Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Frouvne »

Vi var i dag i Grand, hvor vi så Lincoln. Udover at jeg fandt filmen rigtig god og inspirerende gik jeg også hjem med lysten til hurtigst muligt at få et brætspil på bordet, nemlig Founding Fathers. Historisk er det naturligvis ikke indholdsmæssigt den samme afstemning, der er tale om, men mine erindringer om Founding Fathers afspejler meget godt nogle af de politiske krum-spring, der blev illustreret i filmen, der finder sted små hundrede år senere end brætspillet.

Da jeg for godt et år siden skulle se Contagion havde jeg en forventning om, at jeg efterfølgende ville få behov for at spille Pandemic. Udover at Contagion skuffede mig havde den heller ikke den effekt på mine brætspils-ønsker, som jeg havde forventet.

Har I andre gode eksempler på film, der har afstedkommet behovet for hurtigst muligt at få et konkret spil på bordet, kunne det være sjovt at høre lidt om det. Og måske også inspirerende både i forhold til at få set nogle gode film og spillet nogle flere brætspil! Umiddelbart tænker jeg naturligvis ikke på kombinationer af spil og brætspil, hvor spillet direkte er inspireret af filmen/serien.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by digter »

Jeg tænker at den gamle "outbreak" med dustin hoffman ville give mig lyst til at spille Pandemic, men det er meget længe siden jeg har set filmen :)
Image
netsapiens
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1595
Joined: Thu Feb 22, 2007 10:45 pm
Location: 3660

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by netsapiens »

Gælder det omvendte?

Jeg fik prøvet 1st and Goal i dag hvor jeg med et 24 yard pass gennem defense lavede et touchdown med kun 4 kort tilbage inden kampen sluttede, og jeg har haft VILDT lyst til at se en amerikansk fodboldkamp de sidste tre timer :)
Sjov > regler .... HVER gang
Formel for behov for brætspilsindkøb = N + 1, hvor N = antal uåbnede brætspil i samling
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Frouvne »

netsapiens wrote:Gælder det omvendte?

Jeg fik prøvet 1st and Goal i dag hvor jeg med et 24 yard pass gennem defense lavede et touchdown med kun 4 kort tilbage inden kampen sluttede, og jeg har haft VILDT lyst til at se en amerikansk fodboldkamp de sidste tre timer :)
Jeg er altid frisk på at bøje reglerne lidt! :D

Som det fremgår af et par andre indlæg, jeg har skrevet på det seneste, så har jeg flere gange oplevet det modsatte af hvad der spørges om i trådens emne. Da jeg for nyligt spillede Agents of Smersh fik jeg pludselig en voldsom trang til introducere min søn for de gamle James Bond film; dels for at motivere ham for at ville spille spillet igen, men så sandelig også i håb om at jeg langt om længe ville kunne holde mig vågen til en hel James Bond-film. For selvom universet altid har tiltalt mig, har filmene altid stor-kedet mig. Tilsvarende var Lord of the Rings trilogien, vi introducerede vores søn for, startskuddet til at alle vores Tolkien-spil blev støvet af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Mik »

Du må da være noget af en selvpiner, når du frivilligt ser film som keder dig...?
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by digter »

Mik wrote:Du må da være noget af en selvpiner, når du frivilligt ser film som keder dig...?
Du har ikke børn? ;)
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Larsine »

Hver gange jeg ser et afsnit af Battlestar Galactica, får jeg lyst til at spille spillet, og omvendt.

Når jeg ser et afsnit af Deadwood, får jeg også lyst til at spille et rigtig godt spil i den genre, men jeg har endnu ikke fundet et der lever op til mine forventninger.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14612
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 457 times
Been thanked: 650 times
Contact:

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Frouvne »

Skobbolop wrote:
Mik wrote:Du må da være noget af en selvpiner, når du frivilligt ser film som keder dig...?
Du har ikke børn? ;)
Det er en god pointe. Der er næppe mange forældre, der nyder at se Teletubbies eller Rasmus Klump med deres små poder.

I det hele taget handler det vel om, at man investerer noget tid i håbet om, at man på sigt får noget mere ud af det. Selvom Bond-filmene har kedet mig, har jeg jo haft en forhåbning om, at universet ville åbne sig op for mig. Lige nu for st jeg kan komme til at nyde Agents of Smersh endnu mere og for årtier siden for at det skulle være inspiration til det eneste rpg jeg nogensinde har kastet mig over, der netop foregik i et agent-univers.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Gunness »

Når jeg har set film om det antikke Rom - både nyere ting som Gladiator og klassikere som Ben-Hur & Spartacus - har jeg altid fået lyst til at prøve Republic of Rome (det er så ikke lykkedes endnu).
Jeg regner med at få set Zero Dark Thirty i løbet af den kommende uge, og jo mere jeg har læst om den, desto mere har jeg været opsat på, langt om længe, at få prøvet Labyrinth: The War on Terror (Allan?).

Og HBOs Game of Thrones giver da klart også lyst til at finde spillet frem.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
DMP
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 56
Joined: Sun Mar 09, 2008 2:32 pm
Location: Odense

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by DMP »

Efter jeg har set Battleship, fik jeg vildt meget lyst til at spille sænkeslagskib... nej passer nu ikke :p
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1333
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Bugge »

Alle film jeg ser giver mig inspiration til at spille brætspil. Hver gang jeg ser en film, sidder jeg og tænker på, hvor meget hellere jeg vil spille et brætspil end at se filmen :roll:

S
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5123
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 499 times
Been thanked: 548 times

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Gunness »

Bugge wrote:Alle film jeg ser giver mig inspiration til at spille brætspil. Hver gang jeg ser en film, sidder jeg og tænker på, hvor meget hellere jeg vil spille et brætspil end at se filmen :roll:
Det var da et usædvanligt nyttigt indlæg, Søren! Tak for det.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
Rune Petersen
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 624
Joined: Mon Jan 29, 2007 12:52 am

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Rune Petersen »

Jeg sad for ikke så længe siden og så brudstykker af Ridley Scotts Kingdom of Heaven (i den uendeligt meget bedre Director's Cut version) og fortrød virkeligt at jeg havde solgt mit eksemplar af Onward, Christian Soldiers. Men godt det samme, for jeg har stort set ingen brætspilsvenner som er wargamers.

Desuden kan jeg kun medgive Larsine i, at der er alt for få gode Western-spil. Om Deadwood ville egne sig til et brætspil ved jeg nu ikke... Hvis det ikke indeholder mindst 200 kort hvis eneste påtrykte ord er "C***sucker!" så har de i hvert fald ikke udnyttet licensen godt nok. De kunne fungere som power-ups når man udførte en handling: Smid nogle stykker oveni for at sætte effektiv verbal trumf på! :lol:
User avatar
Allan Jacobsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 200
Joined: Wed Dec 16, 2009 6:50 pm

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by Allan Jacobsen »

Gunness wrote:Jeg regner med at få set Zero Dark Thirty i løbet af den kommende uge, og jo mere jeg har læst om den, desto mere har jeg været opsat på, langt om længe, at få prøvet Labyrinth: The War on Terror (Allan?).
Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg synes om det. Men det virker som, at USA stort set kun skal rulle med en terning for at påvirke et land.

Men det kan også være, at jeg ikke har fanget strategien rigtigt. Det er umiddelbart en god ting, at USA og jihadisterne ikke har samme muligheder. Og kan man lide mekanismen i Twilight Struggle, kan man nok også godt lide Labyrinth: War On Terror selvom sidstnævnte er lidt mere krævende.

On topic: miniserien John Adams gav mig lyst til at lave et spil om kolonisering af USA :)

Men ofte har jeg det egentlig omvendt: jeg får tit lyst at se en film, når jeg spiller et spil...måske fordi film er min primære lidenskab...
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Film der giver én lyst til at spille et bestemt brætspil

Post by ozimek »

The Hell Game giver mig lyst til at se Dante's Inferno filmatiseret. Den er dog desværre ikke lavet (endnu). :roll:

Edit: Jeg orker ikke at læse bogen.
Post Reply