Anbefalinger søges: Situation Comedy

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Anbefalinger søges: Situation Comedy

Post by Frouvne »

Som et af de mennesker, der lever lykkeligt uden at have sit hjem skæmmet af et tv-apparat, må jeg med skam erkende, at der jo alligevel er nogle basale behov, der ind imellem må stilles! Og når der skal underholdning til, er det rart at kunne læne sig tilbage og se et afsnit af en sitcom, da den jo gerne varer under en halv time og derfor ikke spolerer hele aftenen! :D

Men når man ikke har et fjernsyn, er det jo svært at vide, hvilken sitcom man skal investere i! :(

Men hjælpen behøver måske ikke være så langt væk?! Gennem tiderne har jeg kunnet nyde serier som: M.A.S.H., Cheers, The Simpsons, Fawlty Towers, The Young Ones, Yes, minister, Bottom, Blackadder og sikkert mange flere. Så det er ikke fordi jeg er sart! :wink:

Jeg har netop udvidet samlingen med Frasier, der umiddelbart ser ud til at kunne levere varen. Men hvad mener folk om serier som Friends og Seinfeld og hvad der ellers er på markedet for tiden, som uoplyste personer som undertegnede er helt uvidende om?

På forhånd tak for hjælpen!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Anbefalinger søges: Situation Comedy

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Som et af de mennesker, der lever lykkeligt uden at have sit hjem skæmmet af et tv-apparat...
Velkommen i klubben! :D
Jeg har netop udvidet samlingen med Frasier, der umiddelbart ser ud til at kunne levere varen. Men hvad mener folk om serier som Friends og Seinfeld og hvad der ellers er på markedet for tiden, som uoplyste personer som undertegnede er helt uvidende om?
Friends er en god serie - og så er der underholdning til rigtig mange timer, hvis du køber samtlige sæsoner :)
Personligt elsker jeg South Park og Drawn Together - og hvor førstnævnte ikke er så lødig, så er sidstnævnte det i hvert fald heller ikke! Men de to serier er i hvert fald ovre i den mere 'sorte humor'.

Hvis du på et tidspunkt er i det mere 'seriøse' hjørne, så vil jeg varmt anbefale Battlestar Galactica, Lost og Heroes - der dog alle udmærker sig ved at vare 45-60 min. og fokusere mere på drama og spænding end decideret humor.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

South Park har jeg kun set meget korte uddrag af. Umiddelbart gjorde det ikke noget specielt godt indtryk på mig, men serien har langt fra fået en reel chance hos mig.

Med dine sidstnævnte eksempler bevæger vis os - så vidt jeg forstår begrebet - lidt udenfor området sitcom. Ikke desto mindre er jeg også meget interesseret i den slags anbefalinger! Lost så jeg første sæson af og ved stadig ikke helt, hvad jeg skal syntes om. På den ene side skal jeg gerne erkende, at jeg følte mig godt underholdt. På den anden side fik jeg også den der underlige fornemmelse af, at der var noget meget beregnende bag: at serien bare ville fortsætte og fortsætte uden at man undervejs ville føle nogen særlig forløsning. Det kan man selvfølgelig også anklage mange sitcoms for, da hovedpersonerne jo sjældent gennemgår nogen egentlig udvikling i serierne. Men her er der i det meste løbende nogle forløsende øjeblikke - oftest krydret med en solid portion amerikansk dåselatter! :lol:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Post by Andrea »

Frouvne wrote:Lost så jeg første sæson af og ved stadig ikke helt, hvad jeg skal syntes om. På den ene side skal jeg gerne erkende, at jeg følte mig godt underholdt. På den anden side fik jeg også den der underlige fornemmelse af, at der var noget meget beregnende bag: at serien bare ville fortsætte og fortsætte uden at man undervejs ville føle nogen særlig forløsning.
Lost kan godt være sk*deirriterende, fordi serien så ofte laver twists og gåder i historien (og så var jeg på et tidspunkt også frustreret over, at der egentlig ikke rigtig var nogen af rollerne, jeg holdt med, fordi de kunne være så usympatiske...! :shock: ). Men serien er god til at forny sig og overbeskytter ikke hovedrollerne (ja, det er ikke alle, der overlever - så har jeg ikke røbet for meget).

Hvis du gerne vil have mere at vide, så er Heroes bedre på det punkt (jeg er dog ikke nået så langt i den serie, men det er mit indtryk indtil videre, og jeg har også fået det at vide af andre).

Battlestar Galactica er knapt så mystik-baseret som de to andre - til gengæld er der et virkeligt spændende persongalleri med dybde i karakterspillet, og så er der action, følelsesdrama og sci-fi for alle pengene!

Når jeg får tid, skal jeg have set noget mere af Heroes samt tredje sæsom af Lost, og så vil jeg rigtig gerne se Rome og Carnivale, som jeg har hørt godt om.
User avatar
MesterLars
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 281
Joined: Thu Dec 21, 2006 2:02 pm
Favoritspil: Twilight Struggle, 1989, Imperial, Puerto Rico, Trough the Ages, Brass, Cyclades, Age of Empires III, Terra Mystica, Dominant Species, Chaos in the Old World
Location: Frederiksberg

Post by MesterLars »

Nu er jeg selv en rimelig stor seriefan.
Alias, LOST, 24, forbrydelsen, Shark, Rome, Prison Break, Seinfeld.

Nu er det ikke så meget sitcoms jeg gør mig så meget i, men en af de nyere sitcoms jeg godt kunne overveje at prøve at se er My Name is Earl .. den har generelt fået ret god kritik.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Post by netsapiens »

My Name is Earl er hylende morsom, men godt nok ikke for alle og enhver.

Jeg har nydt af serier for nylig:
Dexter, Heroes, Farscape, Battlestar Galactica.
edit: bemærk venligst at Farscape heller ikke er for enhver.. jeg måtte trække mig selv gennem 10 episoder inden den fangede mig.. men så åd jeg også lige 4 sæsoner i rap :)

Humor:
South Park, Simpsons, Frasier
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er mest til britisk humor. Klassikere som Fawlty Towers, Yes, Minister og Blackadder er allerede blevet nævnt (de er alle personlige favoritter). Af nyere ting kan jeg godt lide den lidt Friends-agtige Coupling, og ikke mindst min aktuelle favorit, den sort-humoristiske hospitalsserie Green Wing.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Jens_Hoppe wrote:Jeg er mest til britisk humor. Klassikere som Fawlty Towers, Yes, Minister og Blackadder er allerede blevet nævnt (de er alle personlige favoritter). [...]
Jeg må da også indrømme, at det er her mit hjerte virkelig er! Man kan undre sig over, at en serie som Fawlty Towers kan blive ved med at blive genudsendt - men man kan undre sig endnu mere over, at vi er nogle, der bliver ved at nyde den! Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set den serie, jeg har hørt den på lydbånd og det var intet problem at mangle det visuelle, da filmen jo alligevel passerer revy for ens øjne og jeg har læst den og man kan huske alle betoninger...
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Post by Jesper »

Britisk humor kan vel ikke være mere britisk end når Rik Mayall er med. Se eksempelvis Bottom (http://imdb.com/title/tt0103376/). Og jeg har fået anbefalet New Statesman som endnu sjovere, men den har jeg ikke fået set endnu.

Derudover er jeg meget til det amerikanske tv-selskab HBO. Har ligget fået set sidste afsnit af Carnivale (sådan lidt Twin Peaks/Riget stemning), og er begyndt på Rome. Derudover har de også Deadwood, Sopranos....

I øjeblikket ser vi Firefly, sf/westerns - morsom og voldelig.
Frouvne wrote:
Jens_Hoppe wrote:Jeg er mest til britisk humor. Klassikere som Fawlty Towers, Yes, Minister og Blackadder er allerede blevet nævnt (de er alle personlige favoritter). [...]
Jeg må da også indrømme, at det er her mit hjerte virkelig er! Man kan undre sig over, at en serie som Fawlty Towers kan blive ved med at blive genudsendt - men man kan undre sig endnu mere over, at vi er nogle, der bliver ved at nyde den! Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set den serie, jeg har hørt den på lydbånd og det var intet problem at mangle det visuelle, da filmen jo alligevel passerer revy for ens øjne og jeg har læst den og man kan huske alle betoninger...
Jesper Rugård Jensen
User avatar
qute
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1018
Joined: Tue Sep 19, 2006 9:40 am
Location: Taastrup
Contact:

Post by qute »

Wow, jeg troede jeg var VILDT underlig fordi jeg ikke kunne se tv. Men jeg er ikke alene kan jeg høre. Cool :P
(Så det må betyde jeg bare er almindelig underlig)

Cool.

"The way I met your mother" er lidt ala Friends.
Indtil videre meget sjov.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Post by Frouvne »

Tak for de mange forslag! Flere er stadig velkomne.

Efterfølgende undrer jeg mig i øvrigt lidt over, at der ingen danske forslag er. Hvor er f.eks. Klovn? :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Frouvne wrote:Tak for de mange forslag! Flere er stadig velkomne.

Efterfølgende undrer jeg mig i øvrigt lidt over, at der ingen danske forslag er. Hvor er f.eks. Klovn? :)
den kender du, hvorfor så foreslå dig den ;-)
Varming
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 331
Joined: Mon Oct 16, 2006 3:47 pm
Location: Vejle

Post by Varming »

Jeg må klart tilslutte mig Heroes (season 2 er lige startet i US) og Dexter (også lige startet på season 2 i US).

Derudover er jeg 8 afsnit inde i Brotherhood, som er en ret ok serie også faktisk - ved dog ikke om den går i Danmark..
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5124
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 500 times
Been thanked: 548 times

Post by Gunness »

Vi får stort set heller aldrig tændt fjernsynet derhjemme, med mindre det er for at se dvd. Men et par skud fra hoften:

Vi er pt i gang med Battlestar Galactica, der er en eminent dramaserie. Jeg kunne dog godt ønske mig, at den legede lidt mere med sine science fiction-elementer, men ok, man kan jo ikke få det hele! (Jeps, jeg elsker Star Trek).
Og ja, hurra for HBO! Forinden BSG har vi afsluttet Carnivale, der med sin blanding af 1930'er-depression, cirkus og religiøse overtoner er den flotteste og mest stemningsfulde serie, jeg har set i umindelige tider. En del har svært ved at forliges med dens langsommelige tempo, men for de tålmodige er det virkelig en oplevelse. Ærgerligt, at den stoppede så brat.
Af sitcoms undrer jeg mig over, at ingen har nævnt den uforlignelige Men Behaving Badly, der er indbegrebet af den britiske "lad"-kultur. Ricky Gervais' to serier, The Office og Extras, er også meget, meget morsomme på en underspillet måde. Sidstnævnte er især skideskæg, fordi hvert afsnit omhandler en kendt Hollywoodskuespiller, der spiller sig selv i en superkrukket og ulidelig udgave.

I øvrigt synes jeg stort set, at de britiske sitcoms slår deres amerikanske brødre på alle punkter. I mange år var jeg sikker på, at det hed sitcom fordi folk altid sad i en sofa og fortalte lamme vittigheder (derfor har jeg heller aldrig forstået Friends' tiltrækningskraft). Med enkelte undtagelser (som M*A*S*H) synes jeg generelt de amerikanske serier er for tandløse.

Pt. glæder jeg mig til at komme i gang med Rome, og regner også med at investere i Spaced ved lejlighed - det skulle være nørdehumor af den bedste aftapning.
Kan en af jer sige et par ord mere om Heroes. Hvad gør serien god? Hvad fungerer og hvad fungerer ikke?

P.S. Cd-Wow har tilbud på en masse serier pt. (fx BSG sæson 2 for 125 kr), så hvis man kan leve med deres langsommelige service, er det en billig måde at udvidet samlingen på.
Last edited by Gunness on Wed Oct 03, 2007 4:13 pm, edited 1 time in total.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Gunness wrote:Af sitcoms undrer jeg mig over, at ingen har nævnt den uforlignelige Men Behaving Badly, der er indbegrebet af den britiske "lad"-kultur.
Good catch, MBB er selvfølgelig sublim. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply