Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jens_Hoppe »

I tirsdags spillede vi, øhm, Terraforming Mars, og det var et af mine værste spil længe: Jeg var Thorgate, og da jeg tilsyneladende ikke rigtigt kunne få nogen kort der passede til noget, endte jeg suverænt sidst. Ah well. :)

Det blev også til en gensyn med en over 20 år gammel Knizia-klassiker: Medici. Det var befriende at blive mindet om, hvor gode mange af de klassiske eurogames er! Her er der ingen grund til at diskutere om der er interaktion (nok), for spillet er stort set ikke andet end spillerinteraktion. Dejligt!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jonezy »

2 forskellige hyggespil hos et vennepar igår:

Kokoro: Avenue of the Kodama:

Vi nåede 2 omgange af denne roll'n'write', som egentlig ikke er en rigtig roll'n'write, da man ikke ruller noget men trækker kort istedet for. På de kort er der forskellige streger, som man så skal tegne nøjagtigt som på kortet et sted på dit eget board, som er et slags grid med en masse larver og blomster på. På dit board er også nogle sanctuaries som man skal føre sine streger, eller stier som det egentlig er, hen til for at få point. Man får så point for hvor mange larver og blomster man har ført der hen. Det minder faktisk ret meget om Karuba, bare hvor man selv tegner stierne.

Ganske hyggeligt og dejligt med minimum nedetid, men jeg fortrækker Karuba. En fin uden at være særligt prangende 6/10'er herfra.


Dixit: Odyssey

Vi tog sørme også 2 omgange af Dixit, som næsten altid gør sig godt i sådanne sammenhænge. Gæt hinandens associationer igennem fantastisk illustreret kort holder bare. Jeg nappede endda en sejr i det sidste spil og jeg tror faktisk aldrig at det er lykkedes før, da jeg er exceptionel dårlig til at give clues om mine kort (enten er det for kryptisk, så ingen gætter det eller også er det for åbenlyst så alle gætter det... :D).

Flot art, gode oplevelser og grin over et glas øl eller vin giver Dixit en fornem 8/10 hos mig.
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Andrea »

Jeg fik endelig prøvet When I Dream, som jeg fik i julegave - meget passende sammen med en af mine venner, der altid fortæller om sine drømme :P
Det er et meget fint lille spil med nogle af de smukkeste kort, jeg længe har set, og spillængden er helt tilpas.

Derudover fandt vi en gammel kending frem, nemlig Vegas Showdown. Også ganske hyggeligt men vi blev lidt overraskede over (eller har i hvert fald ikke oplevet det så tydeligt før), at der mangler en form for regulering undervejs, så den spiller, der fører, ikke bare kan blive ved med at øge føringen. Det var svært for de øvrige spillere at indhente den forreste.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Helle »

Endnu to spil Istanbul... stadig dog kun i uge 2... den kommende uges soulgruppe kommer dog forhåbentlig til at sikre, at jeg får spillet voksenspil også i den kommende uge 😊
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Frouvne »

Siden jeg har skrevet her i tråden sidst er det blevet til fire spil Istanbul: The Dice Game med to spillere. Min fornemmelse er, at spillet går lidt for hurtigt med to spillere. Der måtte godt være en smule mere engine-building inden man begyndte sin jagt på rubinerne. Men dog ganske hyggeligt med to også. Glæder mig dog til at få det prøvet lidt mere med yderligere en spiller eller to.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

I lørdags var brætspilsgruppen samlet til julefrokost, og efter en god frokost fik vi spillet lidt spil. Jeg kom med i gruppen til en gang Stone Age. Havde selv foreslået det, og savnede at spille den gamle klassiker hvor man skal få sin stenalderstamme til at vokse. Godt simpelt worker placement-spil med terninger.

Efterfølgende valgte vi det tungere The Gallerist. En af mine absolut favoritspil. Tema = fedt -> opbygge sit eget kunstgalleri. Den simple mekanisme med du har en worker der kan en ting pr. tur er virkelig blevet Vital Lacerdas signature mark. Tror faktisk Lisboa er på højde med dette og Vinhos, men spiller altid gerne The Gallerist.
User avatar
zfire
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Wed Jul 17, 2013 11:39 am
Location: Vejle
Has thanked: 43 times
Been thanked: 71 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by zfire »

Sidste weekend var jeg til kobberbryllup hos noget familie på min mors side. Traditionen tro så blev det til en smule brætspil efter maden. Vi startede ud med at spille 2xJust One, et nyt party spil som debuterede på Essen, som modsat mange party spil er co-op. Kort sagt så skal den aktive spiller gætte et ord ved hjælp af clues fra alle de andre spillere. De skriver hvert et ord på noget whiteboard og viser det så til hinanden uden at den aktive spiller kan se det, hvis 2 eller flere har skrevet det samme bliver begge slettet, og så skal den aktive spiller ellers gætte ordet ud fra de clues der måtte være tilbage.
Jeg synes selv det fungere super godt, nemt at lære og nogle fine komponenter. Det med at identiske clues bliver slettet fører hurtigt til en del second guessing og kryptiske ledetråde. Noget jeg også synes fungere godt er at ordene ofte har dobbelt betydning, f.eks. siren(sirene på dansk) som jo kan være et mytologisk væsen, en ambulance sirene eller en tv serie.

Næste og sidste spil for denne aften var Muse, som man nok godt kan betegne som et spil i Dixit genren. Her er man delt op i hold med minimum 2 på hvert. Når det så er ens holds tur så trækker holdet ved siden af en 2 små kort og 6 store kort. De store kort er alle "Dixit kort", altså kort med mærkeligt artwork. De små kort indeholder hvad for en slags clue du må sige, eksempler kunne være nævn en ikke-fiktiv person, død eller levende, eller nævn en ikke-fiktiv kropsdel. Holdet ved siden af det aktive hold vælger så et lille kort og et stort kort som gives til en af personerne på det aktive hold. Den person skal så bruge det lille kort til at give et clue til det store kort. Herefter bliver kortet blandet med de 5 andre store kort og lagt ud face up. De resterende personer skal så gætte hvilket kort clue'et refererede til.
Jeg synes det er et godt twist på Dixit genren. Det med at det er et modstander hold der vælger hvilket slags clue du skal give til et bestemt kort gør at man kan vælge et 2 kort som overhoved ikke matcher med hinanden så det er svært at give et clue. Eller man kan vælge et hvor der er et åbenlyst clue at give, men det clue matcher mange af de 5 andre kort. I sidste ende skader det heller ikke at man sagtens kan bruge Muse kort i Dixit og omvendt.

I går var familien samlet til fødselsdag, og inden alle var ankommet, fik jeg presset et spil Wingspan ind med min søster. Wingspan er Stonemeier's nye card engine builder. Spillet er bygget op omkring 4 forskellige actions. Play a bird, hvor du ligger fugle kort fra din hånd ned for at gøre dine andre actions bedre, Gain food, hvor du drafter ressourcer(som man bruger til at spille fugle og aktivere nogle fugle) fra dice, Lay eggs hvor man lægger æg på sine fugle(som man bruger til at spille fugle eller de er 1 point i slutningen af spillet) og til sidste Draw bird cards, hvor man bare simpelt trækker flere fugle kort. Engine builder delen kommer så ind når man spiller fugle ved de 3 forskellige actions, så bliver den action automatisk bedre(f.eks. draft 2 ressourcer i stedet for 1), og når man aktivere den action så aktivere man også alle de fugle man har spillet ved den action(hvis de har en "when activated" ability). Med 170 unikke fugle(også unikt illusteret!) er der også en del at dykke ned i.
Igen et spil som jeg synes fungerede godt. Selvom reglerne er simple så er der stadig masser af gode beslutninger, og flere veje til victory. Og så er det selvfølgelig også en rigtig god produktion af Stonemeier. Alt i alt en dejligt lille engine builder som spiller i 45-75 min(afhængig af spiller antal).
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

Fik i mandags endeligt prøvet A Feast for Odin. Det havde jeg glædet mig meget til da jeg er Uwe fanboy.

Spillet startede også med imponerende svære valg, og en ret tight styring af ressourcer. Mange af hans kendte mekanikker var tilstede så jeg var ret så glad... indtil mid-game. For så følte jeg bare det var det samme og det samme igen og igen. Endte med at være direkte ked af spiloplevelsen, da især tile laying delen på ens egen spillebræt var kedelig og jeg følte det bare var der for at være der.

Behøver jeg ikke spille igen, og er glad for jeg ikke har købt det.
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jonezy »

Fik prøvet Deja Vu: Fragments of Memory igår.

Det er et spil som har en mancala mekanik, som gør at du får nogle tokens i hver tur, som du kan bruge til at bygge kort med. De kort giver så point og der er også nogle set collection bonusser. Kortene giver også små fordele, som evnen til at holde flere kort i hånden og gemme tokens fra tur til tur.

Det var en rigtig hyggelig oplevelse godt hjulpet på vej af noget fantastisk lækkert artwork. Gav klart nogle af de samme fornemmelser som Five Tribes med mancala mekanikken, hvilket er en rigtig sjov mekanik, når man har sin egen tur, men er møg irriterende når man skal vente i de andres ture, da man ikke rigtig kan planlægge noget før sin egen tur. Hvis vi er ude i den boldgade er Five Tribes et bedre spil, men hvis man har rå-spillet Five Tribes og trænger til et friskt pust i samme genre kan Deja Vu anbefales.

Det får et hæderligt og jeg gider godt igen en anden gang 6/10 herfra.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

Hvis du har det, vil jeg gerne prøve det på DC. Det var et af de spil, jeg kiggede sultent på, da det var på KS - primært pga. den lækre grafik ;)
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jonezy »

Gunness wrote: Fri Jan 18, 2019 2:26 pm Hvis du har det, vil jeg gerne prøve det på DC. Det var et af de spil, jeg kiggede sultent på, da det var på KS - primært pga. den lækre grafik ;)
Sorry. Det var Meretes (Myde herinde) spil.
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 487 times
Been thanked: 524 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Gunness »

Altså Jon.... så må du jo bare fremskaffe det, så jeg kan læne mig tilbage og få det demo'et med minimal indsats fra min side :D
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Jonezy »

Ja, det kunne du tænke dig hva' Jakob... :D
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

I går stod den på heldagsbrætspil med bl.a. Gunness i Tårnby.

Vi var seks spillere samlet til lidt sjov og startede med Who Goes There? Lidt Dead of Winter agtigt, og det er et spil jeg er meget glad for. Dette spil holdt også vand. Vi klarede det desværre ikke og døde alle - selv personen der blev inficeret. Spiller det meget gerne igen, for den type spil synes jeg virker rigtig godt.

Så spillede vi Steampunk Rally. Det er altid sjovt at drafte kort, og bygge på sin "bil" mens den kører. Valgte Ada Lovelace - verdens første programmør, og det virker bare det spil. Har det selv (ikke mit der kom på bordet), så det håber jeg at se mere af i 2019 :-)

Vi sluttede af med et spil Cult: Choose your god wisely. Man skal samle sig followers og priest som patriach, og så ellers tilbede en gud og gøre ham/hende stærkere end alle de andre. Det er ikke de rare guder de har fundet frem og min var dragen Fafnir. Spillet trak alt for langt ud i forhold til hvad det er, og jeg sad med en fornemmelse af det kunne have været så meget mere.

Selskabet var skide godt, og vi hyggede os gevaldigt.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Hvad har du spillet i dag? Januar 2019

Post by Goblen »

I går i mandagsgruppen kom Kingsburg 2nd edition på bordet. er stor fan af dette simple dice worker placement spil, hvor du skal bruge din indflydelse (terninger) på forskellige mennesker der giver bonusser, opbygge din egen lille by med bygninger og endelig forsvare dig mod horder af fjender der ikke vil dig det godt. Kan godt lide at man er nød til at holde øje med hvad de andre har af muligheder, og enten blokere dem eller sikrer en optimal udnyttelse af egen indflydelse.
Post Reply