Hvad har du spillet i dag? April 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Med DjengisCon indenfor synsvidde, skal der nok blive spillet lidt i denne måned... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

I går var vores Pandemic Legacy gruppe samlet og vi fik klaret nogle flere måneder. Vi spiller season 2 lige nu.

Har set flere videoer hvor folks bedømmelse er at det er for let at klare. Med fire spillere synes jeg det er super balanceret - vi er konstant udfordret. Vi har heldigvis ingen alfa-spillere så der er masser af interaktion og vi morer os meget. Fantastisk spil.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Frouvne »

Imens familiens yngste sov til middag åbnede vi The Mind sammen med vores ældste og prøvede kræfter med det. Spillet er inspireret af The Game. I spillet indgår kort fra 1 til 100. I første runde modtager hver spiller et kort, i anden runde to kort osv. Spillet går ud på, at man skal spille sine kort i voksende rækkefølge uden at kommunikere med talesprog. Vi nåede at spille tre spil. I det tredje spil tabte vi på 9. niveau, dvs. at vi hver havde ni kort på hånden. En rigtig interessant og meget underholdende spille-session.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by BlueSwan »

Goblen wrote:I går var vores Pandemic Legacy gruppe samlet og vi fik klaret nogle flere måneder. Vi spiller season 2 lige nu.

Har set flere videoer hvor folks bedømmelse er at det er for let at klare. Med fire spillere synes jeg det er super balanceret - vi er konstant udfordret. Vi har heldigvis ingen alfa-spillere så der er masser af interaktion og vi morer os meget. Fantastisk spil.
Jeg har både set folk der hævder det er for let og folk der hævder at det er umuligt, så alt er som det plejer! :lol:

Vi er lige gået i gang 3 personer. Formentlig lidt lettere end for 4 tænker jeg.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

BlueSwan wrote:
Goblen wrote:I går var vores Pandemic Legacy gruppe samlet og vi fik klaret nogle flere måneder. Vi spiller season 2 lige nu.

Har set flere videoer hvor folks bedømmelse er at det er for let at klare. Med fire spillere synes jeg det er super balanceret - vi er konstant udfordret. Vi har heldigvis ingen alfa-spillere så der er masser af interaktion og vi morer os meget. Fantastisk spil.
Jeg har både set folk der hævder det er for let og folk der hævder at det er umuligt, så alt er som det plejer! :lol:

Vi er lige gået i gang 3 personer. Formentlig lidt lettere end for 4 tænker jeg.
To gange har vi tabt turen inden spilleren kunne lukke det sidste objective. Har også vundet måneder i sidste øjeblik. Synes det er fantastisk godt balanceret og historien er god. Men hvad er dit indtryk indtil nu?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Frouvne »

I aftes mødtes den ugentlige spilgruppe. Vi lagde ud med Fast Forward: FORTRESS, der er det første spil i den serie, jeg har prøvet. Det var ærlig talt en smule skuffende. Egentlig et meget hyggeligt lille spil, men der var slet ikke nok kød på oplevelsen og jeg syntes ærlig talt at Fabled Fruit, som jeg tænker det som en videreudvikling af, var mere interessant.

Herefter tog vi et spil The Mind, som jeg også syntes, de skulle prøve. Efter de første niveauer havde jeg ikke store forventninger til, hvordan det skulle gå for os. Men det var en fejlvurdering. Da vi var nået igennem alle ti niveauer spillede vi videre med hhv. 11, 12 og 13 kort. Den næstsidste runde klarede vi endda uden at bruge nogle af vores special-kort. Det var ret vildt!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Gunness »

I går fik jeg prøvet mit netop ankomne Visitor in Blackwood Grove tre gange. Et hurtigt, men ret interessant lille induktions-/deduktionsspil. Setuppet er ren E.T.-ripoff: et rumvæsen er landet i en skov, og er blevet opdaget af et venligtsindet barn plus nogle (naturligvis) ondsindede regeringsfolk.
Rumvæsnet har lavet et skjold rundt om sit skib, og det er kun nogle genstande, der får lov til at komme gennem skjoldet. Det er nu op til barnet at regne ud, hvilke genstande det drejer sig om, inden FBI, CIA og co. gør det.
I praksis spiller rumvæsen og barn sammen mod alle andre. Rumvæsnet trækker et antal kort med div. ting på og laver så en hemmelig regel ud fra disse - fx. "ting, der laver lyde" eller "ting, der kræver to hænder". De forskellige spillere viser så kort til rumvæsnet, der enten godkender eller afviser dem. For at gøre spillet mere interessant, er der også et "trust track" - jo større tillid mellem rumvæsen og barn, desto større fordel har de - det er bl.a., at de to udveksler kort uden at regeringsfolkene ser dem. På den anden side er de under tidspres - spillet kører over max 8 runder, og hvis barnet ikke har gættet reglen inden da, vinder de onde.
Det fungerer ret godt, nærmest som en raffineret, omvendt form for 20 spørgsmål til professoren. Trust track'et giver en ekstra dimension til oplevelsen, og det hele tager kun 10-15 minutter.

I går aftes havde jeg så tre venner plus min datter til endelig at få indviet mit Rising Sun. Shit, hvor det fylder med alle de komponenter :D
Det blev et ret famlende, første forsøg, hvor jeg som Turtle Clan trak lidt foran de andre. Jeg kan sagtens se parallellerne til Blood Rage, men bestemt også forskellene. Vi fik ikke så meget gang i forhandlingerne, for der var ikke rigtig nogen, der kunne greje, hvad man burde lokke med. Så der blev lidt alliancer på kryds og tværs, men uden at nogen af dem var synderligt gennemtænkte. Men det har vi mere styr på til næste gang. Jeg tror stadig, at jeg synes lidt bedre om BR, men der er klart potentiale her, og med et par gennemspilninger mere skal det nok blive en succes.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

I går var mandagsgruppen samlet seks personer. Vi havde besluttet os for Scythe fra Stonemaier Games. Synes spillet er godt, og hele temaet passer rigtig godt til mig. Med seks personer sker der meget på pladen, og vi kan alle godt lide konflikt. Det gør det svært at få en ordentlig produktion i gang. Det kommer på bordet på mandag igen :-)

Inden jeg kørte derop ville min datter lige tæve mig i Azul igen - så det gjorde hun. Hvordan fanden kan en 16 årig pige tvære mig i det skide spil hver gang fatter jeg ikke. God damn... Morer mig stadig meget over det :-)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Jens_Hoppe »

Derhjemme står den mest på Azul med min datter, hvor vi efterhånden har spillet et helt uhyrligt antal spil.

Men de sidste tre uger i KBK er der blevet spillet Gaia Project. Jeg vandt mit første spil med, øhm, "nomaderne", men har måttet nøjes med andenpladser i de to næste spil. Og det er sjovt! Der er nogle tydelige mekaniske forbedringer i forhold til Terra Mystica (tech tracks er bare mere interessant skruet sammen end cult tracks var i TM), og spillet glider bare som en velsmurt maskine. Men for mig i hvert fald har GP måske mistet lidt af den charme som TM havde; temaet, det taktile (træklodser) og det visuelle (det farverige bræt).

Men det er detaljer, og kan ikke ændre på det faktum at jeg er ret glad for GP. :) 9/10.


Jeg fik i går også introduceret mine GP-modstandere for en anden populær nyhed fra hjemmefronten; The Mind. Et coop kortspil der er så minimalistisk, at man næsten ikke forstår at det overhovedet er et spil. Men det er det (sådan lige da), og som sædvanligt når jeg introducerer nye spillere til det, gik mine medspillere her fra et blankt, undrende udtryk til "hold kæft, det er sjovt det her!". Vi spillede derfor tre spil, og nåede til level 7 i det spil hvor det gik bedst. 7/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Andrea »

Jeg nåede to omgange Gloomhaven her til aften sammen med spilgruppen. Den session tror jeg bare, vi forbigår i tavshed...! :shock: :oops:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Jens_Hoppe »

Både på Djengis Con og her i går fik jeg prøvet den seneste pnp-udgave af Root (en udgave som efter alt at dømme er ret tæt på den udgave der vil blive produceret). Jeg havde prøvet spillet et par gange sidste år i en lidt tidligere udgave, og mens meget i spillet har ændret sig fra dengang, er det alligevel den samme "motor" spillet er bygget op omkring.

Skal man karakterisere spillet, er det som bekendt kendetegnet ved 1) den store asymmetri fraktionerne imellem, 2) masser af konflikt, og 3) det "cute" tema og artwork. Spillet fungerer godt; det mekaniske virker solidt, omend det selvfølgelig er svært at vurdere efter et par spil, hvordan balancen i spillet er. Oplevelsen er til gengæld ikke speciel episk: Alle spillerne akkumulerer points hver runde, og spillet drives derfor hastigt mod sin slutning (en spiller vinder med 30 VP). Så der er ikke så meget "the rise and fall of empires" over det - det er mere "100 meter løb", hvor man hele tiden kan se målstregen, og spørgsmålet bare er hvem der lige strækker sig hen over den først.

Men det er sjovt, og den hurtige spilletid kan man dårligt kritisere spillet for: Det er også befriende, at man i en type spil som dette kan se, at det uvægerligt går i retning af et klimaks og en afslutning.

I spillet i weekenden spillede jeg Woodland Alliance, som i den seneste udgave af spillet er en fraktion der opbygger sympati blandt skovens beboere, og før eller siden kan starte oprør, der (hvis de ikke slås ned) kan brede sig som en steppebrand hen over brættet. Heldigvis (for mine modstandere) blev jeg slået ned i stor stil, så det gik ikke så godt.

Det gjorde det heller ikke i tirsdags, hvor jeg var Eyrie Dynasties, det gamle, meget reaktionære regime. I mine to første angreb mod de onde katte blev jeg begge gange ambushet, og da jeg runden efter blev offer for et Woodland Alliance-oprør, hvor jeg mistede fire tropper mere, var jeg efter de tre første runder næsten slået af brættet. Og det var svært at komme tilbage fra! :) I dette spil blev der til gengæld ikke gjort noget særligt ved Woodland Alliance, som derfor kunne sprede sympati for deres sag over det hele, og score en masse VP i den forbindelse.

Root virker i hvert fald som et lovende spil. Og jeg er vild med tema og artwork, som jeg (for en gangs skyld) synes bidrager meget til oplevelsen. 8/10.


Vi havde også tid til et EXIT-spil (det hed noget med Polar Station): Det var sjovt, men svært! Efter næsten to timer og en håndfuld hints kom vi igennem det, og endte derfor med 5 stjerner. Yay!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by goldbaek »

I går fik vi afsluttet Pandemic Legacy Season 2 og uden at afsløre alt for meget, kan jeg godt sige, at der i gruppen var bred enighed om, at Legacy-delen har været fantastisk. Ellers har der været delte meninger om spillet - jeg har absolut ikke været fan af Pandemic-delen, konen har syntes det hele har været super fedt (hun har ikke spillet Season 1) og ham, jeg færdiggjorde Season 1 med, syntes der manglede noget action (han sad hele tiden og håbede på at finde en bazooka!). Vi traf en del gode beslutninger undervejs, der gjorde at spillet ikke var alt for svært (vi sluttede med 12 sejre og 5 nederlag), men selvom vi har været fint underholdt, synes jeg bestemt ikke, at det har været et bedre spil end Season 1, som mange på nettet giver udtryk for.
Image
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by goldbaek »

Har netop afsluttet en omgang Great Western Trail, hvor Cowboy-taktikken igen-igen var den bedste. Denne gang blev scoren 116-101 over min Engineer-taktik. MEN hvis jeg ikke havde klumret i det et par gange, kunne det godt være blevet mere lige. Konklusionen må dog være, at hvis man satser benhårdt på Engineers og får rykket toget, kan man godt udfordre Cowboys'ne - men det er hårdt arbejde!
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Goblen »

I går var jeg inviteret ud til en af mine kunder for at spille lidt brætspil. Det blev til spil i den lettere ende.

Startede med at spille Timeline Challenges hvor du ikke bare skal bygge en timeline, men der er lidt flere forskellige opgaver der alle relaterer til kortene. Efter det blev det til et spil Junk Art om jeg ikke har prøvet før. Det var super underholdende at stable "junk" op efter hvilke byer vi skulle udstille i. Sluttede med et spil Survive: Escape from Atlantis - her valgte jeg meget aggressivt at sætte mine overlevende der var flest point hver ved kanted og så rushe dem ind til øerne. Gik godt.

Hyggelig og anderledes aften i selskab med en kunde.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? April 2018

Post by Neumann »

Prøvede lige en omgang Azul i går med min datter og blev ganske som forventet hængt godt og grundigt til tørre. Det ligner historien om mit anstrengte forholdt til Hive helt om igen.

Tunge plastikbrikker hader mig øjensynligt. Underligt nok synes jeg, jeg var ret god til Mah-jong i sin tid, men jeg husker sikkert bare forkert. :lol:
Post Reply