Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

Med håbet om mange gode spiloplevelser i oktober måned! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

I dag var mandagsgruppen samlet til brætspil - 7 mennesker, så det blev to grupper. Den ene spillede Raiders of the North Sea som vi er ret glade for i øjeblikket. Den anden, som jeg var i, spillede Arcadia Quest. Et spil hvor du skal løse quests, dræbe monstre og modspillere og hvor der hele tiden sker noget. Masser af minies og terninger - "I LOVE IT".

Det er lige den slags spil jeg elsker. Nu skal jeg bare finde nogen at køre en hel kampagne med :-)
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Jonezy »

Goblen wrote:Den anden, som jeg var i, spillede Arcadia Quest. Et spil hvor du skal løse quests, dræbe monstre og modspillere og hvor der hele tiden sker noget. Masser af minies og terninger - "I LOVE IT".

Det er lige den slags spil jeg elsker. Nu skal jeg bare finde nogen at køre en hel kampagne med :-)
Image
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Gunness »

Der er noget næsten poetisk over at sidde i Bluff (Utah) og spille Love Letter :D Hyggeligt indslag på en tre ugers tur - forhåbentlig når vi også lidt andre ting.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Der er noget næsten poetisk over at sidde i Bluff (Utah) og spille Love Letter :D Hyggeligt indslag på en tre ugers tur - forhåbentlig når vi også lidt andre ting.
God ferie! :D Synd du ikke fik lejlighed til at deltage i vores spilaften igår! Vi havde Chronicles of Crime på programmet, der fungerede som et godt gammeldags point-and-click adventure. Og det fungerede! Normalt tænder ideen om at der skal anvendes en app mig af, men i dette tilfælde virkede det sjovt nok modsat på min motivation. Nok fordi det virker som om, det er med det modsatte fortegn; altså en app med et brætspil tilknyttet. Spillet er et helt traditionelt opklaringsspil, hvor man skal afsløre en eller anden gåde og afslutningsvis svare på spørgsmål omkring hvem, der har begået forbrydelsen, hvad motivet var etc. Spillet er drevet frem ved at man skanner QR koder. Man skanner en lokation for at gå hen til den, man skanner den person man vil tale med og skanner objekter for at spørge ind til dem etc. Spillet har en fin tutorial og jeg tænker egentlig, at man sagtens kan springe regellæsning over, hvis man bruger den. For et Kickstarter-spil står man i den usædvanlige situation, at de har leveret så meget før tiden, at indholdet til app'en er meget ufuldstændigt. Men det skulle være på plads fra imorgen af.

Vi sluttede aftenen af med Space Base, der er en Machi Koro-klon. Der var ikke så meget nyt at komme efter. Lidt mindre elegant end originalen, men måske et lidt mere interessant tema.

Til morgen har jeg spillet Dragon's Breath med familiens yngste, der netop er fyldt tre. Det er en fornøjelse at følge med i hendes spiludvikling. Det er tydeligt at se, at visse facetter af spillet er begyndt at gå op for hende, mens andre stadig er fuldkommen tågede.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Stony »

Jeg fik sjovt nok spillet Chronicles of Crime samt Space Base i går aftes.

Jeg havde absolut ingen forventninger til Chronicles of Crime på forhånd. Og på den baggrund formåede det så både at begejstre og skuffe på samme tid.
Tilgangen synes jeg har et vist potentiale. Jeg kunne ikke lade være med at føle, at modellen med QR koder der skal scannes med en mobil føltes som en "gimmick", men ved nærmere eftertanke, kan jeg godt se at alternativet ville være at man skulle slå en tekst op eksempelvis på side 182 i regelbogen. Og det er jeg gerne fri for. Her scanner du koden, og du får den rette besked her og nu. Bum. Optimering på en (næsten) elegant måde.
Og så er der "brillerne" som lader dig lave en mobiltelefon om til et Virtual Reality headset, så du kan undersøge gerningsstedet first-person. Det mister nok hurtigt nyhedsværdien, men det tilføjer nu alligevel et eller andet, at du selv skal holde øjnene åbne, og lægge mærke til detaljerne, og ikke - som alternativet ville være - holde øje med de enkelte elementer i en skreven tekst. Så mangler vi bare at man kan tilkøbe flere sæt, så alle detektiverne der hjælpes ad, kan rende rundt med hver deres telefon på næsen. :)
Scenariet vi fik prøvet var det der skuffede mig. Jeg synes det grænsede til en tynd gang sjask. Men man skal selvfølgelig starte et sted, og man skal nok være forsigtig med at smide spillerne direkte ud på dybt vand. Jeg følte bare at vandet ikke engang nåede op og dække anklerne. Men det gav da en fornemmelse for mulighederne.
Jeg er ikke i tvivl om at der er potentiale her. Men det hele står og falder med hvad man gennem app'en har muligheder for. På sigt kunne jeg forestille mig scenarier, hvor man eksempelvis har en realtime time til at løse mordet, og når der eksempelvis er gået 20 minutter, så popper der noget op på telefonen, fordi der sker et eller andet. Og igen efter en halv time og efter 45 minutter osv... Så kan det godt være man får et pjok, når beskeden/alarmen går af mens man benytter telefonen som virtual reality, og står med den på næsen. :lol:
Det bliver til 7/10 fra min side, men bestemt med potentiale for mere, når der kommer nogle scenarier med lidt mere tyngde.

Space Base er som allerede beskrevet en Machi Koro klon. Men hvor jeg efter ET spil Machi Koro, gav den 3/10, og ikke har kunne drømme om at prøve det igen siden, så føler jeg der er lidt mere at komme efter i Space Base. Jeg føler i hvert fald klart, at jeg er mindre i terningernes vold, og i højere grad har mulighed for at påvirke sandsynligheden for at jeg får de terningværdier jeg har brug for. Og så kan jeg bedre lide temaet. Det giver samlet set en bedre spiloplevelse for mit vedkommende. Så det bliver 6/10. Jeg skal nok få det spillet nogle gange endnu, før det sandsynligvis ryger videre.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

Jeg hælder også til at mene, at sværhedsgraden af første spil i Chronicles of Crimes var for lav. Vi tog ingen notater undervejs og gjorde kun ting, der virkede selvindlysende. Derr var ingen betydende diskussion om, hvad vi skulle gøre og vi var på intet tidspunkt ved at gå i stå. Mon ikke sværhedsgraden stiger undervejs?! Første spil var trods alt også markeret "easy".
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Neumann »

Her til aften fik vi hul på vores første spil Discworld: Ankh-Morpork, som jeg efter halvanden times forvirret spil vandt som Lord Vetinari.

Det var ikke nogen hemmelighed, at jeg spillede ham, fordi min datter fik Mrs. Cake og et andet, hvor hun fik en chance for at trække sig en ny person. Desværre skiftede hun den ene lord ud med den anden, så hun uændret skulle opnå dominans over byen. Det gik hende ikke godt.

Selv spillede jeg ufortrædent håndlangere ud over hele byen så stærkt, deres manglende ben kunne bære dem og undrede mig over, at hverken kaos eller dominans så ud til at blive bygget op fra den anden side af bordet.

Trods et dæmonudbrud, jeg først måtte rydde op i, vandt jeg med håndlangere i 11/12 distrikter uden, at min datter kom i nærheden af sine 7 dominerede distrikter.

Skægt spil. Jeg tror ikke, det er ubalanceret, men jeg tror det ofte deler ufortjente sejre og ufortjente nederlag ud med mild hånd.

Min datters analyse er, at jeg glimrer i kaosnavigering, og at hun omvendt tværer mit manglende overblik i abstrakte perfekt-information-spil. Det lyder helt rigtigt. :twisted:
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Frouvne »

De seneste to aftener har jeg spillet solo-spillet Pulp Detective. Første aften var det første spil og undervejs glemte jeg helt at bruge min detektivs særlige egenskab. Det gjorde jeg ikke anden aften, hvor jeg da også trak en sikker sejr hjem i det simpleste scenarie. Pulp Detective har nogle super-fede illustrationer. Desværre formår temaet ikke rigtigt at skinne igennem i selve spillets mekanikker. Spillet får et par chancer mere, da jeg er overbevist om, at større indsigt i kort-sammensætningen vil gøre beslutningerne mere interessante. I første omgang er jeg dog lidt lunken på spillet.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Neumann »

Fredag aften gik med endnu et spil Discworld: Ankh-Morpork, som datteren som Dragon King of Arms vandt et mulehår foran mig som Lord Rust. Jeg havde fået mulighed for at tjekke de ubrugte roller (minus 1), så jeg vidste, at hun enten var ham eller Vetinari, men jeg kludrede i det og spredte selv uro uden grund. Vi nåede vore respektive målstreger samtidgt, men hendes tur faldt før min, så hun vandt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

Lidt tid siden jeg har postet, men det betyder ikke at der ikke er spillet brætspil :-)

Familien har ikke været så aktiv, men det er alligevel blevet til et spil Bunny Kingdom. Kaninerne udbygger deres kongerige i det her mega fede drafting spil. Det er bare noget Richard Garfield han kan :-)

Så har den stået på Terraforming Mars med Prelude udvidelsen (Og Venus Next). Det fik mig ikke helt op og ringe; synes Terraforming Mars er et fantastisk spil som virkelig er værd at spille igen og igen - dog synes jeg Prelude låser dig for meget i din strategi. Vi spillede et spil Total Rickall bagefter som er et party game baseret på tegnefilmen Rick & Morty. Du skal gætte hvem der er parasitterne, og de skal overleve ved at forklæde sig som mennesker. Det var OK.

Spillede gode gamle Love Letter på den seneste Game Night i Næstved. Det eneste spil jeg selv fik spillet, og det var hyggeligt at genbesøge det.

Endelig stod den på Pandemic Legacy Season 2 i går. Vi klarede oktober, og mangler nu bare november og december. Det bliver næste gang, og så har vi afsluttet en fantastisk rejse med et mega fedt spil.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Jens_Hoppe »

I lørdags fik jeg prøvet Wir sind das Volk!, og det var et spil, jeg var ret imponeret over.

De to spillere repræsenterer hhv. Øst- og Vesttyskland, og skal ved brug af en række periodespecifikke actionkort forsøge at gøre deres respektive land bedre end modpartens. De to lande er hver opdelt i en række provinser, og i hver provins kan spillerne opbygge økonomi (fabrikker og infrastruktur som skal forbindes i en netværk, togspil-style), mens de forhåbentlig holder utilfredsheden i provinsen nede. Når økonomien når et vist niveau, kan man øge levestandarden i en provins.

Spillerne kæmper også på en række "tovtræknings-tracks": Et for prestige, et for vestlig valuta og et for socialisme. Går det f.eks. godt for socialismen, får Østtyskland hver runde nogle socialister, der som en slags teleporterende brandmænd kan indsættes i problematiske provinser for at hjælpe med at holde utilfredsheden nede.

Efter hver af spillets (op til) fire årtier gennemløbes en række administrative faser: Man checker hvor mange østtyskere der flygter til vesten (Berlinmuren kan stoppe dette), hvilket medfører en degradering af Østtysklands økonomi, og man laver en række checks for at se, om de respektive lande kan understøtte deres levestandard: Østtyskland har brug for vestlig valuta, men derudover har begge parter brug for en ordentlig økonomi i de enkelte provinser, og hvis et land har en ujævn fordeling af levestandard fra provins til provins er det også et problem, da provinserne med lavest levestandard naturligvis bliver utilfredse over dette. I denne fase har spillerne også mulighed for at "angribe" modstanderens tilstødende provinser med deres levestandard, igen for at øge utilfredsheden.

I de administrative faser er der rig mulighed for at vinde eller tabe spillet direkte: Østtyskland kan tabe hvis deres økonomi går helt i dørken, men de kan til gengæld også vinde med det samme, hvis socialismen triumferer. Begge lande kan derudover tabe spillet, hvis utilfredsheden i de enkelte provinser bliver for stor: Når en provins kommer op på 4 utilfredshed bliver den ramt af masseprotester, og hvis en spiller i slutningen af den administrative fase har fire eller flere provinser med masseprotester, tabes spillet. Vesttyskland skal desuden håbe at Østtyskland taber på en af disse måder, for overlever Østtyskland alle fire årtier, vinder de automatisk spillet.

Som man måske kan fornemme, opererer VsdV! med en række forskellige valutaer, som alle har indflydelse på hinanden. Spillet giver desuden en god historisk fornemmelse, ikke mindst takket være de mange periodespecifikke actionkort. Alt i alt ender spillet med at fungere godt, som en slags letvægts-Twilight Struggle, der forener det abstrakte og det historiske på glimrende vis. 8/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Goblen »

Fedt indlæg Jens :-) Tak for det.
Jens_Hoppe wrote:I lørdags fik jeg prøvet Wir sind das Volk!, og det var et spil, jeg var ret imponeret over.

De to spillere repræsenterer hhv. Øst- og Vesttyskland, og skal ved brug af en række periodespecifikke actionkort forsøge at gøre deres respektive land bedre end modpartens. De to lande er hver opdelt i en række provinser, og i hver provins kan spillerne opbygge økonomi (fabrikker og infrastruktur som skal forbindes i en netværk, togspil-style), mens de forhåbentlig holder utilfredsheden i provinsen nede. Når økonomien når et vist niveau, kan man øge levestandarden i en provins.

Spillerne kæmper også på en række "tovtræknings-tracks": Et for prestige, et for vestlig valuta og et for socialisme. Går det f.eks. godt for socialismen, får Østtyskland hver runde nogle socialister, der som en slags teleporterende brandmænd kan indsættes i problematiske provinser for at hjælpe med at holde utilfredsheden nede.

Efter hver af spillets (op til) fire årtier gennemløbes en række administrative faser: Man checker hvor mange østtyskere der flygter til vesten (Berlinmuren kan stoppe dette), hvilket medfører en degradering af Østtysklands økonomi, og man laver en række checks for at se, om de respektive lande kan understøtte deres levestandard: Østtyskland har brug for vestlig valuta, men derudover har begge parter brug for en ordentlig økonomi i de enkelte provinser, og hvis et land har en ujævn fordeling af levestandard fra provins til provins er det også et problem, da provinserne med lavest levestandard naturligvis bliver utilfredse over dette. I denne fase har spillerne også mulighed for at "angribe" modstanderens tilstødende provinser med deres levestandard, igen for at øge utilfredsheden.

I de administrative faser er der rig mulighed for at vinde eller tabe spillet direkte: Østtyskland kan tabe hvis deres økonomi går helt i dørken, men de kan til gengæld også vinde med det samme, hvis socialismen triumferer. Begge lande kan derudover tabe spillet, hvis utilfredsheden i de enkelte provinser bliver for stor: Når en provins kommer op på 4 utilfredshed bliver den ramt af masseprotester, og hvis en spiller i slutningen af den administrative fase har fire eller flere provinser med masseprotester, tabes spillet. Vesttyskland skal desuden håbe at Østtyskland taber på en af disse måder, for overlever Østtyskland alle fire årtier, vinder de automatisk spillet.

Som man måske kan fornemme, opererer VsdV! med en række forskellige valutaer, som alle har indflydelse på hinanden. Spillet giver desuden en god historisk fornemmelse, ikke mindst takket være de mange periodespecifikke actionkort. Alt i alt ender spillet med at fungere godt, som en slags letvægts-Twilight Struggle, der forener det abstrakte og det historiske på glimrende vis. 8/10.
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by Neumann »

Goblen wrote:Fedt indlæg Jens :-) Tak for det
Enig - på den flotte beskrivelse var jeg også lige ved at styrte ud at købe spillet - altså lige indtil jeg så, hvor hvinende grimt, det er :lol:
APK
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 334
Joined: Fri Feb 16, 2007 12:17 am
Location: Kbh Ø
Has thanked: 16 times
Been thanked: 4 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Oktober 2018

Post by APK »

Var på VikingCon med min datter og et "vennepar" (far/datter) og fik lørdag spillet:
Celestia
Isle of Skye
Patchwork
Ganz Schön Clever
10 Minute Heist
Codenames
Camel Up Cards
Ave Caesar
7 Wonders Duel
Fjords
Majesty for the Realm

Søndag nåede vi kun:
Limes
Ganz Schön Clever
Sagrada
Clank!

Skøn weekend med solide spil i godt selskab!
(I går fik vi spillet Brass Birmingham og Clank! - to af mine yndlingsspil for tiden)
/APK
Image
Post Reply