Five and Dimes 2018

Kommentarer, spørgsmål og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 448 times
Been thanked: 628 times
Contact:

Five and Dimes 2018

Post by Frouvne »

Det er vist efterhånden blevet en tradition med en Five and Dimes-liste, så her følger min:


2018

Spillet 10 eller flere gange...

Enchanted Cupcake Party Game - 13
Mmm! - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Finders keepers! - 9
Timeline - 9
Mythic Battles: Pantheon - 8
Gaia Project - 7
Dragon's Breath - 6
First Orchard - 6
Jump Drive - 6
Lovecraft Letter - 6
Memory - 6
Rory's Story Cubes - 6
Rory's Story Cubes: Actions - 6
Spot it! - 6
Palm Island - 5
The Ravens of Thri Sahashri - 5
Rhino Hero - 5
Rory's Story Cubes: Fantasia - 5


At listen er præget af børnespil er ikke overraskende. Min oplevelse har været, at det i højere grad end tidligere har været de samme spil, der er kommet på bordet, men åbenbart ikke så mange gange. Der blev dog også spillet mindre i 2018 end de forrige år, så totalt overraskende er listen ikke. Mythic Battles: Pantheon har givet nogle af de sjoveste oplevelser og Gaia Project nogle af de mest solide oplevelser. Dem håber jeg også at finde på listen til næste år.


Mine lister for de fire foregående år ser i øvrigt til sammenligning således ud:

2017

Spillet 10 eller flere gange...

The Ravens of Thri Sahashri - 30
Klumpeduns - 18
The Game: Extreme - 15
Animal Upon Animal - 12
Socken zocken - 12
After The Virus - 11
A Game of Thrones: Hand of the King - 11
Memory - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Conan - 9
Crokinole - 9
My Very First Games: Animal upon Animal - 9
Fugitive - 8
FUSE - 8
Schotten Totten - 8
Archaeology: The Card Game - 7
Codenames Duet - 7
Finders keepers! - 7
Codenames - 6
First Orchard - 6
LYNGK - 6
Quips - 6
Spirit Island - 6
Spot it! - 6
Century: Spice Road - 5
Kingdomino - 5
Pax Renaissance - 5


2016

Spillet 10 eller flere gange...

The Game - 32
Klodsmajor - 21
Icehouse - 18
Fabled Fruit - 14
The Game: Extreme - 12
Crokinole - 11
Patchwork - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Beyond Baker Street - 9
The Ravens of Thri Sahashri - 8
Shephy - 7
Terraforming Mars - 6
Oh My Goods! - 5
Project: ELITE - 5
Spejle Æg - 5


2015

Spillet 10 eller flere gange...

The Ravens of Thri Sahashri - 101
Crokinole - 69
Magic: The Gathering - 23
Codenames - 20
Spyfall - 16
...and then, we held hands. - 14
T.I.M.E Stories - 12
Hostage Negotiator - 11
VivaJava: The Coffee Game: The Dice Game - 11


Spillet 5 eller flere gange...

Eight Epics - 8
Brass - 7
Innovation - 7
PitchCar - 7
Timeline: Historical Events - 7
Twilight Struggle - 7
Pandemic Legacy: Season 1 - 6
Cardline: Globetrotter - 5
Eminent Domain: Microcosm - 5
The Resistance - 5
Terra Mystica - 5
Witness - 5


2014

Spillet 10 eller flere gange...

Linko! - 25
Splendor - 13
Descent: Journeys in the Dark (Second Edition) - 11
Red7 - 11
Twilight Struggle - 11
Nations: The Dice Game - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Lewis & Clark - 7
Paperback - 6
Quizmysteriet - 6
Patchistory - 5
Qwixx - 5
Skull & Roses - 5
TZAAR - 5


2013

Spillet 10 eller flere gange...

Lost Legacy - 14
Cube Quest - 11
Robinson Crusoe: Adventure on the Cursed Island - 10


Spillet 5 eller flere gange...

Agricola - 7
Summoner Wars: Master Set - 6
Urbion - 6
Hanabi & Ikebana - 5
Innovation - 5
Legends of Andor - 5
Love Letter - 5
Nations - 5
Pandemic - 5
Pandemic: On the Brink - 5
Timeline: Historical Events - 5
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by Jens_Hoppe »

Uha, det bliver en kort og ganske ensidig liste fra mig:

Spillet 10 eller (mange) flere gange:

Azul 102
Ganz schön clever 50
Terraforming Mars: Venus Next 19
The Mind 16
Terraforming Mars: Prelude 16


Spillet 5 eller flere gange:

Magic: The Gathering 7
Unpublished Prototype 7
SOS Titanic 5
Terraforming Mars: Colonies 5

:mrgreen: :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jonezy
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1472
Joined: Thu Mar 10, 2011 7:32 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Hansa Teutonica, Orléans og Terraforming Mars er mine mere euro-orienteret favoritter, men Too Many Bones: Undertow er favorit SPILLET lige nu. Jeg er dog total omni-gamer og spiller stort set alle slags spil til stor fornøjelse. Holder blandt andet også meget af hyggelige fillers og CMoN terninge-fjol.
Location: Taastrup (København)
Has thanked: 288 times
Been thanked: 177 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by Jonezy »

Ha, det var da egentlig en lidt sørgelig omgang.... Spiller vist rigtig mange nye spil og de bliver så ikke spillet særlig mange gange.

Dimes - 10 eller flere spil:

Kung Fu Zoo x21
- Det er fordi at det kun tager 5 minutter at få flicket sine dyr ned i hullerne inden ens modstander har vundet. Det hjælper også at det er vildt godt at starte en eller lige slutte en spil session af med.

Zombicide Green Horde x12
- Min anden store CMoN kickstarter fra i år Rise of Moloch står så til gengæld uberørt hen og fylder en hel hylde i min Kallax. Her har det hjulpet at min Zombicide partner in crime Lars bor 5 minutter væk og vi ret ofte får en helt særlig lyst til at smadre zombie orker med terninger.


Fives - 5 eller flere spil:

Valeria: Card Kingdoms x7
- Min Machi Koro klon (men Space Base holder også skal det siges) og et af mine go-to hyggespil også med non-gamers. Elsker at man ret hurtig bare skovler ressourcer ind, det føles så godt.

Bärenpark x6
- Tiles, bjørne og hygge holder jo bare. Også ret godt med non-gamers og med scoring som alle kan forstå modsat Uwe's Cottage Garden (har ikke prøvet de andre 2 spil i den serie, da jeg blev skræmt væk af Cottage Garden).

Dixit: Odyssey x6
- Når non-gamers skal forstå at brætspil IKKE kun er Trivial Pursuit, Matador og Afrikas Stjerne. Og så synes jeg faktisk også selv at det er ret sjovt, selvom jeg må være blandt de absolut mest håbløse spillere i at give clues (enten gætter alle det eller også gør ingen... :D).

Too Many Bones: Undertow x6 (spillede endda også grundspillet 2 gange på Djengis)
- Ja tak! 2018 vil altid blive husket som året hvor jeg blev smask hamrende forelsket i Too Many Bones systemet. Det spil her fiddly, har en masse regler og en meget stejl læringskurve, men når man kommer forbi det, så åbenbarer der sig et guddommeligt spil. Hver Gearlock (heltene) har sine egne 16 unikke terninger, som kan bruges på samtlige kreative måder, du kan komme i tanke om og så lidt mere. Og da man så kun unlocker en håndfuld af dem i hvert spil og da hver Gearlock er markant forskellig fra de andre har du mere replay value end du nogensinde får brug for. Jeg flippin elsker det her spil!
Image
User avatar
Neumann
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 328
Joined: Fri Aug 19, 2016 7:38 pm
Has thanked: 25 times
Been thanked: 69 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by Neumann »

No dimes :cry:

Kun to fives:

Aton (5 gange)
Dominant Species (6 gange)

Jeg har spillet 21 forskellige spil i alt 42 gange, så et par gange per spil i gennemsnit. Jeg trænger nok til at have en spillegruppe.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by Stony »

Ikke antal-mæssigt det voldsomme, men jeg sætter selv pris på de titler der har formået at ramme bordet så mange gange...

Dimes :
Gaia Project
Carcassonne
Terraforming Mars
Gloomhaven
Clans of Caledonia
Crokinole

Fives :
Kingdomino
Ganz Schön Clever
Brass: Lancashire
Concordia
Lovecraft Letter
Taluva
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Five and Dimes 2018

Post by Goblen »

Dimes:

Ganz schön clever - 43 spil
Det her spil er vi ganske begejstret for i vores familie. Selvom det er et stykke tid siden vi har spillet det er det stadig højt på favoritlisten. Roll'n'Write når det er bedst :-)

Pandemic Legacy: Season 2 - 22 spil
Startede lidt omvendt med Season 2 af Pandemic. Spiller det med et godt vennepar der ikke rigtig kendte brætspil. Manden er blevet lidt grebet af Pandemic og har nu flere af titlerne :-) Vi starter på Season 1 når vi snart er færdige med Season 2.

Azul - 18 spil
Azul er genialt. Det er spillet vi tager frem når der bare skal spilles et hurtigt og enkelt spil. Bruger det også meget som introspil til mit frivillige arbejde. Ikke mødt nogen endnu der ikke kan lide det.

The Mind - 16 spil
Er The Mind et spil? Det ved jeg ikke, men vi morer os når vi spiller det :-) Vi er endnu ikke nået længere end til niveau 8, men det skal nok komme.

Bunny Kingdom - 10 spil
Richard Garfield er en af mine ynglingsdesignere, og Bunny Kingdom er et af mine ynglingsspil. Et super sjovt tema og card drafting i bedste stil.

Fives:

Roll Player - 9 spil
Fik Roll Player i 2018 og fik det spillet masser af gange. Af en eller anden grund har det stået stille et stykke tid - tror det lige nu er blevet overhalet af andre spil, men det kommer på bordet igen.

Dice Throne: Season Two – Battle Chest - 8 spil
Nok mit favoritspil i øjeblikket. Roxley har virkelig gjort det godt med season 2 af det her spil. Helt forskellige personer med forskellige skills der kæmper mod hinanden, terninger og hand management. Allerede spillet flere gange her i 2019.

Bärenpark - 7 spil
Bärenpark er tile laying når det er bedst nuff said :-)

Red7 - 7 spil
Hurtigt kortspil vi hiver frem når der lige er lidt ekstra tid.

Brass: Lancashire - 5 spil
Endnu en Roxley Kickstarter havnede på listen. Martin Wallace genudgivet - fantastisk spil som skal spilles meget mere i 2019.

Harry Potter: Hogwarts Battle - 5 spil
Top 1 familiespillet hos os. Vi elsker alle HP universet, og selvom jeg fik Neville da alle de cool chars hurtigt blev taget morer vi os meget over det her coop kortspil.

Rising Sun - 5 spil
Mit CMON favoritspil. Det er meget afhængigt af gruppen, men spil hvor jeg kan være sneaky er gode spil. Gennemført godt tema.
User avatar
goldbaek
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 102
Joined: Mon Sep 12, 2016 10:39 am
Location: Vallensbæk
Has thanked: 9 times
Been thanked: 6 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by goldbaek »

Dimes:
Gloomhaven - 55
Jeg startede året med nogle solo-spil, men fik heldigvis stablet hele 2 spilgrupper på benene, så der kunne komme mere gang i dette fantastiske spil.

Smash Up - 38
Det er svært at beskrive, hvor meget jeg elsker dette spil. Der er så mange kombinationer, og selvom nogle af dem ikke virker godt, er det stadig svært ikke at have det sjovt mens man spiller.

Blood Bowl - 14
Har altid været stor BB-fan, men efter at have opdaget, hvor mange andre sjove/interessante/gode spil, der egentlig findes på markedet, er min interesse støt dalet til det punkt, hvor jeg i dag egentlig ikke spiller det mere.

Queendomino - 14
Et simpelt, men alligevel udfordrende og super sjovt spil. Nok det mest positivt overraskende fund fra sidste år.

Pandemic Legacy: Season 2 - 13
Jeg elskede Season 1 og selvom jeg stadig er meget splittet over, hvad jeg egentlig synes om Season 2, kommer Season 3 nok alligevel på bordet, når det engang udkommer.

Terraforming Mars - 13
Et af mine og gruppens yndlingsspil, men det er efterhånden spillet så meget, at vi er gået lidt kolde... Selvom Prelude og Colonies er virkelig gode udvidelser.

Gaia Project - 12
De mange forskellige kombinationer af mål og racer gør hvert spil til en fed brain-burner - der skal tænkes igennem hér!

Fives:
Arkham Horror: The Card Game - 7
Memoir '44 - 6
Ticket to Ride: Nordic Countries - 6
Carcassonne - 5
T.I.M.E Stories: Estrella Drive - 5
Image
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Five and Dimes 2018

Post by strato »

Oh, jeg elsker statistik... Og sjovt at se hvad andre spiller...

Jeg har en svær overvægt af børne og/eller solo spillerier, små fillers der kan nåes i en travl hverdag. Nærmest så mange at jeg ikke tør indrømme det men kan undskyldes ved at jeg bliver "tvunget" til at spille (stakkels mig! :P :lol: )

Men der er skam også enkelte mere ægte brætspil i blandt, eller ...

Lad mig indledningsvis undskylde med at jeg har en stor familie og skare af venner, kollegaer o.a. der nyder at blive sat ind i "lette" ikke regeltunge spil.
Det, blandet med at jeg registrerer selv det mindste kryds og bolle - giver en noget anderledes Five and Dimes...

Nuvel here goes:

73 x Can't Stop: Terninge spillet gæster i alle aldre kan more sig over i små turneringer
47 x Splendor: Familie favoritten over dem alle
44 x Ganz schön clever: Årets r&w favorit (nok fordi jeg ikke har fået prøvet de andre endnu)
37 x Bargain Basement Bathysphere: Solo legacy dykker spil. En forbløffende sjov overraskelse at prøvespille.
31 x Backgammon: Der hvor fruen konstant tæver mig...
31 x Codenames: Party Pop'eren
27 x Terraforming Mars: Kandidat som endnu engang årets top 3 hvis jeg selv skulle vælge
23 x Sequence: kan man åbenbart altid spille
21 x Candy Match: Knizia for børn med trang til slik
21 x Elfer raus!: Underholdning for balletpiger i 7-9 års alderen
21 x Gladiator Gauntlet: Irriterrende svær solo gladiator kamp
20 x Hanamikoji: Partnerspillet med de smukke japanske kirsebær referencer
15 x 10 Minute Heist: The Wizard's Tower: Man må øve sig, for at køre turneringer
15 x Ave Caesar: Hvad VC kan gøre ved ens rytter-evner
13 x Kang: Abstrakt børnespil som jeg endnu ikke ved om jeg elsker at hade eller ...
13 x Pocket Landship: Free Trial Version: Solo for dem der kan lide kampvogne før der var kampvogne
12 x Hounded: Fantastisk hyggeligt 2p chase, ræven vinder oftest.
12 x Lost Cities: Klassisk arkæologi rejse som jeg kan overkomme
12 x The Mind: Er det godt? Kan man vinde hele puljen?
11 x Catan: Feriespillet (jeg måtte engang købe et eksemplar af "Star Trek Catan" fordi mine 3 døtre fandt ud af at jeg ikke havde taget det med på ferie)
11 x Jaipur: Kortspil der bare bliver ved med at være godt
11 x Patchwork: Det bedste af de 3 spin-offs fra Odin
11 x Roll Player: En personlig favorit der fungerer fantastisk solo med månedlige konkurrencer på BGG
10 x 7 Wonders Duel: Selv om jeg ikke er super spids til det, er det stadig mit favorit 2p
10 x Century: Spice Road: Fantastisk filler
10 x Dalek Dice: Hende på 14 er fan af doktoren
10 x Dead Man's Draw: Strand-kort-pirat-spil push-your-luck
10 x Magic Maze: Igen, de 2 mindste døtre morer sig fantastisk med realtime press og vi havde fornøjelsen af at møde og få spillet introduceret af Kasper på gladsaxe bibliotek
-----------------------------------------
8 x Tides of Time: Lille sjov overset hjernebryder
8 x Dungeon of Darkness: Solo PnP med RPG-Dungeon-mod-feel
8 x Mondo: Mini puslespil for hele familien på tid
8 x Sagrada: Min terningefetish lever i bedste velgående
8 x Secret Moon: Den yngste datters favorit social deduction
8 x Ticket to Ride: Filler der sætter os i stemning til sommerens rejse ...
8 x Triplock: De lækreste komponenter, men jeg er stadig ikke sikker på at det er et spil jeg kommer til at beholde ...
7 x Istanbul: The Dice Game: Perle af en opfølger til originalen! Virkelig godt lavet.
7 x SpidMonsters: Børnespil, kaste kort på tid
7 x Timeline: Inventions: Alle kan være med
6 x Carcassonne: Gad vide hvor længe familien kan blive ved med det
6 x Flamme Rouge: Jeg prøver det ufortrødent selvom cykelsport ikke er min stærkeste side
6 x One Deck Dungeon: RPG flavour og terninge optimeringer som solo eller på 2-mands hånd: What not to like?
6 x Timeline: Discoveries: Selvom man er dum til historie og opfindelser kan man godt fornøje sig alligevel
6 x UNO: American Kennel Club: Allergivenlig
5 x Austerity: Økonomisk solo kube sjov
5 x A Box of Matches: Et spil domino der kan komme med på restaurant
5 x Deep Space D-6: Så kom 2. runde af kickstarteren endelig!
5 x Incan Gold: Inka guld push your luck med mange om bordet
5 x Diamoniak: Så længe der er prinsesser i huset
5 x Monopoly Empire: Arrhg, undskyld undskyld ...

[....]

:mrgreen:
User avatar
Da Senzai
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 124
Joined: Mon Aug 26, 2013 8:42 pm
Location: København
Been thanked: 10 times

Re: Five and Dimes 2018

Post by Da Senzai »

Nu blev jeg nysgerrig for at se mine :P

De reelle tal er nok lidt højere. Jeg logger bare, hvilke spil, jeg har spillet den pågældende dag. Det vil sige, at hvis jeg f. eks har spillet 3 spil Smash Up på en aften, så logger jeg det som 1 spil Smash Up.

10 eller flere
Smash Up: 33 - Nok mit favorit spil. Det er nemt at spille og har en fantastisk replay value. Jeg gad godt, at der snart var Danmarksmesterskab i det her.

5 eller Flere

EXCEED: 13 - Jeg elsker konsol Fighting Games og jeg elsker Kortspil, så jeg synes, at Exceed er helt fantastisk.
Crystal Clans: 6
Cthulhu Wars: 6
Camel Up: 5
Eldritch Horror: 5 - Jeg er så træt af det her spil, men det er min spilgruppes yndlingsspil. Føler lidt, at jeg bare render rundt og ser, hvor god jeg er til at slå 5´ere og 6´ere. Zzz.. Flavor teksten på kortene synes jeg er meget sjov, men vi har spillet det så mange gange, at jeg føler, at jeg ser "igennem" spillet nu og sjove tekster er ikke længere nok.
Guardians: 5 - Blev overrasket over, hvor sjovt det her spil er. Det er godt nok action-packet, hvor man nærmes skiftes til at wipe modstanderholdet nu. Har spillet det et par gange, så der er ved at komme lidt mere finesse ind i vores spil. Jeg synes, at det er godt.
Image
Post Reply