Hvad har du spillet i dag? November 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Neumann »

Vi fik pustet støvet af Agricola for første gang i månedsvis. Der blev lystigt blokeret, og jeg så ikke en ærlig trækævle det meste af spillet. Til gengæld havde jeg 3 daglejer-comboer, så jeg sammen med to mad fik en pløjning, en korn/grøntsag og en renovation/udvidelse i ét og samme hug. Det gav mig et regulært veganerimperium sammen med et lille 3-rums stenhus, 5 familiemedlemmer og et enkelt kælefår mod datterens kødfarm med 3 slags kreaturer og en 4-værelsers. Alt i alt vandt jeg 36-33 :mrgreen:
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Goblen »

I søndags spillede vi endnu et spil Harry Potter: Hogwarts Battle i familien. Denne gang gik historie to bedre, og vi glæder os til historie tre som bliver i weekenden der kommer. God coop deckbuilder.

I går var mandagsgruppen tre personer, så det blev til et spil Captains of the Gulf. Vi skulle fiske til cajun. Det blev en lidt clonky start, men da først vi kom i gang virkede spillet rigtig godt. Skal prøves igen snart for at få det prøvet uden alt den clonkyness. Elsker temaet, og spillet er lidt dybere end man lige tror. Kan godt lide at meget handler om timing i forhold til de andre - hvornår forlader du havnen så der måske kommer nye fisk, er du først på de gode fiskesteder, kan du udnytte det gode vejr inden de andre er klar til at fylde diesel på og sejle osv.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Frouvne »

Efter en rolig start på måneden, hvor der har været hovedvægt på det sociale aspekt i spillene med Rory's Story Cubes: Voyages og Bezzerwizzer til familiearrangementer fik vi i aftes taget hul på Hannibal & Hamilcar. Jeg har - så vidt jeg husker - kun spillet Hannibal: Rome vs. Carthage en enkelt gang for mange år siden, så det var næsten som at spille spillet for første gang. Vi gik aggressivt til spillet, hvilket jeg godt kan lide, når man skal få en fornemmelse af spillets mekanismer og jeg var rigtig godt underholdt. Produktionsværdien er virkelig høj og så virker det som om reglerne er rimeligt solide og at de fleste informationer man vil få brug for, når man er ovre de første par spil er tilgængelige på kortet og et hjælpeark. Nu krydser jeg så fingre for, at vi får fulgt op på spillet inden vi får glemt alt for mange detaljer...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Jens_Hoppe »

I går fik jeg prøvet Chronicles of Crime. Udover tutorial-scenariet blev det til et par sager fra det første scenarie (eller var det et par scenarier fra den første kampagne? - jeg er ikke helt sikker på terminologien). Vi klarede tutorial'en og det første scenarie godt, men fandt kun en halv løsning i det næste scenarie. Øv! :)

Spillet fungerede fint og virkede meget som en slags 21. århundredes svar på Sherlock Holmes: Consulting Detective. Man læser i princippet stadig tekst fra nummererede paragraffer, men nu er paragrafnumrene bare formet som QR koder og teksten vises på en telefon. Den teknologiske understøttelse giver selvfølgelig spillet mulighed for en meget mere kompleks model af virkeligheden, og modsat SH:CD, hvor man kun kan besøge steder, og hvor teksten for et sted i sagens natur selvfølgelig altid er den samme, kan man i CoC scanne steder for at tage derhen, scanne personer for at snakke med dem, scanne objekter mens man snakker med en person for at spørge dem om objektet, og meget mere. Og det giver naturligvis en noget rigere fornemmelse af spillets "virkelighed", og giver også spillet mulighed for at ændre på tingene undervejs, så det hele ikke er helt statisk.

Mit indtryk var også at sagerne var godt skruet sammen: Historierne var spændende og detektivarbejdet typisk hverken for banalt eller for umuligt.

Så var det hele bare fjong, eller hyr?

Tja, joo. Jeg kunne faktisk ret godt lide spillet, men et par ting irriterede mig lidt. Det primære var nok, at der faktisk ikke var ret meget brætspil over det: CoC er et spil, hvor spillerne er samlet omkring en telefon eller tablet, og hvor de fysiske komponenter mere virker som et femte hjul. Jo, bevares, man bruger selvfølgelig de fysiske komponenter, men der skulle nok ikke så meget til at gøre spillet til et rent app-spil (så ville man heller ikke hele tiden skulle scanne QR koder, hvilket i længden bliver lidt træls).

App'en er mest tekst, med en enkelt stor undtagelse: Når man besøger et suspekt sted kan man undersøge det, og med VR-brille udvidelsen betyder det at én spiller monterer telefonen på de medfølgende VR-briller, og dernæst kan se sig omkring på lokationen. Selv når man ser bort fra kvaliteten af det billede man får præsenteret, synes jeg det er et kæmpe principielt problem, at det der skal forestille at være det primære visuelle indlevelseselement i spillet hele tiden er forbeholdt én spiller (som så forventes løbende at fortælle de andre spillere hvad han ser). Vi var i hvert fald ret enige om, at næste gang måtte foregå på en tablet i stedet, uden brug af brillerne.

Men overordnet er mit indtryk positivt, og jeg glæder mig til at prøve det igen. 7.5/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
JoelP
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 682
Joined: Sun May 27, 2012 2:50 pm
Location: København

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by JoelP »

Jeg tror de fleste er enige om, at CoC fungerer bedre når alle kigger med på en gang, evt blæst op på fjernsyn. Udgiveren må også ha kommet til samme erkendelse, da man skal tilkøbe VR brillerne seperat
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Goblen »

I går lagde Gunness hus til mig fordi han ganske modigt havde sagt ja til at introe og spille Twilight Struggle til/med mig. Mega fed oplevelse - som en smule interesseret i historie var det lige mig. Lidt mere dybde i spillet end 1960, men begge spil super gode på hver sin måde.

Jeg fik russerne, og startede godt. Havde god kontrol og USA fik ikke lov at stikke af. Spillede nogle kort i forkert rækkefølge men sådan er det. Til sidst sejrede erfaringen dog, og USA løb med sejren i den kolde krig.

Så tog vi et spil Bunny Kingdom med hans datter, og det er et skide hyggeligt spil. Er bedre til at forklare regler end til at spille det - endnu engang tabte jeg, men aftenen var rigtig god og brugt i hyggeligt selskab.

I dag spillede familien Harry Potter: Battle at Hogwarts. Deckbuilding med god historie er en fed måde at bruge aftenen på med familien.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? November 2018

Post by Frouvne »

Resten af måneden bød på flere spil for børn og barnlige sjæle: Rory's Story Cubes, Finders keepers! og Fabula.

AuZtralia kom også på bordet kort tid efter det var kommet ind i huset. Det var egentlig en ganske underholdende oplevelse, men det udfylder ikke rigtig en niche, hvor jeg mangler spil, så det kommer snarligt videre.

Mit første besøg på Bastard Cafe bød på et enkelt spil HINT. Da det var i godt og festligt lag, var det en fin oplevelse.

Jeg fik mulighed for at prøve Century: Eastern Wonders både alene og i kombination med Century: Spice Road. Også her var der tale om fine oplevelser, men ikke noget der fik mig til at fortryde, at jeg tidligere har skaffet mig af med Century: Spice Road.

Blue Lagoon blev månedens sidste spiloplevelse. Med to spillere blev det en halvtam affære, men jeg håber stadig at få det prøvet med minimum tre spillere for bedre at kunne vurdere det.
frouvne, administrator

Image
Post Reply