Djengis Con - bedste spiloplevelse

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Goblen »

Mange tak for en rigtig fed con med gamle og nye ansigter. God stemning og glade folk.

Fik spillet en masse spil.

Søndag:

Spirit Island

Dette var klart den bedste spilleoplevelse på hele Con'en. Tak til Fopwin for at træde til og forklare regler. Coop-spil med en masse fantastiske valg - og vi fik kun spillet standardspillet med ånder der havde low complexity. Det skal findes, og det har vist sig at være svært.

Så det var ligesom når man spiser en fantastisk menu på en god restaurant - slutter af med den perfekte desert.

Lørdag:

Azul x2 - sjovt at bygge klinkevægge i Portugal. En af mine top-spil i øjeblikket.
Concordia - hyggeligt genbesøg med opbygninger af handelsimperier i det gamle rom.
Rising Sun - forklarede regler til dette, blev smadret i dette, og morede mig rigtig meget.
Caribbean - et spil jeg ikke kendte i forvejen. Stony introducerede det, og det var et sjovt spil om at jagte skatte og få dem sikkert tilbage.
Wasteland Express Delivery Service - stadig et fantastisk tema, og god stemning omkring leverance af varer. Lidt for langt, så sælger sikkert mit eget snart.
Lords of Waterdeep - gammel kending som stadig kan underholde. Fik introduceret det til nye spillere som vist også blev fans :-)

Fredag:

Flamme Rouge - Altid sjovt at prøve, og fik nu også kørt på brosten. Min sprinter var så langsom at de andre mente han burde stå af og gå fordi det ville være hurtigere.
The Expanse Board Game - Frouvne introducerede til et spil hvor jeg har set serien. Det var et OK area control spil, og jeg regner ikke med at komme til at spille det igen. Når det er sagt så er jeg super glad for jeg fik det prøvet, og stemningen var super god om bordet.
Azul - jamen der er det jo igen.
NMBR 9 - hyggeligt spil om at stable numre og score point.

Alt i alt en fantastisk con med gode oplevelser. Det bliver 10/10
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by BlueSwan »

Bedste spiloplevelse var nok Lisboa, da jeg er en sucker for tunge euros og spillede fungerede bare virkelig godt. Derefter kommer nok Spirit Island og 2xAzul. Var MEGET positivt overrasket over Spirit Island, da jeg normalt ikke er meget for coops. Tænker umiddelbart at Spirit Island er det bedste coop spil jeg har spillet. Azul var bare en fed filler. Men ellers var det bare en super con, hvor det eneste der trak ned var manglen på søvn, der gjorde at jeg til tider var for træt til at få det fulde ud af spillene. Yokohama var f.eks. et godt spil, men jeg kunne næsten ikke hænge sammen da vi spillede det efter midnat lørdag. På en eller anden måde lykkedes det mig at holde mig vågen til Spirit Island søndag morgen, men til gengæld havde jeg tung hovedpine bagefter. Det var meget sjovt at prøve 2xMythic Battles 3 personer, men i mine øjne er det et 2 mands spil. Mange af de interessante valg i 2-mands udgaven forsvinder til fordel for hack'n'slash i 3 mands udgaven. Eldritch Horror er ikke min type spil og 5 mand var for mange, men jeg er glad for at jeg fik prøvet det. Clank! var fint. Det var godt at få spillet klassikeren Power Grid igen, selvom vi spillede på et udvidelsesbræt uden at spille med de rigtige regler for brættet, hvilket godt kunne mærkes. 2xSantorini var fint. Century var rigtig godt. Saboteur udmærket og så fik jeg lige et hurtigt hyggeligt gensyn med For Sale.

Men en fed weekend med ekstremt mange spil og så kom jeg en del tættere på mit mål om at få spillet alle spil på BGG's top 100.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Stony »

Jeg fik også spillet lidt. Selv om jeg gerne vil spille på Djengis Con, så er min primære funktion at agere vært. Det at få spillet er sekundært.

Det blev dog alligevel til lidt.

Concordia, Gaia Project, Caribbean, Crokinole, Yokohama samt Ave Caesar.

De to førstnævnte må nok udpeges til en delt førsteplads. To spil jeg har spillet før, og meget gerne spiller igen.

Næste år håber jeg på at få spillet lidt mere end i år, i det jeg aktivt vil sætte noget på i hvert modul, og så vil sigte efter at køre spilleonkel rollen sideløbende. Det betyder så, at jeg ikke vil kunne booke mig ind på spil jeg ikke kender i forvejen, og derfor vil skulle være med fra starten med regelforklaring. Men det er okay.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Gunness »

Jeg fik spillet mange forskellige ting. Lidt highlights:
- Bedste oplevelse var utvivlsomt Root. Asymmetrisk, men mere tilgængeligt end Vast, og med et ret unikt visuelt udtryk. Glad for, at jeg backede det.
- 878 var også en oplevelse. Jeg tror dog, at jeg foretrækker 1775, hvor hvert hold trods alt minder lidt mere om hinanden.
- Sjovt at få prøvet Too Many Bones, der havde nogle spændende mekanismer. Lidt vel langt og i alt fald med noget af en indlæringskurve. Men super selskab og højt humør :D
Last edited by Gunness on Mon Apr 16, 2018 5:44 pm, edited 2 times in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by APK »

Der var som sædvanlig kun gode oplevelser på DC... Top 3, der sniger sig op marginalt over de andre var:

Das Motorsportspiel, hvor man virkelig føler sig som en racerkører der skal træffe beslutninger på et splitsekund...
Awkward Guests, et rigtigt deduktionsspil, hvor man skal bruge de oplysninger man får til at stykke et plausibelt handlingsforløb sammen... Fremragende!
Calimala, en klassisk euro med mekanismer der bare fungerer. Selvom Michael W på usportslig vis sneg sig forbi med et sølle point i sidste bonus-scoring... :-)

Tak til Steen for endnu et fremragende arrangement! Hvis bare der ikke var et helt år til næste gang...

APK
/APK
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Frouvne »

Jeg syntes, at jeg i år havde lutter gode spiloplevelser selvom der ikke var nogle uforglemmelige spil.

Min fredag så således ud:

The Expanse Board Game syntes jeg fremstår lidt for abstrakt i forhold til potentialet der ligger i at læne sig op af en bog-/tv-serie. Forstår godt at Twilight Struggle og COIN-spillene bliver nævnt i forbindelse med spillet men selvom de deler nogle fælles mekanismer, der fungerer godt mangler der altså at blive inkorporeret en masse tema i spillet.
Azul var det rart igen at få på bordet. Det fortjener det.
NMBR 9 var det sjovt at få prøvet, men det var nok lidt mindre interessant end jeg havde forestillet mig.
Mini Rails kunne lige så godt være udgivet af Winsome Games. Det er et stort plus i min bog, når det fungerer. Det gør det i dette tilfælde.

Lørdag forløb således:

10 Minute Heist: The Wizard's Tower var et hyggeligt lille filler-spil, jeg ikke på forhånd havde hørt om.
Azul endnu en gang.
878: Vikings – Invasions of England. Her er jeg enig med Gunness i, at det nok er 1775: Rebellion, jeg vil beholde og finde frem igen og igen. Syntes dog at 878 leverede nogle interessante nyskabninger, som jeg har lyst til at prøve endnu et par gange.
Rising Sun var nok den største satsning. Det var et hyggeligt spil, hvor jeg følte, at jeg kom skævt fra start. Jeg endte dog med at klare mig bedre end fortjent.
Mythic Battles: Pantheon x2 spillede vi tre mand og her er jeg helt enig med BlueSwan i, at jeg ser det som et to-spillers spil. Men det var nu alligevel sjovt at prøve det på denne måde og vi fik da alle lige genopfrisket reglerne.

De bedste oplevelser for mig var nok Azul, 878: Vikings – Invasions of England, Rising Sun og Mythic Battles: Pantheon. Der var ikke en klar vinder.
frouvne, administrator

Image
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Carlei »

Igen en fremragende Con med flere gode spiloplevelser.

De bedste oplevelser.

Too Many Bones
Blev dyrket en stor del af lørdagen og det var fedt at nå igennem to fulde scenarier i forhold til sidste år hvor vi nåede et halvt.
Jeg synes det er mægtig sjovt at bygge sin helt op med mange forskellige terninger der hver især har specielle evner der dermed åbnes op for, og når man er kommet over den, indrømmet, lidt overvældende indlæringskurve, åbner der sig rigtig mange interessante muligheder.

Akward Guests
Rigtig godt deduktionsspil, formentlig det bedste jeg har prøvet. Bare ærgeligt det ikke findes på engelsk endnu, så jeg kunne erhverve mig mit eget eksemplar.

Pulsar 2849
Pulsar er jeg ret fascineret af. Jeg synes det indeholder rigtig mange solide mekanismer og mange veje at gå for at få succes. Mine spil på connen åbnede dog øjnene for at det ikke harmonerer godt med spillere der har tendens til AP. 3 timer er ca. 1 time for langt i forhold til hvad der er af spil i det.

Hansa Teutonica
Holder stadig, og det kommer desværre alt for sjældent på bordet, så det var et fint gensyn, også selvom Pejk vandt, igen igen.

Azul
God lille filler jeg gerne prøver igen.

Derudover blev det til lidt småspil om søndagen, Biblios, Verräter, Kablamo og et af Larsines hjemmelavede (Capital Rush) der har potentiale til at blive en god filler hvis det en dag kommer i produktion.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Djengis Con - bedste spiloplevelse

Post by Jonezy »

En fornøjelse af en con, hvor jeg udelukkende havde gode spiloplevelser og skønne med- og modspillere.

Fredag:

Startede med at få Azul og Qwinto (x2) introduceret inden maden. Azul hypen er real; super fin filler/gateway spil, som lige kom lidt højere på ønskelisten. Qwinto var også en fin roll and write variant, som nok endda er bedre end lillebror Qwixx. Jeg var endda total skammer til Qwinto hvor jeg vist brillierede med to sidstepladser og noget som må været tæt på dårligst mulige score... :lol:

Fredag aften stod på tile-laying med 3 herlige jyder, som måtte finde sig i min vestegns-jargon. Vi startede med 2x Capital, som har udviklet sig til et af mine yndlings tile-layere. Man bygger og genopbygger Warszawa med forskellige former for scoring i en herlig blanding af drafting og tile-laying. Vi fortsatte med Bärenpark, som altid er ganske hyggeligt inden vi sluttede som skotske klaner i Glen More. Glen More har nogle fede mekanismer, som jeg godt kan lide i 'bagerste mand springer frem og vælger tile' og selve tile-placeringen, der aktiverer de tiles, som du har placeret. Rigtigt fint spil, men helt oppe i instant classic territorie er vi nok ikke trods alt.


Lørdag:

Startede dagen med noget af en øjenåbner af et deduktionsspil i Awkward Guests. Nu skal man ikke altid stole på en vis Hr. Tom Vasel, men denne gang havde han sgu ret med sin hype. Virkelig en fed deduktions oplevelse, hvor jeg dog ramte forbi med mit morder gæt. Stor tak til Tommy for at have oversat alle kort fra spansk til engelsk, printet dem ud på labels og klistret dem alle på de 200-300 kort, som spillet består af.

Fik listet et Azul spil ind inden frokost, hvilket igen overbeviste mig om, at Azul på min ønskeliste stadig er en god idé.

Og så stod den ellers på fordybelse og rå-dyrkning af Too Many Bones i de næste 9 timer! Efter sidste års Djengis, hvor vi kun nåede et halvt spil havde vi aftalt at give den fuld gas og havde derfor afsat 2 moduler til det, hvilket viste sig som en fremragende idé. Too Many Bones er i bund og grund en dungeon crawler, men har et meget sindrigt terninge system, så hver helt har 16 unikke terninger, der fungerer som forskellige skills, der kan opgraderes til. Et meget intenst og meget regel tungt spil, men jeg følte at jeg blev belønnet for fliddet med at lære de regler. Det var virkelig fedt at spille spillet med en meget bedre forståelse end sidste gang, og jeg glæder mig til stand-alone udvidelsen kommer til min postkasse her til sommer. Vi nåede at nakke to tyranner i alle de timer, så vi var vildt seje (... på greenhorn level).

Bagefter 'slappede vi af' med klassikeren Hansa Teutonica på Britannia kortet, som endnu en gang påmindede mig om, hvor godt et spil det er, selvom Pejk altid vinder.

Efter at have whinet mig til andenpladsen i Hansa Teutonica fik jeg meget børnehaveklasse-agtigt 'overbevist' de andre om at vi skulle spille Awkward Guests igen, hvilket jeg faktisk tror at alle endte med at blive rigtig glade for, at det igen var en fantastisk deduktions oplevelse. Også selvom om de andre røvere lykkedes med at afholde mig fra vigtig viden om skovlen, så jeg var helt blank da Tommy nailede morder, våben og motiv. Engelsk version NU!


Søndag:

Jeg var slet ikke færdig med terninger, så dem draftede og placerede jeg til stor fornøjelse i Roll Player to gange søndag formiddag. Min resilient dragonkin tyv hev sejren hjem i første omgang imens min arbiter orc munk ikke klarede sig så godt. Det var en dejlig puzzle at løse med at drafte og placere terninger, selvom mit forsøg i andet spil på at opfylde samtlige attributes fejlede. Rigtig fint spil, men tror godt at jeg kan leve med bare at have Sagrada, som giver noget af den samme puzzle fornemmelse.

Min con sluttede med hvad der må betegnes som en omgang speed Istanbul og det var faktisk sjovere end jeg huskede og kan jo så åbenbart næsten blive helt filler-agtigt.

Super fed con! Tak for at gøre det muligt Steen!
Image
Post Reply