Månedens spiloplevelse marts 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Frouvne »

Det er meget begrænset, hvad der bliver spillet for tiden. Marts bød mest på små - men altovervejende fine - spiloplevelser. Finished! er et solospil, jeg helt sikkert kommer til at bruge noget tid på. En værdig arvtager til Friday. The Game: Face to Face er en fin variant af de øvrige The Game-titler. Fedt at få T.I.M.E Stories: Estrella Drive på bordet - ærgerligt at der ikke er nogen at spille det med. Tror jeg ender med at soloe et par historier i T.I.M.E Stories. Mini Rails syntes jeg formåede at leve op til mine forventninger om en Winsome-agtig filler. Og på den konto må det nok siges at have været månedens spiloplevelse.

Finished! - 3
The Game: Face to Face - 2
Mini Rails - 2
The Ravens of Thri Sahashri - 2
Calimala - 1
Finders keepers! - 1
Photosynthesis - 1
T.I.M.E Stories - 1
T.I.M.E Stories: Estrella Drive - 1
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Goblen »

Det blev til 17 spil i marts. Der var ikke en eneste dårlig oplevelse, og alle spillene står til at være månedens oplevelse - vælger en vinder alligevel :-)

Pandemic Legacy: Season 2: 3
BANG!: 2
Deception: Murder in Hong Kong: 2
The Resistance: 2
Rise to Nobility: 2
Dominion: 1
Flamme Rouge: 1
Rising Sun: 1
RoboRally: 1
Shadows over Camelot: 1
Viticulture: 1

Skal jeg vælge den mindst sjove oplevelse bliver det mit ynglingsspil i seks personers udgaven - Rising Sun egner sig super godt til fem og fire spillere, imo ikke til seks. Der er alt for lang ventetid, og selvom jeg godt kan lide lidt kaos i mine spil så synes jeg det tog overhånd her.

Månedens oplevelse kunne nemt være Deception: Murder in Hong Kong, Rise to Nobility eller Viticulture med udv. Det bliver dog Pandemic Legacy season 2 der løber med titlen. Jeg har overgivet mig og kommer også til at købe sæson 3 - hvis der kommer en sådan?

DC er på ved og der skal spilles masser af spil i April, så regner med det bliver en travl måned med masser af fede oplevelser :-)
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Larsine »

53 spil blev det til i marts måned. Rigtig mange af spillene er kun blevet spillet en enkelt gang, og de er fordelt på følgende:

Sequence x 8
KLASK x 5
Secret Hitler x 4
Bohnanza (inkl. Erweiterungs-Set) x 3
Pioneers x 3
Ave Caesar x 2
Chateaux Temps x 2
Las Vegas x 2
7 Wonders (inkl. Cities & Cities Anniversary Pack) x 1
Betrayal at House on the Hill x 1
China Moon x 1
Cottage Garden x 1
Fresco x 1
Die holde Isolde x 1
I Hate Zombies x 1
Inkognito x 1
Kaspers bil-spil x 1
Daniels Kompas-spillet x 1
Lords of Waterdeep x 1
Machi Koro (inkl. Harbour & Millionaire's Row) x 1
Kaspers Magix Maze Traitor x 1
Majesty: For the Realm x 1
Mystic Vale (inkl. Vale of Magic & Sunshard Glebe) x 1
No Thanks! x 1
Noch mal! x 1
Pickomino x 1
Quadropolis x 1
Daniels & Asgers Rising Sands x 1
Shadows over Camelot(inkl. Merlin's Company) x 1
Kaspers Splendor 2 x 1
Ticket to Ride Map Collection: Volume 1 – Team Asia x 1

Nyheder er markeret med rødt, og af dem var det Rising Sands som imponerede mest. Det føltes lige som første gang jeg spillere HeroQuest, bare med et tidspres på som gjorde det hektisk og sjovt. Spillet var med på Fastaval hvor det blev nomineret til Bedste Innovation.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Jonezy »

Månedens spil:

Zombicide: Green Horde x3
- Der blev splattet en ordentlig omgang orc-zombier i denne måned. Virkelig underholdende. Elsker stadig den nye horde mekanik, men hækkene gør spillet lidt for fiddly når man skal styre orc-zombierne omkring. Den der katapult er også meget sjov, men man får da virkelig et kedeligt spil, hvis man lige er den helt der havner på trebuchet-duty.

Ticket to Ride: France and Old West x3
- To spil på Old West siden og et spil på Frankrigs siden. På Frankrigs siden lægger man selv farvede tracks ud når man tager togkort, hvilket betyder at man lægger en masse i starten, når man ikke helt aner hvad vej man helt præcist skal. Lidt for fiddly, men virkelig et flot kort. Old West siden indfører en regel om, at man kun må bygge videre på sit allerede eksisterende netværk. Det giver et lidt mere random spil, hvor man virkelig skal få trukket de rigtige kort før sin nabo. Det gjorde jeg ikke, men kunne egentlig godt lide gameplayet. Det burde være mere gateway venligt, men jeg tror også at gateway spillere vil blive hurtigere frustreret, når man få bygget i vejen for hinanden. Et af de bedre kort, men India er stadig bedste map i min bog.

Dead Man's Draw x2
- Ganske random, men hurtig og underholdende push your luck filler. Sjov og hurtig fjol.

Mansions of Madness 2nd edition x2
- Super stemningsfyldt underholdning. Lærte så at det er meget nemmere at være fire helte end to helte, som jeg tidligere havde prøvet. Vi cruisede ihvertfald igennem den første bane og fik så stryg, da vi gik i kast med Innsworth banen. Virkelig et fedt tematisk spil, hvor jeg holder rigtig meget af brugen af app. Dog trækker det noget ned, at monstrene skal stå på sådan nogle total åndsvage kæmpestore sorte baser.

Secrets x2
- Social deduktion er ikke lige blandt mine favoritter og det her spil hjalp ikke på den opfattelse.

Beasty Bar x1
- En filler, hvor man så lige skal lære en 12-14 kort at kende og hvordan de interagerer, hvilket lige gør at første spil bliver lidt forvirrende. Sikkert meget sjovt hvis alle kender kortene rigtig godt.

Capital x1
- Super cool tile-laying spil, hvor man skal bygge og genopbygge Warsawa. glæder mig til at introducere det til Djengis Con. Kan varmt anbefales, hvis man er til tile-laying.

Captain Sonar x1
- Rigtig fed og sjov idé, men det ender som regel med at blive pænt hektisk og kaotisk. Tror jeg er mere til realtime co-ops end det her.

Citadels x1
- Første gang, at jeg prøvede denne klassiker, og jeg var faktisk ganske godt underholdt. Vil ihvertfald meget hellere spille det her end et social deduktion spil når vi er mange spillere.

First Class x1
- Stadig super god euro, som kan spilles på under en time. Dette spil var med mord-modulet, som jeg nok ikke er så vild med, som de andre moduler. Men stadig et rigtig solidt spil, som jeg gerne spiller igen.

For Sale x1
- Klassisk filler/gateway. Stadig en klassiker, men jeg kan bedre lide No Thanks.

Gaia Project x1
- Jeg var sgu næsten kompetitiv i denne måneds spil af Gaia Project, hvor jeg var den brune race, som kan bytte deres hovedkvarter, eller hvad det hedder, ud med en af mine miner og dermed have nemmere ved at lave federations. Bliver aldrig en haj til det spil, men det er sjovt at udforske racer imens at jeg får øretæver.

Gloomhaven x1
- Fik lov at være med til at lege med i Steen's kampagne og fik en fin introduktion og oplevelse af BGGs nummer 1 spil. Jeg kan godt forstå hypen, men det virker som et lidt for urealistisk projekt for mig selv at give mig i kast med det, da jeg er for nysgerrig på andre spil til at kunne bruge så meget tid på et spil.

Medieval Academy x1
- Rigtig fin gateway drafting spil, som jeg virkelig godt kunne lide.

Mosaix x1
- Endnu en til filler kategorien i denne måned. Et spil for man skal lægge tetris-agtige figurer ind i et grid. De figurer er så lavet af terninger, som en anden spiller eller dig selv har sat sammen. Ganske hyggeligt uden at være det store sus.

No Thanks! x1
- Filler klassiker for a reason!

Noch Mal! x1
- Roll and write spil, som jeg virkelig godt kunne lide. Sig lige til, hvis I bestiller fra Tyskland folkens, for så vil jeg godt have det her med... ;)

Pulsar 2849 x1
- Rigtig fin euro med mange veje til point. Det lugter af potentiale, men jeg vil gerne lige prøve det igen inden jeg kan fælde en endelig dom.

Rise of Augustus x1
- Romer-bingo og jeg holder virkelig meget af romer-bingo!

Sheep & Thief x1
- Hurtig lille filler spil med draft og tile-laying. Ganske hyggeligt uden at det bliver det helt store tju-bang.

Telestrations x1
- Det er fandme sjovt, selvom det er svært at kalde det spil. Og hvis I nogensinde ser en tegning af en stor trist myre, så er det bare Christian, som prøvede at tegne Anders And...


Mange hurtige spil i denne måned og masser af hygge, og det er jo ikke så dårligt.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Gunness »

Marts:
The Game - 6
Hive - 5
Button Up! - 4
Ahead in the Clouds - 3
Petrichor - 3
Timeline: Discoveries - 3
Attika - 2
For Sale - 2
Neolithic - 2
Santorini - 2
7 Wonders Duel - 1
Agents of SMERSH - 1
Alexandria - 1
Azul - 1
Century: Spice Road - 1
Forbidden Island - 1
Gaia Project - 1
Mythic Battles: Pantheon - 1

Måneden bar meget præg af lettere familiespil, men det har jo også sin plads, og i alt fald er det rart, at min datter på 13 er blevet glad for at spille :)

Månedens oplevelse må være Gaia Project sammen med Petrichor. GP føles en smule mere intuitivt end Terra Mystica, men det er trods alt ikke anderledes nok til, at jeg vil skrotte TM. Og Petrichor har en god blanding af let tilgængelige regler parret med interessante, taktiske valg.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Månedens spiloplevelse marts 2018

Post by Larsine »

Jonezy wrote: Ticket to Ride: France and Old West x3
Old West siden indfører en regel om, at man kun må bygge videre på sit allerede eksisterende netværk. Det giver et lidt mere random spil, hvor man virkelig skal få trukket de rigtige kort før sin nabo. Det gjorde jeg ikke, men kunne egentlig godt lide gameplayet. Det burde være mere gateway venligt, men jeg tror også at gateway spillere vil blive hurtigere frustreret, når man få bygget i vejen for hinanden. Et af de bedre kort, men India er stadig bedste map i min bog.
Jeg synes faktisk at reglen om at man kun kan bygge videre på noget eksisterende er rigtig god for begyndere, for det betyder at det er betydeligt sværere at blokere en spiller, hvilket jeg ofte har oplevet at nye spillere finder speciel frustrende.

Og så synes jeg du mangler at omtale den specielle regler i Old West, om at man kan bygge byer, og hvis andre bygger en rute ind i en by du ejer, så er det dig der får point i stedet for den der bygger.

Og så er der mulighed for at møde Alvin the Alien :mrgreen:
Post Reply