svært at blokere for hinanden, som er spillets hjerte. Normalt er jeg ikke vild med in your face interaktion og take that, men måden Hansa Teutonica gør det på er fantastisk og det er et af mine absolutte yndlingsspil.

Tror også Concordia spiller fint med 3, da der vist også er særlige kort til det spiller antal. Mener at grundspillet kommer med et Italien kort til 2-3 spillere og et middelhavskort til 4-5 spillere, og så er der en masse udvidelseskort, men du må ikke holde mig helt op på det, da jeg ikke selv ejer spillet.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Stony »

Jonezy wrote:Tror også Concordia spiller fint med 3, da der vist også er særlige kort til det spiller antal. Mener at grundspillet kommer med et Italien kort til 2-3 spillere og et middelhavskort til 4-5 spillere, og så er der en masse udvidelseskort, men du må ikke holde mig helt op på det, da jeg ikke selv ejer spillet.
Confirmed.
Sidst spillet:
Image
a62213
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 8:48 pm

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by a62213 »

Tak for svaret begge 2.

Det vi spiller mest er nok Settlers med Seafarer (her blokkes der veje i stor stil), Puerto Rico og så Thurn und Taxis, hvor sidstnævnte virkelig har overrasket positivt!

Så jeg tænker der gerne må være interaktion, og flere tilgange til at vinde.

Har kun læst reglerne til Concordia, men de virker ret ligetil. Så skal der selvfølgelig lidt spil for at finde ud af hvordan scoringen fungere og hvad der skal til.

Hvordan vil Agricola passe ind?

Og tak for buddet, men tænker Taastrup måske lige er 300km for langt væk.

Mvh Henrik
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Neumann »

Agricola har masser af interaktion som 2-spillerspil, og det må der også være i 3-spillerversion (som jeg dog kun har prøvet på computeren), da det bliver lidt en kamp om ikke at være sidstevælger hele tiden, men det koster også dyrt at kæmpe om startpladsen.

Agricola er og bliver mit yndlingsspil :)
thilsing
Posts: 3
Joined: Thu Mar 09, 2017 1:47 pm
Favoritspil: El Grande, Cosmic Encounter, Concordia, Rex - Final days of an empire, Tash Kalar, Inis
Location: Nyborg

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by thilsing »

Kan på det varmeste anbefale Concordia, også til tre spillere. Det giver samme fornøjelse med at bygge huse på et kort som Settlers, men er i min bog et meget bedre spil.
a62213
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 22
Joined: Fri Sep 18, 2009 8:48 pm

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by a62213 »

Jamen, det må blive Concordia - det tænker jeg ikke kan vente til jul.

Skal jeg med det samme købe ekstra kort med?
User avatar
Myde
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 429
Joined: Mon Jan 28, 2013 4:25 pm
Location: Slangerup

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Myde »

Som andre kan jeg bekræfte at Hansa Teutonica er et fantastisk spil.

Jeg er dog ikke fan af Concordia. Det er fint nok i starten, men for mig bliver det meget hurtigt et ensformigt spil - lidt "samey".
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by Stony »

a62213 wrote:Jamen, det må blive Concordia - det tænker jeg ikke kan vente til jul.

Skal jeg med det samme købe ekstra kort med?
Lad være med at købe ekstra, før du ved om basisspillet er noget for jer.
Sidst spillet:
Image
thilsing
Posts: 3
Joined: Thu Mar 09, 2017 1:47 pm
Favoritspil: El Grande, Cosmic Encounter, Concordia, Rex - Final days of an empire, Tash Kalar, Inis
Location: Nyborg

Re: Hansa Teutonica og Concordia - lidt info?

Post by thilsing »

Denne diskussion har fået mig til at bestille Hansa Teutonica :-)
Post Reply