Voksenspil som børnespil

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
Post Reply
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Voksenspil som børnespil

Post by Helle »

Når man nu har så mange spil stående på sine hylder og i sine skabe, så må noget af det da kunne bruges til børnene...? Selv har jeg et par eksempler, hvor det har fungeret udemærket:

Vi har spillet Cartagena hjemme hos os med vores søn fra han var cirka 3. I begyndelsen trak man et kort og flyttede en pirat gennem tunnelen. Der er ikke meget taktik, men tema og begyndende regelintroduktion og samt turtagning gør det alligevel til en fin udfordring for en lille størrelse. Nu kan vi tage to eller tre gennem tunnelen, men trækker stadig kort fra bunken.

Carcassonne kan bruges lidt på samme måde. Det kan gælde om at kunne lægge brikken rigtigt til - og så belønnes det i sig selv med point. Det er klart, at det ikke er en overvældende udfordring for en voksen, men efterhånden, som barnet vokser til og får erfaring med spillene, så kan reglerne gøres sværere og nærme sig de originale.

PitchCar er også et spil til voksne, som udmærket kan spilles af børn. Og der kan man stort set spille med de rigtige regler med det samme.

Hvis der er andre der har erfaringer med at tilpasse voksenspil - og især hvis der er gode ideer til spil, hvor det fungerer rigtigt godt, så vil jeg meget gerne høre om det :)

Helle
Rumblebeast
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 50
Joined: Wed May 03, 2006 1:37 pm
Location: Nørrebro

Post by Rumblebeast »

Jeg har to børn - en pige på 6 og en dreng på 8 år.

Jeg har spillet samurai med dem uden de 2 speciel brikker og hvor man trak startbrikkerne tilfældigt. Det gik fint men der skal nok lige et par spil til før pigen fatter det helt. Men alle syntes det var sjovt.

Jeg er begyndt at introducere min datter til Heroscape altså de advancerede regler bare i små bidder. Det går også fint og det er også klart en motiverende faktor at storebror kan alle regler og kan huske alle kort ink. speciel abilities.

Roborally spiller vi ved at pigen lægger 1 kort ad gangen og drengen ligger 3 og så 2. Vi spillede først med at han skulle lægge alle 5 men så lavede han fejl hver gang. Nu er det kun mig der laver fejl hver gang.

Carcassonne kan de også spille begge to men jeg gider ikke at spille det.

En af mine venner spiller Kingdoms med sit barn der er 8 og det går fint. Jeg har ikke prøvet det endnu med min søn.

Cartagena
spiller jeg med min datter men det er sjældent den store vil være med.

Som gammel klubspiller har jeg gerne ville ha dem til at spille skak
men det nægter de stort set altid.

Elvenland spillede vi en overgang men det noget tid siden at det har været fremme. Men datter fattede det aldrig helt.

Bjørn
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Bjørn

Dine børn er lidt ældre end min søn er ... Men jeg synes egentlig, at det virker som om I spiller nogle pænt avancerede spil i forhold til, at din datter kun er 6 år!

Hvor gamle var dine børn, da du begyndte at spille med dem - og kan du huske, hvilke spil i begyndte med?

Da jeg begyndte at skrive om voksenspil, som børnespil, der tænkte jeg selvfølgelig i retning af, hvad der mon kunne bruges i forhold til min egen søn - som jo altså kun lige har rundet de 4 år.

Har du - eller meget gerne andre - erfaringer med at bruge voksenspil til denne aldersklasse?

Helle
Rumblebeast
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 50
Joined: Wed May 03, 2006 1:37 pm
Location: Nørrebro

Post by Rumblebeast »

Ja de skal jo trænes op i en tidlig alder så man kan få lidt nytte af dem.

Vi har spillet en del vendespil altså det hvor man skal finde 2 ens brikke. I den forbindelse forsøgte jeg at lancere den ide at man skulle sige hvad brikkerne hedder på fransk. Men det gik jeg bort fra dels fordi børnene ikke syntes det var sjovt og dels fordi jeg er elendig til fransk og derfor var bange for at lære dem noget forkert.

Jeg trot at de begge har spillet Carcassonne da de var fem. Ellers har vi spillet diverse banale børnespil.
Min datter og jeg spiller stadig Hundene og haren. Det er det spil man spiller på et skakbræt med fire hunde der skal indhegne en hare.

Min søn er meget kræsen og er for tiden meget optaget af Duelmaster. Det er jo et CCG som han har brugt en formue på. Jeg spiller det en gang imellem og det har jo den fordel at det er ret simpelt i forhold til f.eks Magic

Bjørn
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Hej Bjørn

Det var en interessant idé at sige navnene på fransk! :shock:
Men du har ret - de skal selvfølgelig læres op. Og tænk engang hvor bliver det hyggeligt, når man bare derhjemme en almindelig aften kan spille andet end 2-spiller spil.

Min fedeste oplevelse med Severin ud i voksenspil var da vi lige havde fået IceTowers med det formål at spille Zendo ... Jeg var ret begejstret, og havde fundet det frem lige efter et måltid ... Og Severin ville være med - og han både lavede opstillinger og var med til at gætte. Indrømmet, vi spillede ikke med Master og Mondo, men blot at man skulle gætte reglerne (ellers ville det være for svært).

Næste gang vi forsøgte at spille det lavede han dog reglerne om for hver opstilling, så vi havde jo ikke en chance!!!! Men der er klart potentiale.
Rumblebeast
50+ indlæg
50+ indlæg
Posts: 50
Joined: Wed May 03, 2006 1:37 pm
Location: Nørrebro

Post by Rumblebeast »

Ja nu er jeg kun lige kort blevet introduceret til Zendo så jeg ved ikke hvad master og mondo er. Men jeg tænkte at det klart har et børnepotentielle. Man kan jo bygge flere og flere varianter på.

B
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Kort forklaring på master og mondo:

Når den som spiller master har lavet en opstilling, som de andre skal gætte, så vælger masteren en, som skal forsøge sig. Når vedkommende har lavet en opstilling vælger spilleren, om han / hun vil have svaret fra master eller om alle spillerne skal gætte på, om opstillingen overholder den hemmelige regel eller ej. Hvis spilleren vil have, at der skal gættes, siges "mondo", hvis svaret skal gives, så siges "master". Alle spillerne skal nu indikere ved hvide og sorte sten, om opstillingen følger eller ikke følger regelen - gætter man rigtigt får man en "gættesten". For at man kan få lov til at gætte på, hvilken regel, alle opstillingerne følger (og dermed evt vinde spillet), skal man have en "gættesten", som afleveres, når man giver sit bud.
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Post by Helle »

Jeg læste lige, hvad Rumblebeast skrev tidligere
Ja de skal jo trænes op i en tidlig alder så man kan få lidt nytte af dem.
Ja, og nu viser mønstret sig hjemme hos os ... og når vi ser på introduktionen af voksenspil ... såhhh... jeg har netop i dag spillet Yinsh med min søn for første gang, og vi spillede igen fornyligt Zendo... Allan er i gang med at lære Severin reglerne til Doom.

Ser man forskelle i spil præferencer blive givet videre her eller hvad?
Post Reply