Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Tobias
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 857
Joined: Mon May 01, 2006 7:24 am
Location: Lynge

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Tobias »

Jeg vil gerne spille High Frontier i første modul.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Stony »

Henrik Madsen wrote:Jeg har tænkt på om f.eks. Doodle kunne bruges til det, så kunne folk selv sætte sig på det de gerne vil spille. Jeg har ikke noget imod at administrer sådan en, hvis det er noget vi skal prøve.
Så vil du oprette en Doodle pr. spil der skal spilles? Du skal være velkommen til at gøre forsøget, men min mavefornemmelse siger mig at det er dødfødt.

Jeg har tidligere forsøgt mig med at lægge skemaer, men mest i forbindelse med 1-dags arrangementerne i Valby Kulturhus. Her spreder vi os over 3 dage. Det vil måske virke, hvis man faktisk kan lokke folk til at aflevere stemmer på de spil de har interesse. Selv om det skulle lykkes, opstår der interessekonflikt, når spiller A skal aflevere stemmer på Spil X og Y som vedkommende gerne vil spille. Spil X ser ud til at have flest stemmer til modul 1, men der har spiller A allerede planlagt noget andet. Den næstmest sandsynlige er modul 2. Skal man så både give tilsagn til spil X og Y i det modul? Og når du som planlægger så skal stykke det hele sammen, skal du holde tungen lige i munden, for i det øjeblik du endelig lægger spil X i modul 2, skal du huske at spil Y reelt har en stemme mindre, da spiller A jo ikke kan være på begge spil samtidig. Der vil med garanti være folk der forsøger at præge resultatet ved eksempelvis kun at stemme på spil X i det ene modul og kun spil Y i det andet modul, for at øge sandsynligheden for at kunne prøve begge spil, og når så det ikke går som forventet, melder de ud at de faktisk godt kan spille spil Y i modul 2 alligevel osv... Og selv med omhyggelig planlægning, skal det nok vise sig at der er nogen der bliver nødt til at smutte om søndagen.

God fornøjelse. :)
Sidst spillet:
Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Sir William »

Skal vi ikke satse på, at spille High Frontier i første modul, hvis Balck Sea så vil spille Eclipse med mig dagen efter? Sagt på en anden måde, bytte med en anden som er på lørdag i 3. modul.

Har slet ingen ide om, hvor lang tid High Frontier tager når man er 4 spillere og vi vel starter fra bunden af.

Angående det med bookning af aftaler, så tror jeg aldrig nogensinde det vil kunne lade sig gøre at få hele kabalen til at gå op. Så det er vel i bund og grund nødvendigt for os deltagere, at give afkald på nogen ønsker og så satse på de spil vi virkelig vil spille.

En ide
Hvad om vi sætter et stykke papir på, hvor man skriver sig på hvilken spil man godt kunne tænke sig at spille af de spil der er med i weekenden. Hvis der så er flere der ikke lige har et spil at spille og som så vil spille det pågældende spil, så kan de jo sætte sig sammen om et bord eller man kan lave aftaler der rækker ud over arrangementet.

Det vil så også være en god måde, at komme i kontakt med hinanden. F.eks. kunne jeg sætte mig på, at jeg meget gerne ville spille Eminent Domain og hvis der så var andre der ikke lige havde en spilaftale og som ønskede, at spille Eminent Domain, så kunne pågældende tage fat i mig. Man kunne så også skrive i parentes om hvor erfaren man var i spillet altså om man kunne forklare reglerne.

Måske lidt meget skoleagtigt, men så kunne vi da få et overblik. Kunne jo fungere som supplement til den allerede eksisterende liste, men også fungere godt i for dem som ikke vil booke sig og se hvad der trækker på dagen.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Frouvne »

Jeg tror personligt, at det er svært at finde en meget bedre løsning en den spilleplan Stony p.t. administrerer. At have nogle moduler, der hjælper til at strukturere dagene giver en ramme at navigere indenfor. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke kan bryde den. Den er jo trods alt også kun et tilbud. Første år var jeg så vidt jeg husker plottet ind i alle moduler. Sidste år var min week-end meget løst struktureret. I år kommer jeg nok til at vælge en mellemting, så jeg på forhånd ved at jeg kommer til at spille mindst et par spil, jeg meget gerne vil prøve men samtidig giver råderum for lidt impulsivitet og tid til aktiviteter af mere social karakter.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Sir William
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1986
Joined: Tue Sep 01, 2009 11:49 am
Location: Skævinge

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Sir William »

Frouvne wrote:Jeg tror personligt, at det er svært at finde en meget bedre løsning en den spilleplan Stony p.t. administrerer. At have nogle moduler, der hjælper til at strukturere dagene giver en ramme at navigere indenfor. Det betyder selvfølgelig ikke, at man ikke kan bryde den. Den er jo trods alt også kun et tilbud. Første år var jeg så vidt jeg husker plottet ind i alle moduler. Sidste år var min week-end meget løst struktureret. I år kommer jeg nok til at vælge en mellemting, så jeg på forhånd ved at jeg kommer til at spille mindst et par spil, jeg meget gerne vil prøve men samtidig giver råderum for lidt impulsivitet og tid til aktiviteter af mere social karakter.
Men vil et opslag over spil, du godt kunne tænke dig ikke give dig råderum og mulighed for impulsivitet? Stonys spilleplan er super og den giver et godt overblik og gør det nemmere at planlægge. Men den henvender sig jo vel kun til de "tunge" og store spil.

Min tanke var mere, at man som ny eller at man bare ikke kender folk så godt, så kan det være svært bare at sætte sig ned til et bord, hvor andre er ved at sætte et spil op og så spørge, må jeg være med fordi det ser da sjovt ud. Det kræver altså lidt udadvendthed.

Men en dynamisk ønskeliste, hvor folk skriver sig på nogle spil som står fremme og som man synes man vil prøve, så kan det virke motivernde og styrke det sociale element, fordi folk så tager kontakt til hinanden.

For 2 år siden var det min første con, mange af jer eller rettere alle sammen, havde jeg kun skrevet sammen med herinde. Jeg syntes det var svært, bare at "bryde" ind når nogle skulle til at sætte et spil op, fordi jeg havde fornemmelsen af, at I alle kendte hinanden. Så det tog da nogle timer, før jeg rigtig bare kunne blande mig.

Derfor var listen tænkt som et supplement til Stonys spilleplan, til de "små" spil, men måske også en mulighed for at folk kunne lære hinanden bedre at kende og måske lave spilaftaler der rækker ud over denne con.
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14619
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Frouvne »

Sir William wrote:[...] Men vil et opslag over spil, du godt kunne tænke dig ikke give dig råderum og mulighed for impulsivitet? Stonys spilleplan er super og den giver et godt overblik og gør det nemmere at planlægge. Men den henvender sig jo vel kun til de "tunge" og store spil. [...]
Det jeg skrev, var ikke ment i opposition til denne idé - de kan sagtens eksistere sideløbende og det er da en fin idé at prøve af.
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Helle »

Personligt synes jeg, at det kan være lidt svært at overskue at få det hele til at gå op, når jeg lige begynder at finde ud af, hvad jeg skal spille, fordi der (for mig) er flere parametre end bare spillet. Hvornår ligger de forskellige spil - der er spil, der kunne være hyggelige en aftenstund, der er nogen, som jeg ikke har spillet med længe, som jeg gerne ville give en gang tæsk for hyggens skyld. Hvis jeg ved, at jeg skal lave mad, så skal det være et spil, der ikke er for stort - fordi det ikke skal trække ud. Dermed ikke sagt, at det meste ikke kan være helt fint - men eksempelvis spiller min mand og jeg meget sjældent større spil sammen - jeg vil da hellere flytte et andet spil eller aflyse noget for at få den mulighed. Så i praksis - selvom det lige er lidt kaotisk med en tråd og koordination - så er jeg ret tilfreds med denne måde.

Men der er som regel et par større spil, der bliver omdrejningspunktet og så lægger jeg resten derudfra. Der er en hel måned til, og der er kun 8-10 spillere, der sådan rigtigt byder ind lige nu, så selvom det ser ud til, at Eclipse bordene er fyldte, så skal der såmænd nok kunne laves et til, hvis det er. Så lige nu har jeg et spil på plads - og hvis jeg kan få lokket nogen til at spille Die Macher fredag i stedet - ja, så skal jeg såmænd nok ikke engang spille det ene spil jeg står på.

Hvis nogen har lyst til at forsøge noget andet og der er stemning for det, så synes jeg da bare, at det er helt fint, og så hopper jeg gerne med på det også - men i udgangspunktet, så synes jeg, at det fungerer godt - det er bare meget forskelligt hvor hurtigt folk vil have tingene på plads.
Henrik Madsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 104
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:00 am
Location: Mårslet

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Henrik Madsen »

Stony wrote:
Henrik Madsen wrote:Jeg har tænkt på om f.eks. Doodle kunne bruges til det, så kunne folk selv sætte sig på det de gerne vil spille. Jeg har ikke noget imod at administrer sådan en, hvis det er noget vi skal prøve.
Så vil du oprette en Doodle pr. spil der skal spilles? Du skal være velkommen til at gøre forsøget, men min mavefornemmelse siger mig at det er dødfødt.

Jeg har tidligere forsøgt mig med at lægge skemaer, men mest i forbindelse med 1-dags arrangementerne i Valby Kulturhus. Her spreder vi os over 3 dage. Det vil måske virke, hvis man faktisk kan lokke folk til at aflevere stemmer på de spil de har interesse. Selv om det skulle lykkes, opstår der interessekonflikt, når spiller A skal aflevere stemmer på Spil X og Y som vedkommende gerne vil spille. Spil X ser ud til at have flest stemmer til modul 1, men der har spiller A allerede planlagt noget andet. Den næstmest sandsynlige er modul 2. Skal man så både give tilsagn til spil X og Y i det modul? Og når du som planlægger så skal stykke det hele sammen, skal du holde tungen lige i munden, for i det øjeblik du endelig lægger spil X i modul 2, skal du huske at spil Y reelt har en stemme mindre, da spiller A jo ikke kan være på begge spil samtidig. Der vil med garanti være folk der forsøger at præge resultatet ved eksempelvis kun at stemme på spil X i det ene modul og kun spil Y i det andet modul, for at øge sandsynligheden for at kunne prøve begge spil, og når så det ikke går som forventet, melder de ud at de faktisk godt kan spille spil Y i modul 2 alligevel osv... Og selv med omhyggelig planlægning, skal det nok vise sig at der er nogen der bliver nødt til at smutte om søndagen.

God fornøjelse. :)
Jeg havde regnet med noget i denne stil. Men jeg kan godt se der måske er nogle ting jeg ikke har tænkt over.
Image
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9178
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Stony »

Tanken er fin, men der vil fortsat være nogle udfordringer.
Dels skal du have folk til at gå det igennem og forholde sig til de enkelte poster. Også når der kommer opdateringer. Men det er nok hverken værre eller bedre end nu. Men ved at folk stemmer derinde mister du noget historik. Hvis der er overfyldt på et givent spil - måske bare en enkelt person for meget - plejer det at bliver accepteret, hvis man fylder folk på efter først-til-mølle. Men i Doodle kan du reelt ikke se hvem der kom først. Jo, de står i den rækkefølge de har været derinde, men hvis nummer 2 på listen har udfyldt alle sine ønsker, hvorefter du tilføjer en ny valgmulighed og spiller 3 så går ind og udfylder alle sine ønsker inklusive den nye valgmulighed, og spiller 2 først senere får opdateret sine ønsker og tilføjer sit ønske på det nye spil, så er rækkefølgen misvisende. Der går informationer tabt.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Robert »

Jeg synes at Stonys måde at gøre det op er helt fin. den giver overblik.

Men ideen med at have en liste i huset i selve weekenden hvor man kan sætte spil på og skrive sig på dem er også god.
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
Henrik Madsen
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 104
Joined: Tue Jan 13, 2009 10:00 am
Location: Mårslet

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Henrik Madsen »

Stony wrote:Tanken er fin, men der vil fortsat være nogle udfordringer.
Dels skal du have folk til at gå det igennem og forholde sig til de enkelte poster. Også når der kommer opdateringer. Men det er nok hverken værre eller bedre end nu. Men ved at folk stemmer derinde mister du noget historik. Hvis der er overfyldt på et givent spil - måske bare en enkelt person for meget - plejer det at bliver accepteret, hvis man fylder folk på efter først-til-mølle. Men i Doodle kan du reelt ikke se hvem der kom først. Jo, de står i den rækkefølge de har været derinde, men hvis nummer 2 på listen har udfyldt alle sine ønsker, hvorefter du tilføjer en ny valgmulighed og spiller 3 så går ind og udfylder alle sine ønsker inklusive den nye valgmulighed, og spiller 2 først senere får opdateret sine ønsker og tilføjer sit ønske på det nye spil, så er rækkefølgen misvisende. Der går informationer tabt.
Ja. Det ser desværre ikke ud til at Doodle gemmer den historik
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Mik »

Her er et par forslag fra mig:

Fredag aften: Steam udvidelse #1: "Railroad Empires in the Civil War Era": plads til 7 deltagere.
Lørdag formiddag: Village. 4 deltagere
Lørdag eftermiddag: RoboRally med alternative baner og kort. 8 deltagere
Image
User avatar
larkin
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 421
Joined: Sat May 10, 2008 8:46 pm
Favoritspil: Pt.: Combat Commander: Europe, Through the Ages, Age of Industry, Nexus Ops, Race for The Galaxy
Location: Frederiksberg C
Contact:

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by larkin »

Frouvne wrote:
larkin wrote:Uha nu begynder det at blive et stramt program, men hvis Urban Sprawl kan blive om søndagen, vil jeg gerne spille Dominant Species med Gunnes og Maibritt Fredag :D
Urban Sprawl kommer ikke til at ligge om søndagen, da Helle tager hjem lørdag aften.
Ok. Hvis I kan få en anden til at deltage i Urban Sprawl, springer jeg fra og spiller Dominant Species Fredag aften istedet....så er både min fredag og lørdag fuldt booket :shock:
User avatar
Aratar
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 348
Joined: Sun Apr 15, 2007 12:51 pm
Location: Århus C

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Aratar »

Mik wrote:Her er et par forslag fra mig:
Fredag aften: Steam udvidelse #1: "Railroad Empires in the Civil War Era": plads til 7 deltagere.
Lørdag formiddag: Village. 4 deltagere
Lørdag eftermiddag: RoboRally med alternative baner og kort. 8 deltagere
Jeg vil være meget klar på at prøve Village :)
Image
User avatar
Jens_Hoppe
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3743
Joined: Mon May 01, 2006 9:11 am
Location: Frederiksberg
Has thanked: 20 times
Been thanked: 83 times

Re: Djengis Con III - De praktiske forberedelser

Post by Jens_Hoppe »

Mik wrote:Lørdag formiddag: Village. 4 deltagere
Det vil jeg rigtigt gerne være med til.
What are you, like 80?
Senest købt: Prey Another Day, MLEM: Space Agency
Post Reply