Børnespil som voksenspil

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Børnespil som voksenspil

Post by Frouvne »

Inspireret af emnet Voksenspil som børnespil er der ikke langt til dette emne: Børnespil som voksenspil.

Det hænder, at jeg i spillesammenhænge finder nogle af min søns børnespil frem og forsøger at introducere folk for dem - og det behøver ikke være fordi min søn endnu ikke er faldet i søvn!

Her følger et par eksempler:

Stabelspil er ofte gode filler-spil, hvis man har siddet dybt koncentreret om et lidt tungere spil i et par timer. I gamle dage var det Klodsmajor, der blev fundet frem. I dag ville jeg kunne finde på at tage Tier auf Tier frem eller Villa Paletti - som nogen så måske vil sige ikke er et børnespil?! Jeg kan selvfølgelig også vælge at tage Sac Noir frem, hvis jeg vil beholde min værdighed som gamer 8) for det er jo godt nok et stabelspil, men naturligvis ikke et børnespil i den æstetiske udførsel som det har og med de forskellige regel-varianter, der kan tilføje en lidt mere seriøs fornemmelse... :lol:

En lille hurtig gang Lucky Sock Dip / Socken Zocken kan vække selv den mest søvnige spiller, så man igen bliver klar til at tage fat på de lidt større spille-bedrifter. Og så er spillet jo lavet af Michael Schacht, hvilket man kan bruge som undskyldning, hvis man ikke lige kan finde på andet...

Trods mine aversioner mod memory-spil baseret på mange ydmygelser i de seneste år, tager jeg gerne memory-varianten Schatz der Drachen frem. Få ændringer i klassikeren af Mesteren selv (Reiner Knizia) puster liv i spillet!

Lad mig høre, hvad du hiver frem - og så kan det jo være, at jeg fortsætter denne bekendelseslitteratur... :wink:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det næste spil min søn bliver nødt til at ønske sig, så jeg kan få lov til at låne det til mine spilaftener er Nacht der Magier; en meget rost titel, hvor selvlysende brikker skal skubbes i den rette position i totalt mørke... Og så skulle der i øvrigt gemme sig en endnu bedre titel i spillet, hvis man vælger at spille det i dagslys - men i første omgang er det natuligvis også effekten med de selvlysende brikker, der trækker... :roll:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Ja, Nacht der Magier ser ret cool ud. Sådan et må jeg også have (på et tidspunkt)!
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Der er også andre muligheder - som tidligere skrevet har jeg brugt Geistertreppe blandt andet i den variant, hvor spillerne også undervejs skifter spillefarve... Det er også en udfordring for voksne (selv mistede jeg orienteringen ret hurtigt...)

Men i det hele taget, så er de mere færdighedskrævende spil vel ofte muligheder blandt børnespillene - hvis altså temaet ikke er så børneagtigt (Disney eksempelvis) at man simpelthen ikke vil være bekendt at sætte det på bordet :oops: - heller ikke som en opblødning....
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Post by Frouvne »

Bombay Bazar er et spil, der egner sig fortrinligt som voksenspil. Det kan klart anbefales og kan både spilles som et lidt underholdende spil i mellemvægtsklassen og som et temmelig tungt abstrakt spil. Meget interessant.

Børnespillet Karambolage ville jeg foretrække at spille med voksen. Så ville jeg dog nok vælge at knipse de små disks i stedet for at anvende tråden fra spillet.

Et par andre børnespil jeg godt kunne tænke mig at prøve sammen med voksne og se, hvordan det lykkes er: Die Codeknacker og Looping Louie... sidstnævnte forudsætter nok, at den rette stemning er til stede. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 19 times
Been thanked: 83 times

Post by Jens_Hoppe »

Frouvne wrote:Die Codeknacker og Looping Louie... sidstnævnte forudsætter nok, at den rette stemning er til stede. :)
Du byder bare på øllerne, så skal vi nok komme... ;)
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Post by Frouvne »

Det kan arrangeres!

Det kan jo være, at der kan spilles Torres før øllerne...?!
frouvne, administrator

Image
Post Reply