Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Igår kom der en del spil på bordet. Formiddagen stod på Micro Robots og Finders Keepers! Om aftenen kom Everdell og New Frontiers på bordet. Begge spil i mellemkategorien, hvor man forsøger at opbygge en maskine og begge meget fint producerede spil ... måske endda til den "over-producerede" side. Der var ikke nogen af oplevelserne, der stod ud som noget helt fantastisk ej heller en, der faldt helt igennem. Min umiddelbare oplevelse var, at man i Everdell var meget afhængig af at trække de rette kombinationer af kort, hvis man skulle gøre brug af at ens Critters kunne flytte "gratis" ind i de rette bygninger. New Frontiers var på godt og ondt mere af noget velkendt (RftG blandet med lidt Puerto Rico-mekanismer). Om New Frontiers kan udfordre Race for the Galaxy for os, er jeg i tvivl om, men jeg håber at give det nogle forsøg og om ikke andet tror jeg, at det vil puste lidt liv i Race for the Galaxy, hvis det bliver vejet og fundet for let.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

^Ærgerligt at høre med Everdell. Mit eget eksemplar er ikke kommet på bordet endnu, men med en BGG-rating på 8,05 og en placering på #204 havde jeg nok forventet mig lidt mere. Nå, regner med at få det prøvet i næste weekend, så må vi se.

Ud over, at jeg spillede med Goblen i lørdags (hvor jeg smuttede inden sidste spil), er det blevet til 2x Clank! med Sunken Treasure-udvidelsen i løbet af de seneste dage. Udvidelsen ændrer ikke det store i gameplayet, men tilføjer dog en smule taktisk overvejelse om, hvornår man vil bevæge sig ned i de oversvømmede områder. Og så er det et af de få spil, alle i familien er enige om er sjovt, så det tæller jo absolut også positivt.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Stony »

Jeg spillede sjovt nok de samme spil i går aftes. Mit førstehåndsindtryk af Everdell, går nok i retning af at i en vis udstrækning vil sammenligne det med Terraforming Mars. I hvert fald hvad spiloplevelse angår. Når jeg spiller Terraforming Mars, så tager jeg det lidt tilbagelænet, i det man godt kan være ramt af hvilke kort man får. Både positivt og negativt. Det stryger mig sædvanligvis lidt mod hårene, men jeg føler hver gang at jeg gennemlever en lille historie. Og jeg synes Everdell rammer lidt af det samme. Både at man har brug for en vis portion held, for at få de rigtige kombinationer, og at det du laver danner en lille historie.

Jeg synes det er et spil i den lidt hyggelige ende. Mit førstehåndsindtryk lander på en 7-8 stykker ud af 10. Det må blive 7, men jeg tænker der er potentiale for at den kan gå op.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jens_Hoppe »

Jeg spillede Teotihuacan i går. Mekanisk virkede det aldeles velfungerende, men det var meget et typisk moderne eurogame, med masser af "kunstig" kompleksitet og næsten ingen spillerinteraktion. Og det er en genre jeg kan mærke, at jeg har mindre og mindre tilovers for. Såå, det kan dårligt blive til mere end 6/10.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

Jeg havde den gode Kanzler på besøg i går og fik introduceret ham til Great Western Trail. Jeg fik hevet en komfortabel sejr i land ved at satse hårdt på køer. Fedt spil :)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Gunness wrote: Wed Jan 23, 2019 9:53 am ^Ærgerligt at høre med Everdell. Mit eget eksemplar er ikke kommet på bordet endnu, men med en BGG-rating på 8,05 og en placering på #204 havde jeg nok forventet mig lidt mere. Nå, regner med at få det prøvet i næste weekend, så må vi se. [...]
Det kan være, at jeg havde urealistiske forventninger til at kunne indløse nogle af de komboer, der er lagt op til ved at specifikke critters gratis kan flytte ind. Det sker måske bare sjældent og er noget, man så skal glæde sig over og ikke det forventelige. Det der gjorde mig ekstra bekymret var, at vi faktisk havde stor rotation af kort, da vi havde en tile, der gav os lov til at discarde et antal kort og så trække det dobbelte antal. Den blev flittigt anvendt og er altså ikke som udgangspunkt tilstede i spillet. Jeg syntes stadig det var en ok oplevelse og et spil jeg ville være villig til at prøve igen. Men jeg er bange for, at jeg vil blive bekræftet i min bekymring.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Neumann »

I dag fik vi fumlet os igennem et første spil Arv:Hertug Crecys Testamente, (som I sikkert kender under en engelsk titel, selvom spillet er produceret i Polen, og designeren er fra Holland). Det virker som et overraskende veltematiseret spil, og jeg vandt en ret overraskende sejr på 49-40, mest fordi min datter ikke havde fanget pointen med, at man skulle have købt sig nogle missionskort til at løsne op for de sidste sekundære points på patronagekortet. Det havde jeg så heller ikke, så derfor havde jeg ikke forklaret hende det. Men jeg har lovet hende en revanche i morgen.

vi har ellers ikke fået spillet meget i januar, fordi vi har ligget dødssyge på skift. Møginfluenza !
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 64 times
Been thanked: 3 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by AndersC »

Frouvne wrote: Fri Jan 25, 2019 12:17 pm Det kan være, at jeg havde urealistiske forventninger til at kunne indløse nogle af de komboer, der er lagt op til ved at specifikke critters gratis kan flytte ind. Det sker måske bare sjældent og er noget, man så skal glæde sig over og ikke det forventelige.
Det er lidt den følelse jeg også sad med efter første spil. Jeg håber på at det føles bedre, når man ved hvad man går ind til.
Sidst spillet:
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by digter »

AndersC wrote: Sat Jan 26, 2019 10:03 pm
Frouvne wrote: Fri Jan 25, 2019 12:17 pm Det kan være, at jeg havde urealistiske forventninger til at kunne indløse nogle af de komboer, der er lagt op til ved at specifikke critters gratis kan flytte ind. Det sker måske bare sjældent og er noget, man så skal glæde sig over og ikke det forventelige.
Det er lidt den følelse jeg også sad med efter første spil. Jeg håber på at det føles bedre, når man ved hvad man går ind til.
Jeg hvis man forventer at gå ind til et ganske ganske middelmådigt eurogame med tableubuilding og worker placement pakket ind i et flot ydre, så skal man nok ikke blive skuffet. Everdell er glemt inden 2019 er omme ;)
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Neumann »

Som annonceret fik vi igen i dag spillet Arv:Hertug Crecys Testamente, og selvom vi begge i dag (vistnok) havde helt styr på reglerne, så vandt jeg endnu engang med slutresultatet 55-53.

Vi har endnu ikke grejet, om der overhovedet er reale blokeringsmuligheder i dette WP-spil, hvor man modsat så mange andre spil i genren har ret fri og nærmest ubegrænset adgang til de vigtigste handlinger, i hvert fald i 2-spillerverionen (og det regnes for mindre godt med flere deltagere). Held-faktoren ser også ud til at være betydelig, da fødselskomplikationerne er så mange i kortbunken og synes at have en djævelsk tendens til at samle sig i klumper.
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Taibi »

Neumann wrote: Sun Jan 27, 2019 3:55 pm Som annonceret fik vi igen i dag spillet Arv:Hertug Crecys Testamente, og selvom vi begge i dag (vistnok) havde helt styr på reglerne, så vandt jeg endnu engang med slutresultatet 55-53.

Vi har endnu ikke grejet, om der overhovedet er reale blokeringsmuligheder i dette WP-spil, hvor man modsat så mange andre spil i genren har ret fri og nærmest ubegrænset adgang til de vigtigste handlinger, i hvert fald i 2-spillerverionen (og det regnes for mindre godt med flere deltagere). Held-faktoren ser også ud til at være betydelig, da fødselskomplikationerne er så mange i kortbunken og synes at have en djævelsk tendens til at samle sig i klumper.
Jeg mindes, at det i høj grad også var manglen på handlinger, mere end hvilke, der var udfordringen.

Men selve hovedbrættet er da interaktivt, da hvert felt kun kan bruges af én spiller.
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Neumann »

Taibi wrote: Sun Jan 27, 2019 8:17 pm
Neumann wrote: Sun Jan 27, 2019 3:55 pm Vi har endnu ikke grejet, om der overhovedet er reale blokeringsmuligheder i dette WP-spil, hvor man modsat så mange andre spil i genren har ret fri og nærmest ubegrænset adgang til de vigtigste handlinger, i hvert fald i 2-spillerverionen (og det regnes for mindre godt med flere deltagere). Held-faktoren ser også ud til at være betydelig, da fødselskomplikationerne er så mange i kortbunken og synes at have en djævelsk tendens til at samle sig i klumper.
Jeg mindes, at det i høj grad også var manglen på handlinger, mere end hvilke, der var udfordringen.
Men selve hovedbrættet er da interaktivt, da hvert felt kun kan bruges af én spiller.
Det er sandt, men i 2-spillerversionen er der efter vore 2 spil at dømme aldrig for alvor trængsel på hovedbrættet. Der var lidt til slut, hvor feltet "Bidrag til samfundet" var blokeret, og jeg ikke havde en eneste ven tilbage at miste, så jeg ikke bare kunne købe mig en hertugtitel i stedet.

Men temaet lyser i dette spil, så det skal nok få et par spil til, inden støvet lægger sig over æsken :D
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

Vi spillede et lidt anderledes spil end vi plejer i mandagsgruppen. Den stod på first person shooter i brætspilsform da Adrenaline ramte bordet. Seks personer betød to grupper af tre, og i stedet for Terraforming Mars ville jeg gerne prøve et lidt mere in-your-face spil hvor du hæmningsløst skulle skyde dine modstandere for at samle flest point. Ord som first-nlood og killing frenzy var pludselig med i et brætspil :-) En af mine våben var en ret effektiv flammekaster, hvor jeg fik sat ild til mine modstandere mere end en gang - FEDT!

Det er nemt at lære og simpelt at spille. Hyggede mig, og spiller det gerne igen. Næste gang med en eller to flere for mere kaos, død og ødelæggelse.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Helle »

Det er lykkedes mig at få spillet voksenspil hver uge... i dette år.
Men kun gengangere ml ugerne (Ravens, Istanbul, Fall of Rome). Uge 4 holdt dog hårdt... det var søndag aften, at gemalen måtte hjælpe med at få holdt planen.
Huset er på den anden ende pga udsmidning, maling, mindre ombygning... så er tilfreds med resultatet.
Næste uge bliver tilgengæld lidt mere overvældende... både den ene og den anden tøse-spillegruppe OG weekend-besøg hos et par spillere ...
User avatar
Cosworth
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 80
Joined: Thu Jul 21, 2016 9:04 am
Favoritspil: Dungeon crawlers
Location: Bagsværd
Has thanked: 1 time
Been thanked: 6 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Cosworth »

Fik prøvet Western Legends sidste uge i firmaets brætspilsklub. Forventningerne til et tematisk sandbox spil var store. Vi var 3 spillere hvor den ene startede på Wanted track (Jesse James!) og vi andre var neutrale.
Spillet var en anelse frustrerende fordi den kriminelle i spillet hurtigt kom langt foran da vi andre ikke havde luret at spillet dybest set er baseret på sten-saks-papir strategier: Hvis én graver meget guld skal han overfaldes, Hvis én overfalder meget skal han arresteres, Hvis én er meget lovlydig skal der graves guld - Hvis én spiller poker meget taber han :-)
Det betyder at når en wanted spiller lægger hårdt ud, SKAL det modsvares af nogle lovlydige spillere for at kunne holde ham stangen. Det havde været nyttigt at forstå dette fra starten.
Jeg opførte mig som en turist i det vilde vesten de første 2 runder og kom allerede dér langt bagud i kapløbet.
Der er naturligvis pokerkort med i spillet som benyttes til flere formål og det virker ganske godt.
Med den rette forventningsafstemning som intro til spillet tror jeg oplevelsen ville have været bedre. Vil dog gerne spille igen, så noget må der være ved det.
Sidst spillet
Image
Post Reply