Nytårsfortsæt for 2018

Alt hvad der ikke umiddelbart hører ind under de øvrige fora.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Nytårsfortsæt for 2018

Post by BlueSwan »

Først og fremmest håber jeg at komme i gang med at spille brætspil igen. Jeg har spillet meget lidt det sidste halve år siden min mor døde. Har hverken haft tid eller overskud til det. Mere specifikt er mine fortsætter som følger:

1) Lige siden jeg startede i hobbyen for 5 år siden har jeg haft en idé om at jeg gerne ville prøve alle spillene på BGG’s top 100. Lige pt mangler jeg 19. De fleste af dem jeg mangler er ikke sådan lige at få prøvet så jeg sætter det mål at jeg kun må mangle 15 når året slutter. Det burde vel være opnåeligt, også selvom der hele tiden kommer nye titler til top 100.

2) Jeg skal have prøvet Star Wars: Rebellion. Det duer ikke at der er et spil i top 10 på BGG som jeg ikke har prøvet.

3) Jeg skal have malet figurerne fra grundspillet i Star Wars: Imperial Assault. Den er straks værre. Jeg er gået helt i stå med maling siden jeg færdiggjorde War Of The Ring for et lille års tid siden. Med en målrettet indsats burde det dog nok kunne lade sig gøre.

4) Jeg vil gerne have færdigspillet en fuld kampagne i Star Wars: Imperial Assault. Vi er egentlig godt på vej i en lokal Helsinge gruppe, meeeen vi spiller sjældent og det kan godt være lidt svært at få på bordet. Jeg har nok været lidt for hård ved dem (jeg spiller Imperiet).

5) Jeg skal have samlet mindst de fire indledende survivors og løven fra Kingdom Death: Monster. Har aldrig samlet figurer før og er lidt nervøs ved projektet.

6) Jeg skal have spillet følgende uspillede spil fra min samling:
- Mythic Battles: Pantheon
- Kingdom Death: Monster
- Millennium Blades
- Bohnanza
- Jaipur

7) Skal have malet en af de store figurer fra Blood Rage. Også et projekt jeg er lidt nervøs ved.

8) Skal have introduceret mine børn (eller i hvert fald min ældste datter) for mindst 3 ud af følgende 5 spil:
- Kingdom Builder
- Jaipur
- Castles Of Mad King Ludwig
- Splendor
- Africana
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Stony »

Jeg forsøger mig igen, med at få nedbragt mængden af uspillede spil i min samling.

Listen er delt i to. Dem der allerede sidste år var på min liste, og dem der er kommet til i det forgangne år. Nå ja, så er der vel teknisk set også en liste for spil jeg erhverver mig i løbet af i år. De skal jo også på bordet.

Det er ikke utænkeligt, at jeg i løbet af året tømmer lidt ud i førstnævnte liste, ved eksempelvis at smide dem på Djengis Con bazaren.

Dem der allerede var del af sidste års nytårs forsæt:
Argent: The Consortium
Chaosmos
City of Iron
The Convicted
Dilluvia Project
Forbidden Stars
Hegemonic
Imperial Stars II
Iron Dragon
Kogge
Kohle & Kolonie
Ladies and Gentlemen
Mage Wars Academy
Master of Economy
Omega Centauri
Outpost
Ruhrschifffahrt
Salem
Ships
Starship Merchants
Throneworld
Wealth of Nations

Og de nyankomne:
Burgle Bros
Captain Sonar
Citadels 2016 ed.
Codenames: Pictures
Cthulhu Wars
Lorenzo Il Magnifico
Noria
Outlive
Peloponnes
Pixie Queen
The Prodigals Club
Queendomino
Taluva Deluxe
Telestrations
Trickerion: Legends of Illusions
Twilight Imperium: Fourth Edition
V-Commandos
Yokohama

Spil jeg har erhvervet mig i løbet af 2018:
Deception: Murder in Hong-Kong
Leaving Earth
Gloomhaven
Civilization New Dawn
Star Trek Ascendancy
Biosphere
Star Trek Frontiers
Rising Sun
Pulsar 2849
Sagrada
Photosynthesis
Heart of Crown
Kingsburg 2nd. Ed.
Capital
The Legend of the Cherry Tree that Blossoms Every Ten Years
Space Base
Roll Player
Ganz Schön Clever
The Mind
Plague Inc.
Founders of Gloomhaven
Unknown
Brass Birmingham
Container
Exit: The Game - Dead Man on the Orient Express
Exit: The Game - The Polar Station
Dixit
Coimbra
Wildlands
Nemeton
Trappist One
The Forgotten City
Human Punishment
Solenia
Gugong
Dinosaur Island
Tsukuyumi
Yellow & Yangtze
Century Spice Roads
Century Eastern Wonders
Underwater Cities
The Enigma Box


Farvekoder.
Ikke spillet
Solgt/byttet/sendt ud af samlingen
Spillet

40 uspillede spil på hylderne. Det er for mange, og skal helt klart nedbringes. Enten skal de på bordet, eller også må jeg bare indse at jeg ikke får dem spillet, og så må de videre.

Målet for året må blive at mindst 50% - inklusive det jeg erhverver mig i 2018 - skal være enten spillet eller sendt videre til et nyt hjem.

Status 48/81 = 59%
Last edited by Stony on Mon Dec 17, 2018 11:07 pm, edited 51 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Frouvne »

I år vil jeg forsøge mig med en 10X10 Challenge. Jeg vil løbende forsøge at opdatere min succes med projektet i dette indlæg! Det kan kun gå galt! :lol:


¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The 7th Continent
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - After the Virus
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Codenames Duet
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Conan
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Gaia Project
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Innovation
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mmm!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mythic Battles: Pantheon
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The Ravens of Thri Sahashri
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Snowdonia


Et par ord om udvalget af spil:


- listen indeholder tre udprægede par-spil (i hvert tilfælde hjemme hos os), som jeg syntes det kunne være sjovt at holde liv i: The Ravens of Thri Sahashri, Codenames Duet og Innovation

- listen indeholder yderligere et to-mandsspil, som jeg dog primært forventer at kunne få spillet med andre end min kone: Mythic Battles: Pantheon

- jeg fik aldrig Terra Mystica ind under huden og nu er mit forsæt at give Gaia Project en reel chance. Det kræver nogle gennemspilninger, så det er blevet inkluderet her

- Conan var et af de mest underholdende spil jeg prøvede sidste år. Det skal spilles noget mere! ... også for at retfærdiggøre den plads det fylder og den økonomiske investering, der ligger i spillet...

- på listen er tre spil, der formentlig mest vil ramme bordet som solo-spil: After the Virus, The 7th Continent og Snowdonia. Og for The 7th Continent har jeg tænkt mig at tælle spillesessioner - ikke afsluttede spil!

- endelig indeholder listen et enkelt børnespil, Mmm!, mest af alt for at erindre mig om, at jeg også skal få spillet med den yngste. Og så forventer jeg, at det sikrer mig, at jeg i hvert tilfælde gennemfører en 1X10 Challenge... :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Stony »

[*]God idé. Den hopper jeg også på.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Carcassonne
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Gaia Project
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Gloomhaven
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Terraforming Mars
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Clans of Caledonia
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Brass
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Crokinole
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Kingdomino
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Concordia
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ : Star Trek : Frontiers

Ret beset tror jeg dog ikke man behøver navngive de ti spil på forhånd. Det skal mig bekendt bare være ti spil man har spillet ti gange. Oder wie?

Lidt om mine valg af spil.
Carcassonne har fået en lille revival, efter at den udkom på Steam. Så sker det at jeg lige snupper et online spil mod hvem-der-end-er-online. Så jeg tænker det er et safe bet, det det bliver spillet 10 gange.
Terraforming Mars er et spil der med jævne mellemrum rammer bordet. Dertil er det også et jeg af og til spiller solo, når jeg bare sidder og hygger mig.
Gaia Project er nok det "tunge spil" jeg forventer at få spillet mest i 2018.
Brass er også en kandidat. Jeg tænker at når den nye version lander, vil det ramme bordet nogle gange. Både i Birmingham og Lancaster varianten.
Indian Summer er et let lille spil, og det får jeg nok lejlighed til at introducere nogle gange til.
Clans of Caledonia tænker jeg - selv om det til en vis grad overlapper med Terra Mystica - vil blive spillet. Jeg tænker det er marginalt mere tilgængeligt, og temaet vil nok også lettere glide ned hos nogle.
Crokinole. Jeg tager det med på Djengis Con, og så er jeg nok tæt på at være færdig med 10 spil der. :)
Concordia er nok den jeg er mest skeptisk ift. at få spillet 10 gange i det kommende år. Men jeg VIL gerne. Om ikke andet, så for at få prøvet de nye kort.
Last edited by Stony on Mon Nov 05, 2018 11:58 pm, edited 56 times in total.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Frouvne »

Stony wrote:[...] Ret beset tror jeg dog ikke man behøver navngive de ti spil på forhånd. Det skal mig bekendt bare være ti spil man har spillet ti gange. Oder wie? [...]
På BGG tror jeg, at nogle gør det ene og nogen det andet. Og f.eks. kan man også se folk navngive otte spil og så reservere de sidste to titler til unavngivne Kickstarter-spil, der måtte dukke op i løbet af året. Når jeg har valgt at navngive spillene er det for at forsøge at tvinge mig selv til at få netop disse spil på bordet. Min største udfordring vil nok være, at jeg undervejs er meget pragmatisk og hvis jeg f.eks. lykkes med at få hul på Gloomhaven, så vil jeg sikkert fortsætte med det i stedet for The 7th Continent. Men hvem ved, måske er året 2018 det år jeg lykkes med at holde fokus på mit nytårsforsæt... :D

Jeg noterer mig, at vi har overlap m.h.t. Gaia Project, Stony - så det kan vi forhåbentlig hjælpe hinanden lidt på vej med. Crokinole skal jeg også med glæde hjælpe dig med! Og så bemærker jeg naturligvis også, at Mythic Battles: Pantheon er på BlueSwans liste, så der kan vi forhåbentlig også holde hinanden lidt til ilden!
frouvne, administrator

Image
User avatar
Taibi
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 946
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:50 pm
Favoritspil: Ark Nova
Location: Ebeltoft
Has thanked: 227 times
Been thanked: 104 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Taibi »

Og på BGG er der både almindelig og hardcore, hvor man i den almindelige kan vælge x spil som alternativer, hvorimod hardcore, så er det de spil man har valgt fra start af.

Jeg har kørt den en enkelt gang, hvor vi kørte hardcore 15x15. Det var ulideligt til sidst, men vi kom i hus. Kan ikke huske om vi har spillet de 15 spil siden. :D
Sidst spillet:
Image

Min profil på BGG
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by BlueSwan »

Taibi wrote:Og på BGG er der både almindelig og hardcore, hvor man i den almindelige kan vælge x spil som alternativer, hvorimod hardcore, så er det de spil man har valgt fra start af.

Jeg har kørt den en enkelt gang, hvor vi kørte hardcore 15x15. Det var ulideligt til sidst, men vi kom i hus. Kan ikke huske om vi har spillet de 15 spil siden. :D
Det er netop derfor jeg har holdt mig fra den slags challenges, selvom jeg elsker challenges. Det ville bliver for meget en sur pligt.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
strato
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 92
Joined: Sun May 15, 2016 12:36 pm
Favoritspil: Roll Player, Alchemist, Terraforming Mars, Wingspan, Everdell, Tash-Kalar, Titan, 7 Wonders Duel, Rococo
Location: Søborg
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by strato »

Mine brætspils nytårsforsæt handler på een gang om at pleje samlingen (eller lue ud), og om at spille mange forskellige spil:
  1. Spil der ikke har været spillet i 2017 eller 2018 sættes til salg 1. januar 2019. Undtaget udvidelser og spil der tilhører familien.
  2. H-index på 34 (Succes = 35 p.t.)
  3. Dækningsgrad på BGG top 100 = 35% (Succes = 40%)
Også overvejer jeg en 10x10 challenge også ... den kunne lyde noget ala:
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Cities of Splendor
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Patchwork
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Roll Player
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Dead Man's Draw
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Cardcassone
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Dalek Dice
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: 7 Wonders Duel
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: 10 Minute Heist: The Wizards Tower
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Istanbul
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤: Lost Cities
...alle lette, korte spil som jeg håber kan komme på bordet :-)
Last edited by strato on Sun Jan 06, 2019 7:29 pm, edited 7 times in total.
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Stony »

Off to a flying start. Hvis jeg holder kadencen fra den første uge (hvilket næppe bliver tilfældet) når jeg i mål med min 10x10 i slutningen af Februar. :lol:
Sidst spillet:
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Jens_Hoppe »

Jeg er ikke den store fan af nytårsforsæt, men skal jeg komme med et, må det handle om at nedbringe samlingens størrelse. Jeg har valgt formuleringen;

"Jeg vil have flere spil registreret som "previously owned" end "owned" på Boardgamegeek".

Jeg er ret tæt på pt. (613 prev. owned vs. 626 owned), så det burde være til at overkomme. Og så har formuleringen selvfølgelig den fordel, at jeg kan købe lige så meget som jeg sælger, og alligevel nå mit mål på et tidspunkt. :)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9163
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Stony »

Jeg fusker lige lidt, og skifter et af mine 10x10 spil ud med Gloomhaven, som jeg har fået hjem OG på bordet to gange.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Frouvne »

Status efter januar måned:

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The 7th Continent
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - After the Virus
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Codenames Duet
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Conan
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Gaia Project
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Innovation
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mmm!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mythic Battles: Pantheon
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The Ravens of Thri Sahashri
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Snowdonia

Der er fremskridt på seks titler hvoraf en allerede er afsluttet. Det afsluttede spil er ikke nogen overraskelse, da det er et børnespil. Positivt at se at Gaia Project er blevet spillet så meget, som det er og at Mythic Battles: Pantheon allerede har været på bordet selvom den sidste del af sendingen først ankom i denne måned. Så jeg vurderer, at der er blevet lagt godt fra land i årets første måned. :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Frouvne »

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The 7th Continent
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - After the Virus
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Codenames Duet
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Conan
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Gaia Project
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Innovation
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mmm!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mythic Battles: Pantheon
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The Ravens of Thri Sahashri
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Snowdonia


Endnu en måned inde i 10*10 udfordringen begynder jeg langsomt at danne mig et billede af, hvor det kan være svært at nå i mål. Jeg føler mig stadig rimeligt fortrøstningsfuld i forhold til at nå igennem de ni af spillene - men det kommer også til at kræve en indsats. Hvilket vel også er en del af pointen med denne type udfordring.

De tre spil der kom på bordet i denne måned, regner jeg i hvert tilfælde med, at det nok skal lykkes med. Det har i hvert tilfælde været en stor fornøjelse at få spillet både Gaia Project, Mythic Battles: Pantheon og The Ravens of Thri Sahashri.
frouvne, administrator

Image
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by BlueSwan »

Af mine 8 mål i den indledende post har jeg ikke nået nogen af dem endnu, men jeg er tæt på med nummer 4.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 626 times
Contact:

Re: Nytårsfortsæt for 2018

Post by Frouvne »

Med kun to spillede spil i denne måned - og det endda af et så småt spil som The Ravens of Thri Sahashri - skal der nok til at sættes lidt gang i processen, hvis jeg skal nå i mål.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The 7th Continent
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - After the Virus
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Codenames Duet
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Conan
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Gaia Project
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Innovation
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mmm!
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Mythic Battles: Pantheon
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - The Ravens of Thri Sahashri
¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ - Snowdonia
frouvne, administrator

Image
Post Reply