Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Skumle
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 183
Joined: Thu Feb 18, 2016 12:27 am
Location: Vordingborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 5 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Skumle »

Lørdag var jeg til heldagsarrangement hos Brian (Goblen) i Køng.
Som det nok vil fremgå af mine noter blev det til en del spil i genre jeg normalt forsøger at undgå (foretrækker Euro games gerne i den tungere ende, som fx Arkwright) :shock:

Først blev det til et CoOp Spirit Islandsom jeg havde læst godt om inden. Vi var fire ved vores bord hvoraf vi var to der ikke havde prøvet det før. Desværre betød det lidt en opdeling i dem der havde prøvet det før spillede sammen og dem der ikke havde gjorde det samm. Ihvertfald ifht. Actions der hjalp medspillere. Det ødelagde lidt oplevelsen, og generelt synes jeg det var for meget af det samme, og glad for jeg “kun” spillede det 3 1/2 time og ikke 5 1/2 som det andet bord. Det behøver jeg ikke prøve igen, og har svært ved at se hvad hypen går ud på.

Andet spil var Photosynthesis et spil som jeg også selv har men endnu ikke havde fået prøvet. Generelt et fint spil, som jeg tabte stort i. Skal dog undersøges et par gange mere for at udforske om “rush to the middle” er OP.

Tredje Spil var Automobiles et fint Racing spil med bagbuilding, der var rigtigt sjovt og kan sagtens se det sjove i at køre en hel sæson men en fast gruppe.

Fjerde spil var Battle sheep hvor hver spiller har 15 får som man skal forsøge at få så mange som muligt til at græsse, og samtidigt prøve at blokere for modstandere. Et sjovt spil der passer perfekt til den måde min hjerne ser mønstre på. Det skal jeg ud og lede efter.

Femte spil var Age of War hyggeligt avanceret Yatzy :)

Sjette spil var endnu et Racing game denne gang nu med secret bidding Dynasti Derby hvor man skal satse på hvordan et derby ender og man kun kender en delmængde af de tilgængelige kort og man kun har indflydelse på halvdelen af dem man kan se. Sjove mekanismer, som dog lidt bliver ødelagt af måden 1st player bliver skiftet.

Sidste spil Zany Penguins var card drafting og tableau building og sørge for at kunne score de kort man havde på hånden. Meget sjov filler.

Det blev det sidste spil for mig, og jeg sluttede aften af med at nyde en porter, og stilheden udenfor. :)
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Gunness »

Fredag fik fru Gunness og jeg endelig taget hul på This War of Mine, som jeg har haft stående og samle støv siden august sidste år. Ud over, at reglerne er svære at finde rundt i, er de overordnet klare nok, og 100% co-op-stilen passede os fint. Jeg vil dog tro, at vi skal spille det noget mere for helt at komme ind i stemningen, men det lovede godt. Sjovt er det jo ikke, men en interessant oplevelse og et fint eksempel på, hvad brætspil også kan være.

I går havde jeg så lovet at demo'e Mythic Battles: Pantheon for tre fyre, jeg havde fået kontakt til via Facebook. Spillet bliver snart genoptrykt på Kickstarter, og to af dem var selverklærede "altid all in"-backere, så de ville selvsagt gerne prøve spillet inden de smed alt, alt for mange penge efter spillet :) Vi nåede i alt tre scenarier med forskellige spillerantal og en masse forskellige guder, helte og monstre. Det var - som altid - en fornøjelse.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by JoelP »

Gunness wrote:
I går havde jeg så lovet at demo'e Mythic Battles: Pantheon for tre fyre, jeg havde fået kontakt til via Facebook. Spillet bliver snart genoptrykt på Kickstarter, og to af dem var selverklærede "altid all in"-backere, så de ville selvsagt gerne prøve spillet inden de smed alt, alt for mange penge efter spillet :) Vi nåede i alt tre scenarier med forskellige spillerantal og en masse forskellige guder, helte og monstre. Det var - som altid - en fornøjelse.
Spændende. Hvordan var det med mere end 2 spillere? Kingmakerproblemer? Blev der vundet på deicide eller omphalosindtag? Spillede i skirmish eller scenarier?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Gunness »

Vi spillede det med tre - nåede desværre ikke et 4p. Jeg har prøvet 3p 3-4 gange efterhånden. Det fungerer udmærket, men det er stadig bedre med 2, og jeg kan kun forestille mig, at 4p også vil fungere bedre end 3p. Det giver stadig opstillingen med 2 hold, men bare med den ekstra taktiske dimension, at spillerne skal koordineres indbyrdes.
Alle gangene er blevet vundet ved deicide.

Jeg har nu spillet MBP godt 15 gange, og har faktisk ikke prøvet drafting endnu. Med scenarierne er jeg sikker på, at de forskellige hold balancerer nogenlunde. Hvis jeg selv skulle stykke et Ares All-stars sammen, ville det sgu nok blive en rodebunke af dimensioner :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Goblen »

En ret god weekend med masser af brætspil:

Roll Player med udvidelsen:
Var på bordet både lørdag og søndag - 5 spil i alt blev det til, og det er slet ikke sidste gang det kommer på bordet. Som I kan se på tidligere posts er jeg rigtig glad for dette spil. Kan så ikke finde ud af at vinde i det.

Azul:
Kom på bordet om lørdagen. To spil blev det til, og jeg forstår godt hvorfor det er nomineret til Spieles des Jahres.

Agricola:
Har aldrig rigtig spillet dette spil, og det er så blevet til to gange. En gang lørdag hvor vi fik hutlet os igennem reglerne. Det var lidt kaotisk og vi fik lavet flere fejl, og så en gang i går med mandagsgruppen hvor det bare kørte. Det kommer vi til at spille mere, og allerede torsdag vil gruppen mødes igen for at tage et spil mere. Vi har så drøftet om ikke det kunne være en idé at smide Caverna og Nusfjord på bordet de næste par gange for at opleve Uwes spil :-)
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Neumann »

Goblen wrote:En ret god weekend med masser af brætspil:
Agricola:
Har aldrig rigtig spillet dette spil, og det er så blevet til to gange. En gang lørdag hvor vi fik hutlet os igennem reglerne. Det var lidt kaotisk og vi fik lavet flere fejl, og så en gang i går med mandagsgruppen hvor det bare kørte. Det kommer vi til at spille mere, og allerede torsdag vil gruppen mødes igen for at tage et spil mere. Vi har så drøftet om ikke det kunne være en idé at smide Caverna og Nusfjord på bordet de næste par gange for at opleve Uwes spil :-)
Altid dejligt at høre om folk, som endelig ser Agricola-lyset. Det er sørgeligt overset med sine 10 år på bagen. Når det er sagt, er jeg aldrig kommet helt så meget op at ringe over Uwes andre spil, selv ikke Loyang, som jeg ellers spiller tit, fordi min datter elsker det. Uwe har ikke kvalitetsgaranti, men med Agricola ramte han guldet efter min mening.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Gunness »

Agricola overset? Taler vi om det spil, der rangerer som nr. 17 på BGG, og som alle "seriøse" brætspillere kommer forbi før eller siden?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Goblen »

Gunness wrote:Agricola overset? Taler vi om det spil, der rangerer som nr. 17 på BGG, og som alle "seriøse" brætspillere kommer forbi før eller siden?
Jep - for mig var det noget jeg kom forbi siden :-)
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Jens_Hoppe »

Jeg har fået Ganz Schön clever på bordet en håndfuld gange nu. Og selvom det nok ikke lige er min favoritgenre vi befinder os i her, kan jeg faktisk rigtigt godt lide spillet. Der er (næsten altid) noget at tænke over, når man har tur, og selvom det ikke er altid man kan få tingene til at passe, er det til gengæld rigtigt tilfredsstillende når de gør det, og et kryds trigger en bonus som giver et andet kryds, som trigger en anden bonus der giver et tredie kryds, osv.

Så en klar anbefaling herfra!
Last edited by Jens_Hoppe on Thu May 31, 2018 1:10 pm, edited 1 time in total.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by APK »

Jens_Hoppe wrote:Jeg har fået Ganz Scön clever på bordet en håndfuld gange nu. Og selvom det nok ikke lige er min favoritgenre vi befinder os i her, kan jeg faktisk rigtigt godt lide spillet. Der er (næsten altid) noget at tænke over, når man har tur, og selvom det ikke er altid man kan få tingene til at passe, er det til gengæld rigtigt tilfredsstillende når de gør det, og et kryds trigger en bonus som giver et andet kryds, som trigger en anden bonus der giver et tredie kryds, osv.

Så en klar anbefaling herfra!
Enig. Klart det mest elegante og interessante roll & write spil jeg har prøvet. Og børnene (14 og 17) kunne ovenikøbet li' det!
/APK
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by BlueSwan »

Har spillet en hel del Kingdom Death: Monster solo den sidste uges tid. Jeg troede ikke at det ville være noget for mig. Jeg er hverken til dungeon crawl, coops eller masser af terninger. Alligevel er jeg meget betaget af det. Kræver væsentligt mere omtanke og skills end man lige skulle tro, selvom terningerne kan være brutale. Forstår godt hypen og lige nu har jeg lyst til at spille det hele tiden. Tiden vil vise om jeg gider at blive ved når jeg er færdig med første kampagne (eller dør på brutal vis inden afslutningen).
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Goblen »

I dag fik vi så spillet både The MInd hvor du skal arrangere kort i rækkefølge uden at tale sammen, og Ganz Schön Clever hvor du skal rulle terninger og skrive scoren ned - dog ikke så meget at sammenligne med Yatzy, og alligevel lige så simpelt. De kom hjem forleden og jeg hentede hos Skumle i dag.

Det blev til fire spil af hvert spil, og det er spil der kommer meget mere på bordet.

Begge spil er designet af Wolfgang Warsch og begge spil er ganske fantastiske. Han kan noget med meget simple spil der bare er anderledes og med overraskende dybde. Aner ikke hvad han ellers har lavet, men det skal jeg finde ud af.

Senere i dag hos brætspilsgruppen bliver det til en omgang Caverna - mere Uwe Rosenberg.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Frouvne »

Goblen wrote:[...] Begge spil er designet af Wolfgang Warsch og begge spil er ganske fantastiske. Han kan noget med meget simple spil der bare er anderledes og med overraskende dybde. Aner ikke hvad han ellers har lavet, men det skal jeg finde ud af. [...]
Jeg er også blevet charmeret af The Mind og glæder mig til i morgen at få lejlighed til at prøve Ganz schön clever. Jeg er lidt tilfældigt faldet over et af hans andre små filler-spil for nyligt, der hedder Illusion og det tør jeg godt give en anbefaling; det koster under 100,-, hvis du smider det i indkøbskurven et sted, hvor du i forvejen handler. Det er et super-abstrakt lille spil, der benytter Timelines mekanisme med at skulle indplacere kort i en bestemt rækkefølge. I Illusion har kortene man skal indplacere et abstrakt billede i farverne gul, rød, blå og grøn og så er der en grundfarve. I en runde udvælges en farve og kortene skal så placere kortene i forhold til hvor stor en procentdel af kortet overflade, der er dækket af den farve. Som titler på spillet hentyder til, har man naturligvis gjort meget for at besværliggøre opgaven for spillerne.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Frouvne »

Frem mod månedens afslutning fik jeg spillet en del spil Rory's Story Cubes med helt unge børn 4-5 år). Der er ikke meget spil over det - men det er en anbefalelsesværdig aktivitet, hvis man har børn i den aldersgruppe.

Månedens sidst spilaften bød på Gloomhaven og tre spil Lovecraft Letter. I Gloomhaven klarede vi os en del bedre end ugen før ... faktisk var det lige før det blev en smule små-kedeligt af, at vi aldrig blev rigtigt presset. Lovecraft Letter var en fin variant af det oprindelige spil. Æstetikken var helt i top og spillet var også sjovt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Maj 2018

Post by Goblen »

Frouvne wrote:
Goblen wrote:[...] Begge spil er designet af Wolfgang Warsch og begge spil er ganske fantastiske. Han kan noget med meget simple spil der bare er anderledes og med overraskende dybde. Aner ikke hvad han ellers har lavet, men det skal jeg finde ud af. [...]
Jeg er også blevet charmeret af The Mind og glæder mig til i morgen at få lejlighed til at prøve Ganz schön clever. Jeg er lidt tilfældigt faldet over et af hans andre små filler-spil for nyligt, der hedder Illusion og det tør jeg godt give en anbefaling; det koster under 100,-, hvis du smider det i indkøbskurven et sted, hvor du i forvejen handler. Det er et super-abstrakt lille spil, der benytter Timelines mekanisme med at skulle indplacere kort i en bestemt rækkefølge. I Illusion har kortene man skal indplacere et abstrakt billede i farverne gul, rød, blå og grøn og så er der en grundfarve. I en runde udvælges en farve og kortene skal så placere kortene i forhold til hvor stor en procentdel af kortet overflade, der er dækket af den farve. Som titler på spillet hentyder til, har man naturligvis gjort meget for at besværliggøre opgaven for spillerne.
Det skal jeg da så lige have tjekket ud også :-)
Post Reply