Stunke wrote:Du virker fjendtlig. Føler du dig trådt over tæerne?
Jeg spørger som sagt for at blive klogere, ikke for at hakket på, eller hakke på nogen.
Jeg opfatter ikke Lars som fjendtlig, og slet ikke som trådt over tæerne.
Men vi kender jo også hinanden, og har nogenlunde samme smag i spil (med eller uden tema).
Mik skriver lige netop i første linje af sit svar at nogens abstracts skulle påklistres fjollede temaer for at sælge. Lidt hurtig analyse siger mig at Mik misbilligere lige netop den udvikling, ellers ville han formentlig have udtrykt sig anderledes.
Jeg gav en faktuel oplysning: nemlig at to af verdens mest anerkendte spildesignere begge havde en forkærlighed for abstrakte spil, hvilket de ikke kunne leve af. Så derfor lavede de masser af spil med påklistrede temaer, som gjorde dem verdenskendte (indenfor brætspilsverdenen). De fleste forlag nægter at udgive abstrakte spil, fordi der ikke er salg nok i det. Og det er altså ikke fordi de sælger særlig mange af de spil som rent faktisk udgiver (5000-10000 stk per titel er ikke unormalt), så der kan ikke være meget salg i abstrakte spil.
Det faktum at jeg - på linie med størstedelen af forbrugere af brætspil - ikke finder mig underholdt af abstrakte spil, betyder ikke at jeg ikke anerkender deres kvalitet. GIPF er helt klart et bedre spil end Rosenkönig, men det er alligevel det sidste jeg har i min samling - selvom den udgave jeg har, er med det oprindelig Texas-tema: det er lang sjovere at være fåreholder i Texas og tage kampen op mod kvægopdrætteren, end at slås i middelalderens engelske borgerkrig. Selv om dette tema stadig er at foretrække frem for et rent abstrakt spil uden tema. Men det er smag og behag, og dette kan man selvfølgelig ikke diskutere. Fakta kan man dog ikke komme udenom, og få spil sælger så godt som Blokus (også selv om det er uden tema), men generelt set sælger spil med temaer (selv nok så løse) bedre en dem uden tema overhovedet.
GIPF-serien er en stor kunstnerisk succes, men desværre ikke kommercielt.
Om den er rentabel er et godt spørgsmål. Den seneste udgiver har udgivet serien i 4 år, og de har fordelen af at have et stort katalog af mere kommercielle puslespil og andre små abstrakte spil, så de kan forhåbentlig klare det.
Komponenterne til GIPF-serien er ikke billige medmindre de laves i kæmpe oplag (20.000+), hvilket er årsagen til at de to første udgivere gav op. Sådanne oplag kræver enten et stort salg (som ikke er der) eller et stort lagerhus, som øger omkostningerne gevaldigt. Derfor lever de fleste spil et meget kortvarigt liv (ligesom de fleste kommercielle produkter). Det kan simpelthen ikke betale sig at have varer liggene på hylderne. De skal omsættes.
Små oplag (-5000) bruger komponenter af træ, da det ikke kræver en dyr form.