Viking-Con 32

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Viking-Con 32

Post by Fod »

Så er programmet for Viking-Con 32 her.

Du kan læse det her på www.Viking-Con.dk, eller downloade programmet og aktivitetsplanen her.

I år er alt ved det gamle, vi har massere af rollespil og strategispil på programmet. Men der er også nye ting; Vi har nyt merchandise. Du kan se film på Viking-Con og du kan ligefrem vinde en rejse.

Image

Og du kan selfølgelig også tilmelde dig årets Viking-Con.
Tilmeld dig her Indtil d. 30 september.

Vi glæder os til at se dig på Viking-Con 32.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Viking-Con 32

Post by digter »

Jeg overvejer at melde mig til Vikingcon i år, selvom de sidste par tråde og indlæg har fokuseret meget på turneringsdelen? Jeg synes det er svært at vurdere hvor kompetitivt det hele er? Jeg tænker at MTG er langt mere kompetitivt end fx Burning Suns, som folk vel næppe har haft muligheden for at spille?

Hvilke muligheder er der for at dukke op, og så bare spille brætspil på et mere afslappet plan uden tilmeldinger og den slags? Er de fleste deltagere involveret i turneringer eller hvordan foregår det?

Edit: Og hvordan foregår en turnering i The Resistance? Er det mig der har misforstået begrebet "turnering"?
Last edited by digter on Tue Aug 27, 2013 11:06 pm, edited 2 times in total.
Image
User avatar
Bugge
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1332
Joined: Mon Dec 01, 2008 1:41 pm
Location: Bagsværd
Has thanked: 2 times
Been thanked: 15 times

Re: Viking-Con 32

Post by Bugge »

Viking Con ?!?

Det lyder sjovt :)

S
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Viking-Con 32

Post by Mik »

digter wrote:Hvilke muligheder er der for at dukke op, og så bare spille brætspil på et mere afslappet plan uden tilmeldinger og den slags? Er de fleste deltagere involveret i turneringer eller hvordan foregår det?
Flere spilleklubber har deres eget lokale på VC. Blandt andet Consim, som plejer at bo lige inden til højre for hovedindgangen. Der møder du bare op til løs snak og et spil eller to.
Image
User avatar
Fod
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 116
Joined: Mon Jul 11, 2011 10:42 pm
Favoritspil: Tash-Kalar
Location: København
Contact:

Re: Viking-Con 32

Post by Fod »

digter wrote:Jeg overvejer at melde mig til Vikingcon i år, selvom de sidste par tråde og indlæg har fokuseret meget på turneringsdelen? Jeg synes det er svært at vurdere hvor kompetitivt det hele er? Jeg tænker at MTG er langt mere kompetitivt end fx Burning Suns, som folk vel næppe har haft muligheden for at spille?

Hvilke muligheder er der for at dukke op, og så bare spille brætspil på et mere afslappet plan uden tilmeldinger og den slags? Er de fleste deltagere involveret i turneringer eller hvordan foregår det?

Edit: Og hvordan foregår en turnering i The Resistance? Er det mig der har misforstået begrebet "turnering"?
Jeg skal gerne forsøge at kaste lidt lys sagen.

Først og fremmest; På Viking-Con betegner vi alle spil-aktiviteter med betegnelse 'turnering'. Selv rollespil. Det er et gammelt levn fra den gang hvor man kunne vinde i alle aktiviteterne.
Nu om dage bliver der stadig kåret 'vindere' i enkelte rollespil; mest ud fra hvilkem GM der har haft det sjovest. I stategispillene ser vi flere og flere hvor der ikke længere bliver kåret en vinder.

Hvor konkurrencepræet turneringerne er? Det varrierer meget. Det er kun en lille håndfuld af turneringerne som overhovedt kræver regelkendskab, og det er hovedsagligt spil hvor du selv skal medbringe spilkomponenter (Warhammer, Magic the gathering, Android: Netrunner, etc.). Til resten af turneringerne vil der være regelforklaring ved turneringsstart.
Til et par enkelte turneringer vil der være præmier på højkant, og der vil der naturligvis være mere konkurence over det. Til DM i Ticket to ridd vil vinderen modtage adgang til deltagelse til VM i Paris, inkl. rejse og hotel. Og X-wing turneringen har også fået sponsoreret nogle præmier.

Om der er plads til hyggespil? Massere!
I gennemsnit deltager alle gæster på Viking-Con i én turnering i løbet af connen. Resten af tiden spiller folk spil i fællesområder. Hvis man ikke lige selv har et spil med, kan man låne et i Viking-Cons ludotek som har i omegnen af 200 af slagsen.

Hvordan er turnering i Resistance afholdes kan jeg ikke lige sige, da det er op til den enkelte turneringsleder hvordan en turnering bliver afholdt. Hvis du gerne vil vide mere om den, er du velkommen til at sende en mail med spørgsmål til strategi@viking-con.dk, så vidersender vi den til turneringslederen.

Jeg håber det kastede lidt lys over hvad Viking-Con er for en størrelse. Ellers er du naturligvis velkommen til at spørger igen.
- Nick
Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Viking-Con 32

Post by digter »

Tak for info! Det lyder som om det godt kunne blive hyggeligt. Jeg kommer!

Apropos Viking-Con Junior: Hvad forventes der af forældrene? I skriver at det ikke er en børnepasningsorden (Det er vist meget godt med det forbehold), men hvis man har en 9-årig der klarede sig fint på Fantask Spilfestival, så behøver man som forældre vel ikke at holde i hånd?
Image
User avatar
Mik
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3642
Joined: Tue Jun 24, 2008 12:09 pm
Favoritspil: I alfabetisk orden: Across the Board - Age of Steam - Agricola - Ave Caesar - Carcassonne - Crokinole - Dominion - Echelon - Funkenschlag - Hare & Tortoise - Memoir '44 - Motorsportspillet - Robo Rally - Tales of the Arabian Nights
Location: København Nørrebro
Contact:

Re: Viking-Con 32

Post by Mik »

digter wrote:Tak for info! Det lyder som om det godt kunne blive hyggeligt. Jeg kommer!

Apropos Viking-Con Junior: Hvad forventes der af forældrene? I skriver at det ikke er en børnepasningsorden (Det er vist meget godt med det forbehold), men hvis man har en 9-årig der klarede sig fint på Fantask Spilfestival, så behøver man som forældre vel ikke at holde i hånd?
Det er nok mere Annemettes og Jannes område (awlinka og Kitxune).

Men en normal spilleglad 9-årig er næsten for gammel til juniorconnen - men det kommer vel an på hvor hårdt opdraget han/hun er. I Viking-con sammenhænge ville de fleste detagere lade deres 9-årige løbe frit omkring - men her er jeg sikker på at børne-erfarne Larsine vil give sit besyv med.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Viking-Con 32

Post by Larsine »

digter wrote:Jeg overvejer at melde mig til Vikingcon i år, selvom de sidste par tråde og indlæg har fokuseret meget på turneringsdelen? Jeg synes det er svært at vurdere hvor kompetitivt det hele er? Jeg tænker at MTG er langt mere kompetitivt end fx Burning Suns, som folk vel næppe har haft muligheden for at spille?
Jeg kender nu ellers en del der har spillet Burning Suns. F.eks. blev det demonstreret på Magneticon i sommers, hvor designeren selv var til stede for at demonstrere sit spil. Så nogen kender i hvert fald spillet selvom det stadig ikke er i handlen.

Jeg kender også nogen der spiller med i en turnering, bare for at få lov til at spille spillet den ene gang om året, og egentligt ikke spekulere ret meget i at det er en turnering.
Hvilke muligheder er der for at dukke op, og så bare spille brætspil på et mere afslappet plan uden tilmeldinger og den slags?
Det er i hvert fald en mulighed. Som Michael skriver så har Consim et lokale, og hvis man kommer ind i det er det svært ikke at komme til at spille et spil. Derudover er der ludoteket, hvor man kan låne spil, så man så kan spiller på et af de mange borde der er til rådighed. Tårnby Gymnasium har masser af fastmonterede norde og bænke, og der sidder altid folk og spiller ved dem. Nogle gange bliver disse borde brugt til nogle turneringer, men for det meste bliver de brugt til at spille det folk har lyst til.

Jeg kender folk der slet ikke melder sig til turneringer, men bare kommer for at spille hvad de nu får lyst til og kan finde medspillere til.

Af årets program fremgår det desuden at der kun er 6 turneringer hvor det kræves at du kender reglerne (Android: Netrunner, Hygge Hammer, Magic The Gathering, Mahjong, World War II - revisited & X-Wing Danish Open 2013), medens de resterende vil der blive forklaret regler.

Min egen turnering (Chaos Marauders) vindes ofte af nybegyndere der slet ikke kendte spillet inden turneringe begyndte. Og selvom det er en turnering, så er der mange der blot bruger det som en mulighed for at prøve et spil de ikke havde prøvet før, og som efterfølgende går ind og køber spillet i butikkerne (selvom det er den nye version).

Derudover er der også 4 planlagte demoer (Dystopian Wars Intro, Mahjong Intro, Tank War 1944! & X-Wing Demo), samt dem der endnu ikke er reklameret for.

Der er rigeligt at lave, selv hvis man ikke spiller med i turneringerne.
Er de fleste deltagere involveret i turneringer eller hvordan foregår det?
Det kommer vist an på hvordan man tæller. Statistik kan jo bruges på mange måder.
Der er ca. 650 deltagere på VC og der plejer at være ca. 200 strategispilspladser i hvert modul, samt er røvfuld rollespilspladser. Det er efterhånden mange år siden jeg ikke har fundet et eller andet at lave i et modul, men der er altid folk i butikkerne, i foreningslokalerne og i fællesområderne.
Edit: Og hvordan foregår en turnering i The Resistance? Er det mig der har misforstået begrebet "turnering"?
Nu ved jeg ikke hvordan turneringslederen har tænke sig at afholde sin turnering, men jeg kan da sagtens komme på en turneringsform. F.eks. kan alle få point for hver vundet mission, og efter hvert spil fordeles spillerne på ny på nye hold. Efter X antal spil, tælles point sammen, og vinderen er den spiller med flest point.

Der har før været turneringer i samarbejdsspil, hvor der er det hold der klares det bedste der vinder. F.eks. Fury of Dracula (GW-udgaven), hvor Dracula blev spillet af en turneringsleder eller medhjælper, og de tre spillere ved hvert brædt enten vandt eller tabte sammen. Vinderne af turneringe var så det hold der havde vundet bedst efter nogle fastsatte kriterier.

Min Chaos Marauders turnering foregår med regelforklaring (ca. 15 minutter), et spil på max. 1.45 timer, hvorefter de 4 bedste spiller en finale på maks. 2 timer. Medens der spilles finale plejer andre spillere som regel at spille endnu et spil.

Min The City bliver anderledes, idet alle kommer til at spille det samme antal spil (formentligt 5), og man får point efter hvert spil. Vinderen bliver den spiller der har klaret sig bedste gennem alle 5 spil.

Prøv det...
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Viking-Con 32

Post by Larsine »

Mik wrote:Men en normal spilleglad 9-årig er næsten for gammel til juniorconnen - men det kommer vel an på hvor hårdt opdraget han/hun er. I Viking-con sammenhænge ville de fleste detagere lade deres 9-årige løbe frit omkring - men her er jeg sikker på at børne-erfarne Larsine vil give sit besyv med.
Jeg kan ikke huske hvornår mine døtre (14, 17 og 19 år gamle nu) begyndte at spille med på VC for alvor, men de deltager stadig i VC Junior, nu er det dog mere som hjælpere og fordi det er hyggeligt.
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Viking-Con 32

Post by digter »

Tak for god information!
Mik wrote: Men en normal spilleglad 9-årig er næsten for gammel til juniorconnen - men det kommer vel an på hvor hårdt opdraget han/hun er. I Viking-con sammenhænge ville de fleste detagere lade deres 9-årige løbe frit omkring - men her er jeg sikker på at børne-erfarne Larsine vil give sit besyv med.
Mit største bekymring er nok at han måske er for gammel til børnespillene, men samtidig for ung til at spille med ved de voksne (alt afhængig af spil). Uanset hvad, så tager jeg ham med og så må vi se hvad der sker. Det er trods alt kun i 4 timer. Desuden er der jo sikkert en masse at kigge på. X-wing intro, figurmaling, rollespil etc.
Image
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Viking-Con 32

Post by Larsine »

digter wrote:Mit største bekymring er nok at han måske er for gammel til børnespillene, men samtidig for ung til at spille med ved de voksne (alt afhængig af spil). Uanset hvad, så tager jeg ham med og så må vi se hvad der sker. Det er trods alt kun i 4 timer. Desuden er der jo sikkert en masse at kigge på. X-wing intro, figurmaling, rollespil etc.
De spil der spilles i VC Junior er ikke nødvendigvis børnespil, men bare spil som børn kan spille med i uden at de er kedelige for voksne.
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Viking-Con 32

Post by Nissi »

Fod wrote:Så er programmet for Viking-Con 32 her.
Har tilmeldt mig, og glæder mig til at se hvad det er for noget :)
Dog synes jeg det er lidt træls at Terra Mystica, Ticket to Ride, Lords of Waterdeep og Netrunner alle ligger samtidigt. Så kan kun spille Terra Mystica...
User avatar
Larsine
2500+ indlæg
2500+ indlæg
Posts: 3327
Joined: Tue Aug 14, 2007 5:45 pm
Location: Sorø
Has thanked: 1 time

Re: Viking-Con 32

Post by Larsine »

Nissi wrote:
Fod wrote:Så er programmet for Viking-Con 32 her.
Har tilmeldt mig, og glæder mig til at se hvad det er for noget :)
Dog synes jeg det er lidt træls at Terra Mystica, Ticket to Ride, Lords of Waterdeep og Netrunner alle ligger samtidigt. Så kan kun spille Terra Mystica...
Nu er det jo sådan at bare fordi du tilmelder dig, er det ikke sikkert at du kommer til at spille det.

Din tilmelding er et lod i "lodtrækningen", hvor du får opfyldt højere prioriteter først, såfremt der er plads.

Så det er altid en god ide at skrive de andre spil på med lavere prioriteter, da du jo så evt. kan få opfyldt dem hvis dine højere prioriteter skulle være optaget.
User avatar
Nissi
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 215
Joined: Mon Apr 08, 2013 9:15 pm
Favoritspil: Terra Mystica og Sid Meier's Civilization
Location: Bogense

Re: Viking-Con 32

Post by Nissi »

Larsine wrote:
Nissi wrote:
Fod wrote:Så er programmet for Viking-Con 32 her.
Har tilmeldt mig, og glæder mig til at se hvad det er for noget :)
Dog synes jeg det er lidt træls at Terra Mystica, Ticket to Ride, Lords of Waterdeep og Netrunner alle ligger samtidigt. Så kan kun spille Terra Mystica...
Nu er det jo sådan at bare fordi du tilmelder dig, er det ikke sikkert at du kommer til at spille det.

Din tilmelding er et lod i "lodtrækningen", hvor du får opfyldt højere prioriteter først, såfremt der er plads.

Så det er altid en god ide at skrive de andre spil på med lavere prioriteter, da du jo så evt. kan få opfyldt dem hvis dine højere prioriteter skulle være optaget.
ja det har jeg godt nok læst, har også skrevet et par andre på. Men så må man bare selv finde nogle at spille med, det burde jo være muligt, når der kommer så mange.
zutcorp
100+ indlæg
100+ indlæg
Posts: 248
Joined: Sun Jan 06, 2013 3:43 pm
Favoritspil: http://boardgamegeek.com/collection/user/zutcorp
Location: Viby Sj.

Re: Viking-Con 32

Post by zutcorp »

Jeg kommer. Og regner med at kone+7 og 10 årig dukker op til junior og pølser lidt rundt i nogle timer.

Ved i om man må medbringe egne mad og drikkevarer, eller skal man købe i boderne på stedet?

Og er det en stor fordel at forudbestille maden, kontra at bare købe på stedet?
Post Reply