Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Juli 2018 :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

Et første spil Dominant Species blev det til i dag. Vi tog en begrænset udgave med kun 2 spillere + kun 3 ture (15 kort) og klokkede lidt med pointgivningen i Dominansfasen. Ikke desto mindre en stærk sejr til min datter og en ret så forudsigelig udtværing af mig :mrgreen:

...og begge morede sig - det skal snart på bordet igen.
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by goldbaek »

I går fik den ene Gloomhaven-gruppe, jeg er med i, spillet vores 11. scenarie og med spillets sidste action fik jeg sendt min Tinkerer på pension og unlocked kampagnens første, nye karakter. Og dén ser godt nok sjov ud! Så jeg ser frem til næste session, hvor jeg kan få sendt den i aktion. Gloomhaven er et fantastisk spil :)

Image
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

Prøvede lige et forkortet Dominant Species igen i dag. Det er meget tilfredsstillende at kunne korte spilletiden ned til 1 1/2 time, men selve spillet havde nok bedre af den fulde spilletid. I dag gik det (vistnok) efter reglerne, og jeg endte med at vinde 117-110 :D
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Goblen »

Har startet måneden med lidt "ældre" titler.

Startede i mandags med et spil Castles of Burgundy. Et super godt spil, og vel noget af det bedste Feld har lavet synes jeg. Så blev det i dag til et spil Great Western Trail med familien. Satsede på bygninger og på at ride hurtigt gennem landskabet med mine køer. Det holdt ... næsten :-) Skide godt spil - glæder mig til at se udvidelsen til det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

Jeg har netop haft en uges ferie, hvor min frue og jeg både nåede 3x Tao Long og 2x Pulsar 2849. Sidstnævnte virker stadig en kende uoverskueligt, og jeg er ikke helt overbevist om, at det ikke med fordel kunne være blevet strømlinet lidt. Der er i alt fald rigeligt at gå i gang med.

Så var vi også (som vanligt) på Roskilde Festival, hvor jeg havde medbragt The Mind. Som forsøg spillede vi det både da vi ankom onsdag, og da havde været der i tre dage. Personligt synes jeg klart, at havde opnået meget mere kollektiv bevidsthed efter de tre dage, eller også var det bare almindelig stener-søvnmangel :D I hvert fald var resultatet ikke blevet så meget bedre, som jeg havde håbet på.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Goblen »

I mandags var vi tre samlet hos mig til brætspil i mandagsgruppen. Endnu engang Great Western Trail - det har efterhånden været på bordet nogle gange her henover de sidste 14 dage. Det gør intet for spillet er jo skide godt.

I går havde jeg så fødselsdag, og vi sluttede dagen med et par spil Ganz Schön Clever - fik tæv så man tror det var løgn. Det gentog vi så igen i dag :-) Synes stadig spillet er rigtig godt.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Stony »

I tirsdags var vi blot to mand til den ugentlige spilleaften.

Jeg havde dagen forinden modtaget mit Kickstarter eksemplar af Founders of Gloomhaven, og havde fået taget mig tid til at læse regler og efterfølgende gennemse en regelvideo. Så det skulle naturligvis på bordet.

Det blev på een og samme tid en interessant og dræbende spiloplevelse. Spillet har masser af kendte mekanikker smidt ind. Lidt worker placement. Lidt deckbuilding. Lidt tilelaying.

Kort- og deckbuilding delen virker til at være planket direkte fra Concordia. Du starter med et meget lille deck, og du har alle kort på hånden. Når du har spillet et kort, kan du ikke benytte det igen, før du har spillet det kort, der lader dig samle alle de brugte kort op igen. Du kan udbygge din hånd, ved at købe fra et display på bordet.
Der er også "roller", hvor det kort du vælger at spille, angiver en handling som de øvrige spillere også har mulighed for at udføre. Lidt som i Puerto Rico.
Og sådan er det meste. Ting man kender og har set før. Men de er egentlig hæderligt strikket sammen. Tema og mekanikker supplerer hinanden fint. Der var ikke noget jeg følte var "pasted on".
Det jeg oplevede som nyt i spillet, var den åbne struktur, hvor du (næsten) har frihed til at gå ind og gøre hvad du vil hvor du vil. Så længe du forinden liiiiige har fået opfyldt de ting, der gør dig i stand til at udføre netop den handling. Og det at opfylde kriterierne og bagefter udnytte det, gør at du som regel er i gang med en eller anden 1-2 combo af handlinger. Men der er altid en risiko for at en modstander udnytter at du har lavet en eller anden bygning, inden det atter bliver din tur, og han derfor er den der får fordelen af at lave det næste niveau af bygninger.
Det gør at spillet bliver meget om timingen af dine handlinger. Det tiltalte mig. Jeg følte mig godt underholdt i spillets startfase med at "knække nødden" for hvordan man klarer sig godt i det spil.

Men så gik det ned ad bakke. Der er en del valgmuligheder i spillet. Og mængden af valgmuligheder bliver kun større efterhånden som spillet skrider frem. Og er man typen, der godt kan lide at gøre en indsats for at få hovedet omkring de informationer der er på brættet, for ud af det at kunne vælge en god handling, så bliver man til sidst trykket bagover. Det gjorde jeg i hvert fald. AP in full effect. Og det trækker spiltiden. Også langt ud over hvad spillet kan bære.

Vi endte med at terminere spillet før vi var færdige, og var enige om at spillet rummede nogle interessante elementer, men at ingen af os nærede ønske for at spille færdig endsige spille det igen en anden gang. Så det blev sat til salg dagen efter. :cry:

Jeg tænker at spillet godt kan komme til sin ret, hvis man spiller med folk der ikke er tilbøjelige til at analysere for meget før de træffer et valg. Jeg tror også spillet kan være en fornøjelse at spille solo. Hvilket det faktisk tilbyder. Men jeg *gyser* ved tanken om at skulle spille det med fire spillere, og mindst halvdelen af disse har det som jeg. Jeg er med årene blevet bedre til at styre mine AP tilbøjeligheder, men Founders of Gloomhaven gjorde ikke noget godt for den side af mig.

Det må blive til en 6/10. Og så pæn bliver karakteren kun fordi jeg synes spillet rummer nogle lovende takter, og det nok kunne være fornøjeligt at spille solo.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Frouvne »

Stony wrote:I tirsdags var vi blot to mand til den ugentlige spilleaften.

Jeg havde dagen forinden modtaget mit Kickstarter eksemplar af Founders of Gloomhaven, og havde fået taget mig tid til at læse regler og efterfølgende gennemse en regelvideo. Så det skulle naturligvis på bordet. [...]
... jeg var den anden mand, der deltog i spillet. Og det var en besynderlig oplevelse. Overordnet er jeg meget enig i vurderingen. Jeg havde ikke på forhånd læst noget om spillet, så jeg havde reelt ikke nogen forventninger. Jeg fandt spillet rimelig tilgængeligt og ganske interessant. Men efter 1½ times tid knækkede filmen for mig. En afslutning på spillet så ud til at være uendeligt langt ude i fremtiden. Og jeg tør slet ikke tænke på hvad der ville ske, hvis man var flere, der spillede destruktivt. Det endte således for mig som årets suverænt dårligste spiloplevelse. Jeg begyndte udelukkende at spille for at komme til at skimte spillets afslutning; eks. at bygge veje jeg ikke selv havde brug for, men som min modspiller forhåbentlig kunne få gavn af etc. Det er mig helt uforståeligt, at der ikke er en spiludvikler, der har hakket bremserne i og arbejdet for at hive nogle AP-inducerende mekanismer ud. Det er i den grad en skam, da jeg faktisk mener, der er rigtig stort potentiale grundmekanismerne og at selve settingen var rigtig interessant. På baggrund af min oplevelse har jeg på BGG givet det 2/10 på baggrund af teksten til vurderingen og da ikke kun er "likely" at jeg ikke kommer til at spille det igen men absolut helt utænkeligt må det blive til et 2 tal. Og spillet havde i mine øjne potentiale til at lande i den anden ende af skalaen...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

Ny hjemkommet fra en uges internetfri sommerhusferie i det jyske. Jeg havde kun medbragt småspil, og eventyrlysten i den yngre generation var begrænset, men det blev da til en stort set daglig aftenturnering Love Letter og et par mere spradiske spil Oh My Goods.

OMG giver mig indtrykket af knapt nok at være et spil, men indtil nu har vi kun spillet grundpakken. Jeg har også købt Longsdale in Revolt, og håber, at den udvidelse bringer lidt mere spil ind i oplevelsen. Uanset hvad, kan jeg godt lide at kigge på kortenene, mens jeg spiller. Jeg holder rigtig meget af Klemens Franz.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Neumann »

Så blev det endelig til en omgang (næsten) komplet Dominant Species.

Vi spillede et 2-spillerspil med de fire tidsrøverkort fjernet (dem, der giver/tager flere AP'ere), og det kunne vi overraskende nok spille færdig på bare 2 timer (efter begge at have øvet os en uges tid på iPad).

Der var - absolut - intet nyt over resultatet. Min datters edderkopper skambed mine stakkels fugle med slutresultatet 315-158 :(

Fantastisk spil. Det er bare synd, at iPad-versionen ikke har helt styr på reglerne og har så dårlig en AI. Dominant Species må for min skyld da meget gerne tages med i overvejelserne til næste DC. Det er ved at være nogle år siden, at det var på sidst, ikke?
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

DS er et fedt spil, som jeg ville ønske, jeg fik spillet noget oftere. Tak for påmindelsen :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Gunness »

@Stony, @Frouvne: Mht. Founders of Gloomhaven er det påfaldende, så mange eksemplarer der pludselig er til salg rundt omkring.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Carlei
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 463
Joined: Mon Mar 04, 2013 3:27 pm
Location: Taastrup
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Carlei »

Neumann wrote: Fantastisk spil. Det er bare synd, at iPad-versionen ikke har helt styr på reglerne og har så dårlig en AI. Dominant Species må for min skyld da meget gerne tages med i overvejelserne til næste DC. Det er ved at være nogle år siden, at det var på sidst, ikke?
Jeg prøvede det på min første DC for 5-6 år siden, da jeg lige var begyndt at spille brætspil igen. Vi var fire mand og begyndte kl. 19 med regelforklaring, sluttede kl 1 :)
Prøver det meget gerne igen.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Juli 2018

Post by Stony »

Gunness wrote:@Stony, @Frouvne: Mht. Founders of Gloomhaven er det påfaldende, så mange eksemplarer der pludselig er til salg rundt omkring.
Det ved jeg ikke om det nødvendigvis er. Der har også været mange eksemplarer af Gloomhaven til salg. Det hænger så måske sammen med at folk øjnede muligheden for at tjene en skilling på det. Men jeg tænker også at begejstringen for et spil nogle gange har fortaget sig når spillet endelig lander. Men ja, det er ikke utænkeligt at der er andre - ud over jeg - som tænker at det hellere må ryge videre mens det stadig har en vis nyhedsværdi.
Sidst spillet:
Image
Post Reply