Hvad har du spillet i dag? August 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Frouvne »

Måneden er startet forsigtigt op med nogle spil Dragon's Breath og Spot it! Begge spil i den bedre ende, hvis man skal finde noget at spille med de yngste.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Goblen »

Fik spillet det nye Brass Lancashire i går med familien. Det var en ret fed oplevelse og et spil jeg håber at komme til at spille meget mere...

Tematisk er det rigtig godt, og hele konceptet holder. Ligner jeg endelig har fundet et Martin Wallace spil jeg synes rigtig godt om.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by BlueSwan »

Har haft Millennium Blades liggende siden jeg købte det fra Stony ved DC2017. Var egentlig begyndt at tro at jeg aldrig ville få det spillet og overvejede at sælge det videre, men nu er det så blevet til tre spil over de senere dage og jeg må sige at det både er anderledes og underholdende. En unik spilleoplevelse fremfor bare endnu en euro i rækken. Absolut en plads værd i samlingen.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Goblen »

Mandagsgruppen blev samlet i torsdags til et spil Le Havre fra Uwe Rosenberg. Har ikke spillet det før, men kan godt lide hans spil. Vi skulle opbygge vores forretningsimperie rundt om havnen Le Havre, og det gik egentligt OK. Spillet i sig selv er ikke svært og han bruger mekaniker fra tidligere spil. Lidt mere tilgivende at låne når man ikke kan betale.

Spillet er dog ikke hans bedste og jeg behøver som sådan ikke spille det igen. Det manglede et eller andet, og jeg ved ikke lige hvad det er. Elsker tema, men det virkede ikke helt på mig her. Det er så heller ikke helt fair for jeg kom med Brass frisk i erindring.

Kan være jeg skal give det en chance mere.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Neumann »

August har hidtil været meget sløv spillemæssigt - forbandet være sommerferieophør - men i dag blev det til en gang Tobago, som jeg knebent vandt 52-47.

Det er med stor skam at melde en langt større fornøjelse for mig at spille dette spil med de originale resin-komponenter end med Competo-versionens fuldt tilstrækkelige gigant-meeples. Jeps, jeg er virkelig så overfladisk :oops:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Frouvne »

I løbet af ugen har Mythic Battles: Pantheon været på bordet med det formål at få prøvet udvidelsen Mythic Battles: Pantheon – Hephaistos. Det var selvsagt fedt at få kastet en masse terninger, men når det så er sagt, så var der lige lovlig mange figurer i spil og så endda fordelt over to seperate brædder, der blev spillet simultant. Sjovt at prøve men det vil helt sikkert øge fornøjelsen, hvis vi søger tilbage til de første scenarier, så vi kan få lidt mere rutine med spillet og lidt færre figurer i spil. Vi benyttede i øvrigt lejligheden til at få prøvet Illusion, der er et simpelt men hyggeligt lille spil.

I eftermiddags fik jeg spillet et par spil Klodsmajor med min datter. Det er et af de børnespil, det er lettest for mig at udholde at vende tilbage til igen og igen.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Stony »

En tur på Rubicon denne weekend, blev lejlighed til at få noget pap på bordet.

Jeg havde meldt mig til at introducere diverse spil i alle fire moduler, så spilplanen for weekenden lå for mit vedkommende klar fra start. Det ville blive en perlerække af de spil jeg allerhelst vil have på bordet, og så var folk velkomne til at tilslutte sig.

Fredag aften blev der åbnet med Hansa Teutonica med Britannia udvidelsen. Det var - så hudt jeg hvisker - tredje gang jeg spillede med den udvidelse. Hansa Teutonica tror jeg ikke bliver gammelt foreløbig, men jeg tænker at jeg ligeså gerne spiller det i basisudgaven. Britannia er i prinippet bare mere af det samme, med et par ekstra twists smidt ovenpå. Nogle gange fungerer det. Andre gange ikke. For Hansa Teutonica Britannia er det okay, men ikke et need-to-have. Måske er det bare mig, der endnu ikke helt har fået hovedet omkring hvordan jeg bedst udnytter de nye ting som kortet introducerer. Det blev til en sejr, men en kneben en af slagsen.

Lørdag formiddag stod den på Gaia Project, hvilket pt. nok er mit favoritspil. Da alle de øvrige spillere var med for at blive introducere og få det prøvet, kørte jeg rent med intro-scenarie med dikterede racer og dikterede startplaceringer. Jeg lod de andre vælge først, og så tog jeg selv den race de andre ikke havde taget. Jeg endte med Terrans. Jeg offroadede lidt i forhold til den oplagte vej. Med 5 victory point bonus i anden runde for at bygge de store bygninger, var det oplagt at gå efter en tidlig Planetary Institite og få aktiveret deres specielle evne. Men min mavefornemmelse trak mig i en anden retning, så den fik jeg først bygget i tredje eller fjerde tur. Min mavefornemmelse var åbenbart god, for jeg forbedrede min personligt bedste score med 40 point, og sluttede på 188. Det var næsten nok til at passere de to bageste spillere med en omgang, da de sluttede på knapt 100. De lod nu til at være godt underholdt alligevel, hvilket er et træk jeg synes både Terra Mystica og Gaia Project har. Man kan have en god spiloplevelse med at bygge sit eget lille imperie.

Lørdag aften blev det til den nye version af Brass. Eller... ikke "den nye", som i Brass Birmingham. Bare den re-vampede Brass Lancashire. Det er jeg en god gammel traver, som næsten altid er en fornøjelse at få på bordet. Og jeg kan godt lide det nye design. En kende mørkt, men stadig en kæmpe forbedring ift. originalen. Det blev til forholdsvis lave slutpoint. Jeg var den eneste der lige fik trukket røven over 100 point. Jeg kan se at scoren - i den tid jeg har nedfældet den slags - plejer at ligge noget højere.

Søndag blev det til en forholdsvis blød landing med Concordia med Salsa udvidelsen. Jeg lod kortet diktere af antallet af spillere der meldte sig til bordet. Da der blev fuldt hus, landede jeg på det originale Mare Nostrum. Det ene af to kort der anbefales, når man er fem spillere. Endnu et herligt gensyn. Eneste minus er at jeg endnu ikke har fået spillet alle kortene, og denne weekend altså ikke blev til en lejlighed, hvor jeg fik gjort noget ved det.

Jeg lader til at have fået et ry for at medbring og introducere spil som tiltaler nogle spillere. Der var i hvert fald flere der sagde, at de ikke kendte noget som helst til det vi skulle til at spille, men at de havde valgt det "fordi det var et Steen spil". Det er nu rart med folk der er nogenlunde enig med ens egne spilpræferencer. :D

Resten af weekenden blev fyldt med et potpourri af forskellige spil i den lidt lettere ende, som man lige kunne klemme ind mellem modulerne, eller i ventetiden når et af dagens måltider endnu ikke var meldt klar.
Ganz Schön Clever (som var årets to-spiller turneringsspil)
Taluva
Kingdomino + Queendomino
Crokinole

Det var en god weekend i selskab med ligesindede lidelsesfæller.

Tak til Annemette for i år. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Goblen »

Mandagsgruppen var samlet og to grupper spillede. Den ene spillede Le Havre, og den anden Brass. Jeg sad i Brass gruppen, og det er jeg glad for. Det spil er ganske fortrinligt, og det kommer jeg til at spille meget mere :-) Kan godt lide jeg hele tiden skal følge med, og jeg sidder ikke med en følelse af man bare spiller solitaire sammen med andre om samme spil. Der er meget mere interaktion end man lige tror.

I weekenden fik jeg også prøvet mit Thrash'n Roll, og det blev lidt skæmmet af nogle dårlige regler. Stavefejl, polske ord og sætninger (gætter jeg på) gjorde ikke oplevelsen så god som jeg havde håbet på, men det skal spilles mere for nu er der styr på alle de små ting. Masser af terninger, og med et mega fedt tema skal jeg bare kunne lide det.
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Gunness »

Lørdag var jeg til Uspillede Kickstartere-dag på Bastard Cafe. Folks KS-spil har åbenbart en større tendens til at samle støv end deres retail-ditto, så her var chancen for at få arbejdet på statistikken :)
Jeg havde ikke elv noget med, men blev introduceret til Lords of Hellas, der er klassisk KS med bunker af figurer og nok et par mekanismer eller to, der godt kunne være høvlet af. Spillet foregår i en lettere sci-fi-præget udgave af det antikke Grækenland, hvor hver spiller kæmper om overherredømmet. I udgangspunktet er det er area control-spil, hvor man vinder ved at kontrollere to regioner eller fem områder med templer. Men man kan også vinde ved at dræbe nogle af de (relativt flotte) monstre, der bevæger sig rundt på brættet. Samtidig har man mulighed for at arbejde på tre gude-monumenter, der trinvist bygges op fra soklen af.
Ens helte kan opnå nye skills med jævne mellemrum, og der er også mulighed for at hverve nye tropper, der naturligvis kan gå i kamp mod hinanden - kampene afgøres via kort.

Alt i alt var det ret overvældende og uoverskueligt, men der var bestemt også interessante takter i det, og jeg spiller det gerne igen. Tre ud af fire af os var i øvrigt tæt på at vinde, så der var spænding til det sidste. Dagen fik en lidt dum afslutning, da jeg fik stjålet min telefon derinde, men det var jo ikke spillets skyld.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Goblen »

Havde brætspilsevent med en 15-18 mennesker lørdag, og der blev spillet masser af spil. Selv fik jeg spillet nogle rigtigt gode titler.

Startede med at spille Concordia. Det spil kan jeg rigtigt godt lide, og selvom jeg ikke er særlig god til det så hygger jeg mig voldsomt med at prøve at få mit handelsimperie til at blive det største i Rom.

Da vi var færdige stod den på Blood Rage. Det er et spil jeg gerne har ville spille længe, for jeg synes Rising Sun er fantastisk. At folk ser dem som forbundet er vist mere at det er samme designer og CMONS marketingmotor. Ingen forhandling i Blood Rage, kort der styrer kamp, ingen unikke klanevner og meget mere. Det betyder ikke at jeg var skuffet. Syntes spillet var rigtig godt, og det er føjet på ønskesedlen over spil jeg skal finde.

(det kan faktisk være spillene blev spillet i omvendt rækkefølge, men tilskriver det aldet og en meget træt hjerne efter en lang dag).

Så stod den på et lidt lettere spil - en omgang Bunny Kingdom - det har jeg talt om før, og jeg synes det er et skide sjovt, simpelt og nemt tilgængeligt spil.

Afsluttede med en omgang Brass hvor Stony viste de andre deltagere hvad forskellen er på spillere der ikke har spillet det meget og så ham. Fik læsterlige klø, men jeg hyggede mig alligevel voldsomt meget. Det er et fantastisk spil som i øjeblikket er mit absolutte favoritspil. Det skal på bordet igen i dag hos mandagsgruppen.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Neumann »

Et par spil Hanabi Deluxe blev det til i aften. Det var fint underholdende, men min guppyhjerne er vist ikke lige skabt til den type memorisering - eller også er det bare min mindst trænede del af kraniemusklen, spillet har fat i.

Første spil gik ned i røg og flammer, men andet spil lykkedes det os at gennemføre med scoren 21, hvilket vist er ganske pænt. Heldigvis husker datteren pænt bedre end jeg kan.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Neumann »

Endnu et skud Hanabi Deluxe her til aften, men ikke stort bedre resultat end forleden. Kun 22 kunne det blive til, for når man fejler i Hanabi, der der ingen vej tilbage, og jeg kom til at smide den sidste grønne treer, fordi jeg ikke anede, hvad jeg ellers skulle gøre.

Bagefter pustede vi støvet af Caverna: Cave vs Cave, som er ganske udfordrende, men desværre på en for mig at se lidt kedsommelig måde. Det endte med en kneben 40-37 sejr til datteren. Jeg bliver nok aldrig en stor fan, men det er OK til en afveksling, og forbliver nok i samlingen, for datteren er mere positiv, og spillet er dejligt transportabelt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Goblen »

I torsdags kom Skumle forbi med Sekigahara. Et spil hvor to Shoguns kæmper om magten i Japan tilbage i 1600'tallet. Ganske underholdende spil - lidt Stratego på steroider med hand management af dine kort, area control for ressourcer og slotte (giver forstærkninger og ekstra kort) og endelig masser af kamp. Det spilles over syv omgange - medmindre man mister sin leder. Det tog syv omgange, for selvom Skumle vidste hvor min leder var, da jeg brugte ham til at angribe med kunne han ikke få ham slået ihjel. Hele spillet blev afgjort i sidste omgang, og jeg tabte med et point. God oplevelse.

I dag stod den så på to omgange Bärenpark med familien. Sådan lidt let tile laying på en lørdag er ikke skidt.

I morgen står den på Red Barnet arrangement hvor jeg skal ud og spille spil med 5-12 årige - skal nok blive sjovt :-)
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? August 2018

Post by Neumann »

.... og så er det vist på tide med en ny tråd. Jeg gik selv i vandet i går, men nu er det jo september og tid til at krybe rigtig i brætspilsly :mrgreen:
Post Reply