Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

---

Vi startede året ud med et af vores absolutte favorit-spil: The Ravens of Thri Sahashri. Inden sidste runde havde vi fire ravne i spil og kun 2 point. Vi havde virkelig været presset undervejs. Rutinen satte dog ind og vi fik yderligere 10 point, hvilket var langt over forventning med det udgangspunkt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Helle »

I dette år er mit nytårsfortsæt at få spillet mindst 1 voksenspil hver uge.
Umiddelbart lyder det nok meget beskedent, men det skal såmænd nok kræve en vis opmærksomhed for at lykkes.

I dette år har jeg indtil nu spillet 2 spil Ravens of Thri Sahashri. Har spillet så mange af dette spil efterhånden, at jeg burde kunne lære at stave det rigtigt (må stadig slå op :shock: ).

Det er det bedste 'lettere' to-spiller spil jeg endnu har spillet.
Lettere - skal ikke forstås som, at reglerne er enkle - det er de ikke, men spillet varer typisk en 20-30 min, så selvom det har en god dybde i forhold til, hvad der skal overvejes, så tager det ikke meget tid.

Da vi begyndte at spille det i 2015 var det ret underligt - og noget svært at forstå reglerne, som var klodset skrevet og ikke særligt klare.
Vi spiller den oprindelige udgave uden ekstra ting/kort - der kom vist en senere version.

Spillet kan anbefales til folk, som ofte spiller sammen to personer. Det udvikler sig over tid og derefter kommer det ikke kun til at handle om spillet, men også om fortolkning af, hvorfor den anden fjerner dette kort eller ikke fjerner et kort. Det er et samarbejdsspil men det er ikke altid, at intentionerne på hver side af bordet er klare. Når den ene spiller lægger aktionskort, der kan tage op fra bunken, kan det være noget så frustrerende, at modspilleren ikke tager hintet, tager kort op, skræmmer ravnen og scorer point. Modsat kan det være svært som den der skaber brættet at fortolke de kort, som fjernes for at få lavet den rette mosaik til sidst. Ingen tvivl om, at det lyder vildt underligt.
Jeg spiller oftest pigen, som skal styre drengen drømme, så han får lavet den rette mosaik. Det betyder, at der kan være lidt ventetid, mens gemalen tænker sig om og laver et udkast ... og derfor gør det kun spillet bedre, når jeg derfor kan strikke samtidig. Og det er nok den eneste anke jeg har. Jeg tror, at jeg ville kede mig lidt, hvis jeg skulle give min modspiller god tid til at tænke - og selv føle, at jeg 'bare' ventede.

Det er ikke så svært at lære, når man spiller med en spiller, som har spillet før, men to nybegyndere famler helt ærligt noget rundt. Skulle nogen tro, at det kunne være det næste virkeligt godt spil derhjemme, så introducerer jeg gerne :D
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by digter »

Jeg har prøvet at lære det for noget tid tilbage, men orkede faktisk ikke at kæmpe mig igennem reglerne :(
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Helle »

digter wrote: Fri Jan 04, 2019 1:02 am Jeg har prøvet at lære det for noget tid tilbage, men orkede faktisk ikke at kæmpe mig igennem reglerne :(
Hvis du kommer i nærheden - så sig til :D
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

Rigtig god spilledag i går der startede med to spil Dice Throne season 2. Kan mærke det spil kommer til at blive spillet meget i 2019. Morer mig storslået over det her spil - også selvom jeg får mega klø og terningerne hader mig.

I løbet af dagen blev jeg inviteret til et spil Gentes med en gruppe jeg ikke har spillet med i lang tid. Sagde ja da jeg ikke havde planer om aftenen, og det blev rigtig hyggeligt. Gentes er et super godt spil om at opbygge sin egen civilsation i bc perioden - rigtig sjovt og anderledes tema pakket ind i et medium tungt euro hvor dine actions koster tid og penge alt efter hvad du vil og hvad de andre har valgt. Det spiller jeg meget gerne igen.

Vi sluttede af med en gang Red7, hvor du enten vinder din omgang eller er ude af spillet. En af de andre vandt på to omgange, hvor han var den eneste der scorede. Stadig et super godt spil :-)

God måde at bruge torsdagen på.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Det ser ud til at blive en spil-rig januar måned. Indtil nu er der blevet spillet hver dag - en pæn del af spillene har dog været børnespil. Med ungerne er der blevet spillet: Vildkatten (x3), Rhino Hero (x4), Dobble (x2), Mmm! og Le Passe-Trappe. Og når man nu skal spille børnespil - og det syntes jeg, man skal! - så er det bestemt nogle af dem, det er til at holde ud at spille. Helle og jeg har igen haft The Ravens of Thri Sahashri og Pandemic: Fall of Rome på bordet. The Ravens of Thri Sahashri skal vi altid lige bruge et par spil på at komme ind i rytmen med igen, når det har været pakket væk i en længere periode. Jeg imponeres dog over, hvor hurtigt man alligevel finder den frem igen. Pandemic: Fall of Rome er stadig interessant. Selvom vi spiller på højeste sværhedsgrad virker det umiddelbart meget overkommeligt. Men vi blev dog fældet til allersidst umiddelbart efter vi havde sluttet venskab med den fjerde stamme. Men det var åbenbart ikke nok. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 287 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jonezy »

To gode spil igår:

Coimbra:
Rigtig fin euro af fyrene bag Lorenzo li Magnifico. Har sådan en fornemmelse (tror Man vs. Meeple har hjulpet med til det indtryk) af der en gruppe italienske designere som hjælper hinanden med at udvikle spil og sparre ideer, som står bag spil som The Voyages of Marco Polo, Grand Austria Hotel, Lorenzo il Magnifico og altså Coimbra; og jeg kan faktisk rigtig godt lide alle de spil. Der er altid en masse muligheder og masser af forskellige komboer i spil, hvilket gør hver tur interessant. Sådan er Coimbra også. Rigtig elegant spil, hvor reglerne egentlig er ret simple imens gameplayet giver en masse at tænke over. At jeg så er håbløs til at få styre alle de muligheder er an anden sag (jeg vil altid for meget, og så bliver det sådan en lille smule af hele, hvilket som regel ender med en sikker sidste plads :D).

En solid 7/10 herfra. Et spil som jeg nok altid vil være frisk på at spille, men som jeg nok heller ikke behøver at eje.


Terraforming Mars (inkl. Prelude):
Første spil med Prelude udvidelsen for mig og det kunne jeg rigtig godt lide. Det gav en god boost fra start og tror vi spillede 2-3 generationer mindre end vi plejer, så en nøk ned på spilletiden også (hvilket er en god ting i min optik). Elsker gameplayet i TM; konstant skal man tage sjove beslutninger og forsøge at hjælpe sin engine så godt på vej som man kan med de kort man får fat i.

En fremragende 9/10 herfra. Der er noget held i hvilke kort man får fat i, som det er svært at gøre noget ved, så kan ikke rate det 10, men elsker at spille det. Man er underholdt hele vejen igennem.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

Jeg var forbi en kammerat i dag og introducere til Great Western Trail, og her efter fem spil er de mange muligheder og potentielle strategier ved at falde på plads. I teorien i hvert fald; jeg er stadig ikke særlig god til det :D Men sjovt var det. Jeg satsede hårdt på køerne, mens han gik mere efter bygningerne, og det gav desværre pote for ham.
Vi startede dog med at prøve Pushido, et mikrospil, han havde backet på Kickstarter. Det var fanme så mikro, som det kan blive. Pitch'et på KS var ganske enkelt: "It's a pitching game for 2 players. You're a good sumo fighting against evil sumos!"
Hele herligheden består af 6 små træskiver, man knipser rundt med, nogle tilhørende hjemmeprintede stickers og et sæt regler på ca. 10x5 cm. Der var mindre end ingenting i spillet, der må have taget under et kvarter at finde på. Gab!
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by goldbaek »

Min primære spilgruppe var en mand nede pga sygdom, men de resterende fik for første gang Wildlands på bordet - og det var dælme sjovt. Vi nåede 4 spil og fik skiftet warbands, så alle fik prøvet lidt forskelligt. Der var umiddelbart bred enighed om, at Pit Fighters'ne var de sjoveste og at Gnomes'ne var de mest udfordrende at spille - og at de 2 forskellige baner føltes meget forskellige at spille på. Interrupt er en virkelig fed mekanisme, for med mindre folk sidder med 0 kort på hånden, kan man aldrig vide sig helt sikker på, om ens plan kan udføres - eller om man pludselig skal smide et kort for at forsvare sig. Og når man så lige kan bryde ind og 'stjæle' et kill, som vinder spillet, er det jo bare ekstra sjovt!
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Neumann »

Her til aften prøvede vi 3 spil Guillotine, hvor jeg overlegent styrede i sejr i de først to spil og blev fuldstændigt tværet ud i det tredie.

Det er ikke til at holde ud, når et nyt spil efter nogen indledende famlen endelig klikker hos min hovedmodstander. Så kan jeg se frem til endeløse nederlag på nederlag fremover. Men kortene er sjove at kigge på imens.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

I går var seks personer samlet til lidt brætspil, så det blev 2x3 grupper. Vi fik Lisboa på bordet igen, mens den anden gruppe spillede Orleans. Havde stor succes med at satse på en flåde af skibe, stabil produktion og salg af varerne. Det gav en god økonomi. Til sidst fik jeg nogle gode Royal Decrees :-) Har skrevet det før - det er et fantastisk godt spil jeg ikke kommer til at sige nej til at spille :-)
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

I lørdags spillede Helle og jeg igen The Ravens of Thri Sahashri. Det var årets tredje spil af det og vi er så småt ved at være oppe i omdrejninger igen. Det er nok det to-spillers spil vi har spillet mest sammen og det er ikke mærkeligt, da det er et spil, der i den grad bliver mere interessant af at det spilles gentagne gange med den samme medspiller.

I aftes var spilgruppen samlet. Vi startede med Istanbul: The Dice Game, som jeg havde glædet mig til, da mit eneste møde med Istanbul var overordenligt positiv. Af et terningespil at være syntes jeg også at dette spil viste meget fine takter. Det kunne godt blive et spil, der bliver en af de faste fillere - og i praksis er det jo nogenlunde hvad man ofte kan overkomme en hverdagsaften.

Aftenens andet spil var Flick 'em Up!: Dead of Winter, som jeg også havde glædet mig til. Det er i den fjollede ende. Et flicking-game hvor man arbejder sammen om at løse en opgave (der er også mulighed for at spille team vs team) mens zombier angriber. Zombierne angriber ved at de smides gennem et terningetårn, der i mine øjne gør deres bevægelses tematisk passende uforudsigelige. Der blev overraskende meget snak over bordet, som alle hele tiden gik rundt om. Det handler nemlig ikke udelukkende om at skyde zombier men i høj grad også om hvordan man positionerer sig, så man kan lokke zombierne væk fra de områder, hvor man gerne vil kunne komme til. Som spil er det i mine øjne et spil på det jævne, men jeg er til gengæld sikker på, at det vil kunne levere fede oplevelser og fortællinger man vil kunne snakke om efterfølgende. Så klart et spil der vil afhænge af spilgruppe og humør.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

^Har du prøvet det originale Flick'em Up (som jeg synes er hyggelig familie-spas), og hvis ja, hvordan synes du så DoW-udgaven fungerer til sammenligning?
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Wed Jan 09, 2019 1:16 pm ^Har du prøvet det originale Flick'em Up (som jeg synes er hyggelig familie-spas), og hvis ja, hvordan synes du så DoW-udgaven fungerer til sammenligning?
Det må jeg med skal melde, at jeg ikke har. Er sikker på, at det er et spil jeg ville hygge mig med. Det var egentlig også det, jeg ville anskaffe mig. Men da jeg så læste lidt op på det og sammenligningerne med DoW-udgaven faldt mit valg på sidstnævnte takket være muligheden for at spille det som samarbejdsspil.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Helle »

Jeg gar fået spillet to gange Istanbul med to spillere.
Det går altså liiiige lovligt hurtigt nok med to spillere - vil glæde mig til at prøve det med en mere 😊.
Uge2s nytårsforsæt indløst 😊
Post Reply