Afrunding af hjørner

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
Post Reply
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Afrunding af hjørner

Post by Michael_Olsen »

Jeg har besluttet at jeg vil afrunde hjørnerne på mine "hex-and-counter" spil. Det er både æstetisk tilfredsstillende, plus det forlænger levetiden.

Nu er der så det at jeg har 10 tommelfingre, så det der med at bruge en negleklipper, det skal jeg ikke i gang med.

Jeg har kigget på forskellige løsninger, f.eks. "Oregon Lamination Corner Rounder" og "C4 Corner Cutter", men jeg kan kun finde dem til salg i USA.

Er der nogle som kender en forhandler i Europa? Eller som måske har erfaring med afrunding af hjørner, og som kan anbefale mig en specifik metode/klipper?
Al hjælp vil blive værdsat, da jeg er absolut nybegynder i dette område.

Tak!
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by larkin »

Michael_Olsen wrote:Jeg har besluttet at jeg vil afrunde hjørnerne på mine "hex-and-counter" spil. Det er både æstetisk tilfredsstillende, plus det forlænger levetiden.

Nu er der så det at jeg har 10 tommelfingre, så det der med at bruge en negleklipper, det skal jeg ikke i gang med.

Jeg har kigget på forskellige løsninger, f.eks. "Oregon Lamination Corner Rounder" og "C4 Corner Cutter", men jeg kan kun finde dem til salg i USA.

Er der nogle som kender en forhandler i Europa? Eller som måske har erfaring med afrunding af hjørner, og som kan anbefale mig en specifik metode/klipper?
Al hjælp vil blive værdsat, da jeg er absolut nybegynder i dette område.

Tak!

Jeg har haft stor succes med at file et hjørne ned på et gammelt CD-cover (dem af hård plast). Derefter kan man lægge sine counters, så hjørnet netop titter ud af hullet i CD-coveret - Så er det super nemt at klippe præcis samme mængde pap af hver counter med en negleklipper.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Mik »

larkins forslag med CD-æsken er nok den billigste/bedste løsning du kan bruge.
Hjørneklippere er som regel lavet til at klippe papir (og de kan købes hos velassorterede hobby- og papirhandlere) og dermed kan de ikke klare tykke papbrikker. Jeg har prøvet at klippe plastiklommer og papbrikker, og begge gange havde jeg svært ved at få adskilt de to skærekæber fra hinanden igen.

Du kan nemt finde firmaer på nettet der sælger klippere, blot søg efter "hjørneklipper".
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Michael_Olsen »

larkin wrote:Jeg har haft stor succes med at file et hjørne ned på et gammelt CD-cover (dem af hård plast). Derefter kan man lægge sine counters, så hjørnet netop titter ud af hullet i CD-coveret - Så er det super nemt at klippe præcis samme mængde pap af hver counter med en negleklipper.
Tak Larkin.

Jeg kender godt til metoden, men syntes det så for svært ud til mig. Er det virkelig så nemt?

Jeg tænker at man måske kunne bruge en hobbykniv i stedet for en negleklipper, så kunne man måske nemmere presse sin counter skråt nedaf, samtidig med man skærer (lidt ligesom en C4 faktisk).
Image
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Michael_Olsen »

Tak Mik
Mik wrote:Du kan nemt finde firmaer på nettet der sælger klippere, blot søg efter "hjørneklipper".
Ja, men det er jo (som du selv siger) så beregnet til større stykker papir / pap / o.s.v.

"Oregon Lamination Corner Rounder" er der mange som taler positivt om på bgg, og den skulle kunne bruges til counters nemt.
Image
User avatar
retry
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 34
Joined: Sat Jul 19, 2008 10:10 pm
Favoritspil: Combat Commander; Commands & Colors: Ancients; Commands & Colors: Napoleonics; Memoir '44; Battle Cry; BattleLore; Go; Claustrophobia
Location: Farum
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by retry »

Jeg er meget glad for min 2mm corner rounder fra Oregon Laminations. Den kostede vist i sin tid omkring 250 kr. direkte fra USA. Det er dog ikke sikkert de fortsat sælger direkte til Europa, og det er nok slet ikke sikkert den kommer ubemærket forbi tolden.

Her er den efterhånden berømte BGG-tråd om emnet.
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1333
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Afrunding af hjørner

Post by Bugge »

Har klippet hjørnerne af ca. 100.000 brikker, heriblandt et SPI 'monstergame' eller to :shock:

Alt er foretaget med en gammel 'børne' negleklipper, som jeg stjal fra min lillebror.

Resultatet er pænt. Det behøves ikke at være så videnskabeligt 8)

S
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Michael_Olsen »

Bugge wrote:Resultatet er pænt. Det behøves ikke at være så videnskabeligt 8)
S
Tak Bugge, men det behøver jo netop at være så videnskabeligt når man er så fummelfingret som jeg er : - )
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by larkin »

Michael_Olsen wrote:
larkin wrote:Jeg har haft stor succes med at file et hjørne ned på et gammelt CD-cover (dem af hård plast). Derefter kan man lægge sine counters, så hjørnet netop titter ud af hullet i CD-coveret - Så er det super nemt at klippe præcis samme mængde pap af hver counter med en negleklipper.
Tak Larkin.

Jeg kender godt til metoden, men syntes det så for svært ud til mig. Er det virkelig så nemt?

Jeg tænker at man måske kunne bruge en hobbykniv i stedet for en negleklipper, så kunne man måske nemmere presse sin counter skråt nedaf, samtidig med man skærer (lidt ligesom en C4 faktisk).
Faktisk blev jeg overrasket over, hvor nemt det var, og hvor godt en negleklipper klipper i pap. Jeg ville helt sikkert foretrække det frem for en hobbykniv, da det kan gøres i sofaen foran fjernsynet. mht. At file CD'en til var også ret nemt, jeg tror jeg brugte 3 forsøg (hjørner) inden jeg fandt den størrelse, der passede mig bedst.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Mik »

Problemet med hjørneklippere er også at de jo er beregnet til at til klippe kort eller lignende, som har en langt større radius end små brikker - så de kan ende med at se "runde" ud snarere end firkantende...
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Afrunding af hjørner

Post by Jens_Hoppe »

Bugge wrote:Har klippet hjørnerne af ca. 100.000 brikker, heriblandt et SPI 'monstergame' eller to :shock:
Det hedder ikke "at bugge" for ingenting! :lol:

Det er længe siden jeg har gjort det, men jeg har også med succes klippet adskillige tusinde brikker med en negleklipper (og jeg er ikke nogen ørn til finmotoriske opgaver). Når man først kommer ind i rytmen er det overraskende nemt at klippe rimeligt ensartet.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Michael_Olsen
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 462
Joined: Tue Apr 09, 2013 10:44 pm
Location: Ringsted
Contact:

Re: Afrunding af hjørner

Post by Michael_Olsen »

Til dem der måtte være interesserede, så købte jeg C4 hjørne klipperen hos ugg.de , en side der forøvrigt varmt kan anbefales: Jeg havde mine varer 2 dage efter bestilling, så hvis man kan leve med en lidt "gammeldags" side med manuel ordreservicering, ingen ordre oversigt og så videre, så er det ihvertfald et godt sted at få GMT spil (inklusiv -15% på P500 bestillinger!).

Nå men tilbage til emnet, C4 er lidt semi manuel, lidt i stil med "CD beholder tricket", bare lidt mere sikkert for fjolser som mig, og så kan man nemt stacke 5 brikker eller så, som man så skærer på en gang. Jeg har ikke prøvet den endnu, men den ser rigtig god ud.
Image
Post Reply