Yndlings spil 2017

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Yndlings spil 2017

Post by Jonezy »

Ville egentlig lave en top 10 over sidste års spil, men jeg bøvlede med at prioriterer dem i rækkefølge, da mange af dem kun er prøvet en eller to gange. Derfor bliver det en top 11 (når det nu alligevel ikke blev en top 10 gad jeg ikke at cutte en... :D ) i alfabetisk rækkefølge:

Bärenpark
- Super hyggelig tetris tile-layer, som sendte Cottage Garden og dens wonky scoring ud af spilsamlingen. Elsker tile laying og dette kan spilles af alle.

Clans of Caledonia
- Kun spillet 1 gang, men det var en rigtig god euro oplevelse. Glæder mig til at prøve igen og se om førstehånds indtrykket holder.

Dokmus
- Vist nok en 2016 Essen release, men flip det, det er min liste. Super taktisk nærmest abstrakt spil, hvor man meget Kingdom Builder-agtigt sætter 3 camps ud hver runde og scorer point til sidst alt efter hvordan man fik sine camps ud. Jeg hader Kingdom Builder (mest pga. kort kravet hver tur), men elsker Dokmus.

Orléans: Trade and Intrigue
- Ja, det er en udvidelse, men den ophøjer grundspillet til noget endnu bedre uden at ændre gameplayet. Elsker det nye 'pensions-bræt', som giver flere muligheder. Med alle udvidelses bygningerne bliver kombo mulighederne enorme og jeg elsker det. SKAL spilles mere i 2018.

Photosynthesis
- Kun spillet en gang, men gav mod på mere. Herligt tema, som faktisk giver mening og et abstrakt spil, som jeg faktisk godt gider.

Rum & Bones 2nd Tide
- Min thrash-buddy Lars havde comfort kickstartet dette og havde egentlig bittert fortrudt det. Men så afprøvede vi det og blev fuldstændigt solgte. Jeg har nu købt 1st edition og opgraderet det og Lars har købt en ny faktion (orkerne selvfølgelig.. :roll: ). Det spil er bare sjov sjov sjov i en boks. Alle de forskellige helte og faktioner giver nye sjove taktiske beslutninger hver nyt spil.

Sagrada
- Hyggelig terninge draft puzzler. Kan rigtig godt lide gameplay hvor jeg skal løse min egen lille puzzle, og det er præcis det man gør her.

Sherlock Holmes Consulting Detective
- Jon, din spade, det er fra 1981!!! Ja, men Space Cowboys kom med Jack the Ripper udvidelsen og genudgav den originale i år, og det fik mig endelig med på vognen. Super godt kæreste spil og dejligt svært. Elsker den følelse, når man tror at man er løbet tør for leads og får en ny idé og følger den.

Solarius Mission
- Lidt under radaren det spil her, men det er faktisk en rigtig god euro med et lidt påklistret space tema, hvor man kan følge forskellige strategier. Håber på et gensyn i løbet af året, men nu har Steen fået Gaia Project, så det bliver nok svært...

Spirit Island
- Næsten et for komplekst co-op spil, men havde en rigtig god førstehånds oplevelse af det. Man er virkelig nødt til at snakke sammen og samarbejde, ellers får man klø. De mange forskellige spirits øger også variationen markant og giver mod på mere.

Too Many Bones
- Har kun prøvet det en gang og det var på Djengis, hvor ihvertfald 3 af os falmede rundt. Men det gav mod på mere og vakte min nysgerrighed, så meget at jeg måtte kickstarte stand-alone udvidelsen her sidst på året. Elsker alle terningerne og tror når man har bedre føling med spillet, at kamp delen faktisk bliver ret udfordrende og sjov. Glæder mig til at udforske det mere.


Der var ikke lige en ny Terraforming Mars i år, men en masse interessante oplevelser i stedet for. Glæder mig til at udforske nogle af dem noget mere.

Tak til alle dem, som jeg fik hygget og spillet med sidste år!
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Yndlings spil 2017

Post by BlueSwan »

Har nærmest ikke spillet nogen 2017 udgivelser. :shock: Men Clans Of Caladonia var da fint.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Yndlings spil 2017

Post by Goblen »

Tre der falder i øjnene:

1. Lisboa. Gennemført godt spil med masser af fede valg. Virker både som 2, 3 og 4 spiller.
2. Kingdom Death: Monster 1.5. Dungeon Crawl på steroider.
3. Clans of Caledonia. Elsker Skotland, whisky og hele konceptet. Rigtig solidt spil.
User avatar
Sveinmain
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 162
Joined: Sun Nov 21, 2010 11:11 pm
Location: Jørpeland, ikke langt fra Stavanger-Norway
Contact:

Re: Yndlings spil 2017

Post by Sveinmain »

I følge BGG har jeg prøvd kun 9 stk. 2017 spill.
Jeg vil rate disse 9 i følgende rekkefølge:

1. Nusfjord (2017) - Meget bra tema og motor!
2. LYNGK (2017) - Kanskje det beste abstrakte spillet av Kris Baum.
3. Clans of Caledonia (2017) Litt lang sisterunde ellers meget bra WP spill.
4. Azul (2017) - Homemade fungerer godt, så lag og prøv!
5. Majesty: For the Realm (2017) Marc Andrè har gjort det igjen. Enkelt, raskt og genialt med flotte komponenter.
6. Caverna: Cave vs Cave (2017) - Meget bra 2 player med mange harde valg.
7. Merlin (2017) - Litt for terningstyrt, men et godt spill som ikke skinner.
8. Pioneers (2017) - Litt lang spilletid for hva du får...
9. NMBR 9 (2017) - En lek med flaks.
Danacup 23-28 juli 2018 - Hvem blir med å spiller brætspill???
Post Reply