"Ryk-og-action"-mekanisme

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

"Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Allan Jacobsen »

Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.

Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -

Har den mekanisme et navn?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Stony »

Hvis du tænker at du vil fremsøge eller alternativt filtrere dem fra, så tror jeg det bliver svært.

Hvis jeg på BGG kigger på Tannhäuser, står der kun to mekanismer:
Dice Rolling
Variable Player Powers
...og det er i hvert fald ingen af disse.

Kigger jeg på Mansion of Madness:
Area Movement
Dice Rolling
Hand Management
Modular Board
Partnerships
Pick-up and Deliver
Role Playing
Variable Player Powers
...heller ikke noget.

Jeg tænker umiddelbart Action Point Allowance System, men det dækker tilsyneladende over noget andet. Så nej, jeg tror ikke det har et navn.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Andrea »

Umiddelbart ville jeg kalde den Roll and Move - det mener jeg også at have set flere steder på Boardgamegeek :)
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Brichs »

Andrea wrote:Umiddelbart ville jeg kalde den Roll and Move - det mener jeg også at have set flere steder på Boardgamegeek :)
Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Andrea »

Brichs wrote: Men Roll & Move er lidt noget andet. Ludo og Matador har Roll & Move, hvor du ruller din terning, og bevæger dig hen hvor du skal. Descent har så vidt jeg husker ikke den funktion, der kan du bevæge dig et fast antal felter. Eller tager jeg meget fejl?
Det er selvfølgelig rigtigt nok - i det første indlæg spørges der ind til en mekanisme, hvor et terningeslag kan være - men ikke nødvendigvis er - det, der bestemmer hvor langt man rykker. Jeg opfattede det udelukkende som spil, hvor man bruger terningeslag til at afgøre, hvor langt man kommer :)
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Allan Jacobsen »

Det er selvfølgelig også lidt selektivt, for i et spil som Merchant & Marauders og Fire & Axe skal man jo også bare lave sit movement og så tage nogen actions. Men de har ikke helt samme føling over sig.

Jeg tænker ikke helt på roll / spin & move, men det er der henad,

Kan faktisk heller ikke sætte ord på, hvorfor jeg ikke kan lide det, men de keder mig bare lidt. Det kan selvfølgelig også være, at de nævne spil er meget temabaseret, og at spilmekanismer i eksempelvis Descent og Mansion of Madness er mindre gennemtænkt.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by ozimek »

Move and roll? :roll:

(Roll), Move, & Act! <- fænger ikke helt.

Måske er nøglen noget med tur-strukturen; altså at en spiller tager hele sin tur (alle faser) hvorefter næste spiller gør det samme? I modsætning til typisk role selection hvor alle gennemfører den samme fase efter tur (Puerto Rico, TI3 etc..) og fx chit-pull.
User avatar
glorn
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 330
Joined: Sat Sep 18, 2010 1:32 am
Favoritspil: Glenn Drovers: The Age of Discovery er nok mit favoritspil.

men genre jeg holder meget af går lige fra Action placements til dungeon crawls. Fælles for de spil jeg holder af er nok at jeg nyder en hvis længde på spillene. Alt denne fokus på at man skal være hurtigt overstået for at komme igang med et nyt er bull-shit i mine øjne. Det tager noget tid at få noget stemning ind i et spil og når stemningen er der, begynder spillet at fortælle sin historie.
Location: donaugade 2, 4tv. 2300 kbh s

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by glorn »

uden at kende dine spilpræferencer...

har du prøvet alien frontiers, kingsburg... i alle de tre spil slår du nogle terninger og så tager du et valg hvad du vil bruge dem til.

det jeg prøver at komme frem til er (rent gætværk): er det move -> action-delen der er lidt kedeligt for dig? eller er det måske i virkeligheden at de valg i de spil du nævner er kedelige/trivielle?

EDIT: slettede en referense til et spil da jeg huskede navnet forkert.
David.
AnniSøren
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Tue Aug 28, 2012 10:31 pm
Location: Ølstykke

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by AnniSøren »

Jeg kan se at du har "Glen More" i samlingen - det er vel også move+action (dog med et spændende tvist mht rækkefølgen af spillere). På et personligt plan forsøger jeg at holde mig fra terningespil, hvor held-faktorer gør, at man jo næsten ligesågodt kan spille Ludo... Måske kunne man kalde dem "Roll, Pray and Play"

/S
Jesper Amstrup
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 189
Joined: Tue Dec 12, 2006 12:23 am
Location: Frederikshavn

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Jesper Amstrup »

Hvis man virkelig vil, kan man vel proppe de fleste spil ned i den kasse. Flyt med/på noget og lav en handling. Jeg gætter på at det er fra et sted på brættet til et andet. Selvom man begrænser sig til det, er der stadig masser af spil det benytter sig af noget i den retning - Også nogle du har givet god rating på BBG. F.eks. Blood Bowl som du har givet 10. Jeg tror ikke man filtrere spil fra udfra så bredt et kriterie... ikke uden af gå glip af noget guld.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: "Ryk-og-action"-mekanisme

Post by Mik »

Allan Jacobsen wrote:Jeg har fundet ud af, at spil hvor man essentielt bare skal flytte(ved hjælp af terning eller ej) og derefter lave en action, slet ikke er noget for mig.

Det er en ret stor og bred kategori af spil, der omfatter Descent, Mansion of Madness, Zombicide, Zombies, Tannhaüser osv. -

Har den mekanisme et navn?
Jeg tror også at Allan fokuserer på den forkerte mekanisme.
Men de nævnte spil har i hvert fald et par fælles genrer: nemlig AmeriTrash og Fantasy Rollebrætspil
Image
Post Reply