Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Juni 2018
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Gunness »

Mandag aften fik vi igen This War of Mine på bordet. Det gik mildest talt ikke så godt. Efter en habil start gik det ned af bakke, så vi endte med at måtte stjæle smykker fra et par, der var ved at blive gift, vi fik uheldigvis lokket en militærhelikopter hen til vores hus, som blev skudt i smadder (farvel, møjsommeligt fabrikerede ovn) og en af vores vagter blev stukket ihjel af nogle hjemløse. Men vi reddede en lille pige, som var den sidste overlevende, da resten var døde af sult. Tæller det ikke som en form for sejr?

Rent spilmekanisk er det let at blive frustreret over TWoM, der føles som uretfærdighed med "totalt unfair" drysset på toppen. Men det skaber en intens oplevelse og liner mange svære valg op. Mange handlinger føles hurtigt ensformige, men det er der naturligvis en pointe i.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Jens_Hoppe »

Tigrillo var i København i går, og det lykkedes os at stable et fire-personers spil Time of Crisis på benene.

ToC er et historisk GMT spil som handler om konkurrerende kejser-wannabes i Rom i det. 3. århundrede. Kompleksitetsmæssigt er vi i den lave ende for et GMT spil, og mekanisk er vi i en sjov blanding af euro-deckbuilding og et klassisk byg-tropper-og-indtag-provinser-fra-de-andre spil. De fleste points akkumuleres i løbet af spillet (kontrol af provinser, ekstrapoints for at være kejser-of-the-month, points for at besejre barbarer, etc.), og i slutning af den runde hvor en spiller når et vist antal points, vinder spilleren med flest points.

Mit indtryk var lidt blandet: Der var meget, jeg godt kunne lide, så som tema og spillets evne til at fortælle en historie. Men der var meget tilfældighed i spillet, og da spilletiden samtidig var temmelig lang, var det ret frustrerende. Nedetiden mellem ens ture var også typisk på 10-15 minutter, og det er jeg nok mindre tolerant over nu om dage end jeg har været...

Mit personlige indtryk af spillet blev helt sikkert også farvet af at random events (barbarer!) indtog min startprovins, inden jeg havde haft min første tur i spillet. Det var lidt af en freakish serie mærkelige terningslag der gik op i en højere enhed, men der var intet jeg kunne gøre for at forsvare provinsen, og det var helt sikkert et "dårligt" (dagens underdrivelse!) udgangspunkt i et rich-get-richer spil som dette: Efter den start sad jeg samtlige tre timer vel vidende, at jeg nok aldrig ville have en chance for at vinde (og jeg endte da også med ca. halvt så mange points som vinderen).

Jeg kunne godt tænke mig at prøve spillet igen med en lidt mindre frustrerende start, men der var tilpas mange elementer i spillet der skurrede, til at jeg ikke forventer at det bliver en favorit. Første indtryk kan vist ikke blive til mere end 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Neumann »

Der bliver ikke spillet så meget her i sommerheden, men jeg opnåede i dag da endelig for første gang nogensinde at vinde i Concordia :D
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Goblen »

Henover weekenden er der blevet spiller masser af Azul, Ganz Schön Clever og The Mind.

I går var mandagsgruppen så samlet og her blev en ældre sag fundet frem. Brew Master kom på bordet - vi har spillet Caverne og Agricola, så nu var tiden kommet til et lignende spil - bare med øl.

Spillet var betydeligt bedre end jeg huskede det. Det var lidt en make or break for mig - hvis ikke det havde holdt vand havde jeg solgt det, men nu får det lov til at blive stående lidt på hylden. Håber da det kommer noget mere på bordet, og det håber jeg med rigtig mange spil.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Neumann »

Goblen wrote: I går var mandagsgruppen så samlet og her blev en ældre sag fundet frem. Brew Master kom på bordet - vi har spillet Caverne og Agricola, så nu var tiden kommet til et lignende spil - bare med øl.
Den sætning gav overhovedet ingen mening for mig.

Er du sikker på, at du ikke mener Brew Crafters ??
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Gunness »

Måske mener han Master Brew? :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Goblen »

Neumann wrote:
Goblen wrote: I går var mandagsgruppen så samlet og her blev en ældre sag fundet frem. Brew Master kom på bordet - vi har spillet Caverne og Agricola, så nu var tiden kommet til et lignende spil - bare med øl.
Den sætning gav overhovedet ingen mening for mig.

Er du sikker på, at du ikke mener Brew Crafters ??
Det er Crafters :-) Det gik lidt stærkt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Frouvne »

Indtil nu har juni måned budt på Rory's Story Cubes: Fantasia, der formentlig vil være min favorit-variant af Rory's Story Cubes, da den indbyder til traditionelle eventyr-fortællinger, hvilket er oplagt med børn, Jump Drive, der er en fin filler, der umiddelbart tiltaler mig, Queendomino som jeg ikke syntes tilføjede noget synderligt interessant til Kingdomino og Ganz schön clever, som jeg forventer, jeg nok skal få spillet noget mere. I dag fandt vi Steam frem med Hokkaido-udvidelsen fra Steam: Map Expansion #3 og det var i sandhed en konfronterende oplevelse. Men super-fedt samtidig med at det var pinligt hvor langt væk i erindringen spillet befandt sig. Det må der gøres noget ved!
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by digter »

Frouvne wrote:Indtil nu har juni måned budt på Rory's Story Cubes: Fantasia, der formentlig vil være min favorit-variant af Rory's Story Cubes, da den indbyder til traditionelle eventyr-fortællinger, hvilket er oplagt med børn, Jump Drive, der er en fin filler, der umiddelbart tiltaler mig, Queendomino som jeg ikke syntes tilføjede noget synderligt interessant til Kingdomino og Ganz schön clever, som jeg forventer, jeg nok skal få spillet noget mere. I dag fandt vi Steam frem med Hokkaido-udvidelsen fra Steam: Map Expansion #3 og det var i sandhed en konfronterende oplevelse. Men super-fedt samtidig med at det var pinligt hvor langt væk i erindringen spillet befandt sig. Det må der gøres noget ved!
Hvordan er Jump Drive i forhold til The City?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Frouvne »

digter wrote:
Frouvne wrote:Indtil nu har juni måned budt på Rory's Story Cubes: Fantasia, der formentlig vil være min favorit-variant af Rory's Story Cubes, da den indbyder til traditionelle eventyr-fortællinger, hvilket er oplagt med børn, Jump Drive, der er en fin filler, der umiddelbart tiltaler mig, Queendomino som jeg ikke syntes tilføjede noget synderligt interessant til Kingdomino og Ganz schön clever, som jeg forventer, jeg nok skal få spillet noget mere. I dag fandt vi Steam frem med Hokkaido-udvidelsen fra Steam: Map Expansion #3 og det var i sandhed en konfronterende oplevelse. Men super-fedt samtidig med at det var pinligt hvor langt væk i erindringen spillet befandt sig. Det må der gøres noget ved!
Hvordan er Jump Drive i forhold til The City?
Det er meget lang tid siden, at jeg har spillet The City, men umiddelbart vil jeg sige, at det er tæt på at være to versioner af samme spil. Den store forskel er tematiseringen og dermed også om man bryder sig om Race for the Galaxy-universet. Og så er al teksten i Jump Drive engelsk, hvilket nogle af os sætter pris på også selvom det tyske i The City var til at vænne sig til.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Goblen »

Modtog Bunny Kingdom med posten i dag, og det har allerede været på bordet to gange. Richard Garfield kan bare noget med brætspilsdesign - det er et super godt drafting, board management spil.
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by JoelP »

Frouvne wrote:
digter wrote:
Frouvne wrote:Indtil nu har juni måned budt på Rory's Story Cubes: Fantasia, der formentlig vil være min favorit-variant af Rory's Story Cubes, da den indbyder til traditionelle eventyr-fortællinger, hvilket er oplagt med børn, Jump Drive, der er en fin filler, der umiddelbart tiltaler mig, Queendomino som jeg ikke syntes tilføjede noget synderligt interessant til Kingdomino og Ganz schön clever, som jeg forventer, jeg nok skal få spillet noget mere. I dag fandt vi Steam frem med Hokkaido-udvidelsen fra Steam: Map Expansion #3 og det var i sandhed en konfronterende oplevelse. Men super-fedt samtidig med at det var pinligt hvor langt væk i erindringen spillet befandt sig. Det må der gøres noget ved!
Hvordan er Jump Drive i forhold til The City?
Det er meget lang tid siden, at jeg har spillet The City, men umiddelbart vil jeg sige, at det er tæt på at være to versioner af samme spil. Den store forskel er tematiseringen og dermed også om man bryder sig om Race for the Galaxy-universet. Og så er al teksten i Jump Drive engelsk, hvilket nogle af os sætter pris på også selvom det tyske i The City var til at vænne sig til.
Der er nu også forskel i gameplay. Jeg savner lidt ‘tech træet’ fra the City i JD, hvor der nu er 2 typee kort i stedet for 1, til gengæld kan de alle spilles uden uden forudgående bygninger. Til gengæld er comboerne mere interessante og jeg synes JD er et bedre spil. Vi er dog stadig meget langt fra RFTG niveau. Men det er langt fra et re-tematiseret reprint.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Frouvne »

Imens den yngste sov til middag spillede vi andre The Game Against Downtime, som min søn havde ønsket at få på bordet og vi morede os vist alle fint selvom den yngre generation var bedre med på begreberne end vi andre.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juni 2018

Post by Frouvne »

Ugens spilaften bød på to af mine top 10 spil, så det var naturligvis en dejlig aften. Vi har igen fundet Steam frem og i denne uge det til tre spillere dedikerede bræt Brussels Metro, der blev spillet. Som altid var der et lille men interessant twist på standardreglerne, da der ikke er nogen Urbaniserings-aktion med dette bræt. Urbanisering sker i stedet, når den anden spiller fører spor ind til en by. Der var langt større mulighed for at udfolde sig end i sidste uge, hvor vi var i Hokkaido og jeg fik ret frit spillerum på den ene halvdel af brættet … men til gengæld ikke urbaniseret noget, da det jo ville kræve aktiv tilstedeværelse af de andre spillere. Herefter kom Crokinole på bordet. Bemærkelsesværdigt hvor stor forskel der er på spillet afhængig af hvilket bræt man spiller på og om man anvender glidepulver, hvilket vi ikke gjorde her. Aftenen blev sluttet af med nogle spil Lovecraft Letter, som jo bestemt er i den lettere og mere kaotiske ende af spilspektret.

I aftes fik jeg spillet nogle netop ankomne børnespil med min datter. Vi startede med den nyligt kårne Kinderspiel des Jahres vinder Dragon's Breath. Som altid fra Haba komponenter der vækker nysgerrighed og spillet var også ganske hyggeligt. Herefter spillede vi nogle spil Rory's Story Cubes: Actions, der for mig er en ny variant, og bestemt en god en af slagsen, jeg tror, kan gøre det lettere for nogen at få gang i fortællingen.
frouvne, administrator

Image
Post Reply