Erfaringer med Tablet PC'er søges

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Robert »

Jeg har luret på disse et stykke tid, og ønsker ikke at købe en iPad (den binder mig for meget op i Apples måde at gøre ting på).

Aldi har en Tablet med Android 3.2, 32G, WiFi og 3G (med mere) fra 7/12 til 2999. Den ser fristende ud, og jeg seer ud til at have penge netop nu, men jeg er ikke sikker på hvor meget gavn jeg egentlig vil få af en sådan sag. Derfor vil jeg gerne høre de af jer, der har en Tablet PC, om hvad I bruger den til og hvor meget gavn I synes I har af den.

Jeg tager også gerne imod meninger om Aldis tilbud. Så vidt jeg kan bedømme er det et godt køb, måske med undtagelse af vægten (720g).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Stony »

Lad mig starte med at sige, at mine erfaringer baserer sig på iPad. Men jeg har været glad for den. Og min kæreste blev så begejstret for konceptet, at jeg endte med at give hende en i julegave, så jeg kunne have min egen i fred.

Den har erstattet en hel del af mine "besøg" ind til PC'en, da jeg ofte bare liiiige skulle læse nogle nyheder, slå noget op, læse Germangames/Boardgamegeek. Alt sammen ting den gør ligeså fint, og jeg kan gøre det lige hvor jeg vil. Dertil er det et langt bedre format til at læse ting, end på en mobiltelefon. Jeg bruger det også som underholdning m.h.t. digitale udgaver af brætspil og andre spil, samt at se film. Størstedelen af Battlestar Galactica har jeg eksempelvis set på min iPad og ikke på TV. Nogle af dem sågar i sengen når jeg bare liiiiige skulle have et afsnit inden jeg lagde mig til at sove. Det var så med et par ørebøffer til lyden, så kæresten ikke blev generet.

Det er helt klart en luksus man sagtens kan klare sig uden. Men nu jeg har fået den, vil jeg helst ikke være foruden.
Sidst spillet:
Image
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by akwlinka »

Jeg har også en iPad, og for mit vedkommende har den totalt overtaget mit computer forbrug.

Der gå efterhånden dage imellem jeg har brug for pc'en.
Da jeg købte/fik min iPad for et år siden var der ikke andre mærker der fangede mit øje, og i året der er gået har jeg ikke haft problemer med hvordan Apple gør tingene. Det fungere godt for mig, men de har ikke fået en Mac person udaf mig.

Men da jeg for for en uge siden skulle købe en smartphone, så blev det en androide. Men ipaden viljen ikke undvære. Den er med over alt.
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Jens_Hoppe »

Robert, ikke at jeg har sat mig noget særligt ind i udvalget af Android-pads, men jeg faldt over nogle anmeldelser af Asus' nyeste pad, som skulle være helt fantastisk når den (snart) kommer:

http://www.engadget.com/2011/12/01/asus ... me-review/

Den bliver med sikkerhed dyrere end dit Aldi-tilbud, men mon ikke også den så er lidt sejere...?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Spilgalleriet
10+ indlæg
10+ indlæg
Posts: 18
Joined: Thu Sep 01, 2011 10:44 am

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Spilgalleriet »

Robert wrote:Jeg har luret på disse et stykke tid, og ønsker ikke at købe en iPad (den binder mig for meget op i Apples måde at gøre ting på).

Aldi har en Tablet med Android 3.2, 32G, WiFi og 3G (med mere) fra 7/12 til 2999. Den ser fristende ud, og jeg seer ud til at have penge netop nu, men jeg er ikke sikker på hvor meget gavn jeg egentlig vil få af en sådan sag. Derfor vil jeg gerne høre de af jer, der har en Tablet PC, om hvad I bruger den til og hvor meget gavn I synes I har af den.

Jeg tager også gerne imod meninger om Aldis tilbud. Så vidt jeg kan bedømme er det et godt køb, måske med undtagelse af vægten (720g).
For folk der overvejer at anskaffe en Ipad, og har en Iphone, så kan 3G delen droppes. Hår man er hjemme, så brug det trådløse net (hvis man altså har sådan et.) og når er ude af hjemme, så kan telefonen bruges som Modem. Så ingen grund til at vælge en 3g ipad, hvis man har data trafik til sin Iphone.
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Robert »

Spilgalleriet wrote:For folk der overvejer at anskaffe en Ipad, og har en Iphone, så kan 3G delen droppes. Hår man er hjemme, så brug det trådløse net (hvis man altså har sådan et.) og når er ude af hjemme, så kan telefonen bruges som Modem. Så ingen grund til at vælge en 3g ipad, hvis man har data trafik til sin Iphone.
Fint nok, men jeg har ingen iPhone, og kommer heller ikke til at få det. Heller ikke iPad.

Tak for kommentarerne, der må da være flere her der har erfaringer med en Tablet?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Fod »

Jeg har selv en Acer A500, som jeg faktisk skriver på lige nu. :wink: (Hvilket er en android 3,2 tablet)
Der ud over har jeg også en stationær pc, en netbook og en fornuftig android telefon. Så min maskinpark dækker over det meste.

Min tablet har overtaget mange af de småting jeg ellers ville bruge den stationære til, og jeg bruger næsten ikke min netbook mere. Min kæreste påstår faktisk at jeg "forsømmer" min netbook.
Dog vil jeg dog stadig bruge min stationære hvis jeg skal skrive længere tekster, eller arbejde med regneark. Her er tabletten bedre til emails, internet-browsing og film-kigning.
Skal jeg til et møde og skrive referat vil jeg også stadig foretrække min netbook, da tastatur anstrænger hænderne mindre og giver færrer slå-fejl.
Jeg tager ikke min tablet med mig til hverdag, til det formåler min telefon helt fin.

Hvorvidt man skal have med 3G eller ej, så valgte jeg det fra. Da jeg har wi-fi i hjemmet, min mobil kan fungere som wi-fi hotspot og der ud over er der ret mange åbne netværk man kan logge på rundt omkring.

Så hvis jeg skal opsummere det, så er tablets gode "viewers" men man skal ikke forvente at det er et arbejdsredskab som f.eks. en bærbar computer.
- Nick
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Mik »

Fod wrote:Så hvis jeg skal opsummere det, så er tablets gode "viewers" men man skal ikke forvente at det er et arbejdsredskab som f.eks. en bærbar computer.
Kommer vel an på hvilket "arbejde" man har.
Som seriøs spiller er der mange ting der kan hjælpe hverdagen: man har regler og FAQs ved hånden, man kan holde regnskab med scoringer, og man kan skrive rapporter og anmelderser medens man spiller.
Alene det at have et sæt søgbare regler ved hånden ar guld værd!

Personligt forsøger jeg også at holde stand imod Apple, men som tiden går bliver min modstand sværere. Indtil nu har jeg ikke fundet noget godt alternativ, så jeg har besluttet for at vente intil Ipad 3 - og så om der er nogle egentlige alternativer til den tid.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Fod »

Mik wrote:
Fod wrote:Så hvis jeg skal opsummere det, så er tablets gode "viewers" men man skal ikke forvente at det er et arbejdsredskab som f.eks. en bærbar computer.
Kommer vel an på hvilket "arbejde" man har.
Som seriøs spiller er der mange ting der kan hjælpe hverdagen: man har regler og FAQs ved hånden, man kan holde regnskab med scoringer, og man kan skrive rapporter og anmelderser medens man spiller.
Alene det at have et sæt søgbare regler ved hånden ar guld værd!
Når jeg tænker "arbejde" har det nu (desværre) sjældent noget at gøre med spil. Men ja, skal man lige notere noget eller slå noget op. Så er tabletten en glimrende værktøj.
Men skal jeg skrive længere tekster, arbejde med regneark eller bare har brug for at have mange browser-vinduer åbne (f.eks. ved reseach af et emne), så vil jeg stadig fyre op for min stationære pc. Tablettens lille skærm (i forhold til den gængse pc) byder at mange programmer gemmer deres menu-linjer for at man kan se mere af det man arbejder med. Men det betyder også at man skal trykke flere steder/gange for at gøre noget. F.eks. er tekstformattering en halvbesværlig omgang (i de prorgammer som rent faktisk understøtter det) og jeg gider slet ikke snakke om hvordan der er at arbejde med regneark.
En lille note omkring at bruge tabletten som internet-browser: Så er touch-skærmen ikke så gode venner med "mouse-hover", altså at når du holder musen over noget så sker der noget. Som f.eks. "My Geek" -menuen på boardgamegeek. Hvilket altså betyder at jeg skal lave nogle finurligheder for at kunne benytte den ellers smarte genvejs-funktion. Det er muligt at der er andre browsere derude som understøtter denne funktion bedre. Det er faktisk ikke noget jeg har kigget efter.

Når det er sagt, så vil jeg for en god ordens skyld lige nævne at jeg ikke har nogle erfaringer med iPads. Min hjerne er simpelthen ikke kompertiebel med Apple-produkter. Sidst jeg havde fat i en iPhone brugte jeg et kvarter på ikke at kunne finde telefonbogen. :?

Misforstå mig endelig ikke, jeg er super glad for min tablet og jeg bruger den dagligt. Men som jeg ser det er touchscreen-konceptet stadig ikke udviklet nok til at være et godt arbejdsværktøj, men gør det derimod fremragende som en hightech notesblok. Sammen med det dejlige internet er den et glimrende bud på en håndbog til vakse galakseblaffere. :wink:
Mik wrote:Personligt forsøger jeg også at holde stand imod Apple, men som tiden går bliver min modstand sværere. Indtil nu har jeg ikke fundet noget godt alternativ, så jeg har besluttet for at vente intil Ipad 3 - og så om der er nogle egentlige alternativer til den tid.
Der er allerede en række android tablets derude. Jeg vil prøve at liste nogle af de mest populære.
Motorola Xoom
Asus Eee Pad Transformer
Samsung Galaxy Tab 10.1
Acer Iconia Tab A500 (Som jeg selv har)
HTC Flyer
Sony Tablet S (Som skulle være rent fancy hvis man også har et Sony fjernsyn)

Derud over er der også nogle windows tablets derude. F.eks. Acer Iconia W5000. Jeg har ikke lige nogen erfaring med at bruge sådan en, da vægten alene (pga. windows høje hardware krav) fik mig til at ligge den fra mig rent hurtigt.
- Nick
Image
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Brichs »

Jeg er fantastisk glad for min Tablet (iPad).

Jeg bruger den meget til at gå på internettet på - det er meget hurtigere, end lige at tænde computeren for at tjekke germangames, facebook og boardgamegeek.

Udover det, bruger jeg den rigtig meget til at læse på; tegneserier specielt, men helt klart også regler til brætspil/rollespil.

For mig er det et værktøj i min hverdag, jeg nu - efter at have fået den - dårlig kan forestille mig hvordan jeg skal klare mig uden. Helt sikkert en dims, jeg er lykkelig over at eje.
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Robert »

Spilgalleriet wrote:For folk der overvejer at anskaffe en Ipad, og har en Iphone, så kan 3G delen droppes. Hår man er hjemme, så brug det trådløse net (hvis man altså har sådan et.) og når er ude af hjemme, så kan telefonen bruges som Modem. Så ingen grund til at vælge en 3g ipad, hvis man har data trafik til sin Iphone.
Ved nærmere eftertanke: Kunne jeg gøre det samme med min HTC Wildfire og en Android tablet? Jeg er temmelig langt fra at bruge min månedlige allokering af data trafik op på min Wildfire.

Coop har en Galaxy 10.1 til 2995 frem til (ca) søndag. Det er samme pris som Medion Lifetab, den vejer og fylder en del mindre, men den har 16Gb i stedet for 32, har ikke 3G og har Android 3.1 mens Lifetab har 3.2. Lifetab er lidt "klunky" - vægt 720g og tykkelse 17,8mm mod Galaxy's 570g og 8,6mm.

På den anden side, jeg kan godt se at Asus Eee Pad Transformer Prime ser ret interessant ud, men den vil koste knap 5.000 inkl. tastatur (og der er kun USB i tastaturet, så det er nok ikke praktisk uden).
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Brichs »

Hvis din telefon har mulighed for at lave sig til et hotspot, så burd det ikke være noget problem.

iPhone har en funktion der ser sådan ud:
Image
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Jens_Hoppe »

Fra og med Android 2.2 kan man bruge sin telefon som WiFi hotspot.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Robert »

Min Wildfire har Android 2.2.1, og den har en WiFi hotspot funktion. Jeg prøver det ud hjemme. jeg har normalt slået WiFi fra da det bruger en hel del strøm.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Erfaringer med Tablet PC'er søges

Post by Robert »

Tak for alle kommentarerne. Jeg har bestemt mig for ikke at købe Aldis tablet - den er simpelthen for tyk, og må føles ret klodset i hånden. Jeg venter til januar og ser om jeg til den tid har penge til den nye Asus Eee Pad Transformer Prime. Ellers går det såmænd også nok.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Post Reply