Hvad har du spillet i dag? April 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

Tog hul på Stuffed Fables i dag med min kone og vores to piger. Det spil er ganske enkelt fantastisk, sjovt og spændende coop dungeon crawl for børn og barnlige sjæle. Der er syv historier med flere scenarier, og vi spillede den første historie. I slutningen af hver historie er der en række talking points hvor man kan tale med sine børn om svære emner. Det virker bare og vi glæder os til næste historie :-)
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

I mandagsgruppen var det besluttet at vi skulle spille Elder Sign, da vi har en ret stor entusiast for hele det univers og for det spil. Normalt er spillet svært, men denne gang var terningerne virkelig med os og vi fik nemt besejret den old one der ville overtage verden. Derefter blev det til et spil Dominion som virkelig er vokset på mig. Selvom spillet er "gammelt" holder det stadig :-)

I går stod den på "lad min nu endelig tabe i Azul igen". To spil hvor min kone og jeg endnu engang måtte se vores yngste datter smadre os.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags lykkedes det mig at hive en sejr hjem i Terraforming Mars. Det er ellers ret sjældent det sker, for mine sædvanlige modstandere er nogle garvede banditter! Men denne gang kom jeg godt fra start med Saturn Systems, og med både en god TR placering, points fra awards, en del points på brættet og mange points i spillede kort, kunne jeg lige hive en sejr hjem. 10/10

Bagefter blev jeg introduceret til Heaven & Ale, spillet hvor spillerne er munke der skal brygge øl. Det lyder jo som et sympatisk tema, og det er endda understøttet af pænt artwork, men selve spillet var ikke lige min kop te: Det mekaniske virkede til at fungere udmærket, men rent genremæssigt var det meget et "moderne euro", med alt hvad det indebærer af at sidde og optimere sin egen lille spilleplade, og kun i meget begrænset omfang interagere med modstanderne. Spillet var også ret langt. Så det var ikke lige mig! 6/10
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Gunness »

I går var vi igen samlet fem mand (m/k) til Rising Sun. På nær en enkelt udskiftning var det samme hold som sidst, hvilket betød at alle var bekendt med regler mv. Ergo ville jeg have forventet, at spillet gik hurtigere, men det modsatte endte med at være tilfældet. Primært fordi folk var mere bevidste om forhandlingsaspektet og brugte længere tid på krigsfasen.
Det er et interessant spil. Jeg kan endnu ikke finde ud af, hvor godt jeg synes det er, men mulighederne åbnede sig afgjort mere i går. Jeg spillede Bonsai-klanen, der kan købe sæsonkort (opgraderinger og monstre) samt strongholds for én mønt uanset pris. Det lyder jo tillokkende nok, men jeg havde svært ved at bruge det som et forhandlingsaspekt. Da jeg samtidig røg uden for alliance i første runde, havde jeg kun et enkelt stronghold da runden sluttede og derfor meget få tropper på brættet. Det så skidt ud, men det lykkedes mig til gengæld så nogenlunde at kompensere med gode sæsonkort.
Det betød dog også, at jeg ikke havde ret meget at bidrage med i krigsfasen, og når man spiller det med AP-prone spillere, bliver præcis den del af spillet altså meget lang. I det hele taget finder jeg spillet alt for langt med fem spillere. Og man har for få gange, hvor man vælger action. Kloge hoveder siger så, at det er dér, man skal forhandle med andre, så de vælger det rette, men det kræver, at man har noget at forhandle med :)
Samtidig finder jeg stadig ikke alliancesystemet særligt intuitivt. Der var i hvert fald ikke nogen af os, der kunne se de klare fordele i at vælge én alliancepartner frem for en anden, så det blev sådan lidt "Skal vi to? Tja, det kan vi da godt".

Jeg lå længe forrest, men blev indhentet til allersidst - vi var tre, der lå meget tæt på hinanden. Det tyder jo heldigvis på, at der er mange veje til sejr. Hvis der kan høvles af spilletiden, vil jeg nok sætte større pris på spillet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Frouvne »

Jeg har ikke været så flink til at få registreret mine spil her i tråden i april måned. Det prøver jeg lige at råde bod på nu.

Jeg har andetsteds beskrevet mine oplevelser på DC IX:
Frouvne wrote:Jeg syntes, at jeg i år havde lutter gode spiloplevelser selvom der ikke var nogle uforglemmelige spil.

Min fredag så således ud:

The Expanse Board Game syntes jeg fremstår lidt for abstrakt i forhold til potentialet der ligger i at læne sig op af en bog-/tv-serie. Forstår godt at Twilight Struggle og COIN-spillene bliver nævnt i forbindelse med spillet men selvom de deler nogle fælles mekanismer, der fungerer godt mangler der altså at blive inkorporeret en masse tema i spillet.
Azul var det rart igen at få på bordet. Det fortjener det.
NMBR 9 var det sjovt at få prøvet, men det var nok lidt mindre interessant end jeg havde forestillet mig.
Mini Rails kunne lige så godt være udgivet af Winsome Games. Det er et stort plus i min bog, når det fungerer. Det gør det i dette tilfælde.

Lørdag forløb således:

10 Minute Heist: The Wizard's Tower var et hyggeligt lille filler-spil, jeg ikke på forhånd havde hørt om.
Azul endnu en gang.
878: Vikings – Invasions of England. Her er jeg enig med Gunness i, at det nok er 1775: Rebellion, jeg vil beholde og finde frem igen og igen. Syntes dog at 878 leverede nogle interessante nyskabninger, som jeg har lyst til at prøve endnu et par gange.
Rising Sun var nok den største satsning. Det var et hyggeligt spil, hvor jeg følte, at jeg kom skævt fra start. Jeg endte dog med at klare mig bedre end fortjent.
Mythic Battles: Pantheon x2 spillede vi tre mand og her er jeg helt enig med BlueSwan i, at jeg ser det som et to-spillers spil. Men det var nu alligevel sjovt at prøve det på denne måde og vi fik da alle lige genopfrisket reglerne.

De bedste oplevelser for mig var nok Azul, 878: Vikings – Invasions of England, Rising Sun og Mythic Battles: Pantheon. Der var ikke en klar vinder.
Efterfølgende har jeg haft stor fornøjelse med at spille Swish og Dr. Eureka med en yngre målgruppe.

Med min søn har jeg spillet Timeline: British History og han introducerede mig og en del af familien for HINT, der gjorde sig fint i den type selskab.

På den seneste spilaften lagde vi ud med Heart of Crown, der er en solid Dominion-klon. Hyggeligt - men ikke hyggeligt nok til at jeg også behøver eje det. Til gengæld var det en fornøjelse at få Taluva Deluxe på bordet. Jeg har altid syntes at den oprindelige version var lækker med de tykke papstykker. Efter at have prøvet Deluxe-udgaven ser de lidt usle ud. Men spillet holder til fulde i dag!
frouvne, administrator

Image
Post Reply