Spil til små børn?

Kommentarer, spørgsmål, strategier og husregler.
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Spil til små børn?

Post by ozimek »

Hej alle,

Vores den største er ved at nærme sig 3 år, og vi er så småt begyndt at prøve at spille lidt spil med hende. Vi har et spil, der hedder "Lille Storm siger godnat". Det er egenligt bare billedlotteri møder memory. Hver spiller har en plade med 3 felter, og så ligger der en masse kort med billedsiden nedad. I hver tur må man vende et kort, og hvis det er på éns plade, lægger man det på pladen -- billedlotteri style. Når de 3 felter på pladen er fulde, skal man finde et "Godnatkort" som er et specielt kort, som kun må tages over på pladen som det sidste kort.

Hun fostår godt konceptet i, at man skal finde de billeder man selv har, og at godnat-kortet skal lægges til sidst. Det som kniber mest er at acceptere, at hun ikke har turen hele tiden :)

Nå, nok om det. Er der nogen, som har gode (eller dårlige) erfaringer med spil til børn i 2-3 års alderen? Jeg har set Kids of Catan i en boghandel. Kunne det fx være noget?
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Spil til små børn?

Post by Larsine »

ozimek wrote:Nå, nok om det. Er der nogen, som har gode (eller dårlige) erfaringer med spil til børn i 2-3 års alderen? Jeg har set Kids of Catan i en boghandel. Kunne det fx være noget?
Nej, jeg har selv købt det i tidernes morgen, og det har intet med et spil at gøre.

Men det er nogle dejlige store træbygninger, som nogle børn godt kan lide at lege med.

Men spillet er ikke-eksisterende.

Jeg skal nok forsøge at granske min hjerne, men den yngste er 10 år, så det er svært at huske hvad vi spillede for 7-8 år siden.

Lars
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Foppwin »

Mine døtre er 2 og 5, og den store er begyndt at fatte interesse for brætspil ud over memory.

Den lille er stadig kun i billedlotteri stadiet.

Setlers for børn, er ikke noget "spil". Man slå en terning og tager den resurse man lander ud fra og når man har 3 forskellige, så kan man bygge et hus. Den der bliver færdig først (4-5 huse) vinder.

Børne UNO er godt (toys'R'us). hun skal nok have en kortholder, da de kan have svært ved at holde på kortene.

Spørgelsestrappen er også godt. Det gælder om at få sin brik op til spøgelset og sige bø, men undervejs bliver man selv til et spøgelse. Når man så slår et spøgelses, så må man bytte om på 2 spøgelser, så de skal holde øje med hvor de nu er henne, for alle spøgelser er ens.
Danny

Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Frouvne »

Kan kun istemme de øvrige brugeres advarsel: Hold dig langt væk fra Catan-børneudgave-klonen!

Spørgelsestrappen (Geistertreppe) er et utrolig lækkert udført spil og det er absolut anbefalelsesværdigt. Faktisk har jeg også spillet det med voksne, der syntes det var sjovt som sådan. Geisterwäldchen er en slags efterfølger - men måske en smule mere kompliceret, så det er nok Geistertreppe, du skal starte med og måske med tiden udvide med dets udvidelse Flaschengeist.

Vi har også haft glæde af Socken zocken, hvor man skal matche sokker, et spil der har den fordel, at man kan spille det med meget forskellige forudsætninger ved blot at variere hvor mange sokkepar de enkelte spillere skal finde.

Chicken Cha Cha Cha har man jævnligt kunnet finde i danske boghandlere og supermarkedskæder under titlen Hønsefræs og det er en rigtig god memory-variant. Memory-varianter er der mangle kvalificerede eksemplarer på - og vel at mærke varianter, der gør spillet interessant for os voksne.

Endelig syntes jeg at Gulo Gulo er værd at nævne og så naturligvis nogle af de mange stabelspil a la Klodsmajor eller Klodsmajor selv; eks.: Tier auf Tier.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Helle »

Men som det allerførste spil, så kan Obstgärtchen anbefales (ikke obstgarden) ...

Læs evt. om spillet under beskrivelser, det er et samarbejdsspil ...
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5110
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 486 times
Been thanked: 523 times

Re: Spil til små børn?

Post by Gunness »

Obstgärtchen får også min stemme - pæne og attraktive komponenter og et sødt tema. Og så hjælper det, at det handler om at samarbejde.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal, Sleeping Gods 2
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Frouvne »

Gunness wrote:Obstgärtchen får også min stemme - pæne og attraktive komponenter og et sødt tema. Og så hjælper det, at det handler om at samarbejde.
Ja, det er et rigtig godt begynder-spil - og så kan man vel at mærke begynde omkring 1½ - 2 år. Det er også værd at overveje, hvis ens barn er tre år og endnu ikke har spillet så meget - men det kan dog også tænkes, at der er behov for større udfordringer.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Helle »

Frouvne wrote:
Gunness wrote:Obstgärtchen får også min stemme - pæne og attraktive komponenter og et sødt tema. Og så hjælper det, at det handler om at samarbejde.
Ja, det er et rigtig godt begynder-spil - og så kan man vel at mærke begynde omkring 1½ - 2 år. Det er også værd at overveje, hvis ens barn er tre år og endnu ikke har spillet så meget - men det kan dog også tænkes, at der er behov for større udfordringer.
Det hedder fra 3 år ... og vi brugte det fra 2½ ... Du husker liiiiige et år forkert i forhold til, hvornår det var, at det var, at vi fik spillet ...
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Frouvne »

Når jeg tænker mig en smule om, har I nok ret... :oops:
frouvne, administrator

Image
User avatar
Andrea
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3950
Joined: Fri Sep 01, 2006 11:51 am
Location: Roskilde
Has thanked: 130 times
Been thanked: 124 times

Re: Spil til små børn?

Post by Andrea »

Helle wrote:Men som det allerførste spil, så kan Obstgärtchen anbefales (ikke obstgarden) ...

Læs evt. om spillet under beskrivelser, det er et samarbejdsspil ...
Det noterede jeg som kommende gave til nevøens treårige fødselsdag allerede da han var... en måned eller lignende :)
Hvorfor er det i øvrigt, at Obstgärtchen og ikke Obstgarden kan anbefales?
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14583
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 447 times
Been thanked: 627 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Frouvne »

Andrea wrote:[...] Hvorfor er det i øvrigt, at Obstgärtchen og ikke Obstgarden kan anbefales?
Den korte udgave er vel, at det er to forskellige spil; det ene er godt, det andet er trivielt. :)
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Helle »

Andrea wrote:
Helle wrote:Men som det allerførste spil, så kan Obstgärtchen anbefales (ikke obstgarden) ...

Læs evt. om spillet under beskrivelser, det er et samarbejdsspil ...
Det noterede jeg som kommende gave til nevøens treårige fødselsdag allerede da han var... en måned eller lignende :)
Hvorfor er det i øvrigt, at Obstgärtchen og ikke Obstgarden kan anbefales?
Obstgarten handler om, at du slår en terning, tager den tilsvarende brik og skal samle et puslespil med brikkerne ... hvis du slår kirsebær må du tage kirsebær, hvis du får samlet puslespillet af ravnen før du har samlet alle kirsebærrene, så har du tabt ... Noget i den stil ... læs evt beskrivelsen af begge spil ... så kan du se forskellen ...

I Obstgärtchen skal du vende brikker og huske, hvor dyr, ravn ligger og finde kirsebær, hvis du vender ravnen går den et skridt længere hen mod kirsebærrene ... så der er lagt et lille element af 'kunnen' ind sammen med tilfældighederne ... tilfældighederne i obstg¨rtchen handler om, hvilken række du skal lede i, men ikke på, hvordan du klarer dig ...
User avatar
ozimek
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 298
Joined: Wed Jul 25, 2007 11:28 pm
Favoritspil: Napoleon in Europe, Axis & Aliies, Struggle of Empires,
Location: Aalborg
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by ozimek »

Mange tak for svarene. Det var helt overvældende :-) Der er da i hvert fald en del at se på.

Ud fra jeres beskrivelse af Kids of Catan, er jeg nu ikke nødvendigvis helt afvisende. Umiddelbart er det selvf. altid et kæmpe minus, hvis der ikke er noget som helst "skill" eller beslutningstagen involveret, men det kunne måske være ok til at lære konceptet i terninger, ture osv. Man skulle tro, at det var nemt at finde et billigt, brugt eksemplar :)

Klodsmajor var faktisk en rigtigt god idé. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

Efter at have surfet lidt rundt på Geek'en, virker Obstgärtchen og Tier auf Tier som rigtigt gode bud.

Ved I, om spillene kun findes på tysk, eller bruger I bare de tyskte titler af "princip"? (eller måske for at undgå forvirring når de forskellige udgivere oversætter titlen forskelligt?)
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Helle »

ozimek wrote:Mange tak for svarene. Det var helt overvældende :-) Der er da i hvert fald en del at se på.

Ud fra jeres beskrivelse af Kids of Catan, er jeg nu ikke nødvendigvis helt afvisende. Umiddelbart er det selvf. altid et kæmpe minus, hvis der ikke er noget som helst "skill" eller beslutningstagen involveret, men det kunne måske være ok til at lære konceptet i terninger, ture osv. Man skulle tro, at det var nemt at finde et billigt, brugt eksemplar :)

Klodsmajor var faktisk en rigtigt god idé. Det havde jeg slet ikke tænkt på.

Efter at have surfet lidt rundt på Geek'en, virker Obstgärtchen og Tier auf Tier som rigtigt gode bud.

Ved I, om spillene kun findes på tysk, eller bruger I bare de tyskte titler af "princip"? (eller måske for at undgå forvirring når de forskellige udgivere oversætter titlen forskelligt?)
Haba spil findes med tyske hovedoverskrifter og med engelske underoverskrifter ... i alle Haba spil - bortset fra deres læringsspil med blå kant - findes engelske og tyske regler ... så når du finder spillene i danske butikker så er det præcis de samme spil ... måske vedlagt en papirkopi af regler nogle steder ....
User avatar
Foppwin
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 677
Joined: Sun Aug 09, 2009 2:59 pm
Favoritspil: Pandemic, Throu the ages, Agricola, Dominion, Twillight struggle og mange flere
Location: Ølstykke
Contact:

Re: Spil til små børn?

Post by Foppwin »

Lego builder skal også nævnes.

Det er et memory spil, hvor de skal finde de klodser de har på deres tegning, og når de så har fået alle 5, så skal de samle figuren.

kan være svært at finde da det ikke kan købes i butikkerne mere.
Danny

Image
Post Reply