Hvad har du købt / fået / modtaget idag?

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Frouvne »

Flugt wrote:Efter lidt betænkningstid, var jeg i dag nede i Dragons Lair, og købte hvad de havde tilbage i Gipf-serien, efter Johan havde købt Yinsh. Det blev til Zertz, Pünct, Gipf og Dvonn til en halvtredser stykket.
:shock:

Det må siges at være et godt køb til en god pris! Tillykke med det!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Ja det er dælme godt ramt. Jeg håber du er helt tosset med abstracts...
Ja, ellers bliver du det nok. Du skal bare ikke regne med at andre spil er nær så gode som dem.
It's about playing games, not owning games.
Flugt
25+ indlæg
25+ indlæg
Posts: 33
Joined: Mon Jun 19, 2006 3:04 am
Location: Aalborg

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Flugt »

Tak. Nu introducerer jeg konen for Zertz imorgen, så det tegner til en god fredag aften.

Det skræmmende er, at et sådant tilbud, blandt andre ligeså gode tilbud, kan stå flere dage uberørt i Aalborg midtby.
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Jens_Hoppe »

Det er da vist blevet juleaften en ekstra gang i Aalborg! :mrgreen:
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Flugt wrote:Tak. Nu introducerer jeg konen for Zertz imorgen, så det tegner til en god fredag aften.
Det skræmmende er, at et sådant tilbud, blandt andre ligeså gode tilbud, kan stå flere dage uberørt i Aalborg midtby.
Alex Randolph og Sid Sackson foretrak at lave abstrakte to-spiller spil. Men de opdagede hurtigt at der ikke er penge i det. Så derfor solgte de deres ideer til tyske spiludgivere, som villigt plastrede alle mulige fjollede temaer på dem. Hvilket gjorde at folk købte dem.

Med al respekt for Kris Burm og hans GIPF-projekt - nogen salgssucces er det ikke.
Selv ville jeg ikke have taget det, om det så havde været gratis.
Men glæd dig over at du har fået et godt spil til en billig penge.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Mik wrote: Alex Randolph og Sid Sackson foretrak at lave abstrakte to-spiller spil. Men de opdagede hurtigt at der ikke er penge i det. Så derfor solgte de deres ideer til tyske spiludgivere, som villigt plastrede alle mulige fjollede temaer på dem. Hvilket gjorde at folk købte dem.

Med al respekt for Kris Burm og hans GIPF-projekt - nogen salgssucces er det ikke.
Selv ville jeg ikke have taget det, om det så havde været gratis.
Men glæd dig over at du har fået et godt spil til en billig penge.
Kan du eventuelt lige læse din besked igennem igen?
Jeg fatter ikke en meter af hvad du prøver at sige.

Randolph, Sackson og Burm har noget med bililge indkøb af Gipfserien at gøre, men kausaliteten er ikke til at få øje på i din kommentar. Der er noget du ikke ville eje om så det var gratis og umiddelbart efter kalder du det et godt spil.

<-- Forvirret.

edit: BGG rapporterer om ca. 13900 registrerede ejerskaber af et af spillene i serien. Og det er kun de mennesker der har registeret indkøbet på BGG. Det er da ikke dårligt for noget du næppe vil kalde en salgssucces.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Larsine »

Stunke wrote:Der er noget du ikke ville eje om så det var gratis og umiddelbart efter kalder du det et godt spil.
Jeg kender da masser af spil, som jeg rent teknisk synes er gode spil, men som jeg ikke ville eje, heller ikke om de så var gratis.

For mig betyder tema og finish også en held del, og spil uden tema er som regel ikke dem der står øverst på min ønskeliste, heller ikke selvom de er gratis, og jeg troe Mik har det lidt på samme måde.
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Så abstrakte spil skal have temaer, men de må ikke være fjollede?

Jeg kan måske godt forstå hvorfor nogen har det sådan med deres spil, men jeg må ærligt indrømme at jeg priser mig lykkelig over ikke at gå op i sådan noget. Det er virkeligt en stor byrde løftet fra mine skuldre når jeg er ligeglad med om jeg bygger bondegård eller er rumkaptajn, bare spillet er godt.

OG!!!

Jeg har lige købt alle seks asylum packs fra The Yuggoth Contact til Call of Cthulhu kortspillet.
'glæder mig som et lille barn til at bygge videre!
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Kære Stunke, Flugt fandt det skræmmende at sådanne spiltilbud kunne stå urørt i flere dage.
min kommentar var min forklaring på hvorfor det hverken er usædvanligt eller skræmmende.
edit: BGG rapporterer om ca. 13900 registrerede ejerskaber af et af spillene i serien. Og det er kun de mennesker der har registeret indkøbet på BGG. Det er da ikke dårligt for noget du næppe vil kalde en salgssucces.
13.900 ?
Her er listen over spil udgivne i GIPF-projektet på BGG.
Så vidt jeg kan se er det største registrede antal kopier ejet af BGG'ere YINSH med 3003 spil:
http://www.boardgamegeek.com/boardgamef ... oject-gipf

Og fakta er at først Schmidt Spiele og et par år senere Don & Co. begge dumpede serien fordi den gav underskud. Smart overtog serien på spilmessen i Essen for 4 år siden, og når de stadig hænger på er det formentlig fordi at de tjener godt på deres mange andre tænkespil.
Image
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Mik wrote:...Stunke, Flugt fandt det skræmmende at sådanne spiltilbud kunne stå urørt i flere dage.
min kommentar var min forklaring på hvorfor det hverken er usædvanligt eller skræmmende.
edit: BGG rapporterer om ca. 13900 registrerede ejerskaber af et af spillene i serien. Og det er kun de mennesker der har registeret indkøbet på BGG. Det er da ikke dårligt for noget du næppe vil kalde en salgssucces.
13.900 ?
Her er listen over spil udgivne i GIPF-projektet på BGG.
Så vidt jeg kan se er det største registrede antal kopier ejet af BGG'ere YINSH med 3003 spil:
http://www.boardgamegeek.com/boardgamef ... oject-gipf

Og fakta er at først Schmidt Spiele og et par år senere Don & Co. begge dumpede serien fordi den gav underskud. Smart overtog serien på spilmessen i Essen for 4 år siden, og når de stadig hænger på er det formentlig fordi at de tjener godt på deres mange andre tænkespil.
Kære Mik.

Mit tal er summen af solgte spil fra gipfserien. Der skulle nok have stået " ejerskaber af mindst et af spillene i serien" for at det gave mere mening så.
Jeg tænker umiddelbart at de komponenter der er til spillene er så simple at det virkeligt ikke kan være produktionsomkostninger der vælter budgettet, så med over 13000 solgte eksemplarer virkede det da umiddelbart som om gipfserien var rimeligt kendt. Men jeg ved ikke noget om hvor mange spil man skal sælge før det kan betale sig, men du skriver som en der ved noget, som vi andre skal læse mellem linjerne.

Siden jeg godt kan lide at blive klogere må jeg så spørge igen:
Prøver du at sige at Gipfserien står på hylden til en 50'er fordi den ikke har et fjollet påklistret tema? Et tema der skal få folk der ikke forstår sig på spil til at købe det for dets udseende og ikke for dets spilmekanik? Hvorefter du så nævner at du kun spiller tematisk fungerende spil, upåagtet deres regelmekaniske formåen uden om temaet?

Jeg prøver bare at blive klogere, men jeg synes du skriver for indforstået fra tid til anden.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Larsine »

Stunke wrote:Så abstrakte spil skal have temaer, men de må ikke være fjollede?
Hvor skriver jeg eller Mik det? Nogle af mine favoritspil er særdeles fjollede, f.eks. Fearsome Floors, Awful Green Things From Outer Space, Block Mania (og mega-Mania) samt Wabbit Wampage. Men jeg spiller også abstrakte spil, de står bare sjældent højt på listen, men spil som Rosenkönig og Lost Cities er stadig blandt favoritterne, men de har selvfølgelig også begge fået plastret et tema oven på deres abstrakte spil.
Stunke wrote:Jeg kan måske godt forstå hvorfor nogen har det sådan med deres spil, men jeg må ærligt indrømme at jeg priser mig lykkelig over ikke at gå op i sådan noget. Det er virkeligt en stor byrde løftet fra mine skuldre når jeg er ligeglad med om jeg bygger bondegård eller er rumkaptajn, bare spillet er godt.
Fint nok for dig, men for mig skal det helst både være et godt spil, et fedt tema og en god finish.

Personligt synes jeg at det er federe at spille Kong Arthur og ridderne af det runde bord, eller hotel-spekulant, end det er at flytte runde brikker rundt på et ternet bræt, ligesom det er sjovere at spille med nogle gode brikker på et godt bræt, fremfor nogle gamle ølkapsler på et stykke A4-papir med håndtegnede felter.
Stunke wrote:Jeg har lige købt alle seks asylum packs fra The Yuggoth Contact til Call of Cthulhu kortspillet.
'glæder mig som et lille barn til at bygge videre!
Og så siger du at tema ikke betyder noget for dig?
User avatar
Stunke
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 424
Joined: Thu Jan 18, 2007 12:16 am
Location: Mørkhøj

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Stunke »

Du virker fjendtlig. Føler du dig trådt over tæerne?
Jeg spørger som sagt for at blive klogere, ikke for at hakket på, eller hakke på nogen.
...Hvor skriver jeg eller Mik det? Nogle af mine favoritspil er særdeles fjollede, f.eks. Fearsome Floors,...
Mik skriver lige netop i første linje af sit svar at nogens abstracts skulle påklistres fjollede temaer for at sælge. Lidt hurtig analyse siger mig at Mik misbilligere lige netop den udvikling, ellers ville han formentlig have udtrykt sig anderledes.
Derfor spørger jeg om det er vigtigt at der er tema, men at det skal være realistisk. Det har du så svaret på, omend på svagt blatant manér.
Og så siger du at tema ikke betyder noget for dig?
Ja?
Jeg elsker at bygge decks, hvad har det med tema at gøre?
Jeg spiller Call of Cthulhu fordi jeg har en kammerat der slet ikke kan styre sin Lovecraftfascination så der er en helt stensikker medspiller i ham, derfor købte jeg spillet. Ja og så fordi det er et lettilgængeligt living card game, ikke et collectible, som min økonomi ikke han holde til at spille.
Jeg er helt pjattet med magiclignende kortspil. Det der med at vride en masse ost ud af et regelsæt synes jeg er skidesjovt.

Mht. det med at jeg er ligeglad med tema, var det bare en bemærkning af sådan lidt overfladisk karakter, men hvis du læser mine beskeder som om jeg prøve at skændes over nettet over rigtigt og forkert kan jeg godt forstå hvorfor du læser det som en anklage. Hvis jeg anklager nogen skal I nok lægge mærke til det ;)
Jeg er desværre ikke blevet klogere på hvor mange spil man skal sælge før et spil er rentabelt og hvorfor Gipfserien er så utiltalende for Mik. Hvilket egentligt var det jeg satte mig for da jeg postede første gang.
It's about playing games, not owning games.
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Stunke wrote:Du virker fjendtlig. Føler du dig trådt over tæerne?
Jeg spørger som sagt for at blive klogere, ikke for at hakket på, eller hakke på nogen.
Jeg opfatter ikke Lars som fjendtlig, og slet ikke som trådt over tæerne.
Men vi kender jo også hinanden, og har nogenlunde samme smag i spil (med eller uden tema).
Mik skriver lige netop i første linje af sit svar at nogens abstracts skulle påklistres fjollede temaer for at sælge. Lidt hurtig analyse siger mig at Mik misbilligere lige netop den udvikling, ellers ville han formentlig have udtrykt sig anderledes.
Jeg gav en faktuel oplysning: nemlig at to af verdens mest anerkendte spildesignere begge havde en forkærlighed for abstrakte spil, hvilket de ikke kunne leve af. Så derfor lavede de masser af spil med påklistrede temaer, som gjorde dem verdenskendte (indenfor brætspilsverdenen). De fleste forlag nægter at udgive abstrakte spil, fordi der ikke er salg nok i det. Og det er altså ikke fordi de sælger særlig mange af de spil som rent faktisk udgiver (5000-10000 stk per titel er ikke unormalt), så der kan ikke være meget salg i abstrakte spil.

Det faktum at jeg - på linie med størstedelen af forbrugere af brætspil - ikke finder mig underholdt af abstrakte spil, betyder ikke at jeg ikke anerkender deres kvalitet. GIPF er helt klart et bedre spil end Rosenkönig, men det er alligevel det sidste jeg har i min samling - selvom den udgave jeg har, er med det oprindelig Texas-tema: det er lang sjovere at være fåreholder i Texas og tage kampen op mod kvægopdrætteren, end at slås i middelalderens engelske borgerkrig. Selv om dette tema stadig er at foretrække frem for et rent abstrakt spil uden tema. Men det er smag og behag, og dette kan man selvfølgelig ikke diskutere. Fakta kan man dog ikke komme udenom, og få spil sælger så godt som Blokus (også selv om det er uden tema), men generelt set sælger spil med temaer (selv nok så løse) bedre en dem uden tema overhovedet.

GIPF-serien er en stor kunstnerisk succes, men desværre ikke kommercielt.
Om den er rentabel er et godt spørgsmål. Den seneste udgiver har udgivet serien i 4 år, og de har fordelen af at have et stort katalog af mere kommercielle puslespil og andre små abstrakte spil, så de kan forhåbentlig klare det.

Komponenterne til GIPF-serien er ikke billige medmindre de laves i kæmpe oplag (20.000+), hvilket er årsagen til at de to første udgivere gav op. Sådanne oplag kræver enten et stort salg (som ikke er der) eller et stort lagerhus, som øger omkostningerne gevaldigt. Derfor lever de fleste spil et meget kortvarigt liv (ligesom de fleste kommercielle produkter). Det kan simpelthen ikke betale sig at have varer liggene på hylderne. De skal omsættes.

Små oplag (-5000) bruger komponenter af træ, da det ikke kræver en dyr form.
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Mik »

Stunke wrote:Siden jeg godt kan lide at blive klogere må jeg så spørge igen:
Prøver du at sige at Gipfserien står på hylden til en 50'er fordi den ikke har et fjollet påklistret tema?
Nej - for selv de bedste spil står usolgte på hylderne i Danmark, fordi danskerne simpelthen ikke køber mange spil. Selv Settlers stod usolgt på hylderne indtil prisen blev sat ned til 150 kr. Og nej - jeg mener ikke at Settlers er bedre end GIPF, men det er mere populært, og burde derfor være lettere at sælge. Der er udgivet mange gode spil i Danmark igennem årene som jeg aldrig har set i butikkerne før de kommer på tilbud. Hvor de har opholdt sig i mellemtiden er et mysterium for mig.
Et tema der skal få folk der ikke forstår sig på spil til at købe det for dets udseende og ikke for dets spilmekanik?
Jeg bilder mig ind at jeg har forstand på spil, og for mig er mekanikken vigtigere end udseendet (min samling af billigt hjemmelavede spil fra Winsome Games bevidner dette). Så denne påstand køber jeg ikke.

Jeg ved ikke hvorfor abstrakte spil ikke sælger så godt som spil med påklisterede temaer, men sådan er det.
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Hvad har du købt idag?

Post by Helle »

Tillykke med et godt køb. Jeg er glad for spillene - i hvert fald de fleste af dem og er i virkeligheden lettet over indimellem at slippe for regelintroduktioner i retning af ... vi er så her i Italien i det 17. århundrede og vi skal være prinser, der slås for deres fædrene arv.

Og i stedet få; Man skal 'vinde' tre ringe, man vinder en ring, når man får 5 på stribe, man må indsætte brikker således og rykke således.

For mig betyder kedelige temaer ofte, at jeg lader et spil være, selvom det nedenunder egentlig er godt nok. Så at temaet bliver pillet af gør egentlig ikke så meget.

Når spil kan stå urørt så længe er det jo også, fordi folk ikke kender spillene. Når jeg går rundt i boghandlerne står der jo også alt muligt, som jeg tænker er ringe spil, til mellem 50 og 100 kroner. Men jeg ved jo rent faktisk ikke hvor dårlige de er - og det er måske en del af grunden til at gode spil kan stå længe.

Men nu kommer det selvfølgelig også an på, hvad prisen er, og hvilken butik man handler i, hvad der bliver solgt.
Post Reply