Brætspil i firmaet

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Brætspil i firmaet

Post by Goblen »

Hey alle sammen,

D. 27 februar har jeg fået lovet firmaet at vi skal spille noget brætspil. Ved ikke hvor mange der deltager endnu, men tænker at følgende spil kan være sjove for kollegaer der ikke har spillet så meget brætspil før:

* Love Letter.
* Mysterium.
* Stone Age.
* Among the Stars.
* Memoir '44.
* Alchemist. (Vi er et IT-firma og alt med app. osv. må være spændende).
* The Resistance (til lige at starte op på :) )

Er der noget jeg bare mangler, eller har I kommentarer til valgene?

/Brian
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by Stony »

Jeg har endnu ikke fået prøvet Alchemist, men den smule jeg har læst på det, giver mig indtrykket, at det nok ikke er et spil man bruger som "gateway-spil". En BGG Gameweight på 3.8 peger også lidt i den retning. (Til sammenligning er Terra Mystica kun marginalt "tungere" med en gameweight på 3.9)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1335
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by Bugge »

Jeg startede i august 2012 en brætspilklub op for ansatte i Gladsaxe Kommune, med det fine navn GKiGeek (i'et står for idrætsforening, i må selv gætte jer til hvad GK står for...).

Vi holder et møde om måneden, og der kommer mellem 6 og 12 personer til møderne. Indtil nu har vi spillet følgende brætspil en el. flere gange,

Brætspil spillet i GKiGeek regi pr. Januar 2015:
• Age of Conan (4)
• Bruges (4)
• Coney Island (4)
• Discworld: Ankh-Morpork (4)
• Finca (4)
• Fresco (4)
• Grand Cru (4)
• Guildhall (4)
• Havana (4)
• La Isla (4)
• Russian Railroads (4)
• San Juan (4)
• Thurn & Taxis (4)
• Tinners’ Trail (4)
• Tzolk’in (4)
• Walnut Grove (4)
• Wikinger aka. Vikings (4)
• 20th Century (5)
• Agricola (5)
• Amun-Re (5)
• Belfort (5)
• Carcassonne: Hunters and Gatherers (5)
• Glen More (5)
• Guillotine (5)
• Hansa Teutonica (5)
• K2 (5)
• Last Will (5)
• League Of Six (5)
• Nieuw Amsterdam (5)
• Noblemen (5)
• Puerto Rico (5)
• Rialto (5)
• Small World (5)
• Snowdonia (5)
• Steam (5)
• Strasbourg (5)
• Sun, Sea & Sand (5)
• Age of Steam (6)
• Alhambra (6)
• Caverna (6)
• Paris Connection (6)
• Power Grid (6)
• Power Grid: The First Sparks (6)
• Powerboats (6)
• Railroad Tycoon (6)
• Show Manager (6)
• Trans Europe (6)
• Formula D (8)
• Long Shot (8)

Mængden af øl, vin og chips vi har fortæret til møderne er for stor til at føre statistik med :?

Søren
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by Stony »

Bugge wrote:...Vi holder et møde om måneden, og der kommer mellem 6 og 12 personer til møderne...
Kan du ledsage det med en vurdering af hvor "brætspils-vante" deltagerne er? Hvis de alle er inkarnerede brætspil-nørder, er listen vel ikke så brugbar som input...?
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by Jens_Hoppe »

Goblen wrote:* Love Letter.
* Mysterium.
* Stone Age.
* Among the Stars.
* Memoir '44.
* Alchemist. (Vi er et IT-firma og alt med app. osv. må være spændende).
* The Resistance (til lige at starte op på :) )
Det jeg tænker er, at du stort set har alle genrer repræsenteret i den liste (måske med undtagelse af et klassisk ameritrash spil): Old-school euro, moderne euro, microfiller, krigsspil, social deduction, ...

Er det bevidst? For at give dem en smag af en masse forskelligt, måske, eller regner du bare med at de kan lide hvad som helst?
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
AndersC
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 196
Joined: Fri Jan 25, 2013 12:09 pm
Location: Birkerød
Has thanked: 65 times
Been thanked: 3 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by AndersC »

Forslag kunne være sådan noget som King of Tokyo/NY. Måske et co-op spil.. Og som Stony siger, så er Alchemists vist i den tunge ende - app eller ej.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Brætspil i firmaet

Post by Goblen »

Jens_Hoppe wrote:
Goblen wrote:* Love Letter.
* Mysterium.
* Stone Age.
* Among the Stars.
* Memoir '44.
* Alchemist. (Vi er et IT-firma og alt med app. osv. må være spændende).
* The Resistance (til lige at starte op på :) )
Det jeg tænker er, at du stort set har alle genrer repræsenteret i den liste (måske med undtagelse af et klassisk ameritrash spil): Old-school euro, moderne euro, microfiller, krigsspil, social deduction, ...

Er det bevidst? For at give dem en smag af en masse forskelligt, måske, eller regner du bare med at de kan lide hvad som helst?
Det er faktisk for at have lidt af hvert de kan vælge mellem. Det kan være jeg krydrer det med Qin som let abstrakt, eller lignende spil.

Det kan være Alchemists er lidt tungt. Den er der som option alt efter hvor mange der kommer. Mangler et let worker placement hvor der ikke er nogen chance factor involveret - tænker Russian Railroads.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by Stony »

Du ønsker uden tvivl at gøre det så godt som muligt, og ønsker at plukke de "bær" du selv synes smager allerbedst. Men nu skriver du selv, at de "ikke har spillet så meget brætspil før". Pas på du ikke er blevet.... "kompleksitets-blind".

Folk der spiller en del brætspil, oplever ikke spil som Alchemist og Terra Mystica som specielt komplekse. Men det skyldes til dels, at spillene bygger på et fundament af spilmekanismer m.m. som "rutinerede brætspillere" er fint bekendt med i forvejen. Det kunne være worker placement, deckbuilding, area majority osv osv osv... Så er der kun en relativt lille del af de samlede regler der er nye, hvor man lige skal have hovedet omkring det, før man har "knækket nødden", og kan have sjov med det. Folk der "ikke har spillet ret meget før", vil skulle lære det hele fra bunden. Og det giver en helt anden oplevelse. Og ikke nødvendigvis en særlig god en af slagsen.

Jeg ville selv nok vælge at sætte overliggeren bevidst lavt. For hellere lidt for lavt end lidt for højt. Russian Railroads har en gameweight på 3.4. Bedre end Alchemist, men jeg tænker at du bør bevæge dig ned på den anden side af 3. Til sammenligning er Dominion på 2.4, og det tænker jeg som et bedre udgangspunkt.

Men det er bare min holdning. :)
Last edited by Stony on Wed Jan 21, 2015 4:11 pm, edited 1 time in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Brætspil i firmaet

Post by BlueSwan »

For Sale og Ticket To Ride skuffer sjældent blandt folk der ikke spiller brætspil!
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by chr88 »

Personligt ville jeg droppe Alchemists og Among the Stars, da jeg vil mene, at de er for komplicerede for non-gamers. De andre spil synes jeg, er gode (selvom det måske ikke er optimalt med et 2p-spil?), men spilLET over dem alle, kongen af gateway-games, mangler... Ticket to Ride! Det spil er næsten altid en succes med non-gamers. Derudover ville jeg også tage en god filler som For Sale eller No Thanks med. :)
chr88
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 524
Joined: Sat Jun 18, 2011 7:36 am
Favoritspil: Agricola og Terra Mystica er mine to klare favoritspil! Andre favoritter er eurogames som Samurai, Ra, Hansa Teutonica, Caylus, Le Havre, El Grande, Puerto Rico, Goa, Ghost Stories, Taluva, Reef Encounter osv. - men også et partygame som Telestrations er genialt!
Tjek hellere end gerne min profil på BGG: http://boardgamegeek.com/user/ChrB
Location: 2100 Kbh Ø
Been thanked: 4 times

Re: Brætspil i firmaet

Post by chr88 »

Har lige kigget på dine spil, og af dem kunne The Settlers of Catan, Guillotine, Kingdom Builder, Family Business og Ave Caesar være oplagte bud på spil for non-gamers. :)
Sturmmann
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 77
Joined: Sun Jan 13, 2013 1:04 pm
Been thanked: 1 time

Re: Brætspil i firmaet

Post by Sturmmann »

Jeg havde stor succes med Robo Rally.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Brætspil i firmaet

Post by Goblen »

Tak for inputtet. Kommer helt sikkert til at ændre på line-up :-)

/Brian
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Brætspil i firmaet

Post by Sir William »

Hvad med 7 Wonders, det er komplekst omkring scoring men reglerne er rimelig overkommelige.

Så er der Long Shot, der kan være en del med og det er ikke så komplekst.

20th Century (ikke quiz spillet) er også nemt at lære.

Men det kommer også meget an på, hvem de er. Synes de, at det er sjovt at tæve løs på hinanden eller er de mere typen, der vil sidde og nørkle med deres eget lille område.

Er de gode til at samarbejde eller er det noget I ikke beskæftiger sig med. De gange jeg gjorde det på mit gamle arbejde, tog jeg også et udvalg med og så så jeg hvem der dukkede op altså hvem de var som typer.

Den ene gang var Guillotine det mest populære og 7 Wonders blev vurderet som sjovt men kompliceret. Og det var altså non-gamere.

Trænger I til at samarbejde, så er Pandemic en mulighed.
User avatar
Goblen
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1381
Joined: Mon Nov 26, 2012 4:48 pm
Favoritspil: Castles of Burgundy, Terra Mystica, Battlestar Galactica, Dead of Winter, Kingsburg, The Gallerist, The Resistance, Shakespeare
Location: Lundby
Has thanked: 17 times
Been thanked: 45 times
Contact:

Re: Brætspil i firmaet

Post by Goblen »

Det viste sig at jeg havde en mere entusiast i firmaet, og vi er pludselig to.

Det gør det lidt nemmere både at forklare regler, men også at vælge spil. Min samlig er ikke så stor, og jeg ville gerne have nogle spil der udfordrede samtidig med de var sjove. Har Ticket To Ride Europe og det tager jeg med også - godt input :-)

Venter med Alchemists, Among the Stars og Russian. Men skal finde noget andet drafting (Quarriors tror jeg).

Men I har virkelig svaret hurtigt - tak for det.

/Brian
Post Reply