Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Her informeres om og diskuteres diverse Con'er, messer og lignende.
Post Reply
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Stony »

Så er jeg landet efter en vel overstået Djengis Con. Jeg søger som altid efter hvad der kan gøres bedre en anden gang osv, og der må folk meget gerne komme med indspark.

Der var et par småkiks undervejs, men det er vist meget svært helt at undgå. Jeg havde ikke været skarp nok i uddelegeringen af opgaverne, så der blev eksempelvis ikke lavet nok morgenboller lørdag morgen, fordi man regnede med at man var nødt til at gemme halvdelen af dem til søndag. Og sådan er det jo ikke. Jeg har bare "kun" købt ind til lørdag, så jeg ved der er nok, og så smutter jeg på indkøb, når jeg om formiddagen kan se hvor meget der er spist, og så ud fra det køber jeg ind til søndag. Og der var et par andre småting, som jeg bare noterer bag øret, og forsøger at gøre bedre næste år.

Hvordan var buffet-løsningen i år? Hvordan var kvaliteten? Var der noget der manglede?

Hvordan med morgenmaden og frokosten. Var der noget man savnede?

Hvad med deltagerantallet? Var vi for mange? Der var et tidspunkt, hvor der blev brugt tre borde på et enkelt Motorsportspiel og yderligere to borde til en enkelt gang Terra Mystica, og så stod vi pludselig og manglede borde. Det skulle jo gerne være sådan, at der er mulighed for at spille lige det folk gerne vil, så jeg vil ikke lade det være en begrænsning. Skal der arrangeres et ekstra bord eller to, eller bør deltageloftet sænkes til eksempelvis 32-34 stykker?

Hvad den kollektive oprydning angik, var det især nogle få der tog teten og fik noget fra hånden (og tak for det!), mens andre lod til ikke rigtig at vide hvad de skulle gøre af sig selv. Der tænker jeg at lave en konkret opgaveliste, hvor man kan sætte et flueben udfor en konkret opgave som man påtager sig. Det kunne eksempelvis være at tørre samtlige borde af med en fugtig klud. Det vil så være en levende liste, så hvis man spotter en opgave der ikke er skrevet på, så skriver man den på, så den er på listen til næste år. Så er der ikke nogen undskyldning for ikke at kunne gå igang med et eller andet, så vi kan blive færdige i en ruf, og det uden behov for en der koordinerer.

Til sidst, så vil jeg gerne efterlyse ejeren af:
Tichu
6 Nimmt
Sentinels of the Multiverse
Sentinels of the Multiverse Vengeance

De blev glemt på Con'en.

Dertil vil jeg gerne efterlyse en pose med spille-skiver til mit Crokinole. Der er træskiver i sort, hvid, blå og rød. Den var ingensteds at se, så jeg tror nogen har fået pakket den ned i deres taske/pose. Jeg bliver lidt ærgelig, hvis der er blevet helt væk.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Gunness
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5126
Joined: Wed Oct 18, 2006 11:26 am
Favoritspil: Twilight Struggle, Wonderland's War, Unsettled, Great Western Trail
Location: København
Has thanked: 504 times
Been thanked: 555 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Gunness »

Lidt konstruktive indspark. Kagen og drinks var nogle aldeles glimrende tiltag (når man spiller hemmelig agent, er det en del mere passende at sippe cognac end at drikke øl!). Maden var hele vejen rundt god - ikke mindst var buffet'en et hit (og der var vist mad til et par spejdertropper eller tre til overs).
Manglede der noget lørdag morgen? Så må jeg have været for træt til at opdage det. De fleste har nok fundet noget andet at spise så.

Til gengæld tror jeg måske, at vi var lige mange nok. Folk er jo flinke og venlige, men det føltes en smule proppet ind imellem. Måske mest mht bordplads til spil, men også bare i almindelighed. Så lidt færre deltagere, ville jeg mene.
Bestilt: Floe, The Old King's Crown, Mycelia, Peacekeepers, An Age Contrived, Unconscious Mind, Rise & Fall, Dark Quarter, Through Ice & Snow
Seneste: Oak, Botany, 7th Citadel, Match of the Century, Faraway, Boonlake, Senjutsu, Fractal
User avatar
Robert
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1579
Joined: Mon Apr 14, 2008 11:18 am
Location: Slangerup
Been thanked: 2 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Robert »

Buffet løsningen er god og bør gentages.

Jeg synes egentlig den afsluttende oprydning gik fint, men jeg gik sådan set også bare i gang der hvor jeg kunne se et behov. Efterlyser du en hurtigere oprydning, Steen?

Nogen havde skrevet mig på oprydning efter frokost søndag, men glemte at fortælle mig om det. Jeg så derefter at der ikke var nogen der havde taget den tjans i planlægningen. Jeg havde ikke noget imod at få den, men hvis ikke jeg får besked ....

Jeg synes egentlig deltagerantallet var fint, men var også lidt bekymret for antallet af borde da jeg så de forudlagte planer. Jeg synes faktisk at så mange som muligt bør have en chance for at deltage. Måske kunne bordene have været fordelt lidt anderledes da der blev trangt?
Sidst spillet:Image
Min profil på BGG
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Helle »

Robert wrote:Buffet løsningen er god og bør gentages.

Jeg synes egentlig den afsluttende oprydning gik fint, men jeg gik sådan set også bare i gang der hvor jeg kunne se et behov. Efterlyser du en hurtigere oprydning, Steen?

Nogen havde skrevet mig på oprydning efter frokost søndag, men glemte at fortælle mig om det. Jeg så derefter at der ikke var nogen der havde taget den tjans i planlægningen. Jeg havde ikke noget imod at få den, men hvis ikke jeg får besked ....

Jeg synes egentlig deltagerantallet var fint, men var også lidt bekymret for antallet af borde da jeg så de forudlagte planer. Jeg synes faktisk at så mange som muligt bør have en chance for at deltage. Måske kunne bordene have været fordelt lidt anderledes da der blev trangt?
Men til gengæld styrede du komfuret med hård og kyndig hånd fredag - det var en kæmpe hjælp ... Så hvordan var du overhovedet havnet på to opgaver?
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Stony »

Helle wrote:Så hvordan var du overhovedet havnet på to opgaver?
En fejl fra min side. Jeg glemte under "velkomsttalen" at minde folk om at skrive sig på en opgave. Så jeg dikterede en opgave for dem jeg ikke kunne se havde en i forvejen, og så har jeg misset at Robert allerede stod andetsteds.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Helle »

Stony wrote: Der var et par småkiks undervejs, men det er vist meget svært helt at undgå.
Det var vist meget få og ikke ret store. Planlægningsmæssigt, kørte det endnu mere tjekket i år ... I hvert fald set udefra.
Stony wrote: Hvordan var buffet-løsningen i år? Hvordan var kvaliteten? Var der noget der manglede?
Det er jo lidt fed mad, men praktisk ... Det kunne justeres en smule, men fordelene er store i forhold til, at 4-5 mennesker bruger 2 timer i køkkenet for at lave mad.
Stony wrote: Hvordan med morgenmaden og frokosten. Var der noget man savnede?
Nope.
Stony wrote: Hvad med deltagerantallet? Var vi for mange? Skal der arrangeres et ekstra bord eller to, eller bør deltageloftet sænkes til eksempelvis 32-34 stykker?
32 ... Der var ikke helt plads nok til spil. Eller borde nok. Alt måtte i brug ... Også madbordet. En del af charmen er jo også, at man kan spille, hvad man vil og ikke skal lade sig begrænse af, om man kan finde et bord til 3 eller 4 spillere. Samtidig blev der meget larm. Med lidt færre deltagere ville man kunne spille hvad man vil, vi kunne spise samlet i spisestuen og støjniveauet kunne sænkes en anelse. Jeg undværer gerne konditorkage, cognac og bailey for disse fordele. Og jeg står gerne i køkkenet lørdag, hvis der er nødt til at være så mange deltagere for at der er 'råd' til take-away mad.

Alternativt skal man finde lidt større hytte, hvis søgningen bliver større....???
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Stony »

Helle wrote:Alternativt skal man finde lidt større hytte, hvis søgningen bliver større....???
Jeg HAR forsøgt at finde alternativer, og der er ikke rigtig noget der kommer tæt... Der vil være en eller flere ting der så skal gives afkald på.
Sidst spillet:
Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Helle »

Stony wrote:
Helle wrote:Alternativt skal man finde lidt større hytte, hvis søgningen bliver større....???
Jeg HAR forsøgt at finde alternativer, og der er ikke rigtig noget der kommer tæt... Der vil være en eller flere ting der så skal gives afkald på.
Det ved jeg godt ... Men det var mest i forlængelse af, at Robert skrev, at så mange som muligt skulle have chancen for at komme med ... Og derfor vil det være svært at skære ned ... Der er jo ikke nogen, der har lyst til at være den, der så ikke er plads til ....
User avatar
Stony
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 9179
Joined: Thu Jun 22, 2006 11:40 am
Favoritspil: Gaia Project, Brass (begge versioner), Hansa Teutonica, Steam, Concordia, Crokinole
Location: Taastrup
Has thanked: 48 times
Been thanked: 116 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Stony »

Nåja, der var nogen der var smuttet lidt tidligere, og derfor ikke nåede at være med til en impulsiv indskydelse fra undertegnede.

De forrige år har jeg bare sigtet efter at prisen for det samlede arrangement skulle lande "sådan cirka plus/minus 500 kroner ift. indbetalingerne", og så ville jeg være tilfreds. I år har jeg været bedre til at notere alle indtægter og udgifter, og vidste derfor at der var lidt penge til overs.

Alle de navneskilte der var blevet returneret - og dermed kan genbruges uden merudgifter på den konto - blev smidt i en skål, og så blev der trukket lod om et gavekort på 400 kroner til Boardgamer.dk

Det blev Goblen der blev trukket op af skålen. Tillykke med det.

...og så håber jeg at folk næste år bliver ekstra opmærksomme på at huske at aflevere navneskiltet. :lol:
(Det gik nu fint. Jeg fik næsten dem alle retur i år.)
Sidst spillet:
Image
User avatar
jondifool
250+ indlæg
250+ indlæg
Posts: 434
Joined: Tue Apr 08, 2008 1:49 pm
Location: Nørrebro
Been thanked: 1 time

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by jondifool »

Fint og meget vellykket arrangement.
Jeg vil mene at det store rum med dets kun 4 borde ofte bliver ret tomt sammenlignet med "køkken rummet" hvor der er 5-6 borde og ofte fyldt op. Jeg tænker at et par medbragte klapborde, eller plader og bukke, vil gøre underværker når det gælder spille plads. Vi burde så også kunne spise samlet i den store stue uden problemer. At have Kaffe og kage derinde fungerede godt.

Soveplads synes at gå fint, men vi skal lige være opmærksom på spejderne skriver at shelteret nok ikke er til rådighed næste år, så der er 2 sove pladser mindre!

Men alligevel tænker jeg at vi kan bevare det samme deltager antal eller tæt på og den luksus vi havde i år, med lidt organisation af et par klap borde. Så nej jeg ser ikke en reduktion af deltager antal som et must.

Kage synes jeg var et hit, sprut ligeså. Men man kan jo opfordrer folk til at forkæle de andre med et eller andet undervejs, det være snack, kage, gode øl, champagne, mere kage etc. , og så opnår vi det samme overflødighedshorn af luksus som denne gang, hvis deltager antallet må lidt ned.

Ud over det synes jeg at vi skal overveje at vi starter fredag med et fælles spil af 10 minutters varighed lige før spisning ! Hytten er jo den helt oplagte lokation til 2 room and a Boom.
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Frouvne »

Først og fremmest syntes jeg, at der i den grad er kommet styr på den praktiske del af arrangementet. Det skaber ro omkring den sociale del.

At vi nærmer os smertegrænsen for antallet af deltagere syntes jeg allerede man kunne fornemme sidste år. Jeg tror dog også, at der er et eller to borde mindre i den store sal end de første år og måske en løsning herpå kunne mindske udfordringen ved det høje deltagerantal?! Som vi er presset på pladsen lige nu, kunne man måske overveje om to-spillers spil skulle have lavere prioritet end andre spil, da det alt andet lige optager mere bordplads pr. involveret person. Syntes i øvrigt at det fungerer meget godt, at der både bliver spist og spillet i samme rum. Det prøvede vi at undgå de første år, men jeg oplever det ikke som det store problem at vi nu gør det.

Angående buffet-løsningen syntes jeg, det er en rigtig god idé. Fint at få folk ud af køkkenet og ind til spilbordene. Og når man køber mad ude syntes jeg også det er en rigtig god idé at give lidt mere og komme op over pizza-niveau. Det er fint at spise et rigtigt måltid sammen. For min skyld behøver det ikke være kinesisk hvert år ... lidt variation på den front ville ikke skade. Men det er nok mest udtryk for en personlig holdning til kinesiske buffeter som jeg syntes har en tendens til at have alt for fed og sød mad.

Fint at der er økonomisk overskud til kage, spiritus og konkurrence. Mest af alt glæder det mig, at arrangementet løber rundt og har en sund økonomi. For mig behøves de ting ikke - men det kan jo være svært at sige nej tak! :wink:

Alt i alt syntes jeg at arrangementet virker til at køre så meget på skinner, at det er de helt små detaljer man kan justere. Godt arbejde, Steen! Naturligvis godt hjulpet på vej af, at folk træder i karakter i de opgaver de har fået tildelt.
frouvne, administrator

Image
User avatar
digter
500+ indlæg
500+ indlæg
Posts: 936
Joined: Sat Aug 13, 2011 10:27 pm
Location: Odense
Has thanked: 8 times
Been thanked: 12 times

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by digter »

Enig med alt hvad Jondifool skriver.

Jeg vil i øvrigt gene rose indkøbsholdet for valget af økomælk og ost til morgenmaden lørdag. Det varmer økohjertet :)
Image
User avatar
Frouvne
10.000+ indlæg
10.000+ indlæg
Posts: 14621
Joined: Wed Apr 26, 2006 12:09 pm
Favoritspil: Brass: Lancashire, Twilight Struggle, Gaia Project, Innovation, Dominant Species, Crokinole, Steam, Spirit Island, Amun-Re, TMB
Location: 2900
Has thanked: 460 times
Been thanked: 654 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Frouvne »

digter wrote:[...] Jeg vil i øvrigt gene rose indkøbsholdet for valget af økomælk og ost til morgenmaden lørdag. Det varmer økohjertet :)
Der var også en del af grøntsagerne, der var økologiske ... så der er god grund til at glæde sig! :D
frouvne, administrator

Image
User avatar
Helle
5000+ indlæg
5000+ indlæg
Posts: 5493
Joined: Wed Apr 26, 2006 2:28 pm
Location: 2900 Hellerup
Has thanked: 6 times
Been thanked: 4 times
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by Helle »

jondifool wrote:Fint og meget vellykket arrangement.

Men alligevel tænker jeg at vi kan bevare det samme deltager antal eller tæt på og den luksus vi havde i år, med lidt organisation af et par klap borde. Så nej jeg ser ikke en reduktion af deltager antal som et must.

Kage synes jeg var et hit, sprut ligeså. Men man kan jo opfordrer folk til at forkæle de andre med et eller andet undervejs, det være snack, kage, gode øl, champagne, mere kage etc. , og så opnår vi det samme overflødighedshorn af luksus som denne gang, hvis deltager antallet må lidt ned.
De seneste par år har der været så meget kage, at vi næsten svømmede i dag ... Nærmest til alle kaffeborde på weekenden ... De var bare hjemmebagte. Og folk har haft tema-spiritus med til de enkelte spil ... Hvilket Yde faktisk også satte på det fælles bord :D . Så ja, det er ikke fordi der har manglet noget, spørgsmålet har bare været, om Steen har sørget for det og købt det i budgettet ... Eller om det har været deltagerne, der efter lyst har klaret det.
User avatar
BlueSwan
1000+ indlæg
1000+ indlæg
Posts: 1005
Joined: Fri Feb 01, 2013 8:12 am
Favoritspil: Android: Netrunner, Dominion, Mage Knight Board Game, Nations, Skak, Twilight Struggle, det meste af Stefan Feld og de fleste halvtunge Eurogames med fokus på ressource management og optimering.
Location: Helsinge
Contact:

Re: Djengis Con - Opsamlingstråd - Glemte ting m.m.

Post by BlueSwan »

Mit eneste problem med connen var at jeg ikke kunne være med. :D

Håber stadig at den en gang i fremtiden ligger i maj. April er bare en håbløs måned for mig, da alle mine tre børn har fødselsdag i april.
Sidst spillet:
Image
Min musik: http://www.soundcloud.com/blueswan
Post Reply