Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

I aftes spillede familien Cryptid. Spillet er let tilgængeligt og tænker egentlig, at det er interessant. Jeg kan ikke rigtig se, at man kommer udenom at lave et hjælpeark, man kan strege ud på, hvis ikke spillerne skal bruge alt for meget tid med hovederne ned i det medfølgende hjælpeark.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by digter »

Frouvne wrote:I aftes spillede familien Cryptid. Spillet er let tilgængeligt og tænker egentlig, at det er interessant. Jeg kan ikke rigtig se, at man kommer udenom at lave et hjælpeark, man kan strege ud på, hvis ikke spillerne skal bruge alt for meget tid med hovederne ned i det medfølgende hjælpeark.
Du lyder ikke helt overbevist?
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Gunness »

Vi har også prøvet Cryptid som fire-mands familieunderholdning her til aften. I forhold til, at BGG anbefaler det fra 8 år, synes jeg, at det var sværere og mere uoverskueligt end ventet. Vi løb også tør for komponenter.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by digter »

Men altså.... Hvordan var spiloplevelsen?
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

digter wrote:
Frouvne wrote:I aftes spillede familien Cryptid. Spillet er let tilgængeligt og tænker egentlig, at det er interessant. Jeg kan ikke rigtig se, at man kommer udenom at lave et hjælpeark, man kan strege ud på, hvis ikke spillerne skal bruge alt for meget tid med hovederne ned i det medfølgende hjælpeark.
Du lyder ikke helt overbevist?
Jeg er i hvert tilfælde ikke helt overbevist. Men spillet har ikke fået en fair chance. Det ville være som at spille Sleuth uden pen og papir - og det er nok de færreste af os, der ville have synderligt held med det. Tænker faktisk at det vil være interessant at skulle finde de spørgsmål, der kan give mest information og ikke mindst at finde ud af hvordan man videregiver mindst mulig information til sine modspillere. Så det får helt sikkert en chance mere.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

I aftes blev der varmet op med to spil af mit netop ankomne Timeline: Science Museum. Jeg kan som udgangspunkt godt lide Timeline og særligt når kortene omhandler opfindelser og videnskabelige fremskridt. Så denne udgave falder ikke overraskende meget i min smag. Den adskiller sig en smule fra de andre udgaver af Timeline jeg har prøvet ved at illustrationerne er billeder og ikke tegninger. Rent grafisk bryder det selvfølgelig lidt med de forrige udgaver, hvilket måske vil kunne irritere nogen, hvis man blander kort fra forskellige udgaver.

Aftenens hovedspil var Chronicles of Crime, hvor vi denne gang spillede et scenarie der var af medium sværhedsgrad. Det hjalp i den grad på oplevelsen, at der var skruet lidt op for sværhedsgraden og jeg syntes i den grad at det betød at spillet kom til sin ret. Jeg vil helt sikkert spille alle scenarier igennem og jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en stor fornøjelse.

Vi sluttede af med et spil Taluva, som måske nok ikke er blandt mine personlige top-favoritter men et spil jeg altid nyder at spille, når det med lange mellemrum dukker op.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Neumann »

Det blev til 2½ times Dominant Species her til aften. Mine stakkels insekter blev fladtrådt under primatpoterne med cifrene 245-156. Jeg er virkelig ikke god til det spil, men jeg morer mig nu alligevel fint.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by digter »

Frouvne wrote:Aftenens hovedspil var Chronicles of Crime, hvor vi denne gang spillede et scenarie der var af medium sværhedsgrad. Det hjalp i den grad på oplevelsen, at der var skruet lidt op for sværhedsgraden og jeg syntes i den grad at det betød at spillet kom til sin ret. Jeg vil helt sikkert spille alle scenarier igennem og jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en stor fornøjelse.
Hvordan bruger i App'en? Har i VR-brillerne og bruger i dem? Hvordan fungerer det med flere spillere?
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

Fik endelig taget hul på noget Kingdom Death: Monster igen. En fra brætspilsgruppen ville gerne være med til at starte en kampagne i det, og vi fik med nød og næppe klaret os igennem tre lantern years. Den første kampagne endte i et dødsfald efter en blev blind. Anden gang fik vi hurtigt jagtet en løve ned, dræbt den og skrællet den for gode sager, og så lavede vi en "lille" fejl. Vi kastede os kåde ud i kampen mod antilopen. Den tævede os, så en fik Brain Trauma og valgte at forlade jobbet som aktiv hunter, og de andre fik bare tæv. I en sidste krampetrækning fik vi den nedkæmpet.

Nu er vi i gang, og så skal vi bare holde kadancen :-)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

digter wrote:
Frouvne wrote:Aftenens hovedspil var Chronicles of Crime, hvor vi denne gang spillede et scenarie der var af medium sværhedsgrad. Det hjalp i den grad på oplevelsen, at der var skruet lidt op for sværhedsgraden og jeg syntes i den grad at det betød at spillet kom til sin ret. Jeg vil helt sikkert spille alle scenarier igennem og jeg kan ikke forestille mig andet end at det bliver en stor fornøjelse.
Hvordan bruger i App'en? Har i VR-brillerne og bruger i dem? Hvordan fungerer det med flere spillere?
App'en bruger man sådan set hele tiden. Jeg vil tro, at vi minimum har scannet 50 QR-koder i vort sidste spil og hver gang har oplæst en kort tekst. Så der er på mange måder tale om en App med et brætspil til og ikke et brætspil med en App til. Det er i mine øjne spillets styrke. Jeg har det nemlig ellers lidt svært ved de spil, hvor man indimellem skal referere til en App. Ang. VR-brillerne så har jeg ikke prøvet spillet uden. Dem har vi til gengæld kun brugt få gange i hvert spil. Jeg vil tro, at man sagtens kan spille uden. Men jeg ser det som en sjov effekt, der i hvert tilfælde ikke trækker fra oplevelsen. Det kan dog sagtens være, at man ville uddrage flere informationer af scenerne, hvis man droppede VR-brillerne og i stedet brugte en iPad. Jeg tænker, at jeg nok kommer til at gøre forsøget på et tidspunkt, da det til tider kan være svært at udskille nogle detaljer på billedet på den relativt lille telefonskærm.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

I week-enden er der blevet spillet med familiens yngste. For tiden betyder det ofte, at Dragon's Breath kommer på bordet og det gjorde det da også i denne week-end. Let tilgængeligt, små betydende beslutninger, et fysisk element og spænding når krystallerne vælter ned. Fint lille børnespil. Vi fik også spillet Heckmeck Junior, der er en lidt simplere og mindre konfrontatorisk udgave af det oprindelige spil. Og så fik vi spillet Micro Robots, der klar er inspireret af det gamle Alex Randolph-spil classic Ricochet Robots. Et interessant lille tvist på spillet, der giver det sin berettigelse. Det er lidt lettere, lidt hurtigere og så fylder det næsten ingenting.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

I aftes fik vi spillet Yellow & Yangtze og det var en fornøjelse at se, at den gode Reiner Knizia igen kan levere noget, der kan begejstre. Mit umiddelbare indtryk af spillet er i hvert tilfælde at det tager T&E og moderniserer det på en måde, så spillet pludselig bliver langt mere intuitivt. Spillet er stadig blodigt men ikke på en måde, så en enkelt kamp afgør det hele. Det tror jeg er et spil, der kommer på bordet igen og igen, da det er rimelig tilgængeligt og samtidig giver en oplevelse af at have spillet et pænt tungt spil.

Bagefter spillede vi Lost Cities: Rivals, da det umiddelbart signalerede mere af noget man allerede kendte (alt for) godt. Efter lidt mere research syntes jeg dog, at det så meget mere interessant ud. Og det er da heller ikke kun træk fra Lost Cities, man finder i spillet, men også fra spil som Ra og Traumfabrik. Et noget lettere spil end aftenens hovedspil, men bestemt et spil der efterlod et godt indtryk hos mig og bekræftede en forhåbning om, at vi kan komme til at se mere til Reiner Knizia i de kommende år. Og det kunne jo blive et kært gensyn, hvis han igen kunne komme med nogle lidt tungere titler.

Vi sluttede aftenen af med nogle spil Timeline i Science Museum-udgaven, som faktisk også havde været på bordet tidligere på dagen. Det er hurtigt blevet en af mine favorit-udgaver af spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

I mandags fik vi Brass: Lancashire på bordet igen. Det spil er en af 2018's bedste oplevelser, og jeg håber at jeg kommer til at spille det meget mere i 2019. Det er endelig lykkedes mig at finde et Martin Wallace spil jeg holder af. Har endnu ikke prøvet Birmingham, men det glæder jeg mig til.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by BlueSwan »

Goblen wrote:Fik endelig taget hul på noget Kingdom Death: Monster igen. En fra brætspilsgruppen ville gerne være med til at starte en kampagne i det, og vi fik med nød og næppe klaret os igennem tre lantern years. Den første kampagne endte i et dødsfald efter en blev blind. Anden gang fik vi hurtigt jagtet en løve ned, dræbt den og skrællet den for gode sager, og så lavede vi en "lille" fejl. Vi kastede os kåde ud i kampen mod antilopen. Den tævede os, så en fik Brain Trauma og valgte at forlade jobbet som aktiv hunter, og de andre fik bare tæv. I en sidste krampetrækning fik vi den nedkæmpet.

Nu er vi i gang, og så skal vi bare holde kadancen :-)
Hold ved! Det er ikke min genre, men jeg synes det er et fuldstændig fantastisk spil når man graver sig lidt ned i det og virkelig begynder at forstå mekanismerne. Især solo.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

Jeg var der hvor solo var ved at være planen, men så meldte en af brætspillerne sig på banen, og glæder mig sgu til hele rejsen :-)
BlueSwan wrote:
Goblen wrote:Fik endelig taget hul på noget Kingdom Death: Monster igen. En fra brætspilsgruppen ville gerne være med til at starte en kampagne i det, og vi fik med nød og næppe klaret os igennem tre lantern years. Den første kampagne endte i et dødsfald efter en blev blind. Anden gang fik vi hurtigt jagtet en løve ned, dræbt den og skrællet den for gode sager, og så lavede vi en "lille" fejl. Vi kastede os kåde ud i kampen mod antilopen. Den tævede os, så en fik Brain Trauma og valgte at forlade jobbet som aktiv hunter, og de andre fik bare tæv. I en sidste krampetrækning fik vi den nedkæmpet.

Nu er vi i gang, og så skal vi bare holde kadancen :-)
Hold ved! Det er ikke min genre, men jeg synes det er et fuldstændig fantastisk spil når man graver sig lidt ned i det og virkelig begynder at forstå mekanismerne. Især solo.
Post Reply