Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Jesper
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 505
Joined: Tue May 02, 2006 10:37 pm
Location: Valby

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jesper »

Uhh,
de ser gode ud. Spændende emner.

Jeg er rendt i Zauber Stauber (købt af en herboende spiller) og Warriors of God - om krigene mellem England og Frankrig i 1100 - 1300....
Jens_Hoppe wrote:En pakke er i dag ankommet fra Leisure Games i England, indeholdende et par nye spil (links til billeder på BGG):

Monastery - et nyt tile-laying spil fra Ragnar Brothers (dem med bl.a. History of the World, Canal Mania og Fire & Axe). Det ligner Carcassonne lidt, men skulle efter sigende spille helt anderledes.

Image

Ice Flow - spillerne skal have tre opdagelsesrejsende hen over Beringstrædet - til fods. Spillet inkluderer fine blå plastik-isflager og hvide træ-isbjørne-meeples. :)

Image
Jesper Rugård Jensen
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Efter at have leget lidt med Monastery, er jeg blevet klogere på det.

Spillerne udvider kloster-komplekset (som til at starte med bare er en enkelt, stor, kirke-tile) ved at placere nye bygnings-tiles på deres ufærdige side, og rykker derefter deres munke rundt for at konstruere disse, eller alternativt for at bede eller arbejde på allerede færdiggjorte bygninger. Alle disse aktiviterer giver "points", som man med det samme bruger til at købe bogstaver (victory points) og/eller flere munke for. Ved slutningen af spillet gives points for de bogstaver man har købt, og points fratrækkes for tiles man ikke har fået spillet.

Umiddelbart virker det som et spændende spil. Det ligner ganske rigtigt Carcassonne, men det er gået op for mig at det minder meget mere om Blue Moon City. En åbenlys forskel er selvfølgelig at brættet i BMC allerede er lagt ud, mens det i Monastery er en vigtig del af spillet at få placeret tiles på en fornuftig måde. Spillene har dog en del til fælles: I begge placerer man "arbejdere" på ufærdige tiles for at færdiggøre disse, og dette kan spillerne godt samarbejde om (og alle involverede parter står til at få belønning for det). Ligeledes bruger man i begge spil belønningerne til at købe VPs, og i begge spil findes der mekanismer der gør det dyrere at købe VPs, jo senere man gør det.

Umiddelbart er jeg positiv. Mens jeg ikke ved om Monastery er ligeså godt balanceret som Knizia's BMC, er det tydeligt at det har meget dybde. Der er en del "fnidder" i Monastery, med både et hav af tiles med specielle, unikke effekter, samt en række "små" regler, man måske ikke lige husker de første par spil. Der er også gjort en del for at fremelske spillerinteraktion: Man kan som sagt samarbejde om konstruktioner, men man kan også seede ufærdige tiles med points for at gøre dem mere attraktive for andre spillere at deltage i, man kan købe bogstaver til modstanderne - som så er værdiløse - og man kan bytte om på billige og dyre bogstaver. Det er tydeligt at se at spillet, som ellers meget minder om et klassisk eurogame, ikke kommer fra en af de store tyske producenter, for i så fald ville der sikkert være blevet skåret en del i reglerne. :)

Spilsekvensen er desuden opbygget så kreativt, at den ligner arbejdsdagen i et kloster: Spillet kører over to "dage", og hver dag er opdelt i en række runder af forskellig slags: Der er bede-runder, hvor spillerne vælger en ny abbed/startspiller (og får nye tiles), og der er studie- og arbejds-runder, hvor tiles placeres, og munkene rykker omkring og gør deres ting. Til natten rykker alle munke tilbage til klosterbygningen.

Om spillet holder i længden vil tiden vise, men umiddelbart er det spændende, og jeg glæder mig til at prøve det igen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Brichs
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1126
Joined: Mon Jun 16, 2008 1:47 pm

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Brichs »

Ind af min dør røg i går Space Beans. Måske ikke lige et brætspil per se, men ja.

Har siddet og tittet lidt på reglerne, og som forventet minder spillet meget om Bohnanza, da de begge er skabt af Uwe Rosenberg, der også har lavet Agricola.

Image
Space Beans er et rimelig simpelt kortspil, der ganske simpelt går ud på at samle kort, med et lille twist.

Der er i spillet syv forskellige slags bønner, med 9 af hver slags (farve) af bønne.
Image

Du har, ligesom i Bohnanza, 2 marker, hvor du skal plante bønner på. Din ene mark kan alle spillere se, og den anden kan de ikke. Når du har plantet bønner, skal du tage de resterende kort fra din hånd, og give videre til spilleren ved siden af dig. Altså er spillet en delikat balance mellem at sørge for at bruge de kort du selv skal bruge, og ikke give din(e) modspiller(e) kort, som de skal bruge.

Spillets mål er, at få samlet 30 "Victory Points" sammen. Dette gøres ved at høste de marker, man har. For at få point for at høste din mark skal du dog sørge for, at en af bønnerne du har plantet, har samme værdi som din mark - eksempelvis får du 1 point for at høste en mark, hvorpå der er én bønne med værdien 1.

Hver gang du vælger at høste din offentlige mark, skal din hemmelige mark gøres offentlig, og du kan lave en ny hemmelig mark.

Spillet ser ud til at virke meget som Bohnanza, dog uden al den interaktion spillerne imellem, man typisk finder i et spil Bohnanza. Jeg har ikke prøvet det endnu, men jeg glæder mig helt sikkert!


Desuden fik jeg en pakke Fluxx Blanxx ind af døren.
Image
Så nu er kærestens og min hjerne lagt i blød for at finde på nye regler og actions til Fluxx. Skal nok blive fantastisk!
Image
http://peter.brichs.net - brætspilsblog
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Larsine »

Lidt trivia ang. Space Beans (direkte fra Bjoern Meyer, Amigo Spiele):

Red - Darth Beans - Star Wars (Darth Vader)
Yellow - Klingbohnen - Star Trek (Klingon)
Green - Beanliens - Alien (Alien)
Purple - Centauribohnen - Babylon 5 (Centauri/Londo Molari)
Orange - Bluebeans - Battlestar Galactica/Bohnanza (Referenz to Lorne Green in both roles)
Blue - Mondbohnen- 2001: A Space Odyssey (Monolith on Moon)
Grey - Bohrion - Raumpatrouille Orion (German TC series from the sixties)

I Raumpatrouille Orion var der f.eks. et apperat der lignede et strygejern, hvilket man kan genkende på billedet.

Lars
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Ankommet med posten i dag er endnu en pakke fra Leisure Games (hvorfor sender de mig hele tiden spil? ;)):

- Pandemic
- Origins: How We Became Human + Age of Reason udvidelsen

Pandemic har jeg allerede gode erfaringer med, og Origins ser jeg meget frem til at prøve.

Læg oven i det det faktum at jeg også har en række andre nye spil jeg skal have prøvet - Monastery, Ice Flow, España 1936, Maneouvre, Caesar XL og flere andre - og man kan vist roligt sige at jeg har travlt. :D
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:Ankommet med posten i dag er endnu en pakke fra Leisure Games (hvorfor sender de mig hele tiden spil? ;)):

- Pandemic
- Origins: How We Became Human + Age of Reason udvidelsen

Pandemic har jeg allerede gode erfaringer med, og Origins ser jeg meget frem til at prøve.

Læg oven i det det faktum at jeg også har en række andre nye spil jeg skal have prøvet - Monastery, Ice Flow, España 1936, Maneouvre, Caesar XL og flere andre - og man kan vist roligt sige at jeg har travlt. :D
Men er det ikke en dejlig måde at have travlt på?
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Men er det ikke en dejlig måde at have travlt på?
Jo, det er ikke så slemt. ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3956
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 138 times
Been thanked: 130 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Andrea »

Jens_Hoppe wrote: Læg oven i det det faktum at jeg også har en række andre nye spil jeg skal have prøvet - Monastery, Ice Flow, España 1936, Maneouvre, Caesar XL og flere andre - og man kan vist roligt sige at jeg har travlt. :D
Jamen du siger bare til, når vi skal komme forbi ;)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:Men er det ikke en dejlig måde at have travlt på?
Jo, det er ikke så slemt. ;)
Altså bare ordet Monestary gøre jeg mig nysgerrig, så jeg må vist på bgg en tur ...
User avatar
akwlinka
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 838
Joined: Tue Apr 22, 2008 9:29 am
Favoritspil: Agricola, Age of Steam, Agricola, Railroad Tycoon, Agricola, Race for the Galaxy, Agricola, Bohnröchen(Bohnanza), Agricola, Le Havre og Dominion
Location: 3600 Frederikssund

Re: Hvad har du købt idag?

Post by akwlinka »

Helle wrote:
Jens_Hoppe wrote:
Helle wrote:Men er det ikke en dejlig måde at have travlt på?
Jo, det er ikke så slemt. ;)
Altså bare ordet Monestary gøre jeg mig nysgerrig, så jeg må vist på bgg en tur ...

Jeg blev også så nysgerig, så jeg kontaktede forlaget og købte straks 10 stk. (portoen var den samme for et eller 10 stk.)
Så nu venter jeg bare på de skal ankomme.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

akwlinka wrote: Jeg blev også så nysgerig, så jeg kontaktede forlaget og købte straks 10 stk. (portoen var den samme for et eller 10 stk.)
Så nu venter jeg bare på de skal ankomme.
Hold da op - det var alligevel nogle stykker - du må virkelig slide dine spil :wink:
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Andrea wrote:
Jens_Hoppe wrote: Læg oven i det det faktum at jeg også har en række andre nye spil jeg skal have prøvet - Monastery, Ice Flow, España 1936, Maneouvre, Caesar XL og flere andre - og man kan vist roligt sige at jeg har travlt. :D
Jamen du siger bare til, når vi skal komme forbi ;)
Jeg vidste det! To-personers krigsspil om den Spanske Borgerkrig er lige dig. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

Jens_Hoppe wrote:
Andrea wrote:
Jens_Hoppe wrote: Læg oven i det det faktum at jeg også har en række andre nye spil jeg skal have prøvet - Monastery, Ice Flow, España 1936, Maneouvre, Caesar XL og flere andre - og man kan vist roligt sige at jeg har travlt. :D
Jamen du siger bare til, når vi skal komme forbi ;)
Jeg vidste det! To-personers krigsspil om den Spanske Borgerkrig er lige dig. :)
Altså jeg skal gerne lægge hus til en dag i sommerferien, hvis I har lyst - jeg tror endda, at jeg har en ekstra spiller i huset, som kan mobiliseres, hvis det er helt umuligt at opdrive andre spillere .... Ice-tingen ser da heller ikke helt uinteressant ud .... dette er naturligvis forudsat, at vi IKKE taler om et to-personerskrigsspil om den spanske borgerkrig ....
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

akwlinka wrote:
Helle wrote:Altså bare ordet Monestary gøre jeg mig nysgerrig, så jeg må vist på bgg en tur ...

Jeg blev også så nysgerig, så jeg kontaktede forlaget og købte straks 10 stk. (portoen var den samme for et eller 10 stk.)
Hæhæ, jeg føler et tungt ansvar hvile på mine skuldre. :)

Men bortset fra det minder spillet mig som sagt mest om en blanding af Blue Moon City og Carcassonne, så kan man lide de spil, går man sikkert ikke helt galt i byen.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Helle wrote:Altså jeg skal gerne lægge hus til en dag i sommerferien, hvis I har lyst - jeg tror endda, at jeg har en ekstra spiller i huset, som kan mobiliseres, hvis det er helt umuligt at opdrive andre spillere .... Ice-tingen ser da heller ikke helt uinteressant ud .... dette er naturligvis forudsat, at vi IKKE taler om et to-personerskrigsspil om den spanske borgerkrig ....
Min sommerferie er lidt fragmenteret i år (ugerne 27, 30, 31), men måske vi kan finde ud af noget i uge 28 eller 29 (jeg kan dog ikke love noget). Alternativt må det bliver efter uge 31...
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply