Gather round, gather round og hør min sørgelige historie...!
Tilbage i 2007 udkom Phil Eklunds uforlignelige
Origins: How We Became Human, og selv om jeg dengang overvejede at købe et eksemplar i Essen, endte jeg med at springe over. Den beslutning holdt lige til 2008, hvor jeg alligevel anskaffede mig et eksemplar af spillet + udvidelsen.
Når jeg nu havde spillet, kunne jeg jo passende spille det, men nej, allerede for omkring 10 år siden kunne man sagtens købe flere spil, end man kunne nå at spille. Til gengæld fik jeg i mellemtiden læst lidt mere om spillet, og stødte på rapporter der nævnte lang spilletid, enormt meget kaos og mange tilfældigheder. Det viste sig også, at Phil havde baseret noget af spillets "videnskab" på psykologen Julian Jaynes' teori om det "bikamerale sind", og det lød unægteligt som en forfærdelig gang vås at basere et "videnskabsspil" på...
Så jeg så mig sur på spillet, og i 2010 endte jeg med at sælge det.
Der gik nogle år.
High Frontier og
Bios: Megafauna var i mellemtiden udkommet, og jeg var blevet en rigtig Eklund fanboy. Jeg tænkte tilbage på mit Origins, og kunne ikke slippe tanken om, at jeg måske havde været lidt for hurtig, da jeg havde solgt mit eksemplar... Origins blev jo generelt anset som et af Phils bedste spil, og jeg havde jo samtidig set lyset, opnået højere visdom, osv., osv.! Yderligere forskning fra min side så desuden ud til at vise, at det-der bikamerale vrøvl ikke fyldte så meget i designet af spillet, som jeg oprindeligt havde troet.
Det gik jeg og tyggede på et par år - et par år hvor spillet vel at mærke blev udsolgt og snart derefter steg voldsomt i pris på brugtmarkedet.
Men det forhindrede mig ikke i at købe et brugt eksemplar i 2014! For mange flere penge end jeg havde solgt mit gamle uspillede eksemplar for, selvfølgelig, og det nye eksemplar indeholdt endda ikke udvidelsen...!
Denne gang skulle det være anderledes - spillet skulle ikke bare stå uspillet på hylden! Jeg fik spillet på bordet, jeg spillede det, og det var en kæmpe succes! Ikke helt så langt oppe blandt stjernerne som
High Frontier er, men tæt på. Historien var endt lykkeligt: Jeg havde et eksemplar (som godt nok havde været dyrt), men det var alle pengene værd.
Der var selvfølgelig lige en enkelt torn, og det var, at jeg stadig manglede
udvidelsen til spillet - den jeg havde solgt med mit første eksemplar, og ikke fået med i mit andet...
Og nu er vi fremme ved i dag. Pludselig en dag dukker en salgsannonce på et Origins op på Facebook. Jeg - og andre - spørger med det samme, om spillet inkluderer udvidelsen.
Sælgers svar til mig? "
Hej Jens, det ved jeg ikke, jeg har aldrig spillet det. Men jeg købte det i sin tid af dig"!
Ja ok, jeg havde jo lige glemt, hvem det var, jeg i sin tid havde solgt mit første eksemplar til. Men her var det så igen, og det indeholdt jo som bekendt udvidelsen.
Så det jeg vil sige var egentlig bare, at jeg lige for tredje gang har købt et eksemplar af
Origins: How We Became Human!