Hvad skal du nå på Essen 2009?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Stony »

Der er en del af forummets medlemmer der skal til Essen. Men hvad ser folk frem til at få prøvet dernede? Der er som regel nogle spil man har i kikkerten allerede inden man kommer derned?

Personligt er min liste ikke så lang. Endnu.

Stronghold er et spil jeg vil mene jeg skal have prøvet. Temaet tiltaler mig. Så er det bare et spørgsmål om hvor godt det er udført.

Tales of the Arabian Nights giver næsten sig selv. Det er et ældre spil, der nu bliver genudgivet af Z-Man Games. Det er næppe et must-buy, men det skal i hvert fald prøves, såfremt chancen byder sig.

Chaos in the Old World tiltaler mig bare på så mange niveauer. Hvem vil ikke gerne prøve at være en ond og grusom gud? :D
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Jens_Hoppe »

Jeg må indrømme at jeg ikke har kigget det store på Essen-nyheder før nu (da jeg ikke har nogen planer om at tage derned i år). Men det er aldrig for sent at kigge på den kanoniske liste, og blive grebet lidt af det! :)

Tales of the Arabian Nights havde jeg indtryk af skulle udkomme meget snart, så mon ikke vi allesammen er trætte af det længe inden Essen? ;)

Adventurers har et fint tema (dagens underdrivelse!) og flotte komponenter, så mon ikke gameplayet som sædvanligt halter lidt?

Ellers ser Bezier's Age of Steam moduler som sædvanlige sjove ud. 6 historiske kort, deraf 4 for to spillere. Og så er der selvfølgelig AoS - Beer & Pretzels, der er beskrevet således:
If you need a break from the euro-hassle of victory points and A/P prone players who are trying to optimize the number of shares they take, then this is the map for you. No VPs. No income or share track. And best of all, no expenses. You get cash money when you make a delivery. And whoever has the most money at the end of the game wins. Simple enough that casual gamers can get Steamed. This is the anti-18xx train experience that even 18xxers will find engaging.
Assyria, Macao, Agricola-udvidelsen lyder interessante.

Udvidelsen til Chicago Express og Dominion: Seaside, selvfølgelig. Martin Wallace's Last Train to Wensleydale. Richard Sivel's Maria.

Opera lyder som om det har et cool tema. Die Tore der Welt (endnu et Ken Follett spil fra Kosmos) kunne måske være godt? Vasco da Gama, måske?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3957
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 139 times
Been thanked: 133 times

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Andrea »

Stony wrote:Chaos in the Old World tiltaler mig bare på så mange niveauer. Hvem vil ikke gerne prøve at være en ond og grusom gud? :D
Enig! Af samme grund synes jeg også, at Dungeonlords virker stærkt tiltalende! :twisted:
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Mik »

Jens_Hoppe wrote:Tales of the Arabian Nights havde jeg indtryk af skulle udkomme meget snart, så mon ikke vi allesammen er trætte af det længe inden Essen? ;)
Det har faktisk været tilgængeligt i Europa i et par uger.

Ved endnu ikke hvad jeg kommer til at spille.
Jeg ser ingen grund til spilde tid på at spille de spil jeg allerede har købt, eller ved at jeg vil købe.
Så tiden skal mest gå med at spille de spil som bliver rost af andre - og så naturligvis diverse prototyper.
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by netsapiens »

Mik wrote:Jeg ser ingen grund til spilde tid på at spille de spil jeg allerede har købt, eller ved at jeg vil købe.
Så er der jo kun ca. 7 spil tilbage på Essen, når den liste er sorteret fra, dem kan du vel nå at spille alle sammen :lol:



og JA.. Det er helt klart sure rønnebær det lugter af når jeg åbner munden her :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Helle »

netsapiens wrote:
Mik wrote:Jeg ser ingen grund til spilde tid på at spille de spil jeg allerede har købt, eller ved at jeg vil købe.
Så er der jo kun ca. 7 spil tilbage på Essen, når den liste er sorteret fra, dem kan du vel nå at spille alle sammen :lol:



og JA.. Det er helt klart sure rønnebær det lugter af når jeg åbner munden her :)
Hvis de er så sure, at de giver dårlig ånde, så ville jeg tage jordbær i stedet ....
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by netsapiens »

De giver ikke dårlig ånde, de giver dårlige indlæg tror jeg :p
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Stony »

Jeg har oset lidt mere, efterhånden som det bliver klart hvilke spil der kommer på Essen.

Vasco da Gama - Lyder til at være strikket godt sammen, og kan spilles på fornuftig tid. Det skal undersøges.

Ghost Stories: White Moon - Udvidelsen til Ghost Stories skal helt klart undersøges. Og måske man kan samle nogle fif op fra folkene bag spillet, til hvordan man bare nogenlunde regelmæssigt vinder over spillet.

High Frontier - Jeg er ikke normalt fokuseret på Phil Eklunds spil, men denne titel tiltaler mig af forskellige årsager. [ EDIT. Når ikke at blive færdig til Essen '09 :( ]

At the Gates of Loyang - Jeg har fået nogle gode spiloplevelser med de to forrige Rosenberg spil. Le Havre har jeg dog valgt at afhænde igen, så jeg håber at få mulighed for at prøve GoL før et eventuelt køb.

Det bliver et travlt Essen, hvis jeg skal nå at spille alle tingene inden jeg eventuelt køber.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Sir William »

Må krybe til korset og erkende, at jeg ikke ved tilpas meget om brætspil og derfor heller ikke om messen i Essen. :oops:

Har hele tiden haft en ide om, at det var en messe - a la fødevaremesser (kan jeg forholde mig til) - hvor man kunne gå rundt fra udvikler til udvikler, så hvad nye spil der var på markedet, købe nogle af dem med rabatter og kort prøve dem.

Er der ikke nogen der kan fortælle mig lidt mere om Messen, hvorfor der er så meget "hype" om den og eventuelt også smide et link. Findes der ikke andre messer rundt i Europa eller er dette her bare den største.

Vil meget gerne vide hvad jeg går glip af.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Frouvne »

Sir William wrote:Må krybe til korset og erkende, at jeg ikke ved tilpas meget om brætspil og derfor heller ikke om messen i Essen. :oops:

Har hele tiden haft en ide om, at det var en messe - a la fødevaremesser (kan jeg forholde mig til) - hvor man kunne gå rundt fra udvikler til udvikler, så hvad nye spil der var på markedet, købe nogle af dem med rabatter og kort prøve dem.

Er der ikke nogen der kan fortælle mig lidt mere om Messen, hvorfor der er så meget "hype" om den og eventuelt også smide et link. Findes der ikke andre messer rundt i Europa eller er dette her bare den største.

Vil meget gerne vide hvad jeg går glip af.
Da jeg selv kun har deltaget en enkelt gang, vil jeg overlade det uddybende svar til nogle af de mere rutinerede Essen-deltagere. Du kan dog få en idé om de store linjer i arrangementet ved at se nogle af mine billeder og kommentarer fra Essen 2006:

Vores første tur til spil-mekka: Essen 2006
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Sir William »

Frouvne wrote: Da jeg selv kun har deltaget en enkelt gang, vil jeg overlade det uddybende svar til nogle af de mere rutinerede Essen-deltagere. Du kan dog få en idé om de store linjer i arrangementet ved at se nogle af mine billeder og kommentarer fra Essen 2006:

Vores første tur til spil-mekka: Essen 2006
Super reportage, bliver helt misundelig over ikke at kunne komme til det allerede i år.

Virker som en super oplevelse plus man jo både kan få det nyeste af det nyeste i spil plus finde nogle gamle.

Jer som tager afsted oftere, rejser i sammen i bus eller kommer i derned i små grupper?
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by akwlinka »

jeg tror alle mulige former bliver benyttet.

bil, tog fly bus e ct.


selv tager jeg bilen og kører sammen med en del venner derned. og bagefter holder vi ferie i tyskland og nyder frugten af vores indkøb

jeg skal afsted for 15 gang og glæder mig som et lille barn
Last edited by akwlinka on Mon Sep 21, 2009 5:53 pm, edited 1 time in total.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Mik »

Sir William wrote:Har hele tiden haft en ide om, at det var en messe - a la fødevaremesser (kan jeg forholde mig til) - hvor man kunne gå rundt fra udvikler til udvikler, så hvad nye spil der var på markedet, købe nogle af dem med rabatter og kort prøve dem.
Det er jo heller ikke helt løgn. Og for en madelsker er det jo også dejligt at smovse i forskellige skinker og pølser.
Dog skal man lige holde øje at de "Internationale Spilledage" ikke er en helt almindelig messe. Den blev startet af en bladudgiver i begyndelsen af 1980erne for at give læserne en mulighed for at prøve de nyudkomne spil inden det store julesalg. Derved håbede han at kunne sikre at der blev givet gode spil i julegave, istedet for de sædvanlige massespil.

Det blev heldigvis et tilløbsstykke - og hvor godtfolk er kommer godtfolk til, så udgiverne fik snart øjnene op for det købestærke publikum, hvorved de ikke kun begyndte at præsentere deres spil på stande imellem bordene, men de begyndte ligefrem at præsentere nye spil specielt på messen.

Men iøvrigt kan ikke beskrive oplevelsen i ord - man skal simplethen OPLEVE det i virkeligheden.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Stony »

Det Mik og Annemette sagde. :D

Jeg er (relativt) Essen-N00b, og skal "kun" afsted for trejde gang.

Skal man i øvrigt have fuldt udbytte, kan jeg varmt anbefale at:

- Man tager afsted nogle stykker sammen.
- Og at man sikrer sig at det er muligt at spille på hotellet om aftenen. Det er ikke alle hoteller der tilbyder fasciliteter til det. Tag _ikke_ hotellets eget ord for gode varer. De er fokuserede på at sælge nogle værelser. Snus eventuelt et godt hotel ved at læse diverse fora på Boardgamegeek, hvor blandt andet hotel-valg er noget der bliver diskuteret.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad skal du nå på Essen 2009?

Post by Frouvne »

Stony wrote:Der er en del af forummets medlemmer der skal til Essen. Men hvad ser folk frem til at få prøvet dernede? Der er som regel nogle spil man har i kikkerten allerede inden man kommer derned?

Personligt er min liste ikke så lang. Endnu. [...]
Nu nærmer tiden sig og det kunne så være interessant at høre, i hvilken retning listen har udviklet sig.

Sidste år syntes jeg ikke, jeg på forhånd kunne udpege så mange spændende titler - det syntes jeg til gengæld jeg har alt for let ved i år. Og det på trods af, at jeg ikke kigger specielt opmærksomt, da jeg jo ikke selv skal afsted.

En række spil ville jegnok ikke levne den store interesse, simpelthen fordi de ser tilpas interessante ud til, at jeg er sikker på, at der nok skal komme rigeligt med lejligheder til at spille dem i det kommende år. I den kategori er: At the Gates of Loyang, Campaign Manager 2008, Dungeon Lords, Maria, Mr. Jack in New York og Stronghold.

De spil jeg nok ville være mest opmærksom på er titelr som: The Adventurers, der ser dejligt Indiana Jones-tematisk ud med en kort spilletid og som let kan være et flop men som måske kunne være rigtig sjovt. Imperial 2030 der skulle gøre et godt spil endnu bedre - men temaet er jo ikke tilnærmelsesvis så interessant, så nok også et spil, jeg ville lade være med at putte i kufferten. Thunderstone ligner en interessant videreudvikling af Dominion. Er Arcana mon noget i samme stil? Splotter Spellen leverer nogle interessante spil og denne gang har de med Greed, Incorporated et godt tema oveni. Tematisk kunne Machtspiele være noget i samme boldgade, men jeg har ikke læst det store om det, blot konstateret at det kunne være interessant at holde øje med. Endelig står følgende titler på listen: Constantinopolis, Infinite City, Mali Powstańcy: Warszawa 1944, Opera, Nostra citY og Power Grid - Factory Manager.

Så selvom man allerede skulle være så heldig at have fået prøvet nogle af titlerne i forvejen og at man kan sortere nogle spil fra i rolig forventning om, at man nok skal støde på dem ved senere lejlighed, så er jeg sikker på, at man nok skulle kunne få et par dage til at gå i Essen i den kommende uge. God tur til jer der tager afsted!
frouvne, administrator

Image
Post Reply