Larsine wrote:Michael_Olsen wrote:Robo Rally vil jeg mene er et god bud, eller eventuelt Asteroyds (som vist har lidt nemmere regler). Det rammer relativt bredt og kan hjælpe til med at udvikle børns evne til at planlægge.
Hvis man tænker på hvad børn (og vi andre) kan lære af at spille brætspil, og bruger det som argument for at spille, så mener jeg der er meget man har misforstået.
Brætspil skal spilles fordi det er sjovt, ikke fordi man evt. kan lære noget.
Jeg mindes en formand for FBO der ved åbningen af et spiltræf i slut 80'erne holdte en længere åbningstale, hvor han bl.a. fortalte, og blev citeret i den lokale dagspresse, at ved hjælp af brætspil lærte vi en masse om historie, geografi og økonomi. Der er altså mange bedre måde at lære historie, geografi og økonomi end ved at spille brætspil.
Hmm, jeg ved ikke om det måske ikke er lidt off topic, så jeg tror bare jeg kommer med et kort svar, og så lader den ligge der.
Brætspil skal spilles fordi det er sjovt, ja. Ligesom bøger skal læses fordi man nyder det (det er "sjovt"), og film skal ses fordi man underholdes.
Mange af de bedste bøger lærer mig noget samtidig (om verden, om mig selv, om andre, ...). Det samme med film, og det samme gør sig, mener jeg, gældende med spil.
Jeg er selvfølgelig klar over at et folkebibliotek ikke er en pædagogisk institution som sådan(*), men derfor mener jeg nu alligevel at der ikke er noget galt i at tænke i de baner også.
Slutteligt, jeg har fundet ud af at brætspil for mig kan være den bedste måde at lære historie på. Jeg vil dog blot nøjes med at konstantere dette for ikke at gøre beskeden her for langt.
(*) Lov om biblioteksvirksomhed §1: " Folkebibliotekernes formål er at fremme oplysning, uddannelse og kulturel aktivitet..."