Hvad har du spillet i dag? September 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Håber, at du vil dele det med os! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Neumann »

Lørdag stod - som allerede nævnt i augusttråden - på Hanabi Deluxe og derefter et gensyn med Caverna: Cave vs Cave.

Søndag kom Dominant Species heldigvis igen på bordet i en tospillerversion med de 4 AP-kort fjernet for et (lidt) kortere spil. Vi trækker dyreklasserne tilfældigt, og min datter pev lidt i starten, fordi jeg først trak hendes yndling: arachniderne. Selv fik hun padderne og besluttede at give det en chance.

Det gik hende mildest talt godt. I et tospillerspil er der nu noget særligt surt ved at se "Bligth" og "Catastropy" dukke op i forskellige runder, hvor min ærede modpart lige har taget initiativet. Det gjorde avs! Min spillestrategi kan ikke holde til at få effekten af begge disse kort med fuld hammer.

Jeg tabte helt fortjent 131-197, men jeg er virkelig en meget god taber - i hvert fald til min datter. Det er hun faktisk også.
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by APK »

Jeg har også lige tabt til mit afkom. Stort. I mit tilfælde i Root - han spillede kattene og jeg spillede fuglene. Resultat 30 - 3 til kattene... :shock:
Jeg ved ikke om der er noget der hedder Runaway Looser-problem, men jeg havde ualmindelig svært ved at komme tilbage efter en sløj start, hvor jeg løb ind i alt fra ambush til turmoil (igen og igen)...
Fascinerende spil som skal prøves igen - og med flere spillere.
/APK
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Goblen »

I mandagsgruppen stod den på en gang Expedition: Northwest Passage. Spillet er virkelig undervurderet af mange. Rigtig god tile layer fyldt med masser af stemning, hvor man skal kortlægge Nordvest-passagen og samtidig finde ud af hvad der skete med John Franklin der forsvandt med to skibe i midten af 1800'tallet.

Forleden stod den på Gaia Project. Rigtig solid reimplementering af Terra Mystica, og selvom jeg er endnu mere glad for temaet i Terra Mystica, kan jeg rigtig godt lide de ændringer der er lavet i Gaia Project.

En positiv overraskelse også fra den anden dag er Ex Libris. Et spil hvor du skal opbygge et bibliotek og få de rigtige bøger ind så du kan blive over-bibliotekar på hovedgnombiblioteket. Det tager ikke sig selv så alvorligt, og at manden selv har fundet på samtlige unikke og utroligt morsomme bogtitler giver bare et ekstra lag.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Frouvne »

Efter fire spilaftener i streg i den faste spilgruppe med Brass: Lancashire på programmet faldt valget i aftes på Brass: Birmingham. Ikke overraskende var det en fin oplevelse. Spillet føltes på mange måder kendt og så var der alligevel et lidt andet flow, det helt sikkert vil være interessant at undersøge nærmere. Jeg glæder mig meget til at prøve det nogle flere gange, men er også en lille smule skeptisk. Min umiddelbare rating på BGG ligger i hvert tilfælde et par karakterer under den for Brass: Lancashire - men derfor kan det jo godt være et solidt spil alligevel.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Gunness »

Efter et deprimerende langt spillemæssigt dødvande skete der endelig noget i weekenden, hvor jeg fik spillet 2x Brass: Lancashire. Som så mange andre er jeg ikke vild med det meget mørke bræt, men ellers er det en flot og vellykket opdatering, og spillet er jo altid godt.

Desuden fik jeg lokket familien til en omgang Clank!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Goblen »

Mandagsgruppen havde fem personer, og vi spillede en gang Raiders of the North Sea. Synes det er et super godt worker placement spil, som jeg er lidt ked af jeg ikke backede dengang det var på KS. God mekanik med først at placere en viking og lave handlingen og så fjerne en viking fra en anden lokation og lave handlingen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Frouvne »

I løbet af ugen fik jeg støvet Palm Island af. Et hyggeligt lille spil, man kan sidde med i sofaen. :)

I går havde vi Brass: Birmingham på bordet. Det er en interessant afveksling fra det originale Brass, men jeg tvivler stadig kraftigt på, at det i mine øjne kommer op på siden af det. Det er dog tilpas så meget det samme og alligevel tilpas stor en afveksling, at jeg er nysgerrig på at prøve det mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Gunness »

Kan du skrive lidt mere om Birmingham? Jeg endte med at backe det, fordi det ikke var så meget dyrere at få med, når man nu købte Lancashire - men jeg var virkelig i tvivl, for det ligner ved et halvt øjekast noget, der bare skulle have været en variant i "grundspillet". Hvis man har brug for sit tog & industrialisering-fix, vil man så nogensinde vælge Birmingham over originalen?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Stony »

Jeg spillede sjovt nok også Brass: Birmingham i går. Det var andet spil for mit vedkommende.

Det jeg hører Allan opponere imod ift. den nye version, er nogle af de tilføjelser der er lavet. Der er kommet flere varetyper, og de har hver deres særpræg, som man er nødt til at forholde sig til. Nogle bygninger kan aktiveres uden øl, men giver til gengæld ikke nogen point til de kanaler/jernbaner der fører ind til den by. Nogle varebygninger bør man kun bygge hver anden bygning, og udvikle sig ud af de øvrige. Og det kan godt virke kunstigt, at når jeg har bygget en bygning, så er den der følger efter lige til skraldespanden. Det spolerer noget af det elegante der ligger i den originale version.
Jeg tænker nu nok at det kan give mening alligevel, så som at det indikerer at du er nødt til regelmæssigt at vende tilbage, og aktivt videreudvikle. Men det står ingen steder, at det er det der er tilfældet.

Selv har jeg haft fornøjelse af det, og det glæder mig at der er kommet flere strategier, samt den indflydelse på spillet det har, at man i starten af spillet laver et tilfældigt setup af hvor man kan afsætte sine varer. Jeg tror ikke Birmingham kommer til at slå Lancashire af pinden, men jeg synes spillet er helt på højde. Jeg har ikke bare købt begge versioner. Jeg føler mig ret sikker på at begge versioner også får lov til at forblive en del af min samling fremadrettet.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Gunness »

Tak for tilbagemeldingen - jeg glæder mig til at få det på bordet.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Jens_Hoppe »

I går i KBK var første spil på bordet Exit: The Game – Dead Man on the Orient Express. Jeg syntes det var et af de bedste Exit-spil jeg har prøvet, med fine gåder og et godt tema - og et sjovt twist til sidst. ;-)

Vi spillede også Jump Drive. Spillet er næsten for tyndt til at være sjovt, og der er nærmest ingen interaktion med de andre spillere, men på den anden side er det jo en form for "Race for the Galaxy-light", og da det kun tager 20 minutter, kan man tilgive det meget.

Endelig spillede vi Ganz Schön Clever-varianten Ganz Schön Rolf. Det virkede som et særdeles kreativt twist på den oprindelige opskrift, så det er bestemt ikke sidste gang, jeg spiller det. Og efter jeg-ved-ikke hvor mange hundrede solospil Ganz Schön Clever på app'en, var det befriende at prøve et andet setup.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Neumann »

Så fik vi børstet støvet af Taluva, en fin lille ting, som jeg helt planmæssigt tabte to gange i streg. Det er vist bare en ting, jeg har med abstrakte spil. Selvom Taluva er abstrakt, synes jeg nu egentlig, at det alligevel virker meget tematisk.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? September 2018

Post by Neumann »

Månedens sidste dag, og hverken tid eller hoveder til noget voldsomt tungt (vi skulle have spillet Dominant Species, men weekendarbejdet kom i vejen).

Det blev i stedet til et enkelt spil Survive: Escape from Atlantis (med alle udvidelser), som jeg tabte 20-26, men der var episke øjeblikke, fx i form af 1 mand og hans delfin med 3 sømonstre og en haj omkring sig.
Post Reply