Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Gunness wrote:@Stony, @Frouvne: Mht. Founders of Gloomhaven er det påfaldende, så mange eksemplarer der pludselig er til salg rundt omkring.
Ja, jeg kommer jo nok ikke til at aftage et eksemplar! :D Min fornemmelse har været, at de har været i plast, så hvorfor folk får kolde fødder ved jeg ikke. Jeg har ikke fulgt med i, hvordan folk generelt har modtaget det på BGG og om det kan have påvirket folk. Min anbefaling er i hvert tilfælde, at man prøver før man køber.

Jeg har lige siddet med Friedemann Frieses Finished! Desværre var bordet lidt for småt og det påvirkede min oplevelse. Jeg vender tilbage til det på et større bord.

De seneste dage har min søn og jeg kastet os over Journal 29: Interactive Book Game. Det er jo ikke et rigtigt spil, men i en tid med Escaperoom spil og deslige lugter det næste lige så meget af spil, som så meget af det. Og vi har i den grad været underholdt. Nogle puslerier kan man løse umiddelbart men andre har vi kunnet gå og tumle med henover dagen. Så det er et projekt, vi går til og fra og som vi begge er optaget af. Så en klar anbefaling som lidt sommerferieunderholdning.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

^Vi er også i gang med Journal 29 herhjemme :) Efter en relativt nem start er vi gået totalt i stå med nr. 13, men det kommer nok til os. Underholdende bog, så jeg ser frem til nr. 2, som jeg backede på Kickstarter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Gunness wrote:^Vi er også i gang med Journal 29 herhjemme :) Efter en relativt nem start er vi gået totalt i stå med nr. 13, men det kommer nok til os. Underholdende bog, så jeg ser frem til nr. 2, som jeg backede på Kickstarter.
... lad være med at sige sådan noget .... Vi skal til at gå i gang med nr. 13! :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

Hahaha - vi må se, hvem der klarer den først :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Goblen »

I mandags var gruppen samlet igen, og endnu engang stod den på Castles of Burgundy. Er vist bedre til at forklare regler end at spille spillet, for jeg tabte igen - som i bagerst mod to der ikke havde prøvet det før *sigh*.

I går spillede vi så lidt mere Ganz Schön Clever. Det bliver vist feriespillet i år, og har lamineret nogle ark og skriver så på dem med tusser der kan vaskes af. Virker godt.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

Da jeg forleden var inde hos Stobbe og købe Dominant Species, tog jeg også Thebes med, da Michaels priser var virkelig attraktive :D

Det prøvede vi så i dag, og det var skægt, men allerskæggest for mig :mrgreen:

Der er meget held i Thebes, og man skal nok ikke prøve at analysere det ihjel - sådan som min datter har for vane, selvom det så også tit betyder, at hun tørrer gulvet op med mig. I dag havde jeg held i sækkene og trak den ene uvurderlige skat op ad jorden efter den anden, mens min datter til sin store irritation måtte forlyste sig med at blive superekspert i Mellemøstens jordbundsforhold.

Alligevel blev det kun til en snæver 80-75 sejr til mig, hvilket nok viser, at selv som drønuheldig er min datter bare en bedre spiltaktiker end mig. Det lever jeg nok med :?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

Som nævnt andetsteds er Black Orchestra igen på Kickstarter i øjeblikket, og jeg havde fundet en, der gerne ville demonstrere spillet i går. Vi var fire mand, der gerne ville prøve at snigmyrder Hitler.

Ved første øjekast minder BO en del om en raffineret form for Pandemic. Man samarbejder om at bevæge sig rundt i et netværk og udveksler kort og genstande, der skal gøre det muligt at finde en "kur" mod den nazistiske "sygdom". Desuden har hver karakter har en særlig evne, som man skal prøve at udnytte bedst muligt i den samlede strategi. Hver tur ender med, at der trækkes et eventkort, der ændrer på spillet.

BO er dog også andet og mere end Pandemic. Rent tematisk fungerer det rigtig godt, og det føles lidt mere engagerende at spille en historisk person, der prøver at fælde en diktator, end at fræse rundt på et kort og fjerne kuber.

Spilmekanisk smider det et par lag mere på. Hver karakter har to tracks, Suspicion og Motivation, der kan bevæge sig op og ned. Jo mere mistænkelig du er, desto sværere er det at gennemføre et attentatforsøg på Hitler, og desto større risiko er der for, at Gestapo smider dig i fængsel. Højere motivation låser op for nye evner hos din karakter, men det er kun på de to øverste niveauer, at du faktisk er klar til at gennemføre et attentat. Samtidig gør motivationen lettere at modstå forhør i fængslet. Hvis du er i fængsel og ikke klarer forhøret, skal du trække et kort og vælge mellem tre muligheder, der alle er pest eller kolera - og du må ikke afsløre for de andre spillere, hvilke to muligheder du har fravalgt. Ergo kan det godt være, at de synes du er en skid når du får smidt en af dem i fængsel, men de skulle bare kende alternativerne...

Hitler er omgivet af en række nøglepersoner, herunder Göbbels, Hess og Himmler. De påvirker altid spillerne i negativ retning, hvis de starter på samme felt. Men i øvrigt bevæger de sig rundt på Europakortet, der er "låst af" til de tyske områder i starten af spillet, og først lukker op for de fjernere dele, som spillet skrider frem. Det er en fiks måde at koncentrere spændingen på.

Og så er der lige heldfaktoren - i modsætning til Pandemic er her masser af held. Held når du bevæger dig rundt og leder efter genstande til dit næste attentatforsøg. Held, når du prøver at modstå forhør. Og ikke mindst held, når du ruller med terningerne for at gennemføre attentatet. Er man allergisk over for held, herunder de sekssidede, er BO måske ikke lige sagen. Men rent tematisk giver det god mening. Som historien har vist, var der adskillige lige-ved-og-næsten forsøg på at ramme Hitler.

Hvis noget blev spillet lidt vel langt, og der er en lang midterfase, hvor det kan føles en smule håbløst nogenside at få ram på Adolf. Men vi hyggede os og lykkedes til allersidst at få stukket den fæle mand en forgiftet kage :)
Image
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Gunness wrote:[...] Hvis noget blev spillet lidt vel langt, og der er en lang midterfase, hvor det kan føles en smule håbløst nogenside at få ram på Adolf. Men vi hyggede os og lykkedes til allersidst at få stukket den fæle mand en forgiftet kage :)
Tak for referatet! Blev du selv overbevist i retning af om det var sjovt at prøve eller endog så sjovt, at det også skal ejes? Jeg glæder mig til en gang at lykkes med at få det på bordet og sætter pris på din anbefaling af hvilke typer spiller, det ikke skal spilles med.

---

Vi får intet spillet i disse dage. Vi har et par gange luret på et spil og så lukker vi i stedet Journal 29 op. Jeg tror, der er en vis sandsynlighed for, at det er sådan det fortsætter indtil vi er nået igennem hele bogen eller ikke kan komme videre. Siden i aftes har bogen ligget åben på Key 28, men mon ikke der kommer et gennembrud i løbet af dagen... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

Sjovt at prøve: helt klart. Jeg er ikke overbevist om, at jeg behøver at eje det, men det skyldes lige så meget, at jeg har så mange andre spil på vej. Men jeg spiller det afgjort gerne igen. Du siger bare til :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

I anledning af, at jeg lige nu ejer ikke bare ét men hele to eksemplarer af Tobago, skulle det spil da på bordet igen (vi har ellers ikke spillet det siden 2015).

Tobago er et sørgeligt ignoreret spil, som fint kan spilles af brede og mindre spillevante grupper uden at være ligefrem kedsommeligt for mere hardcore gamere. Det skal altså mere ned fra hylden end det hidtil har været tilfældet.

Det lykkedes mig at få samlet en masse amuletter, så jeg hurtigt kom til at styre spillet, og jeg endte med en komfortabel 67-50 sejr :D
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Goblen »

Mandefald i mandagsgruppen pga. sygdom og fødselsdag betød at vi "kun" var fire personer. Det åbnede så op for at jeg kunne tage The Gallerist med. Det spil er fandme stadig skide godt. Klassisk Vital Lacerda - du kan flytte din arbejder og så gøre en ting, men den ting fører så en masse ekstra med sig. Synes også temaet holder :-)

I går spillede min datter og jeg lidt Red7. Det holder også :-)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Tirsdag aften havde jeg lejlighed til at spille Amun-Re: The Card Game med Helle. Langt henad vejen er spillet meget tro overfor det oprindelige Amun-Re og jeg syntes faktisk, at det overraskende godt fangede stemningen fra spillet. Mekanisk er der også rigtig mange ligheder, så man er slet ikke i tvivl undervejs om, at det er kortspilsudgaven af spillet, man er i gang med. Vi var kun to spillere og jeg kan sagtens se et to-spillers spil blive afgjort på 15-20 minutter. Men det betyder dog også, at valgene slet ikke er så svære som i det originale spil. Det var et hyggeligt spil med to spillere, men jeg forventer, at det vil være langt mere interessant med yderligere en eller endnu flere spillere. Auktionsspil med to spillere bliver bare sjældent særligt interessante. Men alt i alt en god oplevelse.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

I dag blev det til en ny gang Thebes. Som tidligere nævnt er jeg uhyggelig god til at trække godter op af sækkene, men jeg tabte alligevel 97-113, da jeg forsømte at grabbe konferencekortene, hvilket gav min datter 15 points af hendes forspring (hun havde her 21 points mod mine 6).

Selvom Thebes næsten ikke kvailificerer som voksenspil, er det alligevel ikke fuldstændigt taktikforladt.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Igår spillede vi Choose Your Own Adventure: House of Danger. Det var præcis hvad jeg forventede af et Choose Your Own Adventure-spil. Det var meget trofast overfor den oprindelige idé. Vi nåede igennem det første af fem kapitler på godt og vel en halv time og jeg tænker, at jeg kommer til at spille det igennem et par gange.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Inden månedens sidste spiloplevelse nåede jeg tre spil Enchanted Cupcake Party Game og det er præcis så godt som titlen antyder! :D :mrgreen: Men det er altid en fornøjelse at spille med min datter!

Det sidste spil i måneden blev Brass: Lancashire, da det ankom om morgenen på den ugentlige spilledag. Det er uden tvivl et af mine favoritspil. Personligt syntes jeg at den nye version er meget elegant men også noget dyster. Man slipper for de fejltryk, der var på nogle brikker og så har man fået et bræt med de ubyggede bygninger på. Selvom den optager en del bordplads kan jeg egentlig godt ideen om hele tiden at kunne se hvilke bygninger der venter om hjørnet og hvilke forudsætninger der er for at de kan bygges (pris og ressourcer). Brass: Lancashire er stadig et drabeligt godt spil. Jeg kunne have levet uden den nye udgave, men det ender sikkert med, at jeg kommer til at foretrække den, når jeg har vænnet mig til den
frouvne, administrator

Image
Post Reply