Nem maling af figurer

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Jeg har på det sidste fået en del figurspil, war of the ring, battlelore, descent og på mandag ankommer Space Hulk :)

Jeg har en ide om at jeg vil male figurerne, og har tænkt mig at give den en hvid undercoat og derefter male figurene.

Jeg er dog ikke en super maler, så har tænkt mig at benytte den såkaldte DIP strategi, men alle de artikler jeg har læst har jeg ikke kunne dekode hvilket produkt jeg skal dyppe figurene i, alle artiklerne beskriver et eller andet amerikansk produkt, men jeg vil gerne have jeres erfaringer.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nem maling af figurer

Post by Stony »

Jeg ved ikke om der er lidt hjælp at hente her:

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/43744

Ellers er jeg overbevist om at en henvendelse til en Games Workshop forretning, vil ende med et konkret svar på dit spørgsmål.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Mik »

Jeg har altid brugt Citadels acrylmaling (Games workshop),
og den billigste måde at købe dem er fra http://www.goodgames.dk

Som du evt. vil se på German games mødet næste søndag hører jeg til gruppen af spillere som ikke gider at bruge megen tid på at male mine figurer - de får lidt en gang grunder, som ikke behøver at være hvid. Og derefter muligvis en anden farve. Et par af figurerne fra Middle Earth Quest har fået lidt ekstra farver, simpelthen fordi jeg syntes de fortjente det. Men mit syn er ikke hvad det har været, og jeg ryster også mere på hænderne nu - så jeg opgav hurtigt at lægge for mange detaljer på.

Kun lige nok til at gøre dem spændende at spille med.
Med hensyn til holdbarhed kan jeg sige at jeg malede pigtråd, sandsække og spanske ryttere til Memoir '44 i 2004, og her 5 år efter er de stadig som nymalede selvom de ligger hulter-til-bulter i en plastikpose.

Jeg vasker ikke plastikfiguren af (men kan vel heller ikke skade at gøre det).
Jeg giver figuren en grundfarve matchende hovedfarven (f.eks. beige for en sandsæk).
Derefter lægger jeg den endelige farve, evt. med lidt variation i nuancerne.
Endelig giver jeg figuren en vask med mørkere blæk for at lægge skygge i krogene.
Evt. lidt lysere highlights på skinnene objekter.

Til sidst giver jeg figuren en spraylak med gennemsigtig mat lak.
(jeg kom desværre til at lakere mine MEQ figurer med klar lak, og de skinner for meget).
Image
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Nem maling af figurer

Post by Rune Petersen »

Jeg er dog ikke en super maler, så har tænkt mig at benytte den såkaldte DIP strategi, men alle de artikler jeg har læst har jeg ikke kunne dekode hvilket produkt jeg skal dyppe figurene i, alle artiklerne beskriver et eller andet amerikansk produkt, men jeg vil gerne have jeres erfaringer.
Jeg ved at Netsapiens har forsøgt sig med dip-teknikken. Måske kan du sende ham en PM og spørge hvilke produkter han brugte.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

Rune Petersen wrote:
Jeg er dog ikke en super maler, så har tænkt mig at benytte den såkaldte DIP strategi, men alle de artikler jeg har læst har jeg ikke kunne dekode hvilket produkt jeg skal dyppe figurene i, alle artiklerne beskriver et eller andet amerikansk produkt, men jeg vil gerne have jeres erfaringer.
Jeg ved at Netsapiens har forsøgt sig med dip-teknikken. Måske kan du sende ham en PM og spørge hvilke produkter han brugte.
Vi andre nysgerrige sjæle vil da også gerne høre med... :D
frouvne, administrator

Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Nem maling af figurer

Post by netsapiens »

The Army Painter er nok det sikreste
http://www.thearmypainter.com/
Man kan få billigere, og eksperimentere sig frem til bedre.. men for de bedste, hurtigste resultater, så virker det bare.

tre gode råd:

1: køb nogen billige, billige små mini'er som du lige kan teste dine skills på. Det er klart investeringen i tid værd at være sikker på hvor meget man skal dip'e, hvor meget man skal smide af, osv. Hellere male forkert i test, end på en limited edition og prøve at få lakken af igen bagefter

2: Når du dipper, så sørg for at du kan holde RIGTIG fat i mini'en, du skal helst slynge det overskydende dip af, inden du lader den tørre, og det er ikke sjovt at lede efter en genestealer der er gået undercover i en ligusterhæk. en papegøjetang er god, men det kommer an på basen.

3: Det er ikke en silver bullet.. du skal stadig male mini'en pænt, og vælge de rigtige farver, og kan med fordel stadig highlighte visse elementer. Dip sparer dig "kun" for skyggemaling, men det er også MEGET tid.

Mine personlige erfaringer kan ses her men blitzen viser dem en del mere skinnende end i virkeligheden. Den gruppe blev malet henover to-tre timer hvis jeg ikke husker galt..
jeg skal i øvrigt tage mig sammen og se at få malet de sidste 220 mini's til War of the Ring :)

Addendum:
Man kan også male dippen på, og det kan være det er en fordel for de fine minis vi taler om her, men jeg har ingen erfaringer med det.
Bemærk også at highlights skal på efter du har dippet, og inden en evt. mat lak sprayes på.
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by larkin »

Jeg har aldrig malet figurer og ved heller rigtigt, om jeg skal forsøge på mit fine (dyre) Space Hulk, men efter at have set følgende tråd på BGG, har jeg følt mig fristet.

http://www.boardgamegeek.com/thread/441415

I tråden nævnes der vist et navn på en god lakbejse, der let kan købes i dk
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:[...] Mine personlige erfaringer kan ses her men blitzen viser dem en del mere skinnende end i virkeligheden. Den gruppe blev malet henover to-tre timer hvis jeg ikke husker galt..
jeg skal i øvrigt tage mig sammen og se at få malet de sidste 220 mini's til War of the Ring :) [...]
Når du har fået dem malet færdigt og finder ud af, at spillet alligevel ikke er noget for dig, så bare send en pb! :wink:
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

larkin wrote:Jeg har aldrig malet figurer og ved heller rigtigt, om jeg skal forsøge på mit fine (dyre) Space Hulk, men efter at have set følgende tråd på BGG, har jeg følt mig fristet.

http://www.boardgamegeek.com/thread/441415

I tråden nævnes der vist et navn på en god lakbejse, der let kan købes i dk
Tak for linket, skal vist en tur i Bauhaus i morgen og hente bejdse :) troede ellers det var meget nødvendigt at prime ens figur hvid inden man begyndte, kan godt være man skulle eksperimentere uden at spray dem inden, siden jeg alligevel nok kommer for tæt på og fylder alle huller med maling :D
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14614
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 651 times
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by Frouvne »

larkin wrote:Jeg har aldrig malet figurer og ved heller rigtigt, om jeg skal forsøge på mit fine (dyre) Space Hulk, men efter at have set følgende tråd på BGG, har jeg følt mig fristet.

http://www.boardgamegeek.com/thread/441415

I tråden nævnes der vist et navn på en god lakbejse, der let kan købes i dk
Ja, han får det virkelig til at fremstå som om, vi alle kan være med... :shock:
frouvne, administrator

Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Frouvne wrote:
larkin wrote:Jeg har aldrig malet figurer og ved heller rigtigt, om jeg skal forsøge på mit fine (dyre) Space Hulk, men efter at have set følgende tråd på BGG, har jeg følt mig fristet.

http://www.boardgamegeek.com/thread/441415

I tråden nævnes der vist et navn på en god lakbejse, der let kan købes i dk
Ja, han får det virkelig til at fremstå som om, vi alle kan være med... :shock:
Ja, men desværre er realiteterne nok anderledes når man nu selv får fjumret rundt og malet hele figuren gul istedet for bare highlights og har tabt en figur eller to i bejdsen :D
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Nem maling af figurer

Post by larkin »

Oseali wrote:
Frouvne wrote:
larkin wrote:Jeg har aldrig malet figurer og ved heller rigtigt, om jeg skal forsøge på mit fine (dyre) Space Hulk, men efter at have set følgende tråd på BGG, har jeg følt mig fristet.

http://www.boardgamegeek.com/thread/441415

I tråden nævnes der vist et navn på en god lakbejse, der let kan købes i dk
Ja, han får det virkelig til at fremstå som om, vi alle kan være med... :shock:
Ja, men desværre er realiteterne nok anderledes når man nu selv får fjumret rundt og malet hele figuren gul istedet for bare highlights og har tabt en figur eller to i bejdsen :D
Cool. det bliver spændende at høre mere.........og måske se nogle billeder :wink:
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9176
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nem maling af figurer

Post by Stony »

Jeg havde egentlig ikke overvejet at kaste mig over miniature-maling, men det er ligefør man får lyst til at gøre forsøget.
Sidst spillet:
Image
Oseali
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 510
Joined: Sun Feb 08, 2009 10:23 pm
Location: Hobro

Re: Nem maling af figurer

Post by Oseali »

Nå, men så er vi igang, var i Bauhaus efter arbejde i dag, og lede efter lak bejdse, men men der er bare lige den lille detalje at der findes 7 forskellige varianter, så jeg gættede og hoppede ud i mellem eg bejdsen. Fik af vide af ekspedienten at den kan blandes op med vand hvis den bliver for mørk, så nok bedre at have valgt en mørkere farve som så kan fortyndes.
Image
User avatar
Kitxune
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 74
Joined: Sun Sep 07, 2008 9:16 pm
Favoritspil: Power Grid, Le Havre, Age of Steam, Agricola, Talizman, Race for the Galaxy, Railroad Tycoon/Rails of Europe, Carcassonne, Arkham Horror, Small World, Ra the dice game, Robo Rally.
Location: Hundested

Re: Nem maling af figurer

Post by Kitxune »

Jeg maler selv en del miniature figurer - og dypper også nogen. Hvis du går ind på denne side:

www.powerfist.dk/forum

Du kan godt bruge siden som gæst. Du klikker på maledebatten og i den findes der en tråd som hedder Dipping. Her kan man finde mange gode tip om det at dyppe. Blandt andet er et godt råd: MAL DET PÅ!!!

Håber du kan bruge det til noget - ellers sender du mig bare en PM. Så skal jeg nok hjælpe dig.
Image

Medlem af http://www.consim.dk
Also Plays: Tabletop and Guild Wars 2
Post Reply